Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (7 timer siden):

Tycker ikke 47% mindre risiko gör att det ser så bra ut för helsevesenet egentligen. Er ju på redan på det dubbla antalet smittede än vi hade vid toppen i december då det ändå var en del innlagte.

Var det ikkje noko slikt som 67% mindre risiko FHI kom fram til? I tillegg blir liggjetida kortare. Men eg er einig i at talet på innlagde og intensiv burde ha vore lågare. Skal tru om det framleis er slik at det er folk med deltavarianten som fyller opp koronakohortane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Var det ikkje noko slikt som 67% mindre risiko FHI kom fram til? I tillegg blir liggjetida kortare. Men eg er einig i at talet på innlagde og intensiv burde ha vore lågare. Skal tru om det framleis er slik at det er folk med deltavarianten som fyller opp koronakohortane?

69 %. I tillegg kommer kortere liggetid. Og mange med tredje vaksinedose kontra da sykehusene var som fullest av deltapasienter. Man bør tåle minst 15-20 000 daglig registrerte smittede når man tålte 5000 med delta før jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (47 minutter siden):

Det var snakk om ein spesiell mekanisme som eg ikkje hugsar namnet på, det var vel eitt eller anna om at immunforsvaret kunne bli trigga på ein slik måte at reinfeksjon var farleg. Det har vore stilt om dette sidan, så eg antar at dette ikkje vart noko problem likevel.

 

G skrev (9 timer siden):

Litt sånn Dengue-feberaktig respons da, eller?

Nettopp.

Antibody Dependent Enchancement (ADE) var det altså det heitte. I ettertid ser det ut til at dette i koronasamanheng fyrst og fremst blir nemnt i samanheng med vaksineskepsis og feilinformasjon:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccine_misinformation_and_hesitancy#Antibody-dependent_enhancement

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Strenge tiltak er ikke nok til å forhindre at opp til 50.000 kan bli smittet hver dag når pandemien når en bølgetopp i januar/februar, ifølge FHIs nye modeller. Men likevel er pandemien nå over i en ny fase når omikron gir langt færre alvorlige syke.

Bilder av grafer med lav sykehusinnleggelse og høy smitte.

Sitat

Hva skjer hvis tiltakene fjernes?

Hvis regjeringen skulle velge å fjerne tiltakene torsdag, tegner FHI flere nye skrekkscenarioer.

De fleste av de 12 scenariene gir da et «markant høyere tall på samtidig smittede og innlagte», skriver FHI.

Velger regjeringen å beholde tiltakene i en måned til 15. februar, er bildet «mer komplekst».

«Da finner modellen alt fra en vellykket gjenåpning uten store konsekvenser, til en ny stor bølge».

Det avhenger av hvor mange som da er blitt immune, samt hvor effektive tiltakene er.

FHI hevder også at uten de strenge tiltakene, hadde Norge vært midt i en katastrofe nå.

«I disse scenariene finner modellen en topp midt i januar på 150.000 daglige smittede, og en påfølgende bølge med opptil 700 nye innlagte på sykehus hver dag».

Skrekkscenarioer og skrekktall. Tallenes funksjon ved katastrofetenking. Tallterror!!

Vi husker tilbake pandemiens til begynnelse da viruset var farlig, selv om viruset har gått over i en mild form for de fleste.

Sitat

FHI understreker selv, nok en gang, at usikkerheten er svært stor.

Helsemyndighetene aner ikke hva som er effekten av de enkelte rådene og tiltakene.

Sitat

Forutsetningene er mange og veldig usikre. FHIs rapporter er dessuten utformet slik at det er svært vanskelig for utenforstående å vurdere regnestykkene.

Og positivt at tidligere scenarioer fra FHI ikke har vært realistiske.

https://www.aftenposten.no/norge/i/34QObM/nye-fhi-rapporter-slik-blir-pandemivinteren-uansett-hva-regjeringen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

69 %. I tillegg kommer kortere liggetid. Og mange med tredje vaksinedose kontra da sykehusene var som fullest av deltapasienter. Man bør tåle minst 15-20 000 daglig registrerte smittede når man tålte 5000 med delta før jul. 

Det tror jeg også vi tåler nå - jeg tror vi tåler en god del mer også faktisk. Sykehusene altså.

Jeg tror derimot det kan bli veldig utfordrende med høyt fravær i alle deler av arbeidslivet og utdanning når såpass mange blir smittet og litt syke på kort tid. Er derfor spent på hva som tenkes rundt dette og om det blir presentert endringer i karantenereglene i kveld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg også vi tåler nå - jeg tror vi tåler en god del mer også faktisk. Sykehusene altså.

Jeg tror derimot det kan bli veldig utfordrende med høyt fravær i alle deler av arbeidslivet og utdanning når såpass mange blir smittet og litt syke på kort tid. Er derfor spent på hva som tenkes rundt dette og om det blir presentert endringer i karantenereglene i kveld. 

Om man kommer opp i så mange som 20 000 registrert smittede per dag, er det 140k i uka. Da er de reelle smittetallene sikkert på en kvart million eller noe sånt. Det er såpass mange at det definitivt kan diskuteres om det er noe poeng med karanteneregler lenger. Og at det derfor åpnes for at man kommer på jobb dersom allmenntilstanden er grei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg også vi tåler nå - jeg tror vi tåler en god del mer også faktisk. Sykehusene altså.

Jeg tror derimot det kan bli veldig utfordrende med høyt fravær i alle deler av arbeidslivet og utdanning når såpass mange blir smittet og litt syke på kort tid. Er derfor spent på hva som tenkes rundt dette og om det blir presentert endringer i karantenereglene i kveld. 

Det ser uansett ut som om vi ikke klarer å holde det under 15 00-20 000 daglig uten strengere tiltak enn vi har i dag. Vi ligger allerede på 12 000 om dagen, med de tiltakene vi har nå. Så spørsmålet er egentlig om vi tåler atskillig mer hvis tiltakene skal lettes på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (2 minutter siden):

Det ser uansett ut som om vi ikke klarer å holde det under 15 00-20 000 daglig uten strengere tiltak enn vi har i dag. Vi ligger allerede på 12 000 om dagen, med de tiltakene vi har nå. Så spørsmålet er egentlig om vi tåler atskillig mer hvis tiltakene skal lettes på. 

Og med antatte mørketall ligger vi etter alt å dømme allerede godt over 20.000.

Er en utrolig vanskelig vurdering når det foreløpig er så usikkert utfall av så mye smitte. Glad jeg ikke skal bestemme disse tingene her. Å ta sjanser, å gamble og å risikere er ikke noe man kan gjøre når konsekvensene kan bli så alvorlige at det går ut over pasientsikkerheten.

Det eneste som er sikkert er at mange blir skikkelig sure og misfornøyde uansett hva som kommer på pressekonferansen i kveld!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Og med antatte mørketall ligger vi etter alt å dømme allerede godt over 20.000.

Er en utrolig vanskelig vurdering når det foreløpig er så usikkert utfall av så mye smitte. Glad jeg ikke skal bestemme disse tingene her. Å ta sjanser, å gamble og å risikere er ikke noe man kan gjøre når konsekvensene kan bli så alvorlige at det går ut over pasientsikkerheten.

Det eneste som er sikkert er at mange blir skikkelig sure og misfornøyde uansett hva som kommer på pressekonferansen i kveld!

Jeg tror ikke mørketallene er like store nå, som tidligere i pandemien, ganske langt ifra. Det hurtigtestes ofte i skoler og på arbeidsplasser som gjenspeiler seg i antall positive tester som nå nærmer seg 30%....  Folk med symptomer hurtigtester seg, og helt friske i skole og arbeidsplasser hurtigtester seg ofte, det burde luke ut endel av mørketallsprosenten, 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (33 minutter siden):

Jeg tror ikke mørketallene er like store nå, som tidligere i pandemien, ganske langt ifra. Det hurtigtestes ofte i skoler og på arbeidsplasser som gjenspeiler seg i antall positive tester som nå nærmer seg 30%....  Folk med symptomer hurtigtester seg, og helt friske i skole og arbeidsplasser hurtigtester seg ofte, det burde luke ut endel av mørketallsprosenten, 

Ifølge Anne Spurkland og Espen Nakstad ganske nylig er mørketallene store nå, antageligvis rundt 50%. Mørketallene er en del høyere nå enn tidligere i pandemien på grunn av hjemmetesting.

Sitat

– Vi har nok betydelige mørketall i Norge. Det er vanskelig å estimere helt nøyaktig, men rundt 50 prosent tyder det på. Det ser ut til at mange har begynt å teste seg, men om det generelle tallet vil stige, så vil også mørketall stige, forteller Nakstad.

Sitat

– Det er helt forventa. Jeg tror egentlig at det er lave tall, for det kan være veldig mye underrapportering. Jeg tror bølgen er større enn det vi ser konturen av nå, sier immunolog og professor i medisin, Anne Spurkland til NRK.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ifølge Anne Spurkland og Espen Nakstad ganske nylig er mørketallene store nå, antageligvis rundt 50%. Mørketallene er en del høyere nå enn tidligere i pandemien på grunn av hjemmetesting.

Virker ikke som de er helt sikre? Hjemmetestingen bør egentlig ikke øke mørketallene? Får du positiv hjemmetest, så må du i tillegg ta PCR test. Hvis man velger å ikke gjøre det, så er man vel egentlig litt "dum", siden gjennomgått COVID gjør at du kan unnslippe karantener senere, og derfor lønner seg å få registrert. 

– Det er helt forventa. Jeg tror egentlig at det er lave tall, for det kan være veldig mye underrapportering. Jeg tror bølgen er større enn det vi ser konturen av nå, sier immunolog og professor i medisin, Anne Spurkland til NRK.

– Vi har nok betydelige mørketall i Norge. Det er vanskelig å estimere helt nøyaktig, men rundt 50 prosent tyder det på. Det ser ut til at mange har begynt å teste seg, men om det generelle tallet vil stige, så vil også mørketall stige, forteller Nakstad

 

Jeg finner det vanskelig å trekke en logisk konklusjon rundt at mørketallene skal være større i prosent nå, når man har høyere og mer presis grad av testing og tester helt friske folk, enn tidligere når man kun testet de som var nærkontakter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Virker ikke som de er helt sikre? Hjemmetestingen bør egentlig ikke øke mørketallene? Får du positiv hjemmetest, så må du i tillegg ta PCR test. Hvis man velger å ikke gjøre det, så er man vel egentlig litt "dum", siden gjennomgått COVID gjør at du kan unnslippe karantener senere, og derfor lønner seg å få registrert. 

– Det er helt forventa. Jeg tror egentlig at det er lave tall, for det kan være veldig mye underrapportering. Jeg tror bølgen er større enn det vi ser konturen av nå, sier immunolog og professor i medisin, Anne Spurkland til NRK.

– Vi har nok betydelige mørketall i Norge. Det er vanskelig å estimere helt nøyaktig, men rundt 50 prosent tyder det på. Det ser ut til at mange har begynt å teste seg, men om det generelle tallet vil stige, så vil også mørketall stige, forteller Nakstad

Jeg finner det vanskelig å trekke en logisk konklusjon rundt at mørketallene skal være større i prosent nå, når man har høyere og mer presis grad av testing og tester helt friske folk, enn tidligere når man kun testet de som var nærkontakter. 

Tror det er motsatt - ganske betydelig høyere mørketall nå enn tidligere i pandemien. Vaksiner og flere asymptomatiske tilfeller på grunn av det, samt mildere forløp pga omikron tror jeg også er med og bidrar til dette. Derfor tror jeg mange har koronavirus uten å merke det.

FHI anslo for eksempel nylig at rundt halvparten av alle barn i Oslo har hatt korona. Dette speiler seg ikke i de innrapporterte smittetallene etter testing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

FHI anslo for eksempel nylig at rundt halvparten av alle barn i Oslo har hatt korona. Dette speiler seg ikke i de innrapporterte smittetallene etter testing.

dette kunne de visst mer (sikkert) om ved at foreta et antall antistoff-tester på et tilfeldig utvalg barn/ungdommer. (eller annen gruppe borgere for den saksskyld)

de har sagt (i ett par år) at de driver med det, forskjellige steder i landet, men jeg har aldri fått med meg resultater av slike undersøkelser. (mulig jeg bare ikke har sett de evt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Tror det er motsatt - ganske betydelig høyere mørketall nå enn tidligere i pandemien. Vaksiner og flere asymptomatiske tilfeller på grunn av det, samt mildere forløp pga omikron tror jeg også er med og bidrar til dette. Derfor tror jeg mange har koronavirus uten å merke det.

FHI anslo for eksempel nylig at rundt halvparten av alle barn i Oslo har hatt korona. Dette speiler seg ikke i de innrapporterte smittetallene etter testing.

Mulig du er inne på noe der, hvis andelen helt uten symptomer er stor så vil det nok være store mørketall, men de fanger jo også opp endel av disse når alle på skolen feks testes en gang i uka med hurtigtester. 

Lenke til kommentar

Hørte han Nakkestad (elns) på VG tidligere i dag, snakket om mørketall osv. og regnet med det kunne være 200 000 smittede denne uken, og kan doble seg uken deretter og deretter osv, og at alle uvaksinerte må regne med å bli smittet, og at det kan bli kritisk for helsetjenesten.
Fy desiken for noe greier. Har eldre uvaksinerte i famile som blånekter vaksinere seg pga frykt for bivirkninger. Jeg har utsatt dose 3 i samråd med lege. Ja leger mener nok forskjellig, men min lege er sånn redd vaksine selv. Tviler på han har vaksinert seg i det hele tatt, selv om han sa han vurderte å gjøre det.
Dette blir bare verre og verre. Hvorfor i hulesete måtte noen dra omrikon hit til lands, kan ikke folk holde seg hjemme i disse tider, ikke tulle med å farte rundt utenlands og dra med seg drittet.  

Lenke til kommentar
Delvis skrev (15 minutter siden):

Tviler på han har vaksinert seg i det hele tatt, selv om han sa han vurderte å gjøre det.

trur du er inne på noe :grin2:

en lege som flagger at han "vurderer" å ta vaksinen vil nesten garantert ikke gjøre det.

(at han tør å la være, tatt i betraktning mengde person-kontakter i løpet av en arbeidsdag, er dog litt ubegripelig)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (14 timer siden):

Når den ene debattanten over messer om vi kunne hatt enda færre døde, så settes det en helt annen standard for covid-19 enn for alle andre sykdommer i menneskehetens historie. Selv om det skulle vært 5000 døde de siste 2 åra i Norge, ville det i mine øyne vært helt "innafor" når man går gjennom den alvorligste pandemien på 100 år. 

Det var jo nettopp slike dødsfall man hadde regnet med i tidligere scenarier. Man anså det som høyst sannsynlig i en pandemi. Før man fant ut at man kan drastisk redusere dødsfallene ved å drastisk redusere friheten til innbyggerne. En helt ny strategi som ble funnet opp på et møterom rett før pressekonferansen, der eneste dokumentasjon av prosessen og grunnlaget er et mobilbilde av et whiteboard.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lA6Bpe/slik-var-dramaet-da-norge-stengte-ned

Det fantes fra før omfattende pandemiplaner for nye virus, men alt ble forkastet tvert til fordel for denne strategien:

UyE-ZyF4CehBTXeDvd0ZrAJqq4gAzWnUgLtdHgzyXxJw.thumb.jpg.63b71bd259cf82b19adb9def63cd9592.jpg

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Det var jo nettopp slike dødsfall man hadde regnet med i tidligere scenarier. Man anså det som høyst sannsynlig i en pandemi. Før man fant ut at man kan drastisk redusere dødsfallene ved å drastisk redusere friheten til innbyggerne. En helt ny strategi som ble funnet opp på et møterom rett før pressekonferansen, der eneste dokumentasjon av prosessen og grunnlaget er et mobilbilde av et whiteboard.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lA6Bpe/slik-var-dramaet-da-norge-stengte-ned

Det fantes fra før omfattende pandemiplaner for nye virus, men alt ble forkastet tvert til fordel for denne strategien:

Ja, og det hadde kanskje vært innafor om dette skjedde bare våren 2020, og man i stedet hadde klart å gjøre tiltak som gjorde at man kunne holdt noe mer åpent i fjor vinter og nesten helt åpent nå. Men i stedet har man ikke gjort noe som helst, og utelukkende støttet seg på restriksjoner og nedstengninger som den primære løsningen på pandemien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...