Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Baranladion said:

Hvor stor skal kapasiteten være for å dekke ett behov der innleggelseraten er 0,3% og du har fri smitte i samfunnet som eksponensielt vokser? Det tar ikke lang tid før kapasiteten da blir sprengt, uansett hvor høy kapasitet du har. Derfor er det ikke mulig å stoppe noe slikt kun ved å bygge kapasitet.  Dette er selvsagt ikke gjeldende nå, men absolutt tidligere i pandemien, der smittetall på rundt 1000 om dagen førte til brå økning i innleggelser.  Håndtering av coronapasienter er heller ingen enkel oppgave, så bare det å skaffe 1000 sykepleiere til å behandle de er i seg selv ingen lett oppgave på kort tid

Og nå trenger man sannsynligvis ikke øke kapasiteten pga Korona, siden innleggelsesraten tilsynelatende er forsvinnende liten. 

Men nå prater vi om to forskjellige saker.  Sør-Afrika hadde vel omtrent 400 intensivpasienter på 60 millioner innbyggere som maks under Omikron.  Smittespredningen der kan man anta var ganske fri.

Så med Omikron er det ikke noe problem og alle restriksjoner burde ha blitt tatt bort i midten av desember.  Det å være "forsiktig" med dette er bare tull da det ikke går an å være forsiktig i prioriteringen mellom forskjellige onder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oppat skrev (54 minutter siden):

Men nå prater vi om to forskjellige saker.  Sør-Afrika hadde vel omtrent 400 intensivpasienter på 60 millioner innbyggere som maks under Omikron.  Smittespredningen der kan man anta var ganske fri.

Så med Omikron er det ikke noe problem og alle restriksjoner burde ha blitt tatt bort i midten av desember.  Det å være "forsiktig" med dette er bare tull da det ikke går an å være forsiktig i prioriteringen mellom forskjellige onder.

Det er du som har tatt til ordet for en kapasitetsøkning, hvorfor skal vi ha det hvis Sør Afrika kun har 400 på 60millioner innbyggere med omikron? Hvis du nedskalerer til norsk nivå betyr det mellom 50 og 60 intensivpasienter... vi har såvidt hatt over 100 samtidig i hele pandemien. 

Da snakker du vel om tidligere i pandemien når du mener at kapasiteten burde vært økt, så derfor stiller jeg de spørsmålene jeg stiller. For å kunne unngå restriksjoner i hele pandemien, hvor mye kapasitet skulle vi hatt?

Når det gjelder tiltakene som er nå, så er jeg enig med deg, jeg skulle ønske de tok sjansen på omikron denne gangen, og heller kjørte en brå og brutal nedstenging dersom det gikk virkelig til helvete, istedenfor seigpining av tiltak

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
9 hours ago, OlavEH said:

Det er riktig, men likevel tar de lite hensyn til sosiale konsekvenser for en klart andel av befolkningen. Er du 30 år gammel, enslig og bor i Oslo har du nå fått din tredje lange periode med påtvunget hjemmekontor på under 2 år. Mange kan bli ensomme og slite med denne praksisen. Og dette skjer altså fordi at de relevante myndigheter ikke har klart og gjøre noen som helst tiltak for å oppskalere helsevesenet de siste 2 årene. Det er rimelig skuffende at de kan bruke lovverket på en slik måte.

Riktig. Jeg må finne meg en ny jobb hvor jeg ikke kan sitte på hjemmekontor hvis dette skal fortsette. Satser derimot på omikron ordner med tilstrekkelig smitte til at hjemmekontortiltaket snart blir historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Det er du som har tatt til ordet for en kapasitetsøkning, hvorfor skal vi ha det hvis Sør Afrika kun har 400 på 60millioner innbyggere med omikron? Hvis du nedskalerer til norsk nivå betyr det mellom 50 og 60 intensivpasienter... vi har såvidt hatt over 100 samtidig i hele pandemien. 

Da snakker du vel om tidligere i pandemien når du mener at kapasiteten burde vært økt, så derfor stiller jeg de spørsmålene jeg stiller. For å kunne unngå restriksjoner i hele pandemien, hvor mye kapasitet skulle vi hatt?

Når det gjelder tiltakene som er nå, så er jeg enig med deg, jeg skulle ønske de tok sjansen på omikron denne gangen, og heller kjørte en brå og brutal nedstenging dersom det gikk virkelig til helvete, istedenfor seigpining av tiltak

Det jeg sier er at kapasiteten må økes slik at det ikke er behov for restriksjoner.  Om det er 50 ekstra personer eller 10.000 ekstra personer som må ansettes så kan det uansett løses.  Sør-Afrika har en yngre befolkning så det kreves sikkert litt mer her.

Det overordnede er at det ikke går an å peke på kapasitetsproblemer og be befolkningen svelge begrensninger i bevegelsesfrihet eller muligheten til å ha en inntekt og jobb fordi regjeringen ikke har løftet en finger de seneste 2 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oppat skrev (36 minutter siden):

Det jeg sier er at kapasiteten må økes slik at det ikke er behov for restriksjoner.  Om det er 50 ekstra personer eller 10.000 ekstra personer som må ansettes så kan det uansett løses.  Sør-Afrika har en yngre befolkning så det kreves sikkert litt mer her.

Det overordnede er at det ikke går an å peke på kapasitetsproblemer og be befolkningen svelge begrensninger i bevegelsesfrihet eller muligheten til å ha en inntekt og jobb fordi regjeringen ikke har løftet en finger de seneste 2 årene.

Ja, og igjen, hvor stor mener du kapasiteten burde vært iløpet av pandemien for å unngå dette? Du må også sitte på en god del ekspertise, som hevder at det er enkelt å utdanne 10.000 personer til å håndtere intensivpasienter, jeg tror ikke det er så lett. 

Det er heller ingen andre land i verden som har gått for en slik løsning.  

du kan peke på kapasitetsproblemer, men du kan ikke si at restriksjoner hadde vært unødvendig dersom kapasiteten hadde vært høy nok, uten å komme med en formening om hvor stor den kapasiteten burde vært, det er urimelig.  

Og akkurat nå, så ser det ikke ut som vi trenger å øke kapasiteten, fordi varianten gir veldig mye mindre sjanse for alvorlig sykdom, slik har det på ingen måte vært frem til nå i pandemien. Under bølgen i høst ble det lagt inn 60 personer på èn dag, med rundt 1000 smittede pr dag... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, torbjornen said:

Men det bør vere mogeleg å tenkje litt både- og. Ein kan ikkje bemanne seg ut av ein pandemi, men om andre kan assistere sjukepleiarane på enkelte område kan ein tole litt meir smitte i samfunnet, og dermed kanskje ha litt mindre tiltak.

Selv om "kaffelaget" hjalp dem med kaffepauser som de sikkert fortjener, så er jeg likevel litt i tvil på hvor stor effekt dette hadde hatt på selve koronabehandlingen. Hadde det ikke vært mer effektivt om overlegen delte ut koffeinpiller i moderasjon, dersom kaffe hadde den store påvirkningen (raskere å svelge en pille enn å vente på en glodvarm kaffekopp nedkjøles nok)?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Baranladion said:

Ja, men samtidig så er det vel en del nyere forskning som tyder på at omikron angriper de øvre luftveier og ikke lungene i like stor grad som delta. Jeg tenker at fremstillingen din hva angår alvorlighet er riktig, men at Omikron er nærmere en forkjølelse enn SARS iforhold til de andre variantene vi har sett. 

Men, den debatten rimer liksom ikke med det overlege ved intensivavdeling SUS gikk ut på forsiden i Stav. Aftenblad nylig. Der stod det noe sånn som at det er et veldig alvorlig virus. Tok meg ikke råd til å kjøpe avisen for å finne detaljforklaringer.

12. januar

Covid-19_en_fryktelig_sykdom__12jan2022.png.dcf37288e0a51ee0020c389cc48b0f29.png

https://www.buyandread.com/next/archive.htm?pub=5

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Men, den debatten rimer liksom ikke med det overlege ved intensivavdeling SUS gikk ut på forsiden i Stav. Aftenblad nylig. Der stod det noe sånn som at det er et veldig alvorlig virus. Tok meg ikke råd til å kjøpe avisen for å finne detaljforklaringer.

Joda, corona er alvorlig, men det er pr nå ingen innlagt på intensiv med omikron. Sykehusene melder også om at de som jobber på sykehusene endelig har fått litt pusterom, det er jo merkelig når smitten er nærmest 10 doblet på kort tid, og 97% av de smittede har omikron varianten, dersom den ikke skulle være like alvorlig (?). 

Enkelte undersøkelser viser at omikron gir 70% mindre sjanse for innleggelse, og når smittetallene er 3-400 %  høyere enn under delta, så skjønner jeg jo bekymringen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 timer siden):

Kan det vere slik at det også er ei rekkje unntak for f.eks. varetransport, grensependlarar osv.?

Det kan nok sikkert også stemme... men da regner jeg med at det hadde vært en annen ordlyd, slik som at "det er plikt å teste seg på grensen, med unntak av: <sett inn grupper/yrker>

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kjetil Lura said:

Ja, men ble jo tatt opp tidlig i pandemien. F.eks. at man ikke skal ta seg fra munnbind til øye eller nese når man driver på å bytte det, ta det av seg. Pluss det at viruset jo lenge har vært antydninger om at er luftsmittende. Norske myndigheter fikk jo "dekket over det faktum" for å spare munnbindet til sykehusbruk tidlig i pandemien. Samt når det ble så tydelig at innrømmelser måtte komme så la de ikke stor vekt på det. Meteren og antibac har vært det hellige for myndighetene.

  

7 hours ago, Kjetil Lura said:

Bruker briller så er vant med det. Briller og munnbind er dugg og vont bak ørene.

Når man er på reisefot så er kineserne nokså ekstreme, har jeg selv bevitnet. De har sånn lakkeringsdrakt hvit og gjerne visir. Jeg brukte vernebriller på vei til Canada i sommer. Men, vanlige briller fører jo luftstrøm litt forbi øynene, selv om de sjelden er tettsittende og heller aldri komplett tett rundt kantene mot huden. På hjemreisen orket jeg ikke vernebrillene fordi de jeg hadde kjøpt ga gnagsår. Så da ble det ordinære briller på hjemturen.

Var en stakkar asiat jeg observerte som hadde kjøpt sånn tungt mekanisk verksted type visir istedetfor en sånn plastfilmtype de selger på apotek. Fikk litt empati til den stakkaren og de gnagsår han må ha opplevd fra sitt tunge visir alle de timene.

Endret av G
Lenke til kommentar
Per H skrev (7 timer siden):

Haha, den var morsom. Jeg har hørt dette argumentet før ved snakk om munnbindbruk, man har jo slimhinner i øynene og da kan vel virus komme inn den veien også hvis de svever rundt i aoersoler og dråper i lufta. Blir fint hvis alle skal begynne å gå  rundt med munnbind og briller da, rimelig vanskelig å kjenne igjen folk fra før av med bare munnbind synes jeg :D

 

Det morsomste var at de som bruker briller blir utestengt fra å være med i studien. Måtte faktisk le litt av den. 

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter mi meining er dette eit merkeleg tidspunkt å opne opp for at friske 5-11-åringar skal få tilbod om vaksine. Politikken fram til no har vore at det var betre for borna å bli smitta enn å bli vaksinerte. Når så borna har lidd under karantene, isolasjon og heimeskule i heile haust og ein stor del av borna allereie har hatt korona kjem ein altså med dette fyrst no. Dersom born som har vore smitta utan å vere klar over det skal vaksinerast kan ein vel iallefall forvente at det blir ein del biverknader. Dette burde ha vore bestemt så snart forskingsresultata var klare og EU ga grønt lys, eller så burde dei ha stått løpet fullt ut. Uansett er det bra at dette blir gitt som eit tilbod utan noko anbefaling, dermed blir det opp til foreldra å bestemme om dette har noko føre seg.

Det har vore snakk om at ein ikkje har hatt spesielle barnedosar tilgjengeleg før. Kva er problemet med å bruke vanleg "vaksenvaksine", og så trekkje opp 1/3 av vanleg dose? Når ein greier dette med oppfriskingsdosar med moderna (halv dose) må det vel vere mogeleg å gjere tilsvarande med doser til born?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Tipper at det kommer som følge av internasjonal godkjenning for å vaksinere barn. Vi er jo en del av EU-samarbeidet eksempelvis. Det var også noe hysteri i f.eks. Canada over at skoler kunne finne på å vaksinere barna under vaksinasjonsprogrammet uten foreldrenes samtykke :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kommende omikronbølgen vil føre til et så stort press på helsetjenestene at det vil gå utover hjelpen man får, frykter Helsedirektoratet. – Dette blir den mest utfordrende fasen i pandemien, sier Espen Nakstad.

..

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier det forventede sykefraværet vil gjøre det vanskelig å drive helsetjenester.

..

Som følge av det potensielt skyhøye sykefraværet mener direktoratet at det i verste fall kan bli nødvendig å ta i bruk helseberedskapsloven, og anbefaler regjeringen å være forberedt på dette.

Loven gir blant annet hjemmel for rekvisisjon av eiendom og rettigheter, tjenesteplikt og beordring av helsepersonell til å bli i tjenesten utover ordinær arbeidstid, og fullmakter til å omdisponere ressurser og oppgaver.

– Vi jobber med det nå, fordi vi i en prekærsituasjon kan få så stor mangel på personell og andre ressurser, at vi må prioritere hardere. Det er en situasjon vi ikke ønsker å komme i, men vi må være forberedt på at vi kan komme dit hvis smitteutviklingen fortsetter i samme tempo neste uke, sier Nakstad.

https://www.nrk.no/norge/slar-alarm-om-helsetjenestene_-_-smittebolgen-vil-ga-utover-tilbudet-1.15810149

 

Laboratoria har ikkje kapasitet til å ta unna ein stor auke i koronatestar. Det kan føre til auka ventetid på svar på om du er smitta eller ikkje.

https://www.nrk.no/norge/svartida-pa-pcr-testar-kan-bli-lenger-1.15808770

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...