Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (7 minutter siden):
ToxicTed skrev (12 minutter siden):

Det er bare å ha ett par tusen ekstra hender som kan hjelpe.  Hvorfor det ikke finnes er den forrige regjeringens feil alene.

Sånn. Det var vel det du mente å si 😋

Nope. det har vert lenge slik. Det er stortinget sin feil.

Nix. Problemet har vart så lenge at det er de som har bestemt hvem som skal være på Stortinget sin feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, ToxicTed said:

Det er bare å ha ett par tusen ekstra hender som kan hjelpe.  Hvorfor det ikke finnes er den forrige regjeringens feil alene.

Sånn. Det var vel det du mente å si 😋

Egentlig spiller det ingen rolle, for problemet hadde blitt løst i løpet av mindre enn en måned i en krigssituasjon, så begge regjeringer kunne lett ha løst situasjonen, men de har ikke prøvd engang.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Baranladion said:

Ikke bare på 1.5 år heller, da sykepleierutdanning, og intensivpleier utdanning ikke er gjennomført på så kort tid. 

Jo det tar bare noen uker å fikse 1000 personer som kan hjelpe til med å snu pasienter 6 ganger om dagen, passe på at de ikke har problemer, si ifra til spesialistsykepleier at noe må gjøres, fikse mat og stelle.

Det er helt unødvendig å ha en sykepleierutdanning for en jobb som bare handler om å hjelpe til med covid-19.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, ToxicTed said:

Ja, helt enig i det. Og det er ikke barebare å trylle frem tusenvis nye ansatte med rett kompetanse heller, sånn i en fei.

Jo det er barebare.  Det trengs ikke sykepleiere som kan håndtere tusenvis av forskjellige sykdommer og komplikasjoner for å jobbe med en eneste sykdom hvor mye av jobben handler om å snu pasienter som ligger i respirator og sjekke helsetilstanden.

Det er et fullstendig konstruert problem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (32 minutter siden):

Ikke bare på 1.5 år heller, da sykepleierutdanning, og intensivpleier utdanning ikke er gjennomført på så kort tid. 

Dog tar det ikke halvannet år å finne noen som kan gjøre sørge for at katta til pasientene blir matet og at bilen til pårørende ikke er feilparkert. Det hadde vært interessant å vite hvor mye ekstra ressurser man kunne frigitt dersom man fant og hentet inn masse folk som tok de helt enkle oppgavene som det overhodet ikke må 5 års medisinsk utdanning for å utføre. Samt akseptere en "intensiv light"-behandling som kunne medført at man ikke trengte 9 intensivsykepleiere per innlagt pasient som man tydeligvis regner med i Norge.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Jeg må sitte på hjemmekontor og kan ikke møte de 2-3 kollegaene mine jeg jobber mest med. Jeg kan derimot dra på treningssenter og gå forbi 30-40 stk i 20-årene som gir faen og gå på byen og ta meg en drink eller tre. Forstå det den som kan 🙈

De åpner primært det som har betydning for næringslivet. Skjenking og flere på arrangementer. Å sende folk på hjemmekontor og nekte de å spille fotball med kompisene ødelegger primært det sosiale livet til folk, men skader ikke noen økonomiske interesser. Og da gir de jo ganske enkelt faen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, torbjornen said:

Ja, dette har det også vore stilt om. Dette var vel eit problem under spanskesjuka, og difor kunne unge og friske bli hardt ramma. Når det gjeld korona har det vel vist seg at unge vanlegvis taklar sjukdommen bra, sjølv utan å vere vaksinerte. Pandemien har i utgangsounktet ramma eldre og personar med nedsett immunforsvar hardast. Så eg antar at cytokinstormfare ikkje er noko stort problem.

Om de har gode nok metoder nå på intensiven til å stagge cytokinstorm vet jeg for lite om. De har jo ymse medisiner for å regulere immunforsvaret, men som med all medisin så finnes det kanskje grenser for hvor godt det kan virke til en hver tid. Antibiotika som et eksempel er jo noe som ikke alltid fungerer som forventet. Så kanskje immundempende også har noe problematikk. Det er vel heller ikke uten grunn at det har vært noen nye medisiner på trappen i eksperimenter under denne pandemien, og at noen av disse ligger i fase 2/3 forsøk allerede her og der i verden.

Også er det sikkert kombinasjoner av ymse medisin og hjelpetiltak som fungerer til en viss grad. Men, at det kan tenkes å være rom for stor utvikling på det medisinske området. De gamle grep og knep kan de sikkert veldig godt likevel, men om det er nok i et hvert pasienttilfelle?

Det har jo vært en del dødsfall og det skjer jo fortsatt noen. Er jo ikke mange uker siden den Nrk-korrespondenten som gikk på James Bond-premiæren døde i etterkant f.eks.

Behandlingen må jo være skånsom nok, men samtidig effektiv nok. Og der tror jeg hele problemstilling ligger. Det virker jo lett å skade lungene på intubering, samtidig som tid må tas tid til hjelp for å passe på at immunforsvaret både ikke overreagerer eller ikke jobber med å skape immunitet?

Endret av G
Lenke til kommentar
oppat skrev (7 timer siden):

Jo det tar bare noen uker å fikse 1000 personer som kan hjelpe til med å snu pasienter 6 ganger om dagen, passe på at de ikke har problemer, si ifra til spesialistsykepleier at noe må gjøres, fikse mat og stelle.

Det er helt unødvendig å ha en sykepleierutdanning for en jobb som bare handler om å hjelpe til med covid-19.

Du har et poeng, men dette er tiltak som ville lettet tilstanden for de som jobber på intensiven, ikke noe som er nok til å stoppe en pandemi, eller forhindre strenge tiltak, så sant du ikke mener at ordentlig behandling, intubering, snu pasienter, overvåke de, dosere medisin og ta medisinske avgjørelser er noe en permitert bartender eller pensjonist kan lære på noen få måneder.

En enda billigere løsning kan være å sende ut et hefte, og så kan du behandles hjemme av dine pårørende dersom du har omikron. Når du sliter med å puste for egen maskin, kan man ringe sykebil. 

Jeg er enig i at kapasiteten på sykehusene må opp, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan enkelte kan mene at pandemien og restriksjoner kunne vært fjernet eller veldig milde, dersom man hadde hatt nok kapasitet? 

Det er slik at vi har restriksjoner og tiltak for å forhindre at helsevesenet ramler sammen, men det betyr ikke nødvendigvis at helsevesenet har altfor lav kapasitet, det kan også bety at uansett hvor god kapasitet du har, så vil det ramle sammen, noe som var mer gjeldende på starten av korona og med delta.  Tiltakene som ble innført i midten av desember var en bommert, det synes jeg bevises ved at de lettes på i dag, når man har et mye høyere smittetrykk nå. 

Til nå i pandemien, har vi tilsynelatende klart å gi alle som trenger det god nok behandling, på sykehus, av faglært personell

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

En enda billigere løsning kan være å sende ut et hefte, og så kan du behandles hjemme av dine pårørende dersom du har omikron. Når du sliter med å puste for egen maskin, kan man ringe sykebil. 

Det høres litt drøyt ut at man skal ligge hjemme med en så alvorlig sykdom på lungene. Det du foreslår der vil føre til at folk venter alt for lenge, og at sykdommen får utvikle seg alt for langt slik at den blir mye vanskeligere å få behandlet. Som igjen fører til ekstrabelastning på intensivavdelingene som da ender med mange flere intensivinnlagte.

Det kan tenkes at belastningen på fastlegene også hadde økt en del dersom folk ventet for lenge med å ta kontakt. Spesiellt dersom smittetrykket øker, så vil jo det å utsette nyttige vurderinger balle på seg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Det høres litt drøyt ut at man skal ligge hjemme med en så alvorlig sykdom på lungene. Det du foreslår der vil føre til at folk venter alt for lenge, og at sykdommen får utvikle seg alt for langt slik at den blir mye vanskeligere å få behandlet. Som igjen fører til ekstrabelastning på intensivavdelingene som da ender med mange flere intensivinnlagte.

Det blir omtrent det samme, som at man skal legge altfor mange inn på sykehus, og la de bli behandlet av ufaglært personell som bare skal varsle en intensivsykepleier når det trengs hjelp... det her er ikke et oppriktig forslag fra min side, men et tilsvar til at det bare er å knipse med fingrene og gi 1000 hender litt ekstra opplæring og så er underkapasiteten på sykehuset løst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Riktig. Jeg er enig med deg i at det ikke er så lett å få "dressur på" så mange folk for å bli til nytte, samtidig som at det medisinskfaglige ikke faller i kvalitet pga. for lite tilsyn fra folk som greier å sortere godt. Dessuten så kan mange slike hjelpende hender fort skape en del ekstrahenvendelser om tilsyn, så hvordan løser man det at man ikke spør om for mye tilsyn fra disse hjelpende hendene som ikke vet bæret om hva det går i? Det kan jo bli så mye spm. at man like godt kunne gjort overvåkingen og tilsynet selv som intensivsykepleier på samme tid?

Men i en krigssituasjon så hadde man nok tydd til de hendene som var mulige da. Men, der går det også fort i svingene fordi en ikke har andre valg.

Og når det kommer til løft. Har ikke sykehusene en liten hær av portører som kan trø til som hender? Eller er disse opptatt med andre ting?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Riktig. Jeg er enig med deg i at det ikke er så lett å få "dressur på" så mange folk for å bli til nytte, samtidig som at det medisinskfaglige ikke faller i kvalitet pga. for lite tilsyn fra folk som greier å sortere godt. Dessuten så kan mange slike hjelpende hender fort skape en del ekstrahenvendelser om tilsyn, så hvordan løser man det at man ikke spør om for mye tilsyn fra disse hjelpende hendene som ikke vet bæret om hva det går i? Det kan jo bli så mye spm. at man like godt kunne gjort overvåkingen og tilsynet selv som intensivsykepleier på samme tid?

Men i en krigssituasjon så hadde man nok tydd til de hendene som var mulige da. Men, der går det også fort i svingene fordi en ikke har andre valg.

Og når det kommer til løft. Har ikke sykehusene en liten hær av portører som kan trø til som hender? Eller er disse opptatt med andre ting?

Man hadde nok også tydd til disse løsningen i pandemien dersom det var tvingende nødvendig. Det scenariet har heldigvis vært unngått pga restriksjoner og en tillitsfull befolkning.  Det sies jo at kapasiteten i en kort stund kan være på rundt 6-700 intensivpasienter, vi har vel aldri hatt særlig over 100.  Jeg tror, at kapasiteten man hadde trengt de siste 2 år for å vesentlig minimere restriksjoner og tiltak måtte vært skyhøy og uoppnåelig dersom man skal gi god behandling. Ikke finnes det nok folk, og ikke er det mulig å lære opp nok folk fort nok. Å behandle en alvorlig syk koronapasient antar jeg at krever en del kunnskap i faget. 

Det at intensivpleiere er overarbeidet, samtidig som de må gjøre oppgaver som lett kunne vært gjort av feks en portør er jo tragisk og vitner om meget dårlig styring, så av hensyn til de stakkars overarbeida intensiv og sykepleierene synes jeg det er dårlig dersom ingen har tatt inn folk som kan hjelpe til med simple oppgaver som kaffelaging, telefonvakter osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

Joda, men hva er forskjellen på vurderingene 9.januar kontra vurderingen igår? All logikk tilsier jo at rådene til FHI burde vært strengere når det 9.januar og dagene før var under 4000 smittede, og idag/igår var over 10.000? Da kan det ikke være smitten som er grunnlaget, men at man på disse 4 dagene har bekreftet at det ikke er høyere risiko med en 3dobbel smitte... 

Kan jo tenkes at de har brukt 4 dager på å beskrive alle tiltak, men det blir jo litt som jussprofessoren sa, helt utrolig at de traff akkurat på dagen med når tiltakene skulle endres... 

Det kan jo hende at det ville ha blitt fleire lettelsar om ikkje smitten hadde auka like raskt dei siste dagane.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Hva mener de med "i utgangspunktet"?
Er det sånn at man ikke trenger å teste seg?
Viss det er krav om at all skal teste seg så burde de ha unlatt å skrive "i utgangspunktet"

Fordi det av og til ikke er kapasitet eller folk til å utføre testene. Dersom det er mange ankomster på kort tid, så vil det oppstå køer som igjen kan være en smitteutfordring, så da hender det at myndighetene lar enkelte hurtigteste seg selv hjemme.

Når jeg ankom Norge nylig, ventet det 1 politibetjent og 2-3 securitasvakter ved gate. Disse delte ut hurtigtester da det ikke var folk til å utføre og kontrollere testingen. (dette var sent om kvelden) Da er kravet at du skal ta hurtigtest selv innen 24 timer, og rapportere dersom testen er positiv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (9 timer siden):

Ja, helt enig i det. Og det er ikke barebare å trylle frem tusenvis nye ansatte med rett kompetanse heller, sånn i en fei.

Når ein kjem i ein slik situasjon som no må ein vere kreative og planleggje godt. F.eks. skulle ein tru at folk med annan kompetanse kunne assistere- eller avlaste sjukepleiarar på korona- eller intensivavdelingane.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (8 timer siden):

De åpner primært det som har betydning for næringslivet. Skjenking og flere på arrangementer. Å sende folk på hjemmekontor og nekte de å spille fotball med kompisene ødelegger primært det sosiale livet til folk, men skader ikke noen økonomiske interesser. Og da gir de jo ganske enkelt faen. 

Å sitje på heimekontor eller å ikkje få sparke fotball kan vere surt. Å miste jobben og inntekta er for dei fleste mykje verre.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...