Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Maabren said:

Spørs om det var riktig å lempe på tiltaka med stigande smitte. Mange sjukemeldt samtidig inna helsevesenet kan fort føre til at 3-400 corona-innlagt samtidig blir for mykje. 

Det er bare å ha ett par tusen ekstra hender som kan hjelpe.  Hvorfor det ikke finnes er regjeringens feil alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Så noen ikke klarer å la være med å drikke vin/øl til maten?

Krise😀

Restauranter er avhengig av å selge alkohol, rett og slett fordi 30% av omsetningen er nettopp alkohol. Så kan man jo stille spørsmålstegn ved om folk kan skjerpe seg og heller dra på restaurant å spise biff og drikke solo til. For min del, så er en viktig del av restaurantopplevelsen å drikke god vin til biffen, og sånn antar jeg at det er med de aller fleste. 

Trenger ikke dra på konserter heller, kan bare sette på spotify, eller drite i å dra på kamp, kan se den på tv`n. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Fibonacci said:

Ja, dette markerer et skille. Åpner opp på stigende smittetall. Det er helt klart at den nye strategien er å smitte alle, men i overkommelig tempo. Det er den eneste utveien, så like greit å bare sette i gang.

For håpe du har rett? Jeg liker det ikke.

Har en kollega som jeg jobber med som har fått c19 av en av døtrene. 4-8år(tror jeg)

Så det er slik vi blir sittet, av familien, og det er okay.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (13 minutter siden):

For håpe du har rett? Jeg liker det ikke.

Har en kollega som jeg jobber med som har fått c19 av en av døtrene. 4-8år(tror jeg)

Så det er slik vi blir sittet, av familien, og det er okay.

Så det er ok å bli smittet av familien, men ikke av folk du treffer ute på byen? 

Dersom du er redd for å bli smittet, så kan du jo gå og vaksinere deg, eller la være å dra ut på byen?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk må da gjerne fortsette å gjøre alt de kan for å ikke bli smittet. Det er ingen krav om å kline seg opp i mennesker, gå uten munnbind eller henge på puben hele dagen.

Den beste løsningen er å la alle frivillig bli smittet, så kan de som har som plan å ikke bli smittet ta personlige forholdsregler så lenge de gidder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Baranladion said:

Restauranter er avhengig av å selge alkohol, rett og slett fordi 30% av omsetningen er nettopp alkohol. Så kan man jo stille spørsmålstegn ved om folk kan skjerpe seg og heller dra på restaurant å spise biff og drikke solo til. For min del, så er en viktig del av restaurantopplevelsen å drikke god vin til biffen, og sånn antar jeg at det er med de aller fleste. 

Trenger ikke dra på konserter heller, kan bare sette på spotify, eller drite i å dra på kamp, kan se den på tv`n. 

Jepp, de følger presset fra den næringen. Men tiden vil vis om jeg har feil eller myndighetene.

Lenke til kommentar

Tror Norge kan takle smitte på 5 prosent
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Helsedirektør Bjørn Guldvog mener at landet som helhet vil være i stand til å tåle et smittepress på 5 prosent uten at kommunehelsetjenesten bryter sammen.

Helsedirektøren understrekte at så mye smitte vil være krevende for norske kommuner, men at samfunnet er robust og i stand til å hjelpe hverandre når noen områder opplever mye smitte på kort tid.

– Det kan bli mange sykmeldte i noen kommuner, som gjør at man over en kortere periode har et dårligere tilbud enn det som man har ellers. Men med de nye opplysningene om omikron tror vi det vil være håndterbart, gitt at vi klarer å holde noe igjen. (NTB)

Litt uklart hva man spesifikt mener med smittepress på 5% her, tenker man da smittepress over 14 dager med 5% av befolkningen smittet? Blir vel i underkant av 150.000 i uka, sånn veldig grovt?

EDIT: Litt mer kontekst her: https://www.tv2.no/nyheter/14491656/

Sitat

Guldvog mener at landet som helhet vil være i stand til å tåle et smittepress på fem prosent uten at kommunehelsetjenesten bryter sammen. Det utgjør nesten 270.000 innbyggere.

Helsedirektøren understrekte at så mye smitte vil være krevende for norske kommuner, men at samfunnet er robust og i stand til å hjelpe hverandre når noen områder opplever mye smitte på kort tid.

– Det kan bli mange sykmeldte i noen kommuner, som gjør at man over en kortere periode har et dårligere tilbud enn det som man har ellers. Men med de nye opplysningene om omikron tror vi det vil være håndterbart, gitt at vi klarer å holde noe igjen.

Da menes det vel at man tåler at 5% av befolkningen er smittet samtidig antar jeg.

At helsetjenestene kan tåle det er helt konge, men så mange i isolasjon pluss enkelte nærkontakter i karantene samtidig vil kunne by på andre, store problemer. Også for bemanning i helsevesenet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg følger debatten nå, og sliter litt med å forstå svaret på spørsmålene om hvorfor rådene fra FHI ble ventet med fra 9.januar og til nå. De begrunner ventinga med at det var beskrevet i rapporten at de kanskje ikke var gjeldende den.14  januar dersom situasjonen forandret seg vesentlig. Så sier Støre, at de fikk masse kunnskap på de 4 dagene de ventet, slik at det var riktig å ta avgjørelsen idag... 

Situasjonen har jo forandret seg, smitten har økt drastisk, så da gjenstår det bare at de må ha lært noe, men hva er dette? At omikron ikke fører til flere innleggelser? Noe som vel har vært kjent siden Sør Afrika meldte det? Har de lært at selv med økt smitte fra 3000-12000 pr dag ikke fører til flere innleggelser, som skjedde i perioden? Vel... det tar vel fort mer enn 4 dager fra smitte til innleggelse? 

Ikke det at det er så veldig viktig, da det på en måte er greit med forutsigbarhet, men nå har vel disse politikerne både kritisert at endringer ikke skjedde raskt nok i den forrige regjeringen, og de har uttalt at skjenkestopp ikke skal vare èn dag lenger enn nødvendig

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støre sikter nok til blant annet til den oppdaterte risikovurderingen fra FHI som ble ferdigstilt i går. Det kan tenkes at regjeringen har fått informasjon løpende fra FHI de siste fire dagene opp mot publisering av denne rapporten, med alt det innebærer av modelleringer, analyser, prediksjoner etc. Man kan jo ikke bare belage seg på hva som skjedde i Sør-Afrika, et land som er så vidt forskjellig på så mange måter - man må lytte til egne fagetater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Støre sikter nok til blant annet til den oppdaterte risikovurderingen fra FHI som ble ferdigstilt i går. Det kan tenkes at regjeringen har fått informasjon løpende fra FHI de siste fire dagene opp mot publisering av denne rapporten, med alt det innebærer av modelleringer, analyser, prediksjoner etc. Man kan jo ikke bare belage seg på hva som skjedde i Sør-Afrika, et land som er så vidt forskjellig på så mange måter - man må lytte til egne fagetater.

Joda, men hva er forskjellen på vurderingene 9.januar kontra vurderingen igår? All logikk tilsier jo at rådene til FHI burde vært strengere når det 9.januar og dagene før var under 4000 smittede, og idag/igår var over 10.000? Da kan det ikke være smitten som er grunnlaget, men at man på disse 4 dagene har bekreftet at det ikke er høyere risiko med en 3dobbel smitte... 

Kan jo tenkes at de har brukt 4 dager på å beskrive alle tiltak, men det blir jo litt som jussprofessoren sa, helt utrolig at de traff akkurat på dagen med når tiltakene skulle endres... 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, oppat said:

Det er bare å ha ett par tusen ekstra hender som kan hjelpe.  Hvorfor det ikke finnes er regjeringens feil alene.

Det er bare å ha ett par tusen ekstra hender som kan hjelpe.  Hvorfor det ikke finnes er den forrige regjeringens feil alene.

Sånn. Det var vel det du mente å si 😋

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Joda, men hva er forskjellen på vurderingene 9.januar kontra vurderingen igår?

Forskjellen er at nå har regjeringen et endelig faglig grunnlag klart til å gjøre sine vurderinger ut fra.

Dette bruker de gjerne et par-tre dager på. Jeg tipper regjeringen hadde store deler av denne informasjonen for et par-tre dager siden, da ting begynte å lekke ut i media. Vært sånn gjennom hele pandemien.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Forskjellen er at nå har regjeringen et endelig faglig grunnlag klart til å gjøre sine vurderinger ut fra.

De hadde jo tilsynelatende ett god faglig grunnlag 9.januar også, men siden de velger å holde slikt bak lukkede dører, så blir det vanskelig. Enten så er det uproft av FHI, de burde levert det ordentlige faglige grunnlaget kun når det var helt ferdig, eller så har det ikke endret seg vesentlig i det hele tatt, og regjeringen har bedt om den til 9.januar for å bruke tid på å lage de nye reglene.  Og igjen, utrolig flaks at de traff så bra med datoen som ble planlagt medio desember

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...