Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, :utakt said:

Det skal bli interessant å se i hvilken grad vi klarer å forutse hvilke varianter det skal lages vaksine mot. Foreløpig har jo alle variantene virket til å komme som julekvelden på kjerringa. 

Sånn er det med influensavaksinen også: det er ikke så ofte man treffer 100%, når man må gjette 6 måneder på forhånd. Ofte er beskyttelsen 'bare' 60%. Slik er det vel med covid også. Nye varianter er ikke så ulike de gamle at vaksinen ikke beskytter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (2 timer siden):

Da omikron dukket opp var det masse skriverier i media om at den snek seg unna immunitet og dermed smittet folk på nytt, selv om man hadde hatt en annen variant tidligere. I hvor stor grad stemmer det, vet vi det nå? Hvis man ikke blir varig immun er det jo bare tull å si at "vi må smitte alle og bli ferdig med det". Mange smittede -> god grobunn for nye mutasjoner -> ny variant som smitter alle -> nye bølger. Da blir vi ikke "ferdige".

Etter kvart vil folk flest byggje kryssimmunitet gjennom både vaksiner og smitte. Korona vil kanskje ikkje forsvinne, men vil truleg bli meir lik ein vilkårleg forkjølelse.

Lenke til kommentar

Nrk:

Sitat

12. januar 2022 kl. 18:13 

Koronatallene er i ferd med å flate ut i Danmark

 

Den danske sundhedsministeren Magnus Heunicke, sa på en pressekonferanse onsdag at koronatallene er i ferd med å flate ut både når det gjelder smitte, nnleggelser og intensivpasienter. Det er i sterk kontrast til situasjonen rundt jul.

– Nå har vi igjen fått pandemein under kontroll, sa Heunicke.

Han fortsatte med at man i slutten av uken kan lette på en lang rekke av de restriksjonene som har vært, blant annet på kulturlivet

Danmark har omlag same folketal som Norge, og er vel det landet vi har mest til felles med når det gjeld tiltak og koronahandtering. Dei ligg litt framfor oss i løypa, og der ser det altså ut til at det verste snart er over, iallefall i denne omgang.

Er det nokon som greier å finne smittetal per dag, innlagde og intensiv/respirator for Danmark no?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Da omikron dukket opp var det masse skriverier i media om at den snek seg unna immunitet og dermed smittet folk på nytt, selv om man hadde hatt en annen variant tidligere. I hvor stor grad stemmer det, vet vi det nå? Hvis man ikke blir varig immun er det jo bare tull å si at "vi må smitte alle og bli ferdig med det". Mange smittede -> god grobunn for nye mutasjoner -> ny variant som smitter alle -> nye bølger. Da blir vi ikke "ferdige".

Sånn jeg har fått det forklart så vil man etter mange nok runder, både med Omikron, 2-3 vaksiner og evt smitte av tidligere variant(er), ha opparbeidet så bred og god immunitet at man vil være langt mer beskyttet mot nye mutasjoner, og det er sånn pandemier til slutt dør ut. Det vil helt sikkert komme nye varianter som omgår immuniten nok til at store deler av befolkningen blir infisert, men sannsynligvis føre til langt mindre alvorlig sykdom enn vi har sett tidligere i pandemien da det var lite immunitet i befolkningen. Og da vil det fort bli som vanlige influensasesonger hvor man kan bli smittet og relativt syk om man ikke har hatt influensa på noen år, mens det hovedsakelig er farlig for de aller eldste og mest skrøpelige, som bør ta en årlig vaksine. 

Endret av knipsolini
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, torbjornen said:

Er det nokon som greier å finne smittetal per dag, innlagde og intensiv/respirator for Danmark no?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-20..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivity=false&country=DNK~NOR

Er en tendens till utflattning men tycker det nok en gång er lite väl raskt ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, fredrik2 said:

Er bara att gå till hennes side på uio hvis man er usikker.

https://www.med.uio.no/imb/personer/vit/annesp/

:wee: er ikke alltid lett å komme på alt. Det var noe mer oppdatert enn denne linkedin'en ja.

  

3 hours ago, fredrik2 said:

Er det så många av dem då? 

Nei det tror ikke jeg heller. Samt i tillegg disse som har lest litt her på forumet eller hos FHI og i media er nok innforstått med at viruset ikke er mulig å stoppe for en god stund siden før Fibonacci kom til konklusjonen. Lenge før jul antar jeg at dette var en nokså tydelig oppfatning blant mange.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

Effekt har det heilt sikkert. Utan tiltaka ville ein ha sett heilt andre tal. Dette er slik det går etter at omikron tok over.

Men etter kvart som smitten stig vil vel kanskje tiltaka ha mindre å seie. Uansett ser det ut til at FHI har fått konkludert litt meir rundt smitte og alvorlegheitsgrad, og eg vil tru at anslaget dei kjem med no (om at smitten kan komme opp i 50 000 per dag) er ganske realistisk. Dei er også komne fram til at det er så og seie umogeleg å slå ned pandemien. Eg tolkar det også slik at dei er litt på glid når det gjeld tanken om at det også kan vere ein fordel at fleire blir smitta no med tanke på mindre smitte seinare, med andre ord for at ein skal bli ferdig med dette styret ein gong for alle.

https://www.nrk.no/norge/fhi_-venter-inntil-50.000-daglige-smittede-i-vinterbolgen-1.15806697

Det er nå folk kunne være solidarisk med sykehusene, gått å tatt influensavaksinen. Var en artikkel fra en intensivoverlege på forsiden av Stavanger Aftenblad i dag. Som påpeker alvoret for sykehuset. Skremsel rett i ansiktet, med at covid-19 er en veldig alvorlig lungesykdom gir overlegen som melding.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har en förklaring på hvorfor Danmark verkar ha ett helt annat förhold mellan antal innlagte och antal på intensiven än vad Norge har? Tror det har varit konstant så och hade för mig att det beror på att de lägger in fler eller räknar på ett annat sätt än Norge men nu ser det ut som att jämfört med smittetal så er Danska och Norska tal på innlagta konsistenta medan antal på intensiven ikke er det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fibonacci said:

    

Man driver fremdeles smittesporing, men det er overlatt til den smittede selv å varsle sine nærkontakter. De på koronasenteret bidrar bare med koordinering av vaksinering og testing.

Uansett, om et par uker burde man ha et mye tydeligere bilde av hvordan daglige smittetall på 6000-10000 påvirker helsevesenet. Om det ikke blir mye verre enn det er nå, er det bare å lette ytterligere på tiltakene så vi får peist oss gjennom dette. Det er på høy tid å skifte strategi nå. Vi må akseptere at alle kommer til å bli smittet, og legge vekk planene om å aldri få viruset.

Joda, men er nok en del folk nå som føler på denne endringen som er i emming. Folk sliter gjerne med endringer generellt. Men ofte går det greit. I denne saken så er det jo ikke enklere enn vaksinespørsmålet. Folk var jo nervøse for å vaksinere seg. Og farene med viruset er gjerne større enn vaksinene. Ingen vet hvem som får et hardere sykdomsforløp oppi alle de som får et mildere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, toreae said:

Mulig jeg tar feil, men doktor er vel utdannelse, professor er en stilling?

Jeg trodde at alle med doktorgrad var professorer i det de tar sin avhandling i jeg. Men mulig jeg også tar feil. Men riktig det er jo en utdannelse selvsagt. En langvarig en. Men, det leder ikke nødvendigvis til å bli lege. Da må man i såfall ta spesifikke studier i bunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Noen som har en förklaring på hvorfor Danmark verkar ha ett helt annat förhold mellan antal innlagte och antal på intensiven än vad Norge har? Tror det har varit konstant så och hade för mig att det beror på att de lägger in fler eller räknar på ett annat sätt än Norge men nu ser det ut som att jämfört med smittetal så er Danska och Norska tal på innlagta konsistenta medan antal på intensiven ikke er det. 

Lurer på det samme og hva som gjøres annerledes.

Samtidig har Danmark ganske få ordinære intensivplasser. Faktisk 100 færre nå enn de hadde i starten av pandemien.

Litt om hvor presset de var for kort tid siden:

Det er mye vi kan direkte sammenligne med Norge, men absolutt ikke alt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Jeg trodde at alle med doktorgrad var professorer i det de tar sin avhandling i jeg. Men mulig jeg også tar feil. Men riktig det er jo en utdannelse selvsagt. En langvarig en. Men, det leder ikke nødvendigvis til å bli lege. Da må man i såfall ta spesifikke studier i bunn.

Doktor/PhD er en utdannelse, lege er de som håller på med medisin och kan jobbe som lege,  och professor er en stilling på ett universitet. Doktor blir man efter en master grad eller lege. Professor betyr lite forskjellig i olika länder men tror att det i Norge er en flink forskare som leder eller er huvud ekspert på ett område på ett universitet.

I Sverige kan man också bli docent som er noe som en PhD kan studera sig till (er nog mest att forska några år på ett emne och skriva några artiklar). 

I USA er assistant professor det man kallar 1-emanuensis i Norge. Det lavaste nivået på forskare/lärare på ett universitet. Ett steg opp er associate professor, de har ofta tenure som er livstids anställning på universitetet. Det er ett stor skritt som de flesta ikke oppnår tror jag och de må ha visat sig flinka, dragit in en massa forskningspengar till institut och skrivet bra artiklar. Sen kan man bli professor.    

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det skrives en del nå om at folk nå skal smittes, gjerne så fort som mulig. Det er mulig denne nye varianten er mindre farlig, men jeg er forbauset over hvor fort man er gått fra krise til å slippe alle hemninger. Er dette forsvarlig, eller er det et potensielt kostbart eksperiment?

Jeg synes det er aspekter ved håndteringsforløpet som ikke akkurat oser av tillit, og denne gang er ikke noe unntak akkurat. Jeg blir matt av det hele. Selve restriksjonene er vel egentlig noe av det jeg synes har vært minst vanskelig disse to årene. Alt virker så halv-hjerta og nesten tilfeldig. Jeg er av den oppfattelse at det generelt er den gyldne middelvei som bør være målet, men at slikt som en pandemi kanskje er et unntak. Litt slik er det også med klima-saken for eksempel.

Det hjelper ikke å krange om dette nå, post-faktum (ikke at pandemien er over ennå), men likevel bør man stille spørsmål om hvordan dette påvirker samfunnet vårt framover, både på kort og lang sikt. Da er det ikke nok å bare snakke om samfunn og økonomi, men også om menneskene som har måttet betale for dette på så mange ulike vis, men spesielt de som sitter igjen med fysiske og mentale senskader.

Dessuten er det over 1300 mennesker som er døde. Folk dør hele tiden, og det er naturlig, men noen av disse livene kunne vært spart, og det er et tap. Det bør vi bry oss mer om, selv om vi ikke nødvendigvis selv ser dem. Det er mange eksempler på at samfunnet ikke verdsetter sine borgers liv slik det bør, men vi skal liksom være så glad for å bo i "verdens beste land".

Det blir liksom litt stusselig å redusere alt dette til en personlig frihet som det å kunne ta seg en pils på byen. Hvis det er på dette nivået vi skal legge oss på i den offentlige debatten, blir jeg ikke veldig oppmuntret. Det er nok til å gjøre nesten hvem som helst apatisk, og ingen ting er verre enn en apatisk befolkning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
9 minutes ago, fredrik2 said:

I Sverige kan man också bli docent som er noe som en PhD kan studera sig till (er nog mest att forska några år på ett emne och skriva några artiklar).

Takk. Bra at jeg googlet docent da så jeg slipper å tro at det er en slags farmasøytaktig stilling som doserer medisin :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Verm said:

Det skrives en del nå om at folk nå skal smittes, gjerne så fort som mulig. Det er mulig denne nye varianten er mindre farlig, men jeg er forbauset over hvor fort man er gått fra krise til å slippe alle hemninger. Er dette forsvarlig, eller er det et potensielt kostbart eksperiment?

Jeg synes det er aspekter ved håndteringsforløpet som ikke akkurat oser av tillit, og denne gang er ikke noe unntak akkurat. Jeg blir matt av det hele. Selve restriksjonene er vel egentlig noe av det jeg synes har vært minst vanskelig disse to årene. Alt virker så halv-hjerta og nesten tilfeldig. Jeg er av den oppfattelse at det generelt er den gyldne middelvei som bør være målet, men at slikt som en pandemi kanskje er et unntak. Litt slik er det også med klima-saken for eksempel.

Det hjelper ikke å krange om dette nå, post-faktum (ikke at pandemien er over ennå), men likevel bør man stille spørsmål om hvordan dette påvirker samfunnet vårt framover, både på kort og lang sikt. Da er det ikke nok å bare snakke om samfunn og økonomi, men også om menneskene som har måttet betale for dette på så mange ulike vis, men spesielt de som sitter igjen med fysiske og mentale senskader.

Dessuten er det over 1300 mennesker som er døde. Folk dør hele tiden, og det er naturlig, men noen av disse livene kunne vært spart, og det er et tap. Det bør vi bry oss mer om, selv om vi ikke nødvendigvis selv ser dem. Det er mange eksempler på at samfunnet ikke verdsetter sine borgers liv slik det bør, men vi skal liksom være så glad for å bo i "verdens beste land".

Det blir liksom litt stusselig å redusere alt dette til en personlig frihet som det å kunne ta seg en pils på byen. Hvis det er på dette nivået vi skal legge oss på i den offentlige debatten, blir jeg ikke veldig oppmuntret. Det er nok til å gjøre nesten hvem som helst apatisk, og ingen ting er verre enn en apatisk befolkning.

Godt sagt. Alt liv har verdi. Noen er jo ekstra godt likt. Man synes det er trist om en artist går bort f.eks. Eller det er jo et faglig stort tap om en professor dør og liknende. Jeg er også overrasket hvor godt folk har tatt seg i nakken igjennom de tider hvor myndighetene ikke tok ansvar. Vi fikk jo oppblomstringer men de ble jo også begrensede oppblomstringer fordi folk følger litt med.

Det er nok snakk om å bli ferdig med pandemien brått og brutalt fordi mye av det er økonomiske vurderinger foran helsevurderinger egentlig. Sykehuset er og blir et håndfast ufravikelig kriterie som myndighetene trygt kan støtte seg til i denne tiden uten at noen kan ta de for å handle basert ut fra dette. Men, det kan jo bli litt for mye/lite tiltak for det.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan forklare litt rundt det som er rundt professortitler. Man blir ikke automatisk en professor når man tar en PhD grad. I stor grad vil en fullført PhD bli ansatt i en stilling som postdoktor om det er snakk om norske universitet. En postdoktor stilling er midlertidig, men man får både forske og drive med undervisning innenfor sitt fagfelt. Blir det da en ledig førsteamunensis stilling kan man da søke denne. Professor er nivået over dette igjen og tilsvarer at man bør formelt sett ha produsert vitenskapelig arbeid tilsvarende ca 3 doktorgrader. Her kan man enten søke en professorstilling eller søke om opprykk. Det vil da være en sakkyndig komite som vurderer dette og det vitenskapelige arbeidet man søker med.  En dosent har formelt det samme administrative ansvaret en professor har, men i Norge har man da som oftest en lavere vitenskapelig kompetanse enn en professor. Man har gjerne mer fokus på undervisning. Dosentstillingen har i Norge vært under mange forskjellige utredninger - 1985 ble feks alle dosenter gjort om til professorer. Og så kom tittelen tilbake igjen. Nå er det foreslått å avskaffe den igjen. Det er feks mange dosenter som feks formelt sett ikke har en PhD, men likevel ganske høy realkompetanse i sitt fagfelt.  Gjerne en universitets eller høgskolelektor som har fått drive mer med forskning og fått opprykk.  Man finner gjerne en del av dem på de nye universitetene og de få gjenværende høgskolene det er her i landet. De gamle universitetene har ikke mange dosenter (UiT, UiO, UiB og delvis NTNU og NMBU)  Disse har flere kallenavn i UH Sektoren - blant annet U5 og BOTT (Bergen, Oslo, Tromsø, Trondheim),.
 

Sistnevnte kallenavn refererer mest til et felles HR/Lønnssystem som de fire samarbeider om. Meen som har blitt som flere andre IT prosjekter i offentlig sektor - en skandale. På UiO endte det jo opp med at flere timebetalte ansatte ikke fikk utbetalt lønn på lang tid....  ( https://universitas.no/nyheter/68734/kjempeirriterende/ ) 

https://no.wikipedia.org/wiki/Dosent

Nok om dette - dette ble en avsporing fra trådens tema, men så det ble diskutert. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Da omikron dukket opp var det masse skriverier i media om at den snek seg unna immunitet og dermed smittet folk på nytt, selv om man hadde hatt en annen variant tidligere. I hvor stor grad stemmer det, vet vi det nå? Hvis man ikke blir varig immun er det jo bare tull å si at "vi må smitte alle og bli ferdig med det". Mange smittede -> god grobunn for nye mutasjoner -> ny variant som smitter alle -> nye bølger. Da blir vi ikke "ferdige".

Eit eksempel var vel den svenske kronprinsessa, som var smitta for andre gong, og som hadde "forkjølelsessymptom".

Men det blir interessant når ein kan talfeste dette. Eg har inntrykk av at omikronepidemien gjekk raskt over i Sør-Afrika, truleg fordi mange har vore smitta før, men truleg også fordi dei har ei ung befolkning. Og så er kanskje dei mest utsette allereie døde frå før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette var interessant av fleire årsaker. Eg legg spesielt merke til at danskane også skil mellom folk som har hatt korona ein eller fleire gonger. Ein million har vore smitta minst ein gong, og 30 000 er smitta to gonger.

Lenke til kommentar

At man kan bli smittet flere ganger, er ikke uventet. Det har vært kjent siden den første ble gjensmittet etter et halvt år eller hva det var. Heller ikke forkjølelse eller influensa gir langvarig immunitet (jeg var forkjølet to ganger på under ett år). Men spørsmålet er om koronarunde nummer to blir mildere. Så langt tyder alt på at det er vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...