Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

toreae skrev (Akkurat nå):

Det er svært bra at vi har storting og regjering til å styre landet. Ikke 4-5 sinte forumbrukere, som driter i andres liv. 

Ja, det er utelukkende vi som driter i andre sine liv. Ikke dere som gir faen i alle konsekvenser av nedstengning og restriksjoner i hur helst som langt tid fremover, samt ikke stiller spørsmål ved at slikt gjentas gang på gang gang i et liberalt demokrati.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Nei. Kom igjen a, slutt å tulle.

Så hva var det du mente var "brudd på menneskerettihetene" da? Jeg beklager om jeg misforstod men jeg ser begrepet "fullt frislipp" som vanligvis i diskusjonene er en eufemisme for opphevelse av menidinsk unntakstiltstand og smittevernstat. Og at det er brudd på menneskerettighetene. Jeg er mostander av samtlige tiltak som ble innført i forrige  uke og det er neppe noen hemmelighet at jeg er motstander av samtlige av de som vil bli innført i kveld allerede før jeg har hørt dem. Jeg støtter ET tiltak - vaksinering. Ingen andre.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Morromann skrev (3 minutter siden):

 

Greit nok, men da kommer det vanlige spørsmålet mitt. Sykehusene vil bli overbelastet i et åpent samfunn, og sykehuskapasiteten vil ikke holde. Dette er fakta, og det skjedde flere steder under den første bølgen. Hvor mange skal vi la dø for å beholde et åpent samfunn, og hvem skal bestemme om hvem som lever og hvem som dør? 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (Akkurat nå):

Greit nok, men da kommer det vanlige spørsmålet mitt. Sykehusene vil bli overbelastet i et åpent samfunn, og sykehuskapasiteten vil ikke holde. Dette er fakta, og det skjedde flere steder under den første bølgen. Hvor mange skal vi la dø for å beholde et åpent samfunn, og hvem skal bestemme om hvem som lever og hvem som dør? 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Er ikke over 90% av befolkningen fullvaksinert da? Hvor dødelig er omicron?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Morromann skrev (Akkurat nå):

Er ikke over 90% av befolkningen fullvaksinert da? Hvor dødelig er omicron?

Kun den voksne befolkningen. Vaksinene avtar også over tid og vaksinerte dør, det har skjedd i min egen familie. Det er også det faktum at det er 358 innlagte nå med koronaviruset, og det tallet øker fremdeles. Alt dette tilsier at sykehusene vil bli overbelastet ved et helt åpent samfunn. 

Vi vet ikke hvor dødelig omicron er, men jeg håper det er mindre dødelig og kan være en vei ut av denne situasjonen. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Per H skrev (10 minutter siden):

Vent litt: vaksinen forhindrer jo ikke smitte i noen vesentlig grad, bare "alvorlig sykdom og død"? Dette gjaldt Delta, og det gjelder i enda større grad Omikron. Dette innrømmer jo de mest hardbarka vaksine-entusiastene her på forumet som Snikpellik og Nukleosid til og med, skal finne noen sitater fra en annen tråd.... (se under). Så denne logikken står seg.

Du mangler nyansene og ser alt for sort hvitt på det. Vaksiner reduserer smitterisikoen også. Det er vel ingen som påstår de gir 100% immunitet, men det betyr jo ikke at de er nytteløse. Om de fungerer f.eks 50% etter to doser så gir det en smittereduserende effekt.  Derfor funker vaksinene også mot smitte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (2 minutter siden):

Kun den voksne befolkningen. Vaksinene avtar også over tid og vaksinerte dør, det har skjedd i min egen familie. Det er også det faktum at det er 358 innlagte nå med koronaviruset, og det tallet øker fremdeles. Alt dette tilsier at sykehusene vil bli overbelastet ved et helt åpent samfunn. 

Vi vet ikke hvor dødelig omicron er, men jeg håper det er mindre dødelig og kan være en vei ut av denne situasjonen. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Det er rapportert om et dødsfall i hele verden; i England og det skulle vært veldig interessant å høre om hvilken alder og helsetilstand vedkommende var og om vedkommende døde av eller med omicrom.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Så hva var det du mente var "brudd på menneskerettihetene" da? Jeg beklager om jeg misforstod men jeg ser begrepet "fullt frislipp" som vanligvis i diskusjonene er en eufemisme for opphevelse av menidinsk unntakstiltstand og smittevernstat. Og at det er brudd på menneskerettighetene,.

Det står i innlegget du besvarte med en urkomisk stråmann, men jeg kan godt si det igjen; Et villet frislipp av viruset med det kunnskapsgrunnlaget man har om konsekvens, vil i praksis bety å frarøve befolkningen retten til helsehjelp og behandling. En slik villet handling ville dermed kunne være et brudd på menneskerettighetene, artikkel 12 i ØSK. 

https://www.norad.no/en/tema/menneskerettigheter/retten-til-helse/#:~:text=flere internasjonale konvensjoner.-,Rett til helse,og kulturelle rettigheter (ØSK).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
toreae skrev (16 minutter siden):

Det er svært bra at vi har storting og regjering til å styre landet. Ikke 4-5 sinte forumbrukere, som driter i andres liv. 

Er det noko denne hausten har vist oss er det at både politikarane og fagfolka har teke feil. Og at politikarane med støtte frå fagfolka styrer skuta som om dei var fulle sjømenn. Om det fyrst skal innførast tiltak burde ein del av desse ha vore innført for lenge sidan. Det er enklare å kontrollere 500-1000 smitta per dag enn å prøve å halde smitten på 5000-10000 per dag, og det gjeld uansett om det er snakk om delta eller omikron. Strategien om normal kvardag med auka beredskap har feila, både på grunn av omikron, men også på grunn av at vaksinene førebels ikkje reduserer risikoen nok for å få alvorleg sjukdom til at ein kunne ha hatt eit heilt ope samfunn over tid sjølv når det er snakk om deltavarianten.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Morromann said:

Det er rapportert om et dødsfall i hele verden; i England og det skulle vært veldig interessant å høre om hvilken alder og helsetilstand vedkommende var og om vedkommende døde av eller med omicrom.

*sukk* Når folk ikke klarer å forstå det de leser.... jeg la ut en link hvor det meldes om ett minst dødsfall i England. Det får du til at det bare er rapport et dødsfall i hele verden, og at det er i England.

Så gjentar linken her:

At least one person in UK has died with Omicron, says Boris Johnson | Coronavirus | The Guardian

 

 

 

Endret av ToxicTed
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det står i innlegget du besvarte med en urkomisk stråmann, men jeg kan godt si det igjen; Et villet frislipp av viruset med det kunnskapsgrunnlaget man har om konsekvens, vil i praksis bety å frarøve befolkningen retten til helsehjelp og behandling. En slik villet handling ville dermed kunne være et brudd på menneskerettighetene, artikkel 12 i ØSK. 

https://www.norad.no/en/tema/menneskerettigheter/retten-til-helse/#:~:text=flere internasjonale konvensjoner.-,Rett til helse,og kulturelle rettigheter (ØSK).

Kan du vise til en eneste jurist som mener at det å ikke ty til lockdown, eller hva man nå kaller det, er et menneskerettihetsbrudd dersom det er strukturelle problemer i helsevesenet? Jeg kan menneskerettighetene ja så linken behøver jeg ikke klikke på. Jeg vil vite om det er noen jurist som i fullt alvor mener det du mener her.

Nei, det er ikke stråmann. Det at et helsevesen har problemer betyr ikke at en regjering bryter menneskerettigheter til side bare fordi man ikke setter grunnleggende rettigheter til side i en slik krise; om du mener det får det være det(jeg tolker deg slik men jeg kan jo ta feil), men jeg vil se en jurists uttalelse som støtter det du sier ellers er det bare din private mening og tolkning. Dessuten er ikke "frislipp" et begrep jeg anerkjenner som gyldig; altså at det å ikke leve i en medisinsk unntakstilstand hvor det som faktisk ER menneskerettiheter settes til side, for det har i aller høyeste grad vært tilfelle i Norge i snart to år.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Er det noko denne hausten har vist oss er det at både politikarane og fagfolka har teke feil. Og at politikarane med støtte frå fagfolka styrer skuta som om dei var fulle sjømenn. Om det fyrst skal innførast tiltak burde ein del av desse ha vore innført for lenge sidan. Det er enklare å kontrollere 500-1000 smitta per dag enn å prøve å halde smitten på 5000-10000 per dag, og det gjeld uansett om det er snakk om delta eller omikron. Strategien om normal kvardag med auka beredskap har feila, både på grunn av omikron, men også på grunn av at vaksinene ikkje reduserer risikoen nok for å få alvorleg sjukdom til at ein førebels kunne ha hatt eit heilt ope samfunn sjølv når det er snakk om deltavarianten.

Vil ikke kalle det som fulle sjømenn. Men jeg synes FHI er veldig konservativt. Og gir ikke råd om tiltak før de er helt sikre. Det burde være mulig å reagere litt raskere, så kanskje reaksjonen ikke trengte å vare så lenge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det er rapportert om et dødsfall i hele verden; i England og det skulle vært veldig interessant å høre om hvilken alder og helsetilstand vedkommende var og om vedkommende døde av eller med omicrom.

Dette er eit godt poeng. Men det går nokre dagar frå folk blir smitta til dei blir sjuke, så går det nokre dagar til dei blir alvorleg sjuke, og så enno nokre dagar til dei døyr. Det er vel mange fleire innlagde i Sør-Afrika no enn før omikron. Så det er litt tidleg å feire, sidan sjukehusa framleis kan/vil bli overbelasta. Men så lenge helsevesenet greier å henge med kan ein krysse fingrane og håpe på mildare sjukdom, kortare innleggingar og færre dødsfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (16 minutter siden):

Det du unngår ved å vaksinere de resterende, unge befolkningsgruppene du referer til, er maks et titalls-innleggelser og en marginal påvirkningen av smitteraten. De i denne aldersgruppen som ønsker å vaksinere seg, har allerede gjort det. Resten ønsker ikke å gjøre det, og/eller er faktisk barn som på nåværende tidspunkt er vurdert til å ikke være prioritert, nettopp fordi risikoen for de er lav, noe tallene jeg viste deg illustrerer godt. Det har også vært under 30 dødsfall for de under 40 i løpet av 20 måneder, så de risikerer hverken "alvorlig sykdom" eller "død" på noen som helst statistisk meningsfull måte. Finnes det anekdoter og spesialtilfeller? utvilsomt, men vi kan ikke styre landet etter noen få immunsuprimerte eller ellers veldig utsatte tilfeller, her gjelder det å tenke stort!

PS: De gamle er vel uansett beskyttet mot "alvorlig sykdom og død" - ikke sant, så for de spiller det vel liten eller ingen rolle om de blir smittet av barna eller barnebarna? og hvis det er et problem - er det ikke lettere å bare ikke treffe barnebarna da enn å kreve at selv de minste barna skal vaksineres, noe som beviselig har liten eller ingen effekt på smittespredning? denne vaksine-logikken er jammen ikke enkel

Det stemmer at det er lite å hente på antall innleggelser på akkurat de som i 1. ledd vil bli smittet som følge av det. Men akkurat som kjernefysiske reaksjoner så er R-tallet uhyre viktig. Forskjellen på R=1,1 og 1,2 er veldig stor når man ser noen ledd fremover. Derfor kan en liten forskjell i smitterate utgjøre ganske mye på sikt. Ringer det noen bjelle om jeg sier "flatten the curve"?

Du ser fortsatt alt for nyanseløst på hvorvidt uvaksinerte vil vaksinere seg eller ei. Det er ikke alle som er helt sort eller helt hvit. Mange sitter litt på gjerdet og vurderer situasjonen eller kvier seg og ombestemmer seg når de ser smittetallene øke igjen. Folk er ulike steder i gråsonen og har ulike "terskler" for når de går og vaksinerer seg de også. Det samme gjelder folk som har tatt 1. dose men kvier seg mot 2. dose av ulike grunner. F.eks frykt for den mer effektive Moderna-vaksinen.

Igjen, det handler ikke om de 1.ledds smittede i yngre kull. Det handler om R-tallet og hvordan smitten sprer seg videre i mange ledd fremover.

Jo, det spiller noen rolle om eldre blir smittet, fordi det fortsatt er en uvaksinert rest gjen også blant de. Det er i stor grad disse som belaster helsevesenet. Med lavere barne-smitte så vil også spredninga av smitte opp til de eldre bli lavere. Dermed reduserer man belastningen på sykehusene ved å gjøre smitteverntiltak nedover i årskullene. Det handler bare om å tenke lengre enn ett trinn fremover. Tenk R-tall og 5. eller 10. trinn fremover. Hva som skjer noen uker fra nå.

NB. Jeg har bevisst ikke dratt frem anekdoter, så den kritikken kan du bare trekke.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...