Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hjelper å faktisk lese hva som står der også. På side 22 i rapporten:

Sitat

"På grunn av stor usikkerhet rundt de viktigste egenskapene ved omikronvariantene må alle modelleringsresultater tolkes med varsomhet. Dette er ikke prediksjoner, men et forsøk på å illustrere hvordan utviklingen kan bli hvis omikron sprer seg raskt i Norge.

https://www.fhi.no/publ/2020/covid-19-epidemien-risikovurdering/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, :utakt said:

Hvis usikkerheten består i at de ikke vet om det blir katastrofe eller helt for jævlig så kunne de kanskje gått ut med det likevel.

Sosiale medier fylles opp med kommentarer fra folk som har bestemt seg for at Omikron er en forkjølelse, jeg tror ikke vi trenger at det er den holdningen som fester seg blant folk. 

Ser ut til at du var inne på noe der. Det er vel nettopp de uferdige prognosene de kom ut med nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det hjelper å faktisk lese hva som står der også. På side 22 i rapporten:

Det snåleste er at de om tre uker predikerer et potensielt skyhøyt antall smittede av omikron samt et høyt antall innlagte, samtidig som de skriver at det kan komme i tillegg til 25-85 innleggelser per dag pga delta. Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Om det blir så mange smittede av omikron, er vel sannsynlig antall smittede pga delta sunket til nesten null.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (8 minutter siden):

Det er verd å merke seg at disse 90 000-200 000 per dag kun gjelder "dersom tiltakene ikke bremser epidemien betydelig". Med tanke på at det nå kommer nye tiltak vil jeg forvente at det ikke blir så høye tall. Dermed kan man ikke om tre uker peke på et lavere tall og si "hva var det jeg sa".

La oss si de nye smitteverntiltakene reelt senker det til f.eks 50 000 nye smittetilfeller og 25 nye innleggelser pr dag. Sykepleierne får sikkert nok å gjøre, men det kan være det som skal til for å unngå triage. Norge vil nok en gang komme gjennom bølgen med relativt få dødsfall og kritikerne vil igjen påpeke at covid19 bare er en kraftig influensa med referanse til dødstallene.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

La oss si de nye smitteverntiltakene reelt senker det til f.eks 50 000 nye smittetilfeller og 25 nye innleggelser pr dag. Sykepleierne får sikkert nok å gjøre, men det kan være det som skal til for å unngå triage. Norge vil nok en gang komme gjennom bølgen med relativt få dødsfall.

Kan nesten ikke vente på alle de som vil bruke suksessen som et eksempel på at Covid var overhypet og tiltakene var altfor sterke.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

image.png.5664864fccc785cefc5068721f82ea5b.png

Jeg tenker at det er ønskelig at flere får tatt vaksinene, og spesielt da at alle over 18 får tatt 2. dose og de over 65 får tatt 3. dose.

Den grafen mangler en referanse til antall mennesker i de ulike aldersgruppene. En strek pr aldersgruppe og kjønn i diagrammet eller noe sånt. Med antall som skala så er dette diagrammet bedre beskrivende:

805207826_Screenshot2021-12-13at13-20-36CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.e17b5237d1692ff44ba84d9dbc74f365.png

Ser man dette i kontekst med hva som er vanlig alder for foreldre til barnehagebarn og skolebarn (altså ikke vaksinerte, som har stor sosial omgang med mange andre og der smitten i hovedsak brer om seg for tida) så bør helt klart resten gruppa 25-39 vaksinere få ut fingeren og ta første dose. Det samme gjelder 12-15 år. FHI bør også vurdere dose 2. til 12-15 åringnene for å redusere smitten i den verste smittespredningsgruppa.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På'n igjen. Jeg trekker fram krystallkulen: åååh noe kommer til meg... jeg syntes jeg ser noe i kulen... ja, jeg tror vi får en ny lockdown asap. Skulle fanken ikke forundre meg om tvangsvaksinering er rett rundt hjørnet også. Vi liker jo å "lede ved eksempel (ovenfor en verden som egentlig ikke bryr seg hva vi driver med)"

Kan se ut som 2022 starter bedritent. Vi får bare gjøre det vi må alle sammen.

Endret av thatguy83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (Akkurat nå):

Skulle fanken ikke forundre meg om tvangsvaksinering er rett rundt hjørnet. Vi liker jo å "lede ved eksempel (ovenfor en verden som egentlig ikke bryr seg hva vi driver med"

Både FHI, Helsedirektoratet og regjeringen har sagt at de ikke ønsker noe tvangsvaksinering, så det tror jeg ikke er realistisk. I tillegg har både FN og WHO gått ut mot dette. Sistnevnte uttalte i forrige uke at det må være "absolutt siste utvei".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke om FHI selv tror på egne estimater eller kanskje de har bomma på noen nuller. 

De har sikkert lest rapporten de selv har skrevet, inkludert forbeholdene om at dette er tall som forutsetter:

A. At omikron sprer seg kraftig (høyt scenarie)

B. At det ikke iverksettes strengere smitteverntiltak enn de vi allerede har

Forutsetning B vet vi jo allerede er feil. Forutsetning A betyr at vi også har noen korresponderende midt- og lav-scenarier som krisemaksimeringsavisa Dagbladet har glatt hoppet bukk over. Overskriftene gir som vanlig et urealistisk bilde, og anti-tiltaks-gjengen biter på kroken og lar tastaturet gå varmt i kommentarfeltene, uten å ha lest detaljene. Om noen uker skriver de "hva sa jeg" - fortsatt uten å ha lest forutsetningene for tallene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

300 000 smittede per dag ville jo betydd at hele befolkningen ble smittet i løpet av et par uker. Det høres jo ut som hele befolkningen måtte hatt et sammenhengende fyllekalas for å oppnå slike smittetall.

Det vil nok ta noe lengre tid siden smitten ikke vil oppføre seg lineært. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke om FHI selv tror på egne estimater eller kanskje de har bomma på noen nuller. 

Anbefaler å lese litt hva som står i rapporten, som de selv presiserer at ikke er en prediksjon - og forstå formålet med den.

Her: https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/risikovurdering-2021-12-13.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

– I et foreløpig scenario beregner vi at det om tre uker kan bli opp mot 90 000 og 300 000 tilfeller per dag og 50 til 200 innleggelser per dag dersom tiltakene ikke bremser epidemien betydelig, skriver FHI.

Til sammenligning:   De siste syv dagene har det i snitt blitt registrert 4479 nye smittetilfeller hver dag og 30 nye corona-innlagte per dag.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLmzM0/kan-komme-nye-corona-tiltak-allerede-i-kveld

50 innlagte av 90 000 tilfeller vs 30 innlagte av 4479 tilfeller. Tydelig at også FHI regner inn at omikron faktisk gir mildere forløp. Men hvis antallet smittede blir så høyt så holder det ikke likevel. 😕 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...