Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Sandy Koufax said:

Det ovenfor er ikke min mening. Derimot er det FHI sin mening. Dette er et diskusjonsforum og folk bør få vite hva fagfolk sier ute om viruset, og ikke bare forholde seg til folk som blir "ille berørt" av dårlige nyheter.

Når det kommer til scenarior som jeg har kommet med, så føler jeg meg rettferdiggjort. Blant annet påpekte jeg for en god stund siden at Erna Solberg sin gjenåpning ville føre til 5-6000 nye tilfeller hver dag. Nakstad mener at vi har i realiteten 10.000 syke per dag. Vedørende omicron varianten, sies det at det blir 65 prosent nye tilfeller hver dag i London. Vi må forholde oss til realiteten fremfor ønsketenking.

Jeg og andre i tråden spådde at skole og barnehage gjenåpningen etter sommeren ville spre smitten ganske heftig. Fikk nesten bare pes tilbake fordi jeg foreslo en utvidet skoleleirferie.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Evil-Duck said:

Veldig merkelig at apotekene ikke var involvert før nå. Også mhp. influensavaksinering på gratis vis til de som har rett til gratis vaksine. Staten kunne ha sponset det slik at folk fikk rimelig influensavaksine istedetfor å måtte betale ågerpriser på apotek. Men covid-vaksine regner jeg med at forblir gratis okke som.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Det snåleste er at de om tre uker predikerer et potensielt skyhøyt antall smittede av omikron samt et høyt antall innlagte, samtidig som de skriver at det kan komme i tillegg til 25-85 innleggelser per dag pga delta. Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Om det blir så mange smittede av omikron, er vel sannsynlig antall smittede pga delta sunket til nesten null.

ER vel et gradvis forsvinningsnummer på Delta. Må jo være noen dager med en viss overgang før Omikron har tatt over. Sier seg jo selv. Men fikk for meg at det var nødvendig å påpeke det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Per H skrev (34 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

 

Smitte som ikke leder til innleggelse er ikke så problematisk, da det ikke er disse aldersgruppene som fyller opp intensiven. Disse smittede som ikke blir alvorlig syke vil få god og bred immunitet etter endt (mildt) sykdomsforløp.

.. så de unge som blir smittet smittet ikke noen andre og i hvert fall ikke i andre aldersgrupper?

Du svarer så simpelt - som om du ikke forstår dynamikken i pandemien. At smitten brer seg blant unge er ikke uproblematisk, nettopp fordi smitten sprer seg til andre aldersgrupper. Jeg skrev ikke at jeg fryktet mange innleggelser blant 0-19-åringene. Jeg skrev at man skal se det i kontekst til hvem de omgås med (mest foreldre og lærere). Derfor bør spesielt foreldre og lærere vaksinere seg. Mange av de i den minst vaksinerte voksne aldersgruppa 25-39, og de nærliggende aldersgruppene. Barn har mye sosial kontakt på skolene så det er naturlig at smitten sprer seg der. Når de kommer hjem smitter de familien som igjen smitter sine omgangskretser, arbeidsplasser der det jobber folk i et videre spekter av aldere osv.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

ER vel et gradvis forsvinningsnummer på Delta. Må jo være noen dager med en viss overgang før Omikron har tatt over. Sier seg jo selv. Men fikk for meg at det var nødvendig å påpeke det.

Ja, men på det tidspunktet at omikron gir titusenvis eller mer av smittetilfeller per dag, tror jeg aldri i verden at delta kan gi minst 25 og iallfall ikke opptil 85 innleggelser daglig. Det faller på sin egen urimelighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knipsolini said:

Hva er planen på lengre sikt? Håpe at booster skal ha betydelig bedre effekt så tiltakene er midlertidige til man har gitt booster til de aller fleste? Eller svært strenge tiltak for å holde smitte av  Omikron lavt frem til ny vaksine for Omikron blir tilgjengelig kanskje neste høst/vinter? Eller, gitt at Omikron gir færre alvorlig syke som må være innlagt kortere og generelt blir mindre alvorlig syke, holde smittenivået jevnt relativt høyt til immunitet øker betydelig gjennom naturlig infeksjon. Det ville nok vært betydelig enklere å la Omikron få kjøre på om sykehuskapasiten ikke var så begredelig i Norge. 

Er bedre at de peiser på med vaksinene nå med apotekere og forsvaret til hjelp, enn at de våkner i øst-europa og skriker etter å få tak i vaksiner i etterkant og vi står med svarteper og ikke får (tak i vaksiner) vaksinert alle raskt nok?

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Hva blir prisen om man gjør det, reduserer smitten kraftig og igjen løser det på kort sikt, men ikke på lengre sikt? Nok en runde med masse tiltak og restriksjoner om ett år fra nå. Vi beveger med stormskritt mot den permanente smittevernstaten.

Prisen dersom man ikke foretar seg noe blir vel at vi får en ny mutasjon ved navn "Karma"?

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Bare ett døgn med 200 nyinnleggelser vil føre til mild triage eller triage ved flere sykehus med mindre fordelingen er omtrent perfekt, så vi får da håpe man klarer å unngå det.

Ser for meg en boom av alternativmedisinere som kommer til å grave i gamle manuskripter ala svarteboka.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Skulle ønske det gikk an å gå i dvale og våkne igjen i mai. Hverdagen nå er totalt deprimerende og meningsløs.

Er jo mulig å melde seg på til turen til Mars dersom uttrekket ikke allerede er foretatt da. Men, du skal vel ha god helse, samt kanskje må vente litt på å få anledning til å forlate planeten :p

Endret av G
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Allostasis said:

Kan like så godt stenge skoler ned nå rett før ferien uansett. Blir sikkert ett av tiltakene presentert i dag.

Neida. Det er jo egentlig ikke noe særlig:

Quote

"Det blir etter det Dagbladet får opplyst, mer munnbindpåbud, nye begrensninger på idrettsarrangementer og i utelivsbransjen"

Det vil jo ikke påvirke noen sin hverdag særlig mer. 

Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Er bedre at de peiser på med vaksinene nå med apotekere og forsvaret til hjelp, enn at de våkner i øst-europa og skriker etter å få tak i vaksiner i etterkant og vi står med svarteper og ikke får (tak i vaksiner) vaksinert alle raskt nok?

Jess, kan godt være at det er strategien nå. Holde smitten lav frem til så mange som mulig har mottatt tredje dose. Leste at flere hundre i Danmark var smittet med Omikron etter å ha mottatt tredje dose, så spørsmålet er hvor stor effekt det vil ha. Viktigste er fortsatt å unngå alvorlig sykdom. Det sies at to doser fortsatt skal gi god beskyttelse, men hvis tredje dose skal gi enda bedre så vil det være lurt å få pumpet ut mest mulig de eldste. Spør hvor mye effekt det har på de yngre som allerede skal ha veldig lav risiko for alvorlig sykdom med to doser. Forhåpentligvis vil det bli klarere hva som er målet, og hva som må oppnås (antall vaksinerte, at vi har tilgang på ny vaksine mot Omikron eller annet) før de strengeste tiltakene skal fjernes igjen. Det er viktig at de kommuniserer dette tydelig for å få med majoriteten av befolkningen til igjen å leve med strenge tiltak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

PRESSEKONFERANSE OM TILTAK KLOKKEN 20

Statsminister Jonas Gahr Støre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol inviterer til pressekonferanse om coronasituasjonen mandag 13. desember kl. 20.00. Det kan også bli aktuelt at flere statsråder deltar.

I tillegg vil helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg være til stede.

Statsministeren har allerede varslet strengere tiltak.

– Situasjonen er alvorlig. Smittespredningen er for høy. Og vi er nødt til å treffe tiltak for å begrense den utviklingen, sa han til NTB tidligere mandag.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/pressekonferanse-klokken-20.4Kgw6fRAp

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (9 minutter siden):

"Det blir etter det Dagbladet får opplyst, mer munnbindpåbud, nye begrensninger på idrettsarrangementer og i utelivsbransjen"

Hvis det er dette de skal komme med kan de like gjerne sende det ut som en pressemelding. Dette kommer ingen til å bry seg om uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (26 minutter siden):
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Jasså - "Sykehusene er kun til for de friske" :roll:

Satt ganske på spissen. Men hva er alternativet når vaksinene ikke holder nok folk unna sykehusene? 

Det du foreslår heter triage. Folk flest mener at eldre liv også har en verdi og at triage er en siste utvei man vil forsøke å unngå i det lengste.

Alternativene er egentlig mange: Økt vaksinering og et helt verktøyskap av av smittevern-verktøy.

Frislipp + triage er av de aller fleste ansett som en forrædersk strategi.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 timer siden):

Kona har en kollega som har et barn som har testet positivt for covid. Kollegaen hadde også covid for 2 måneder siden (+hen var fullvaksinert). Nå må hen i karantene, siden hen er husstandsmedlem (men hen kan teste seg ut igjen ganske kjapt).

Er ikke det litt sprøtt? Om man hadde covid for 2 måneder siden, er man garantert immun. Burde det ikke være dispensasjon for folk som har hatt covid så nylig? Eller regner de med at man kan bli smittet igjen etter et par måneder? Det er såpass nylig at man i teorien kan teste positivt etter forrige covid.

Edit: Fant ut at karantenereglene i Bergen overstyrer de nasjonale, så der kan man ikke teste seg ut av karantene før etter sju dager. Lurer på hvilket helsefaglig råd som ligger til grunn for at folk i Bergen kan bli re-infisert med covid etter to måneder. I smell bullshit.

Muligheten for å bli smittet på nytt fantes allerede mens det var "orginalvarianten" som herjet. Nå, med omicron er den mye større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Frislipp + triage er av de aller fleste ansett som en forrædersk strategi.

Et villet og ønsket frislipp kan også bryte med artikkel 12 i menneskerettighetene. "Alle innbyggere skal ha tilgang til institusjoner som kan gi helbredelse, pleie og lindring innenfor rimelige økonomiske rammer for den enkelte". Dette vil åpenbart ikke være mulig dersom man slipper alt løs og ikke gjør noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...