Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (1 time siden):

Hvor ser man smittetallene nå? Har hele tiden sjekket tallene og linken som står øverst på VG og samme på lokalavisen. Er det fjernet nå, eller har man sluttet å bokføre dem også?

Du trenger ikke å scrolle ned egentlig, trykker man på menylinjen til VG helt til høyre så finner man under "Nyttige linker" link til temasiden for Coronaviruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 timer siden):

Endelig!! Jeg satt faktisk og tenkte i helgen på hvorfor denne kategorien ikke var å finne på jobbportaler enda med tanke på det vi akkurat har vært igjennom med pandemien, dette gjør ting mye mer enkelt. Skal ta en kikk. Spent på hvor mange jobber som befinner seg under denne kategorien som faktisk krever en del tilstedeværelse på fysisk kontorsted da. Ofte når det kommer til stykket så er det ikke alltid så mange som er så fleksible likevel som de skal ha det til!

Det alternativet har også ligget på Arbeidsplassen på NAV sin hjemmeside en god stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje mest en kuriositet...

Sitat

USA FRARÅDER REISER TIL NORGE

Mandag endret det amerikanske smittevernbyrået CDC klassifiseringen for Norge, som nå er definert et høyrisikoland. Amerikanere blir dermed frarådet å reise til Norge.

– Hvis du må reise til Norge, sørg for at du er fullvaksinert, råder amerikanske helsemyndigheter.

Det amerikanske smittevernbyrået CDC bruker fem kategorier for reiseråd:

  • Ukjent
  • Nivå 1: Lav risiko
  • Nivå 2: Moderat risiko
  • Nivå 3: Høy risiko
  • Nivå 4: Svært høy risiko

Land som har flere enn 500 coronatilfeller per 100.000 innbyggere de siste fire ukene, vil ligge på nivå 4. Norge er altså på det høyeste risikonivået.

– På grunn av den nåværende situasjonen, har selv fullvaksinerte høy risiko for å bli smittet og spre coronavarianter, fortsetter CDC.

Endringen kommer kun to dager etter Norge åpnet opp etter 18 måneder med nedstenging.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/usa-fraraader-reiser-til-norge.1Bfx_8hzW

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (7 minutter siden):

Fikk håndhilset på kollegaene mine i dag for første gang :thumbs: Det var en godfølelse.

Også litt senere brukte du håndsprit og eller du hadde det i bakhodet at du nå ikke kan putte en finger i nesa / ta deg i ansiktet, før du får vasket eller spritet henda? 🙂

(Jeg bare lurer på om du er blitt mer bevisst på håndhygiene, slik mange andre rapporterer at de er blitt ..)

Endret av nightowl
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi har sprit overalt. 👍 Dette skulle aldri ha vært et problem, hilsing med albuene har irritert meg. Politiker idioter! Covid smitter ikke gjennom hud, men hilsing der man ansiktet kommer 60-80cm nærmere hverandre er greit :wallbash:

Har alltid vært bevisst på slikt. Har alltid brukt tørkepapiret til å åpne døren til WCer når jeg går ut etter hendene er vasket.

Endret av NortonM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, fredrik2 said:

Tvivlar på att smittetal kommer vara så intressanta framöver. Många kommer nog ikke bry sig om å testa sig. Kan dokk vara intressant att följa med på inlagda. 

Helt enig i dette. Smittetall er mindre interessant etter at vi nådde 80% vaksinerte. Antall innlagte er tallet man må følge med på gjennom vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, nightowl said:

Også litt senere brukte du håndsprit og eller du hadde det i bakhodet at du nå ikke kan putte en finger i nesa / ta deg i ansiktet, før du får vasket eller spritet henda? 🙂

(Jeg bare lurer på om du er blitt mer bevisst på håndhygiene, slik mange andre rapporterer at de er blitt ..)

Begynte også å håndhilse på nye kollegaer i forrige uke. Noen er fortsatt skeptiske og tar frem albuen. 

On 9/27/2021 at 4:09 PM, Fnugle said:

Endelig!! Jeg satt faktisk og tenkte i helgen på hvorfor denne kategorien ikke var å finne på jobbportaler enda med tanke på det vi akkurat har vært igjennom med pandemien, dette gjør ting mye mer enkelt. Skal ta en kikk. Spent på hvor mange jobber som befinner seg under denne kategorien som faktisk krever en del tilstedeværelse på fysisk kontorsted da. Ofte når det kommer til stykket så er det ikke alltid så mange som er så fleksible likevel som de skal ha det til!

Kun 1 av 10 jeg snakker med i bekjentskapskretsen som har mulighet til å jobbe fra hjemmekontor får en ordning på dette fremover (8 av 10 jobber i Oslo og får ikke det).  På et par av stedene er det kun noen priveligerte ansatte som får muligheten fast x-antall dager i uken og det går da ofte et stykke opp i stilling og lønnsnivå.

Noen av stedene man ikke får en ordning på det blir det også sagt eks. "Vi ønsker å ha fleksibilitet på det" men i praksis må det godkjennes og vurderes behovsmessig hver gang akkurat som før. Skulle noen andre priveligerte ansatte syte litt over at man en sjelden gang får hjemmekontor får man fort beskjed om å komme seg på kontoret eller det går lang tid til neste gang og man bruker det mot den ansattes muligheter.

Dette praktiseres fortsatt som en gammel diktatorstat. Jeg oppfordrer derfor alle til å få ledere til å forstå at vi etter 2 år i en pandemi har sett at hjemmekontor ikke er det problemet enkelte ledere skal ha det til. De som vil være på kontoret 5 dager i uken har hatt muligheten hele tiden.

Det er en idiotkultur rundt dette hvor ledere mener "man har godt av å piskes litt". Dessverre bruker man ikke helheten rundt det psykososiale arbeidsmiljøet men bruker likevel det psykososiale arbeidsmiljøet som "årsak".

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Nå får vi kanskje løst denne floken om folk som ikke vil ha noe annet enn samme dose 2 som nr 1. Nå åpnes det opp for at man kan velge selv hvilken vaksine man vil ha dersom det er praktisk mulig for kommunene. Her i Oslo vil dette kunne skje fra og med i morgen. 

 

William_S skrev (5 timer siden):

Da har NRK også fanget opp nyheten gitt
image.png.2569d9314355d1f6559e54db17332b0a.png

Litt sent skaden er gjort og utifra det jeg vet har de lagt opp for at moderna nektere har kunnet få pfizer en annen dag ganske lenge nå i Viken og Oslo.

Vet om flere som har ringt så får de satt opp time med Pfizern.

Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Fersk undersøkelse: Over halvparten vil begrense håndhilsing

Seks av ti vil begrense håndhilsing og et stort flertall vil fortsette med å holde avstand. Det viser en Norstat-undersøkelse gjort for NRK etter gjenåpningen.

https://www.nrk.no/norge/fersk-undersokelse_-over-halvparten-vil-begrense-handhilsing-1.15668813

 

Får håpe det er de litt spesielle som gidder svare på sånne undersøkelser.

Vil tro dette er bare effekten av nesten 2år med tiltak som vil sakte, men sikkert gå helt bort til våren 2022.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Nå er jeg kanskje litt bortskjemt med å drive selv og som ikke har en sjef/ledelse som bestemmer over meg. Men ut fra hva jeg leser over hadde jeg lett snust på å bytte jobb, dersom å ha hjemmekontor er så viktig å ha og man mener det styres som en gammel diktatorstat på jobb. Hvorfor godta å mistrives så mye med noe?

 

8 hours ago, Jotun said:

Vil man ha hjemmekontor og ikke får det så får man skifte jobb og stille krav til å ta jobben da.... 

Kjedelig diskusjon om dette her i tråden. 

Man finner sjelden eller aldri en jobb hvor man er 100% fornøyd med alle aspekter. Det er ikke alltid utfordringer oppstår pga. arbeidsgiveren heller. Det er er helt legitimt å bli skuffet over slik håndtering uten at det får vektskålen til å gå i negativ retning.  "Er du misfornøyd med 1 ting i Norge, flytt da vel" er ikke alltid svaret :)

Men tilbake til Korona så får vi la "hjemmekontor" debatten gå i en egen tråd. Jeg bare kommenterte hva andre allerede sa.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...