Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal helsevesenet dilte etter på dette? Vi er forsatt i en pandemi, og helsevesenet innad har jo vært hellig å beskytte i mot stor smittespredning. Ser ingen direkte konflikt mellom disse to ytterpunktene heller. Dersom det er nødvendig, så må helsevesenet kunne beholde beskyttelsen en stund til. Men, dette kan jeg politisk alt for lite om, det innrømmer jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Nå etter gildet er åpent, testing skal avvikles og en henholdsvis skal slutte å tenke så mye over pandemien så opplever  jeg at den aldri har kommet nærmere innpå enn nå, for første gang kjenner jeg personlig godt flere folk som er smittet, og alle som en er fullvaksinerte. Det føles litt spesielt og feil, men gitt at vaksinene gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom så har det vel i større grad med at en må programmere om hjernen til at det faktisk ikke er så big deal, men er ikke så enkelt etter å ha fått drillet inn i 1,5 år hvor farlig denne sykdommen  kan være.

En annen faktor jeg som må til behandling hos sykehus 2-3 ganger i måneden opplever etter gjenåpningen er at sykehusene/helsenorge henholdsvis ikke har fått med seg at Koronaviruset ikke er farlig lenger. For hver time jeg skal ha får jeg tilsendt samme veggen med tekst om de og de symptomene, nærkontakt med smittede/misstenkt smitte å at jeg ikke skal møte opp slik og slik, samtidig som det har blitt mye vanskeligere å få seg en PCR test om en skulle være i tvil. Det virker litt som de statlige instansene ikke er helt enige med hverandre.

Som jeg skrev over, så er fortsatt andelen positive tester rekordhøy. Så antageligvis er smittespredningen rekordstor, men som du sier.... vi må venne oss til å ikke bry oss om det lenger. Men da bør myndighetene være ærlige på dette, for folk leser gjerne bare smittetallene og tror at smitten er langt lavere nå enn for noen uker siden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke sett i detalj hva vi gjør på sykehusene nå, men selv om vi har fjernet de fleste tiltakene så skulle vi gå inn i en "normal hverdag med økt beredskap". Så nøyaktig hva de gjør på sykehusene vet jeg ikke, men økt beredskap høres ut som noe som definitivt påvirker sykehusene og hvilke grep man gjør for å unngå koronasmitte inn og beskytte de sårbare. Greit også å huske på at spesialisthelsetjenesten alltid har hatt smittevern, og følger nå sannsynligvis de basale smittevernrutiner igjen, kanskje med "noko attåt".

Min hverdag på jobb er fortsatt ikke helt forandret etter gjenåpningen. Jeg testes fremdeles regelmessig, og må iblant ha munnbind innendørs. Så lenge man kan havne i isolasjon ved påvist smitte blir det krise for oppdragsgiver om det skulle skje, derfor må vi ha disse tiltakene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal helsevesenet dilte etter på dette? 

Fordi staten gjør det vanskeligere for folk å unngå smitte og videre å få teste seg ved mistanke om smitte. For oss som går til behandling for plager med relativt like symptomer som koronaviruset har, har det vært utrolig utfordrende gjennom hele pandemien å tråkke seg gjennom dette minefeltet, men det har funket siden testing har vært lett og tilgjengelig om en skulle være i tvil. Dette blir det stopp på nå, men likevel blir vi som pasienter ansvarsstilt til å ta alle forhåndsregler. Det gjør det hele mye mer vanskelig for meg vertfall.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ja da har akkurat FHI publisert sine anbefalinger for dose 3.

De har 2 alternativer, og det ene går på å vaksinere sykehjemsbeboere og alle over 80 år. Det andre alternativet er alle over 65 år.

De sier ingenting om helsearbeidere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3jAkQ/fhi-anbefaler-boosterdose-til-de-eldre

 

Norge legger seg altså på en mye mer konservativ linje enn våre naboer. Her er det alltid "vente og se".

Endret av Andre1980
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

I land med fungerende lovverk, så kunne vel disse helseansatte ha fått millionbøter og risikert opptil 3 års fengsling for å ha "drept" noen.

Synes det virker logisk at helsearbeidere må være vaksinert for å kunne utøve yrket sitt som i Frankrike. De jobber jo nettopp med helse og burde ha ambisjoner om både å bevare liv og styrke helsen til folk.

Forståelig at det var en del skeptisk mot vaksiner rett etter AZ- dødsfallene. Siden har folk hatt god tid på seg til å følge med på vaksineutviklingen og å bli vaksinert sammen med resten av befolkningen. Eller skifte yrke. Bortsett fra inntrykket av at vi trenger hver ledige, faglige hånd vi kan få tak på i helsevesenet.

Når det er sagt har hjemmesykepleien i Oslo vært flinke til å bruke munnbind, i hvert fall fram til forrige uke da jeg observerte dem sist. Tenker at pleietrengende eldre kan ha fått dårligere tannhelse under pandemien og annet som krever nærkontakt.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smittevernslegen i kommunen har nå opphevet restriksjoner på antall personer som får delta i gruppetrening for å kunne holde meteren eller 2-meteren i gymrommet. Mao er vi tilbake til normalen.

Føles bra å kunne gå i butikken å ta toget uten munnbind, helt til man hører noen hoste 🙂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 timer siden):

Ja da har akkurat FHI publisert sine anbefalinger for dose 3.

De har 2 alternativer, og det ene går på å vaksinere sykehjemsbeboere og alle over 80 år. Det andre alternativet er alle over 65 år.

De sier ingenting om helsearbeidere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3jAkQ/fhi-anbefaler-boosterdose-til-de-eldre

Norge legger seg altså på en mye mer konservativ linje enn våre naboer. Her er det alltid "vente og se".

Jeg synes de kunne lagt til: - Restdoser til hvemsomhelst, der restdosene har vært bestilt i god tro og står i fare for å gå ut på dato før de kan sendes til steder der de kan brukes som 1. eller 2. dose. Da kan doser reddes fra å gå i søpla samtidig som vi unngår at kommuner bestiller flere doser enn de må, bare for å spekulere i at det blir restdoser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Nå etter gildet er åpent, testing skal avvikles og en henholdsvis skal slutte å tenke så mye over pandemien så opplever  jeg at den aldri har kommet nærmere innpå enn nå, for første gang kjenner jeg personlig godt flere folk som er smittet, og alle som en er fullvaksinerte. Det føles litt spesielt og feil, men gitt at vaksinene gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom så har det vel i større grad med at en må programmere om hjernen til at det faktisk ikke er så big deal, men er ikke så enkelt etter å ha fått drillet inn i 1,5 år hvor farlig denne sykdommen  kan være.

En annen faktor jeg som må til behandling hos sykehus 2-3 ganger i måneden opplever etter gjenåpningen er at sykehusene/helsenorge henholdsvis ikke har fått med seg at Koronaviruset ikke er farlig lenger. For hver time jeg skal ha får jeg tilsendt samme veggen med tekst om de og de symptomene, nærkontakt med smittede/misstenkt smitte å at jeg ikke skal møte opp slik og slik, samtidig som det har blitt mye vanskeligere å få seg en PCR test om en skulle være i tvil. Det virker litt som de statlige instansene ikke er helt enige med hverandre.

Det dreier seg jo om at ein må ha to tankar i hovudet på same tid. Koronaviruset er forholdsvis ufarleg for folk flest som er fullvaksinerte, sjølv om det framleis vil kunne vere ei ubehageleg oppleving å bli sjuk. Samstundes vil viruset framleis kunne utgjere ein fare for folk med svekka immunforsvar, og det er difor viktig at folk som har symptom ikkje tek med seg smitte inn på sjukehus eller sjukeheimar. (Dette burde for framtida kanskje også gjelde generelt, og ikkje berre i samband med mistanke om korona).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg synes de kunne lagt til: - Restdoser til hvemsomhelst, der restdosene har vært bestilt i god tro og står i fare for å gå ut på dato før de kan sendes til steder der de kan brukes som 1. eller 2. dose. Da kan doser reddes fra å gå i søpla samtidig som vi unngår at kommuner bestiller flere doser enn de må, bare for å spekulere i at det blir restdoser.

Med dagens oppdatering vil ein kunne bruke desse restdosane på nærmaste sjukeheim eller evt. til personar over 85. Problemet skulle dermed vere løyst i denne omgang. Det burde ha vore gitt ein dispensasjon frå krava tidlegare, slik at Bergen og andre kommunar kunne ha gjort dette for 3 veker sidan. Det er tragisk at dosar måtte kastast medan det er mangel på vaksiner rundt om i verda.

Endret av torbjornen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (55 minutter siden):

Det dreier seg jo om at ein må ha to tankar i hovudet på same tid. Koronaviruset er forholdsvis ufarleg for folk flest som er fullvaksinerte, sjølv om det framleis vil kunne vere ei ubehageleg oppleving å bli sjuk. Samstundes vil viruset framleis kunne utgjere ein fare for folk med svekka immunforsvar, og det er difor viktig at folk som har symptom ikkje tek med seg smitte inn på sjukehus eller sjukeheimar. (Dette burde for framtida kanskje også gjelde generelt, og ikkje berre i samband med mistanke om korona).

Ja en kan ha både 2 og 3 tanker i hodet samtidig, men da må en tilrettelegge for at tanke nummer 2 og 3 kan fungere samtidig som tanke nummer 1, noe det i dette tilfellet ikke gjør. Å fortelle  en med lungeskader at en ikke kan møte opp på sykehus med tegn til luftveis infeksjon, samtidig som en ikke tilbyr vedkommende å teste seg før sykehus besøket er ganske søkt, for bare holde seg hjemme da. Det virker som mange har glemt at det er mange syke som også må på sykehus. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Med dagens oppdatering vil ein kunne bruke desse restdosane på nærmaste sjukeheim eller evt. til personar over 85. Problemet skulle dermed vere løyst i denne omgang. Det burde ha vore gitt ein dispensasjon frå krava tidlegare, slik at Bergen og andre kommunar kunne ha gjort dette for 3 veker sidan. Det er tragisk at dosar måtte kastast medan det er mangel på vaksiner rundt om i verda.

Nei, dette stemmer ikke. Det er vel kun pfizer som er godkjent som booster-dose (dose 3), ikke moderna, som er den vaksinen som det er masse restdoser av. Eller var det kanskje ikke så viktig plutselig å forholde seg til EMA? (sikter til FHI her)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva var egentlig reglene for testing i Norge? På nyhetene var det ofte innslag med folk som testet seg. Selv har jeg aldri testet meg en eneste gang. Leste i forbindelse med åpningen at det ble forventet at folk skulle være ansvarlig for å teste seg selv fremover.

Det var også noen som sa at nå var det lov å klemme. Akkurat som det noen gang var forbudt? Blir skremt av ordbruken noen ganger, akkurat som noen tror at de kan forby klemming...

Lenke til kommentar

Koronasertifikat. Anbefaling om å skjule nasjonal kontrollside
https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/faglig-grunnlag-til-helse-og-omsorgsdepartementet-covid-19/Anbefaling om å skjule nasjonal kontrollside på koronasertifikat.pdf/_/attachment/inline/1c02b052-0682-460d-a086-1e3146049baf:03e427cbd746deec502bec6daf782bedeb256ee9/Anbefaling om å skjule nasjonal kontrollside på koronasertifikat.pdf

Sitat

Helsedirektoratet, FHI og NHN anbefaler at man nå etter overgangen til normal hverdag med økt beredskap, så raskt som mulig skjuler den nasjonale kontrollsiden for det norske koronasertifikatet. Bakgrunn for anbefalingen er som følger: Nasjonale tiltak som krever bruk av det nasjonale sertifikatet er avviklet og det er i dagens situasjon ikke nødvendig å tilby nasjonalt koronasertifikat, kun EU-sertifikatet.

Sitat
  • Dagens behov for bruk av koronasertifikat er nå knyttet til reise og det er bare EU/EØSkontrollsiden som kan kvalifisere for unntak fra smitteverntiltak på grensen.
  • Den nasjonale kontrollsiden skaper forvirring for brukerne ved at de gis mulighet for å laste ned det nasjonale sertifikatet når de bare skal bruke EU-sertifikatet.
  • Vi får en rekke henvendelser knyttet til misforståelser og feil bruk av den nasjonale kontrollsiden. Politiet rapporterer om mange personer som kommer på grensen med utskrift av QR-koden til det nasjonale sertifikatet og at brukerne av sertifikatet har forventninger om at dette gir fritak fra smitteverntiltak på grensen. Dette medfører ulemper for brukere som ikke får oppfylt sine rettigheter, og økt arbeidsbelastning for grensemyndighetene.
  • Informasjonstelefonen har stor pågang av henvendelser knyttet til bruk av det nasjonale sertifikatet og misforståelser rundt ulikt regelverk i det nasjonale og EU-sertifikatet. Ved å fjerne det nasjonale sertifikatet blir informasjonen lettere å gi og motta.
  • Det nasjonale koronasertifikatet ble etablert for å sikre en dataminimert løsning for innenlands bruk, hvor brukerne bare måtte oppgi et minimum av helseopplysninger. Å opprettholde det nasjonale sertifikatet uten et definert bruksområde vil gi risiko forurettmessig bruk der brukere deler helseopplysninger om seg selv. Tilgangen til det nasjonale sertifikatet kan knyttes til at det finnes hjemmelsgrunnlag som gjør dette nødvendig.  Stadige regelendringer i er ressurskrevende med tanke på utvikling og test hos FHI og NHN. Med to ulike løsninger blir arbeidet mer komplekst, kostnadskrevende og gir en økt risiko for feil. Det samme gjelder arbeid med å sikre oppdatert kommunikasjon på Helsenorge, FHI og Helsedirektoratets nettsider. Dette er oppgaver som må utføres så lenge det nasjonale sertifikatet skal tilbys, selv om det i dagens situasjon ikke finnes bestemmelser som krever fremvisning av det nasjonale sertifikatet.
Sitat

Teknisk kan vi forholdsvis lett skjule det nasjonale sertifikatet i brukerflaten og kan hente det raskt frem igjen ved behov. Dermed er nødvendigheten av å beholde det nasjonale sertifikatet i beredskap ivaretatt. Helsedirektoratet, FHI og NHN vil ved behov for å hente fram igjen det nasjonale sertifikatet, ha beredskap for raskt å kunne sette sammen en kommunikasjonspakke rettet mot både de ulike sektorene og befolkningen for å sette brukere og kontrollører i stand til å bruke løsningen på riktig måte.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
23 hours ago, Evil-Duck said:

Fordi staten gjør det vanskeligere for folk å unngå smitte og videre å få teste seg ved mistanke om smitte. For oss som går til behandling for plager med relativt like symptomer som koronaviruset har, har det vært utrolig utfordrende gjennom hele pandemien å tråkke seg gjennom dette minefeltet, men det har funket siden testing har vært lett og tilgjengelig om en skulle være i tvil. Dette blir det stopp på nå, men likevel blir vi som pasienter ansvarsstilt til å ta alle forhåndsregler. Det gjør det hele mye mer vanskelig for meg vertfall.

Skjønner. Det var en god forklaring fra ditt ståsted. Takker.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Jeg synes de kunne lagt til: - Restdoser til hvemsomhelst, der restdosene har vært bestilt i god tro og står i fare for å gå ut på dato før de kan sendes til steder der de kan brukes som 1. eller 2. dose. Da kan doser reddes fra å gå i søpla samtidig som vi unngår at kommuner bestiller flere doser enn de må, bare for å spekulere i at det blir restdoser.

Ja dette er veldig beklagelig oppførsel fra de involverte parter. Spesiellt FHI som kunne gitt "ordre".

Vi har da datasystemer. Vi er ikke på 90-tallet lengre hvor alt måtte papirjournalføres. Dessuten kunne man også informert pasienter om dato (brukerinvolvering, selv om dato er åpenbart, så er ikke videre evt. vaksineringsregimé så åpenbart. Vi må ha mulighet for at pasient kan etterprøve systemene), samt holdt rede på det via Sysvak hvem som fikk hva, hvor, når og hvilke batch numre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå begynner vaksinering mot influensa for 65+ og risikopasienter i kommunen. De får den gratis. Ønsker man eventuelt  pneumokokkvaksine (mot lungebetennelse) koster den kr. 550,-.

https://www.fhi.no/contentassets/92724a51f6ff48e39aa37859543403e3/informasjonsskriv-om-influensavaksine-til-risikogruppene-2021-2022-bokmal.pdf

Infor fra legesenteret

INFLUENSAVAKSINE FOR RISIKOPASIENTER 2021

Sitat

 Risikopasienter er:
  
*Alle > 65 år
   *Beboere ved omsorgsbolig og sykehjem
   *Gravide fra 13. uke i svangerskapet
   *Personer med diabetes og kroniske alvorlige sykdommer.
   *Pasienter med uttalt overvekt (BMI > 40)
   *Personer som bor sammen med immunsuprimerte 
   *Helsepersonell med pasientnær kontakt   

Kjøper den på apoteket før de ev. går tomt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ALpaWE/sverige-stanser-moderna-vaksineringen-for-de-under-30-aar

Hmm har vært en del kritikk på måten sprøyten settes. Etter instruksjonene så skal det trekkes litt opp (sjekke for blod) for å se at man ikke har truffet en blodåre og er i en muskel. Grunnen er at om vaksinen settes rett i blodet så går den til hjertet som i noen sjeldne tilfeller kan føre til hjertebetennelse. 

Jeg kan hvert fall si at dette ikke ble sjekket når jeg fikk mine stikk.

Lenke til kommentar

Godt at de klarte "tvangs" injiserer utallige mennesker under 30år med Moderna og ubevist gjøre masse folk skeptiske til vaksiner generelt.

Selv er jeg klar over at vaksinene ikke er problemet, men hvordan myndighetene håndterte dette og hvordan det ble fordelt ut.

At Moderna gir for kraftig immunrespons er kjent og min personlig mening er det Moderna burde kun gies til 40+, immunkompromitterte pasienter og eldre.

Sitat

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Immunkomprimerte faktisk :lol:

Hva er motivasjonen bak formuleringer som "tvangs-injiserer"?

At folk er duster er kanskje delvis myndighetenes skyld. Bedre opplæring i å skille mellom fakta og fiksjon, kritisk sans, burde kanskje styrkes i skoleverket, men jeg tror også mange voksne kunne hatt godt av det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...