Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg er jo kronisk pessimistisk anlagt. Hvis vaksineeffekten virkelig begynner å avta etter et halvt års tid så kan vinteren bli kjip. Ser at hadde ~30 innlagte på samme tid i fjor, mot ~90 nå. Og vi har sluppet veldig opp på hele TISK strategien. Hvis det er noe virus der ute så vil det spre seg fint. I fjor fikk vi en bratt økning midt i oktober før det flatet ut igjen, antakelig pga. noe tiltak?

Men jeg har tatt feil før jeg, så jeg håper jeg tar feil nå også.

image.png.b25501a3ef4c60a39a695ab447487cc5.png

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, :utakt said:

Nå som vi bruker hjemmetesting i større grad, og de ikke blir rapportert inn noe sted, så blir det jo vanskeligere å holde oversikt også. Nå blir det vel å se på innleggelsestall i stedet. 

Nettopp. Smittetallene i oversikter kommer nok til å være stadig lavere enn det reelle tallet. Samtidig opplever jeg at smitten snarere kommer nærmere enn tidligere. Før var smitten mange ledd unna. I denne uken har jeg snakket med tre kjente som har en smittet kompis eller slektninger med et smittet barn hjemme. Den ene personen de kjenner, fullvaksinert middelaldrende, var skikkelig dårlig. Litt nærmere meg. Men det kan selvfølgelig være tilfeldig.

Men hvor bekymret "bør" man være? Selv er jeg ikke særlig engstelig. Men avisenes rapporter om fallende nivåer av antistoffer, er jo interessante. Det betyr i så fall at f.eks. sykepleiere som ble vaksinerte i januar/februar, nå allerede kan være ganske ubeskyttede.

Eller er de egentlig det? Når man leser nyheter er det tilsynelatende flere motstridende scenarioer. For eksempel:

A. Vi er egentlig skikkelig føkka alle sammen, det hele er en fåfengt kamp mot vindmøller. Smitten vil øke igjen, beskyttelsen vil avta og snart kommer de nye mutasjonene. Men folk er lei av hele greia. (Selv dette forumet har færre og færre innlegg). Viruset vil gå sin gang og de som blir syke, blir syke. Helsemyndighetene vet at de ikke kan gjøre noe uansett, så de ber folk holde seg rolige.

B. Nei, alt går faktisk kjempebra nå, men det kan jo ikke avisene leve av, så de blåser opp hver minste lille tvil og skaper frykt i befolkningen. Helsemyndighetene har rett i at det er relativt trygt nå og selv om smitten øker, er det egentlig liten grunn til bekymring. Om man ikke har f.eks. kreft og nedsatt immunforsvar, men da er man jo uansett dessverre føkka. Se punkt A.

Uansett hvilket overdrevet scenario som skulle stemme, så blir vel konklusjonen den samme, at man ikke kan gjøre noe annet enn å forholde seg rolig. Du kan velge mellom å slå deg løs og få Covid snart eller å bruke munnbind, sprite hendene, isolere deg og få Covid senere istedenfor. Det blir som å unngå å noengang få forkjølelse.

Selv skulle jeg gjerne hatt meg en dose nr 3, men det finnes det for lite forskning på, så ingen "vanlige" friske unge mennesker vil få noen tredje dose i Norge i overskuelig fremtid. Det ville ikke være lovlig. Ekstra doser vil derfor gå i søpla til man til slutt begynner å gi noen boostere til eldre og syke. Etter at man har tenkt kjempelenge på det.

Lenke til kommentar
17 hours ago, NortonM said:

No shit, Sjørrlåkk. Vi har vaksinesentre i alle byer som gir ut dette gratis nå, men det betyr ikke at vi skal kaste bort penger på dette i all evighet. 

Andre typer vaksiner distribueres jo for salg. Tipper det ligger et hinder i å selge det inntil man er ferdig med gratisvaksineringen. Det kan jo tenkes at det er et lite marked for denne vaksinen. Sånn tilfelle noen er i risikogruppe og ønsker en 3. / 4. dose. Vaksinene har jo FHI, så et er jo kun et byråkratisk grep.

  

17 hours ago, NortonM said:

De som ønsker kan kjøpe en dose vaksine hos fastlegen sin.

Det var nå du som sa at man kunne kjøpe det. Tviler på utsagnet ditt pr. dags dato. Jeg tror (vel og merke) at det hadde blitt oppfattet av myndighetene som sniking i kø, på tross av at man er omtrent ferdig med å vaksinere snart.

Endret av G
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Glassmaneten said:

Selv skulle jeg gjerne hatt meg en dose nr 3, men det finnes det for lite forskning på, så ingen "vanlige" friske unge mennesker vil få noen tredje dose i Norge i overskuelig fremtid. Det ville ikke være lovlig. Ekstra doser vil derfor gå i søpla til man til slutt begynner å gi noen boostere til eldre og syke. Etter at man har tenkt kjempelenge på det.

Dette er egentlig en ganske tragisk side ved helsemyndigheter. De har jo før tatt risiko fordi vaksine trodde de var tryggere enn sykdom (covid-19). Men, videre risiko ønsker de ikke å ta. Ergo så stoler de litt i villrede om immunitet, fordi de ikke har et fullstendig bilde av det. Det antas og antas.

Det tragiske er jo å kaste vaksinedoser. Kanskje de allerede nå burde legge opp til innkjøp av justerte vaksiner, til gratis distribusjon hvor pasient velger selv om de vil ha eller for frisalg utover vinteren? Det koster tross alt penger å sikre at vaksinekøene følges.

Det å inkludere fastlegekontorene i vaksinedistribusjonen er heller ikke en dum idé. De har jo allerede helsesøstre hos seg for sine pasienter.

Utover det så synes jeg faktisk at apotekene bør få samme subsidier via Helfo for denne vaksinen og for influensavaksinen dette året og kanskje også videre et år til eller to.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Glassmaneten said:

 

Uansett hvilket overdrevet scenario som skulle stemme, så blir vel konklusjonen den samme, at man ikke kan gjøre noe annet enn å forholde seg rolig. Du kan velge mellom å slå deg løs og få Covid snart eller å bruke munnbind, sprite hendene, isolere deg og få Covid senere istedenfor. Det blir som å unngå å noengang få forkjølelse.

 

Viruset VIL forandre seg, og det er viss sjanse for at det forandrer seg til å bli 'snillere' og mer ufarlig. Så selv velger jeg nok å avvente litt før jeg kaster meg ut på dansegulvet igjen.

(Men så er jo jeg også i risikogruppe).

Endret av ToxicTed
Lenke til kommentar

Tja mange vaksiner som er avhengig av tre doser for å få tilstrekkelig beskyttelse over tid, f.eks. polio eller hepatitt B. Man får vesentlig lengre og sterkere beskyttelse av dose 2 enn av dose 1, mot c19, og mest sannsynligvis gir dose 3 vesentlig lengre beskyttelse enn dose 2. Har lite tiltro til at det blir en årlig begivenhet, med tanke på mutasjonsfaktoren til c19, men overrasker meg ikke om du må ta det på nytt om 5-10 år, sånn som mange andre vaksiner.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan ha funnet medisin mot korona

Sitat

Farmasigiganten Merck mener de kan ha funnet en medisin som halverer risikoen for alvorlig sykdom etter smitte av koronaviruset.

Sitat

Assisterende helsedirektør i Helsedirektoratet, Espen Rostrup Nakstad, sier seg enig i at ressultatene er positive. Spesielt fordi medisinen vil kunne ha effekt på alle muterte varianter av viruset.

Større studier av dette legemiddelet i klinisk bruk vil bli veldig interessante å se resultatene av.

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Subara said:

Madsen mener det er et kosnadsspørsmål. Er det rart at fyren er lett å ikke like så godt.

Det koster vel mer å la viruset herje fritt, enn å behandle vil jeg nå tro. Kommer jo litt an på om farmasiselskapet bak tar ågerpris eller håper på storsalg til en spiselig prislapp hvor de likevel vil tjene godt. Uansett så er det mange farmasiselskaper om beinet for å gi nye medisiner til verktøykassen. Så det vil jo regulere litt på hva de tør å ta av pris for produktet. Er litt kjipt at det er i en så tidlig fase enda.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå kan togene snart kjøre til utlandet igjen

Sitat

Regjeringen har varslet at alle grenseoverganger blir gjenåpnet fra onsdag 6. oktober. Det betyr at togene igjen kan krysse grensen. Dermed kan nordmenn trolig snart benytte seg av tog til å reise til utlandet. Men det er togselskapene som avgjør når trafikken kan komme i gang, opplyser Jernbanedirektoratet.

Det har ikke blitt kjørt persontog over grensen siden pandemien rammet landet i mars 2020.

Normalt går det to daglige avganger over grensen på Ofotbanen, to over Meråkerbanen, tre over Kongsvingerbanen og fire over Østfoldbanen. Strekningene fordeler seg på selskapene Vy og SJ.

 

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (13 timer siden):

Selv skulle jeg gjerne hatt meg en dose nr 3, men det finnes det for lite forskning på, så ingen "vanlige" friske unge mennesker vil få noen tredje dose i Norge i overskuelig fremtid. Det ville ikke være lovlig. Ekstra doser vil derfor gå i søpla til man til slutt begynner å gi noen boostere til eldre og syke. Etter at man har tenkt kjempelenge på det.

Fikk andre dose18.august. Vil ikke ha tredje dose, da foretrekker jeg covid før effekten av andre dosen forsvinner.

Takket ja til vanlig influensa vaksine via jobben.

Subara skrev (8 timer siden):

Har de kokt i hop en litt anderledes Ivermectin? Ny medisin, ny patent og nye dollar...

Lenke til kommentar
8 hours ago, NortonM said:

Har de kokt i hop en litt anderledes Ivermectin? Ny medisin, ny patent og nye dollar...

Neppe. Ivermectin har vært ekstra lett å få fatt på, i alt for store doser brukt til hest. Som da mennesker har ønsket å nytte seg av. Noen mennesker har ikke kunnskap eller skalle nok til å fatte at de må ta små doser av stoffer, derfor så gikk det svært galt.

Medisiner tas best i samråd med lege. Når Ivermectin i så måte har blitt så mye motarbeidet av ymse grunner, selv vår egen Madsen i Legemiddelverket så blir det som det blir. Da blir pågangen på veterinærbruk naturligvis større fordi man kan få et forhandlerledd mellom veterinær og bonde, så videre på det svarte markedet. Dette fra historier man har lest om i spesiellt USA.

Ivermectin har sin nytte i mot covid-19 det, kan det se ut til. En provins i India viser god effekt i så måte med en cocktail av produkter delt ut gratis til sin befolkning. Er andre positive ivermectin-historier også. Men, denne i India er særegen pga. populasjonsstørrelse.

Sånn jeg har oppfattet det rundt ivermectin, så får man best effekt om det nyttes forebyggende for selv de som ikke er syke enda. Bruken på hardt rammede er ikke like lovende. Derfor var Madsen i Legemiddelverket bekymret for parasittresistens, som en konsekvens av dette legemiddelet i vid bruk. Har vi særlig mye parasitter i nordmenn? Neppe. Madsen har uansett ikke noen innvirkning på f.eks. ivermectinbruken i Bangladesh. Så man kan på en måte forstå varselet i fra Legemiddelverket, men samtidig så kan man nesten le av Madsen i denne sammenheng.

En annen detalj om ivermectin, er at det bidrar til å forstyrre mRNA tror jeg det var i fra å nå cellekjerne. Sånn sett så lages det krøll for virusets reproduksjon (tror jeg husker å ha lest en slik liknende forklaring).

En annen ting jeg mener å ha fanget opp mhp. covid-19, er hvor viktig det er å få sink til å nå inn i celler. Husker ikke hva medisin eller kosttilskudd som bidro til det. Men, dette er vist også nyttig for immuniteten hos mennesket. Kan det ha vært hydrochloroquin jeg husker dette ifbm.?

Jeg forstår at det er lett å le istemmende med fjollete ivermectin-historier i fra USA. Men, det er noe med hvordan og hva begrensninger som har vært ifbm. disse stoffenes utprøving. Det kan omtrent virke som om det finnes motstandskrefter som ønsker å hindre videre forsøk for en hver pris. Kanskje et kartell som ønsker å tjene penger som har stor innflytelse på myndighetene montro?

Her:

<snip>

Perhaps the most telling portion of the WHO article was the last sentence, “WHO will also support the Uttar Pradesh government on the compilation of the final reports.” 

https://www.who.int/india/news/feature-stories/detail/uttar-pradesh-going-the-last-mile-to-stop-covid-19

None have yet been published.

Just five short weeks later, on June 14, 2021, new cases had dropped a staggering 97.1 percent, and the Uttar Pradesh program was hailed as a resounding success. According to ZeeNews of India, "The strategy of trace, test & treat yields results."

"The Yogi-led state has also been registering a steep decline in the number of Active COVID Cases as the figure has dropped from a high of 310,783 in April to 8,986 now, a remarkable reduction by 97.10 percent."

https://zeenews.india.com/uttar-pradesh/cm-yogi-adityanath-s-strategy-of-trace-test-treat-yields-results-contains-second-wave-of-covid-19-2368977.html

By July 2, 2021, three weeks later, cases were down a full 99 percent.

https://www.news18.com/news/india/up-sees-declining-covid-cases-positivity-rate-state-govt-eases-lockdown-curbs-all-you-need-to-know-3918440.html

On August 6, 2021, India’s Ivermectin media blackout ended with MSN reporting. Western media, including MSN, finally acknowledged what was contained in those Uttar Pradesh medicine kits. Among the medicines were Doxycycline and Ivermectin. <snip>

Videre, så leser man noe helt utrolig:

<snip>On August 25, 2021, the Indian media noticed the discrepancy between Uttar Pradesh's massive success and other states, like Kerala's, comparative failure. Although Uttar Pradesh was only 5% vaccinated to Kerala's 20%, Uttar Pradesh had (only) 22 new COVID cases, while Kerala was overwhelmed with 31,445 in one day. So it became apparent that whatever was contained in those treatment kits must have been pretty effective.

Kilde: https://www.thedesertreview.com/opinion/columnists/indias-ivermectin-blackout---part-v-the-secret-revealed/article_9a37d9a8-1fb2-11ec-a94b-47343582647b.html

 

Forklaring til disse to legemidlene:

Doxycycline er et antibiotika, som benyttes i mot opportunistiske bakterielle lungebetennelser blant annet. Her da brukt forebyggende i strid med vestlig legemedisins tankesett. Hvor den hellige kuen er antibiotikaresistens.

Ivermectin nyttes rett og slett som antiviruell medisin, for å begrense virusets reproduksjon. Og er jo i så måte det mest angrepne legemiddelet i vesten. Slik kan en jo også ytre seg om dette. For å få denne antiviruelle effekten til å ha noen særlig effekt så må man starte tidlig på friske mennesker som har potensiale til å bli pasienter. Altså sånn som i Uttar Pradesh, India. Inderne har gjort det helt riktig i metoden ift. ivermectinbruk her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...