Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man finner vel ofte det man venter å finne. Som Francis Bacon skrev:

Bacon.jpg.c7e893c6c160fba67370c42ed4086eed.jpg

"The human understanding from its peculiar nature, easily supposes a greater degree of order and equality in things than it really finds. When any proposition has been laid down, the human understanding forces everything else to add fresh support and confirmation. It is the peculiar and perpetual error of the human understanding to be more moved and excited by affirmatives than negatives." (Fra Novum Organum)

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 minutter siden):

Kontoen hennes er @GANyborg. Gikk inn for å se, men jeg fant ikke noe "meltdown" jeg. Siste hun har lagt ut er noe om at diverse steder utenlands sliter med utbrudd, og kontrasten i at Norge har åpnet opp og nordmenn kjøper utenlandsreiser igjen nå. Meltdown? Næh. 

Ja ok det var kanskje litt å ta i men man  ser uansett hva hun mener. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Splitter skrev (2 timer siden):

Jeg har vanskelig for å tro at immunforsvaret blir vesentlig svekket fordi en ikke har hatt forkjølelse/influensa på et par år. Siden det er mindre immunitet i befolkningen kan det sikkert bli svært mange som blir syke samtidig, men jeg ser ingen grunn til at folk skal bli mer syke enn vanlig av en vanlig forkjølelse eller influensa.

Vil nok tro at immunforsvaret ikke er på topp hos mange nå.

Ikke bare mot virus, men hva som faktisk er verst er bakterier som alle har fått helt fobi mot..Tenk sepsis, lungebetennelse osv, er det som oftest dreper.

Forkjølelsen nå er kraftig.

Alle jeg kjenner sier det samt rundt på forumer som dette og selv merker jeg det fortsatt par uker etter jeg ble "frisk"  noe som er veldig uvanlig for min del kan aldri huske opplevd det tidligere.

 

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Må si at Guri Melby er den som imponerer meg minst i håndteringen. Hver gang hun åpner munnen så kommer det et eller annet som fagpersonene i området hun har ansvaret for ikke skjønner noe av. Nå: gjeninnføring av fraværsgrensen i videregående skole. 

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-har-gjeninnfort-fravaersgrensen---na-ma-elever-ha-legeerklaering-1.15665156

Kan ikke annet enn å si meg enig med rektoren her. Regjeringen mener åpenbart at barn og unge tåler smitten og at de skal gå på skolen. Men så SI det, da! Klar melding! Ikke sånn tvetydighet som dette her. "Hold deg hjemme og test deg ved symptomer, korona er fortsatt viktig, men om du er for mye borte så får du ikke bestått, altså" 

For en nissegjeng. 

Då vil vel dei fleste gå på skulen med mindre dei er ganske sjuke. Merkeleg prioritering etter alt det Norge og verda har vore gjennom det siste halvanna året.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Skrekkugle said:

Fint å se at arbeidsgiver har lært null og niks av erfaringene med hjemmekontor. Han var kjapt ute etter gjenåpningsnyheten i går med å sende ut en epost til alle ansatte der han presiserer at meteren ikke gjelder, at man kan reise kollektivt som før og at hjemmekontor nå er en saga blott.

Har selv sittet i en arbeidsgruppe som har kartlagt at ca 90% av de ansatte ikke vil gå tilbake til sånn ting var før pandemien og at man ønsker mulighet for 1-2 dager med hjemmekontor per uke. Folk har trivdes godt med økt ansvarsfølelse, tillit, fleksibilitet og mindre stress. Denne arbeidsgruppa var jo selvfølgelig bare bortkastet tid (som vanlig).

På tide å finne seg ny jobb i så fall. Hybrid arbeidshverdag er fremtiden - arbeidsgivere som ikke ser dette vil miste maaaange ansatte etterhvert som tiden går.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (6 minutter siden):

På tide å finne seg ny jobb i så fall. Hybrid arbeidshverdag er fremtiden - arbeidsgivere som ikke ser dette vil miste maaaange ansatte etterhvert som tiden går.

Jeg har egentlig aldri forstått selv før pandemien at arbeidsgivere var så vrange med hjemmekontor med arbeid som utmerket godt kan gjennomføres hjemmefra. Hadde en arbeidsgiver før pandemien som egentlig gav litt f i hvor man var så lenge jobben ble gjort. Det førte jo til at jeg reiste en del til utlandet og arbeidet der jeg var.   ikke feil å kunne dra steder når det var billige billetter og jobbe samtidig. Hotellkontor funka utmerket for min del. 

Nå var det uansett veldig lett å måle mine resultater da jeg ble målt på veldig konkrete ting jeg måtte levere så ble lagt merke til om jeg ikke gjorde jobben min for å si det sånn. Men det funka jo både for meg og arbeidsgiver. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, William_S said:

Jeg har egentlig aldri forstått selv før pandemien at arbeidsgivere var så vrange med hjemmekontor med arbeid som utmerket godt kan gjennomføres hjemmefra. Hadde en arbeidsgiver før pandemien som egentlig gav litt f i hvor man var så lenge jobben ble gjort. Det førte jo til at jeg reiste en del til utlandet og arbeidet der jeg var.   ikke feil å kunne dra steder når det var billige billetter og jobbe samtidig. 

Enig i det, men sånn har det vært der jeg jobbet før også, men så ble alle sendt hjem Mars 2020 etterhvert skjønt de at dette fungerer jo bra - hvis behandler voksne mennesker som vel... voksne mennesker og gir de frihet under ansvar er det veldig mange som blomstrer og får det bedre på jobb så vel som på privaten :) "gjemmekontor" er ut, og "hjemmekontor" er in! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alkan skrev (8 minutter siden):

Enig i det, men sånn har det vært der jeg jobbet før også, men så ble alle sendt hjem Mars 2020 etterhvert skjønt de at dette fungerer jo bra - hvis behandler voksne mennesker som vel... voksne mennesker og gir de frihet under ansvar er det veldig mange som blomstrer og får det bedre på jobb så vel som på privaten :) "gjemmekontor" er ut, og "hjemmekontor" er in! 

Sjefen min var jo aldri på kontoret før kl 10 uansett som regel. Veldig flekisbel plass jeg jobbet altså. Var jo også folk som kom til lunch også som regel. Er klart et slikt opplegg funker jo ikke alle steder, men mange steder tror jeg det kan funke.  Vi hadde jo ikke en klart definert kjernetid heller. Men saken var jo at folk tilpassa seg hverandre og det var et veldig veldig bra arbeidsmiljø. og det var regelmessige sosiale happenings også  så det var jo ikke sånn at man ikke så kolleagene live heller.  Kan for ordens skyld legge til  at bedriften har solide resultater og har et godt rykte i den  aktuelle bransjen for å levere bra. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Vil nok tro at immunforsvaret ikke er på topp hos mange nå.

Ikke bare mot virus, men hva som faktisk er verst er bakterier som alle har fått helt fobi mot..Tenk sepsis, lungebetennelse osv, er det som oftest dreper.

Forkjølelsen nå er kraftig.

Alle jeg kjenner sier det samt rundt på forumer som dette og selv merker jeg det fortsatt par uker etter jeg ble "frisk"  noe som er veldig uvanlig for min del kan aldri huske opplevd det tidligere.

 

 

Det du sier er interessant og kan skrive under på det selv. Meg og frøken ble forkjølet på mandag, og begge har vært sengeliggende denne uken. Det er først i dag vi føler oss bra, selv om det å gå ut av senga gjør oss skikkelig tungpustet. Vi er begge vaksinerte og i 30-åra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Vil nok tro at immunforsvaret ikke er på topp hos mange nå.

Ikke bare mot virus, men hva som faktisk er verst er bakterier som alle har fått helt fobi mot..Tenk sepsis, lungebetennelse osv, er det som oftest dreper.

Forkjølelsen nå er kraftig.

Alle jeg kjenner sier det samt rundt på forumer som dette og selv merker jeg det fortsatt par uker etter jeg ble "frisk"  noe som er veldig uvanlig for min del kan aldri huske opplevd det tidligere.

 

 

Jeg mener generelt sett at mange lever i et for sterilt miljø, og at immunforsvaret bare har godt av å bli aktivert en gang i blant, men jeg har svært liten tro på at et par år med bedre hygiene og mindre smittsomme sykdommer i samfunnet skal ha en betydelig effekt på immunforsvaret for folk flest. De aller fleste har vel uansett opplevd å ikke blitt syke i X antall år uten at immunforsvaret har blitt noe svakere av den grunn.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Det du sier er interessant og kan skrive under på det selv. Meg og frøken ble forkjølet på mandag, og begge har vært sengeliggende denne uken. Det er først i dag vi føler oss bra, selv om det å gå ut av senga gjør oss skikkelig tungpustet. Vi er begge vaksinerte og i 30-åra.

Det der høres ikke ut som en forkjølelse. Ikke vanlig å bli tungpustet av en helt vanlig forkjølelse. Har dere testet dere for Covid-19? Virker som mange tror at Covid-19 er helt utelukket når man er fullvaksinert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (6 timer siden):

Fint å se at arbeidsgiver har lært null og niks av erfaringene med hjemmekontor. Han var kjapt ute etter gjenåpningsnyheten i går med å sende ut en epost til alle ansatte der han presiserer at meteren ikke gjelder, at man kan reise kollektivt som før og at hjemmekontor nå er en saga blott.

Har selv sittet i en arbeidsgruppe som har kartlagt at ca 90% av de ansatte ikke vil gå tilbake til sånn ting var før pandemien og at man ønsker mulighet for 1-2 dager med hjemmekontor per uke. Folk har trivdes godt med økt ansvarsfølelse, tillit, fleksibilitet og mindre stress. Denne arbeidsgruppa var jo selvfølgelig bare bortkastet tid (som vanlig).

Litt på siden av Covid-19, men det er ekkelt å vitne at man ikke har noe særlig innflytelse så lenge sjefen har bestemt seg. Har observert forunderlig mye stygt i den forrige jobben min i offentlig sektor. Vår avdeling ble satt til å undersøke om man kunne ta over noen arbeidsoppgaver for å effektivisere andre steder i organisasjonen og en "arbeidsgruppe" ble lagt ned, det ble brukt ressurser på å gjøre undersøkelser og skrevet rapport om dette forprosjektet. En kollega av meg ble satt til å gjøre det. Når hun leverte rapporten var ikke sjefen særlig fornøyd, fordi i konklusjonen så kom det frem at det ikke var noe å spare på å vi skulle ta over oppgaven, kanskje snarere tvert i mot. Dette likte ikke sjefen, og han ba om at rapporten ble skrevet om. Så hun måtte skrive om til rapporten ble "riktig" og slik han ville ha det. Kollegaen min nektet til slutt at navnet hennes skulle stå i rapporten, hun kjente ikke seg igjen i det som rapporten konkluderte med, så det ble bare til at noen andres signerte rapporten til slutt. Med andre ord, hele forprosjektet var bare et spill for galleriet, sjefen og seksjonssjefen hadde bestemt seg uansett resultatet at dette skulle vedtas, og jammen fikk de manipulert seg til det, og nå har de jo støtte i rapporten og forprosjektet. Konsekvensen av dette prosjekter er helt seriøst at flere vil miste deler av stillingene sine, og noen kanskje hele stillinger, også skulle vår avdeling få ansatt noen få personer til. Det er helt kvalmt!

Så ja, dessverre har enkelte alt for mye makt og det er helt tullete at man i tillegg skal kaste bort ressurser på sånne forprosjekter som ikke har noen reell innflytelse. Selv ikke offentlig sektor er noe bedre tydeligvis.

Helt enig ellers at det er alt for mange arbeidsplasser som ikke har lært noe av pandemien og hjemmekontor. Sykefraværet kommer til å gå opp og effektiviteten ned, men det er alt for mange ekstroverte og kontrollkåte sjefer som skal føre over egne behov på sine ansatte uten å se på hva det beste er for arbeidsplassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...