Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke sett munnbindbruk i butikker i Oslo på mange uker nå?

Det er en og annen innimellom som bruker munnbind i butikker. Særlig eldre.

På Oslo S på fredag la jeg også merke til noen yngre som reiste med munnbind. Muligens ikke fullvaksinerte? Eller for ikke å smitte andre med forkjølelse av ymse slag?

Husker tilbake fra en jobb jeg hadde under svineinfluensaen. Alle sjefer og undersåtter løp til apoteket og handlet vaksine. Fravær på jobb påvirker leveransene og er ingen karrierebooster.

Ellers kan jo også unge ha underliggende sykdom som gjør at de passer ekstra på seg selv.

Lenke til kommentar

:roll:

Myndighetene har vært for ensidige i kommunikasjonen om koronapass. Sjefene kan kreve koronapass av medarbeiderne nå når alle vender tilbake på jobben, hevder arbeidsrettsadvokater.

<snip>

Erstatningsansvar
Det har oppstått smitte på mange arbeidsplasser. Advokatene mener at arbeidsgiverne kan risikere å gå på en økonomisk smell dersom folk blir smittet på jobb.

– Bedriftene risikerer i verste fall å bli saksøkt og betale ut erstatninger til medarbeidere som blir smittet og blir alvorlig syke av korona på jobben, påpeker advokatene hos Kvale.

https://www.nrk.no/norge/advokater_-det-er-mulig-for-sjefene-a-kreve-koronapass-1.15659184

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Subara said:

Det er en og annen innimellom som bruker munnbind i butikker. Særlig eldre.

Ellers kan jo også unge ha underliggende sykdom som gjør at de passer ekstra på seg selv.

At man ser en og annen legger jeg ikke merke til lenger. Synes det er helt greit at noen få utsatte gjør det.

Quote

Husker tilbake fra en jobb jeg hadde under svineinfluensaen. Alle sjefer og undersåtter løp til apoteket og handlet vaksine. Fravær på jobb påvirker leveransene og er ingen karrierebooster.

Mhm, samme årsak til at en del sjefer kommer på jobb syke og smitter ansatte. Hvis lite fravær hadde vært viktig hadde man ikke gjort slik og ei heller overarbeidet enkelte ansatte samt satt fornuftige deadlines.

Så jeg har ikke helt sett den sammenhengen hos sjefer og mellomledere siste 25+ år. Men at flere sjefer tok svineinfluensa vaksinen tror jeg på.

Quote

Ellers kan jo også unge ha underliggende sykdom som gjør at de passer ekstra på seg selv.

Ja, det er bra at de som er utsatt tar forhåndsregler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å herregud han der liknet veldig på Jan Skrotnes, fra Radio Resepsjonen :love:

Folk på Røros er overtroiske om at det er kobberet som har holdt covid-19 unna

b7PigH9AbNZRGo2ng6N3ww7FJm6aqXMq2REfH-nJ

<snip>

Munnbind med kobber

Kobber har spesielle egenskaper. Det er faktisk ingen røverhistorie.Forskere har funnet ut at virus og bakterier ikke trives på metallet særlig lenge. De ødelegges og dør raskt.I mars testet en amerikansk forskergruppe hvor lenge koronaviruset kunne leve på ulike flater og materialer. Studien ble publisert i New England Journal of Medicine.

<snip

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/finnes-det-noe-under-bakken-her-som-beskytter-mot-korona_-1.15180425

 

Jan Skrotnes

 

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett munnbindbruk i butikker i Oslo på mange uker nå?

Påbudet om bruk av munnbind på butikker i Oslo ble skrotet før sommeren. Det eneste som var igjen av lokale tiltak nå var munnbind i kollektivtrafikken og taxi. Det ble opphevet med  umiddelbar virkning fredag ettermiddag. I lufttrafikken gjelder fortsatt munnbindpåbud pga europeiske bestemmelser.  Men er klart folk skal få lov å bruke munnbind om de absolutt vil. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Mhm, samme årsak til at en del sjefer kommer på jobb syke og smitter ansatte. Hvis lite fravær hadde vært viktig hadde man ikke gjort slik og ei heller overarbeidet enkelte ansatte samt satt fornuftige deadlines.

Ja, mye bedre at folk er hjemme når de er syke istedenfor å smitte ned hele eller halve avdelingen. Det går i hvert fall utover deadlines.

Å holde forkjølete neser på hjemmekontor i vinterhalvåret er ingen dum idé, hvis denne ordninger fortsetter. Penger å spare på lokaler også.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

Å gå på bar var det siste jeg ville gjort i går. Men jeg var inne i to butikker uten munnbind. Hurra for Norge. Vi er fri!

Heheh, var innom tre forskjellige barer i går jeg. Kan melde om en helt annen greie enn under pandemien, og egentlig annerledes enn jeg noensinne har sett i Oslo.

På steder hvor det normalt ikke akkurat er noe «party» var det i går kjempestemning. Folk begynte å danse på et vanligvis veldig rolig sted som Glød. Forskjellen på folks væremåte var stor, og jeg merket det også på meg selv. Lenge siden jeg har sett så mange glade folk og kommet i prat med masse fremmede. Mye sosiale behov som kommer ut nå!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Heheh, var innom tre forskjellige barer i går jeg. Kan melde om en helt annen greie enn under pandemien, og egentlig annerledes enn jeg noensinne har sett i Oslo.

Ja stemningen var god allerede i 15-tiden. Men vi fikk ikke parkeringsplass. Jeg tror det ville vært en opplevelse å ha vært i Oslo i går til og med utenfor barene 🙂 Angrer litt på at vi dro hjem.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Ja stemningen var god allerede i 15-tiden. Men vi fikk ikke parkeringsplass. Jeg tror det ville vært en opplevelse å ha vært i Oslo i går til og med utenfor barene 🙂 Angrer litt på det.

Da det åpnet i vår/sommer var det mye mer trøkk utenfor. Gatene var fylt opp av folk og uteserveringer, det var på grensa til sykt. Så ut som en festival i ei uke. Nå var det ganske så normalt, men ikke normalt inne på barene! Unntaket var vel køer utenfor partystedene i sentrum, men sånt orker ikke jeg :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

grensependlere blir plaget med hundrevis av oppringinger fra Nasjonalt Kontrollsenter

https://www.nrk.no/osloogviken/hilde-strand-har-fatt-hundrevis-av-telefoner-og-sms-er-fra-nasjonalt-kontrollsenter-for-innreisende-1.15636564

burde de ikke gitt seg etter 10-15 oppringinger? [eller fyll inn et tall her] På det tidspunktet er det jo opplagt at de fleste pendlerne har "tatt poenget" for lengst.

:no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sindre Rudshaug said:

Det er mer "alternative fakta" enn fakta.

1. påstår at man ikke er i fare fordi det er lav dødelighet, men ignorerer at det kommer av at smitten har vært holdt lav nok til at alle kunne få sykehusbehandling. Mange av de som hadde lavest oksygenopptak kunne dødd uten at de fikk ekstra tilførsel. Det skjedde bl.a. i India, der de gikk tomme.

2. Påstår at ikke det var noen uvanlig overdødelighet, og viser en graf med en påle som er klart høyere for 2020 enn de foregående årene. Også her ignorerer de at det ville vært mye verre uten tiltak.

Det er samme greia med resten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Influensavaksineringen starter i Lørenskog kommune i uke 41.

Sitat

Influensavaksineringen på vaksinesenteret og hos fastlegene er forbeholdt alle over 65 år,  de som tilhører en risikogruppe eller andre anbefalte grupper for influensavaksinering.

For de som eventuelt ønsker pneumokokkvaksine (mot lungebetennelse) koster den kr. 550,-. 

Andre anbefalte grupper: (nye er lagt til)

Sitat

-Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie  

-Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte  

-Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser 

Håper ikke svineinfluensaen er på vei 🐷

Sitat

Det er ingen grupper som frarådes å vaksinere seg mot influensa, men personer som ikke tilhører målgruppene for influensavaksinasjon må selv bekoste både vaksine og vaksinering. Disse har anledning til å ta vaksine ved apotek eller private vaksinasjonskontor.  

Ingen grupper frarådes å vaksinere seg mot influensa. Greit å vite.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...