Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

20 hours ago, Snikpellik said:

Tror ikke vi gjenåpnet for tidlig, men på et ganske så perfekt tidspunkt. Vi kunne åpnet tidligere både nasjonalt og i Oslo tror jeg, men greit at man legger inn et par uker ekstra for ikke å ta unødige sjanser slik som f.eks Nederland har brent seg i ræva på i sommer. Man kan ikke kalle gjenåpningen her noe annet enn en stor suksess, siden tilfellene generelt har fortsatt å falle og flate seg ut.

Må være enig i at det forløpig ser veldig oppløftende ut. Jeg venter dog til slutten av August før jeg vil kalle det vellykket men jeg heier på den benevnelsen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Før det sannsynligvis kommer en bølge med henvendelser når hverdagen er tilbake.

En del i Norge føler seg fornærmet av det offentlige. Gjør det som jeg må for å fungere i hverdagen, f.eks. betaler visse avgifter til det offentlige. Men når de sender melding fra helsestasjonen om en voksenvaksine, og forventer at jeg skal logge meg inn med BankId og trolig svare på et lite spørreskjema, da svarer jeg ikke. 

En del har også sykdommer som gjør at de er anbefalt av lege å ikke ta vaksine. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Ikke pr i dag, men det virker som kommunene blir stadig mer frustrerte når de ikke når 90% vaksinedekning i alle aldersgruppene de har tenkt. Nå går noen uten med at det er "siste sjanse" for å få dose 1 i uke 29. I håp om å lokke flere til å ta vaksine. En hevder at de vaksinene de kommer til å motta senere vil være dose 2. 

Dette er sikkert noe lureri de har funnet på for å lokke til seg flere. I praksis kan de bare bruke litt større doser av dose 2 for å gi dose 1. 

Når andre kommunar ikkje får vaksiner til folk i 50-åra er det berre rett og rimeleg at kommunar som ikkje får tak i folk å vaksinere gjev frå seg dosane. Dei som ikkje nyttar høvet imnan rimeleg tid når det er deira tur kan godt stille bakerst i køa etter at heile Norge er ferdige med vaksineringa.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Just now, DaniNichi said:

Og hvor mange av de er like viktige som sykepleiere ? Kommer ikke på mange..

I et kapitalistisk velferdsamfunn så er alle yrkesgrupper som bidrar til inntekt og økonomisk vekst viktige for samfunnet. Din velferd og gode oppvekst er et resultat av at alle har bidratt.

En lærer er viktig, en bussjåfør er viktig. Uten vaskehjelpen går ikke mange bedrifter rundt i det hele tatt. Uten lastebilsjåfører kan ingen kjøpe mat osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

I et kapitalistisk velferdsamfunn så er alle yrkesgrupper som bidrar til inntekt og økonomisk vekst viktige for samfunnet. Din velferd og gode oppvekst er et resultat av at alle har bidratt.

En lærer er viktig, en bussjåfør er viktig. Uten vaskehjelpen går ikke mange bedrifter rundt i det hele tatt. Uten lastebilsjåfører kan ingen kjøpe mat osv.

Ikke alle selv i Norge har hatt gode oppvekstvilkår selv om majoriteten rundt er rike og har alt..Velferden har heller ikke truffet alle likt..

Hva skrev jeg ? Jeg spurte hvem er like viktig som en sykepleier / spesialistsykepleier ? 

Lastebilsjåfører tjener bra, bussjåfører tjener bra i forhold til utdanningskrav, vaskehjelp også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DaniNichi said:

Ikke alle selv i Norge har hatt gode oppvekstvilkår selv om majoriteten rundt er rike og har alt..Velferden har heller ikke truffet alle likt..

Dette vet jeg da godt og har ikke sagt noe annet?

Quote

Hva skrev jeg ? Jeg spurte hvem er like viktig som en sykepleier / spesialistsykepleier ? 

Å begynne en rangering av hvor viktig lastebilsjåføren som bringer mat til butikken som alle må ha for å overleve er kontra en sykepleier som er viktig for å redde liv på et sykehus blir for omfattende til å starte på her. Men det er nok mange som kan rangeres som viktigere enn en sykepleier for at samfunnet skal kunne gå rundt.

Uten lærere har man ingen kompetent arbeidskraft men lærere er en av gruppene som streiker oftest med lønnskrav. Er læreren som sørger for at du har en sykepleier da viktigere?

Quote

Lastebilsjåfører tjener bra, bussjåfører tjener bra i forhold til utdanningskrav, vaskehjelp også.

Og mange uten særlig formell utdanning er i dag millionærer og milliardærer. Det er ikke slik at utdanningsnivå styrer hvor rik man kan bli.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

... og utan bøndene som produserer maten har ein ikkje mat.

... og uten diesel til traktoren, soya til kraftfôr, plast til rundballer og oljedrevede subsidier så har ikke bonden det den trenger til å lage maten. (Eller det blir vel nok til å fø egen husholdning uten disse) Det er ganske få yrker jeg kommer på som ikke kan karakteriseres som en viktig brikke for å få samfunnet til å gå rundt. Hele dette "Norges viktigste yrke"-NM-et før lønnsoppgjørene er bare en gigantisk uting og utakk mot andre viktige yrker.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Har satt vaksinedato i Oslo: – Vi er i rute
https://www.tv2.no/nyheter/14116627/

Sitat

Oslo kommune har satt en dato for når alle over 18 år skal få tilbud om vaksine. Det ligger de an til å klare, sier kommunen.

Oslo klarer målet om å sende tilbud til alle innen 25. juli.

Men måtte se seg slått av Bergen, som var ferdig med dette allerede tirsdag forrige uke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

... og uten diesel til traktoren, soya til kraftfôr, plast til rundballer og oljedrevede subsidier så har ikke bonden det den trenger til å lage maten. (Eller det blir vel nok til å fø egen husholdning uten disse) Det er ganske få yrker jeg kommer på som ikke kan karakteriseres som en viktig brikke for å få samfunnet til å gå rundt. Hele dette "Norges viktigste yrke"-NM-et før lønnsoppgjørene er bare en gigantisk uting og utakk mot andre viktige yrker.

Bravo! Man får også litt "Entitled" vibber av slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/04p6m2/deltautbrudd-etter-bryllupsfest-i-lillestroem-20-positive-proever-bekreftet

Det er så usannsynlig idiotisk å tillate slike arrangement. Da skjer ting som dette her. 

Merk at flere av de smittede var vaksinerte. 

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):
Benbjo skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/04p6m2/deltautbrudd-etter-bryllupsfest-i-lillestroem-20-positive-proever-bekreftet

Det er så usannsynlig idiotisk å tillate slike arrangement. Da skjer ting som dette her. 

Merk at flere av de smittede var vaksinerte. 

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

"-etter at flere smitteførende deltok..." Flere? Da lurer jeg på hvor mange? Med flere burde vel kanskje noen vite noe? Rart!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snikpellik said:

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

Sterkt uenig. Slike arrangement som dette er driver til mye smitte. Spesielt nå som delta er i ferd med å ta over. Dette utbruddet her vil nok totalt sett føre til mange hundre smittede. Kanskje det er dette utbruddet som gjør at vi nå mister kontrollen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

Jepp. Enig i det. Men hva skjer om vi for mange slike på engang?

Ser smitten øker i mange land, spania hadde nesten 44000 nye i går, indonesia 47000.

Selv om vaksinen er her er det en farlig trend, hva om vaksinen ikke er så bra mot smitte spredning.

Hva med nye varianter. Har kjente som har bestilt tur til spania i august, jeg sa hold dere hjemme.

Det gjør jeg, savner mallorca:grin:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

Sterkt uenig. Slike arrangement som dette er driver til mye smitte. Spesielt nå som delta er i ferd med å ta over. Dette utbruddet her vil nok totalt sett føre til mange hundre smittede. Kanskje det er dette utbruddet som gjør at vi nå mister kontrollen 

Er ikke uenig i at slike arrangementer kan være driver til mye smitte, slik det sannsynligvis blir i dette tilfellet. Likevel må vi ha tiltak som står til situasjonen vi har, og ikke bare hva vi risikerer at kan skje. Det ville virket mot sin hensikt, tiltak må innføres på nedadgående eller flat kurve for å kunne bli møtt med forståelse og etterlevelse av publikum.

Dette er det vanskeligste for myndighetene å balansere i denne pandemien som er så vanskelig å forutse, så det er et dilemma siden det er så mange hensyn som skal tas.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

Jeg er enig i det selvfølgelig men jeg går lenger enn som så: jeg mener det er på høy tid at vi avikler både lockdown- og TISK-politikken fordi det er på mange måter en slags felle; selvfølgelig tror ikke jeg det er bevisst av myndighetene;  det er det ikke, de vil det beste for samunnet og de vil ut av det men jeg tror ikke de helt vet  hvordan de skal gjøre det uten at det blir kontroversielt og fremstår som ansvarsløst. Men jeg mener det er ansvarsløst å føre en politikk ovenfor et helt samfunn basert på smittetall eller som jeg nå kaller positive PCR-tester, da de aller færreste blir alvorlig syke og dør og helsevesenet ikke blir overfylt. Ulempene med en slik politikk er nå i post-vaksineringstiden atskillig mye høyere enn fordelene og jeg mener at terskelen ikke er høy nok, hverken i Norge eller andre vest-europeiske land å fortsette slike ingripende tiltak som gjør mer skade enn nytte for samfunnet både på kortere og lengre sikt, men mest av alt på langt sikt. Jeg vil tippe at noen land kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid og Norge vil komme etter, men Norge er så godt som aldri først ute med noe og inntar alltid vente- og se-holdningen. Men jeg håper og tror at noen vil gå til den resolutte handling å gjenåpne for fullt samtidig som man slutter med krav om massetesting og slutter å raportere inn daglige antall positive tester, hvorav minst 99% av disse tilfellene hverken blir innlagt på sykehus eller dør. Vi kan ikke fortsette å handle som om det var mars 2020 for allitd. Jeg vet noen mener vi må vente til 70% er fullvaksinert; men vil det ta slutt da? Eller vil man fortsette å peke på at fordi fullvaksinerte også testes som positive i høyt antall fordi man massetester er det ikke trygt å åpne samfunnet da heller? Jeg er veldig redd vi er i en vond sirkel nå, og det jeg er redd for er ikke covid-19, jeg er redd for at denne politikken skal fortsette i uoverskuelig fremtid.
Jeg støttet tiltakene våren 2020 og mener fortsatt at det var det rette og gjøre der og da i den situasjonen man var i uten både vaksiner, kjent behandling, manglende kapasistet og manglende kunnskap om viruset og hvor dødelig det kunne være. Nå i juli 2021 er ikke disse betingelsene som retferdiggjør slike nedstenginger lenger til stede og bør avvikles så fort som mulig.

Bent Høie har sagt vi i fremtiden må fokusere på antall innlagte og døde, ikke absolutte tall av positive PCR-tester og jeg tror han helt oppriktig mener det. Men vil regjeringen ta skrittet helt ut og etterfølge dette i praksis eller vil de nøle for mye med dette? Flere politikere ute i Europa, som Boris Johnson sier det samme, men alltid med de nølende forbeholdende, samtidig som det er rådgivere som puster dem i ryggen som ikke er noe positive til åpnere samfunn.

Edit: jeg snakker selvsagt om de post-vaksinerte samfunnene. Delta-smitten er selvfølgelig et alvorlig problem i land hvor store deler av befolkningen ikke er vaksinerte, hvorvidt det skyldes vaksinenekt, mangel på vaksiner eller rett og slett dårlige vaksiner som for eksempel i Russland. Men i land som Norge bør man se det hele ut i fra det faktum at så og si alle i risikogruppene er fullvaksinerte og at store deler av befolkningen er såpass vaksinerte at de er beskyttet mot alvorlig sykdom.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Sterkt uenig. Slike arrangement som dette er driver til mye smitte. Spesielt nå som delta er i ferd med å ta over. Dette utbruddet her vil nok totalt sett føre til mange hundre smittede. Kanskje det er dette utbruddet som gjør at vi nå mister kontrollen 

Tenker at det må et bryllup eller to til med deltaviruset for å se hvor lett det smitter og om slike smitteutbrudd er noe man kan få slått ned, før det går utover gjenåpningsplanene. Både FHI og Helsedirektoratet følger nok med på situasjonen med argusøyne, og Nakstad tar visst aldri ferie.

Dagbladets førsteside:

761495871_Skjermbilde2021-07-14kl_20_44_49.thumb.jpg.2aff62ec869470d746613ca557f73311.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Tenker at det må et bryllup eller to til med deltaviruset for å se hvor lett det smitter og om slike smitteutbrudd er noe man kan få slått ned, før det går utover gjenåpningsplanene. Både FHI og Helsedirektoratet følger nok med på situasjonen med argusøyne, og Nakstad tar visst aldri ferie.

Dagbladets førsteside:

761495871_Skjermbilde2021-07-14kl_20_44_49.thumb.jpg.2aff62ec869470d746613ca557f73311.jpg

Spent på hvordan det blir med bryllupet jeg skal i, i september.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...