Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (7 minutter siden):

Fritt for ikke å reise på ferie til Norge å sitte i karantene før man får slippe inn i landet

Sitat

VGs oversikt: Kan bli karantene fra flere europeiske land

Ifølge VGs oversikt kan det det se ut til at Storbritannia, Hellas og Frankrike skifter farge.

De med vaksinepass slipper vel alt dette.

Endret 4 minutter siden av Subara

Allikevel er det mange her inne som mener pandemien er over!!!!!!?

(For å bruke @DaniNichi's stråmannprinsipp.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Budeia said:

Ifølge Mæland må også vaksinerte forberede seg på karantene når de kommer tilbake, som jo er et svik mot de vaksinerte. 

Du kan enda havne på sykehus som vaksinert, enda kan du få viruset og spre det rundt. Vaksinen reduserer kun symptomer litt og selv ikke det veldig bra. Sier seg selv at dem enda må følge samme regler. Det er i praksis ikke særlig forskjell på en vaksinert og uvaksinert person. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Det er i praksis ikke særlig forskjell på en vaksinert og uvaksinert person. 

 

Sitat

Koronavaksine: Høy beskyttelse blant fullvaksinerte

En oppdatert rapport fra Folkehelseinstituttet viser at kun 1 av om lag 3 000 (0,03 %) av de som er fullvaksinerte får påvist koronavirus.

Av totalt 1 598 820 personer som hadde fått to doser koronavaksine, har 529 (0,03%) personer fått påvist viruset etter testing. Bare noen få av disse utviklet symptomer på koronasykdom.

– Det er svært gledelig at koronavaksinene gir en så god beskyttelse, sier Camilla Stoltenberg, direktør i Folkehelseinstituttet.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/hoy-beskyttelse-blant-fullvaksinerte2/

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (59 minutter siden):

Ifølge Mæland må også vaksinerte forberede seg på karantene når de kommer tilbake, som jo er et svik mot de vaksinerte. 

Da er det bare å ignorere karantenekravet. Ærlig talt, skal vi aldri få igjen friheten?

De nekter konsekvent å si hva kriteriene er for å fjerne tiltakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Ifølge Mæland må også vaksinerte forberede seg på karantene når de kommer tilbake, som jo er et svik mot de vaksinerte. 

Hvis det blir press på helsevesenet. Det er igrunn lite som tilsier at det vil skje når vaksineringen er fullført slik ting er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

Allikevel er det mange her inne som mener pandemien er over!!!!!!?

(For å bruke @DaniNichi's stråmannprinsipp.)

Dessverre er det ikke over før folket sier det er over.

 

Budeia skrev (2 timer siden):

Ifølge Mæland må også vaksinerte forberede seg på karantene når de kommer tilbake, som jo er et svik mot de vaksinerte. 

Ja eneste grunnen til jeg tok vaksine var for å reise, begynner nesten lure på om den 12uker ventetiden vil ødlegge det totalt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, xRun said:

Fin kilde du har. Det er ikke mangel på vaksinerte som har blitt smittet. Naturligvis er det ikke et høyt tall, når fra før av så har så få blitt smittet i utgangspunktet. Da er det ikke rart vaksinen er effektiv. I tillegg har majoriteten av befolkningen svært liten sjangse for å få særlige symptomer/alvorlige symptomer også. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar

Interessant hvordan FHI har indoktrinert det norske folk med å holde avstand. Ja, viktig nok kanskje, men det treffer litt feil innendørs uansett iom. at viruset er bevist luftsmittende nå og ikke kun dråpesmittende lengre. Kineserne beviste dette for første gang tidlig våren 2020 for over ett år siden. Husker ikke om dette skjedde i februar 2020, men det var ihvertfall svært tidlig. "Restauranten med air conditionanlegget"-rapporten og den "busstest"-rapporten som sa at viruset svever minst 3 timer etter at passasjerer har forlatt bussen.

Det fantes vel også tidlige signaler om at det smittet mellom etasjene i høyblokker. Da vi kloakkledningene om jeg husker helt rett (også i fra Kina). Altså kloakk må luftes for å unngå gassopphopning av brennbar gass.

Quote

Da Thorbjørn Jensen landet på Gardermoen, ble han sjokkert over manglende avstand i den fulle bagasjehallen. – Strider mot all fornuft, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QxxvxV/reagerer-paa-manglende-avstand-paa-gardermoen

Det strider i mot all FHI-fornuft vil jeg da si :lol:

Endret av G
Lenke til kommentar
On 7/13/2021 at 10:08 PM, William_S said:

Apropos blodkar sånn helt på siden om kreftceller ikke kunne lage egne blodkar så hadde  ikke svulstene blitt noen mer enn noen få mm i størrelse. En god del forskning innenfor kreftmedisinen går på hvordan rett og slett kutte blodforsyningen til kreftcellene . Men kroppens evne til å lage nye blodkar er nyttig også. 

Har hørt om den mekanismen. Det er selvsagt en viktig mekanisme å forsøke å stoppe lokalt vel og merke i kreftsvulsten om det er type svulstaktig kreft. Det er jo kun et satsningsområde det da. Er jo så mye forskjellig som er prøvd og som prøves mhp. kreftbehandling. Blodkreft er jo en annen type kreft igjen. Så det er et stort og komplisert fagfelt innen medisinen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

En grunn kan være at når tiden for dose 2 kommer, så kan det hende at koronasituasjonen vi er i vil være så god at noen tenker det ikke er noe vits, ikke "gidder", nedprioriterer eller glemmer den.

Regner med at mye ligger der ja, men på samme måte som med munnbind: Dette er ikke noe vi bruker mest for vår egen del, eller?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 12:05 AM, Kjetil Lura said:

Mange mener ferie er viktig.

Ikke alle som er pensjonister/uføre(ps jeg er uføre) og kan reise når jeg vil.

Jeg trenger ikke ferie, har ikke hatt det siden 2018. Men sjefen min sier jeg har rett på det:grin:

Du har vel ikke råd til ferie på uføretrygd likevel :D

Sånn helt på siden av hva denne tråden egentlig handler om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 9:28 AM, Guest 07faf...dc0 said:

Det er verre enn som så. Sjefen din har plikt til å sørge for at du tar ferie. 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Eh, tror han referer til kona/samboer eller noe sånt noe. Han opplyser jo om at han er uføre.

Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 3:38 PM, Theo343 said:

Må være enig i at det forløpig ser veldig oppløftende ut. Jeg venter dog til slutten av August før jeg vil kalle det vellykket men jeg heier på den benevnelsen :)

Veldig off-tøpikk nå.

Men kan tenkes at den gamle ordningen med lønn likevel gir mer i lommen enn en slik borgerlønnordning som liberalistene kjemper for å tvinge igjennom.

  

On 7/14/2021 at 4:24 PM, torbjornen said:

... og utan bøndene som produserer maten har ein ikkje mat.

Nja, i en kort tid så vil alle kunne dra ut å fiske, plukke bær, sopp og annet som finnes spiselig. Men, det blir nok fort tomt i naturens matfat med de befolkningsstørrelser som råder i våre dager. Overfiske, og alt det fører med seg av elendighet.

  

On 7/14/2021 at 4:40 PM, Simen1 said:

... og uten diesel til traktoren, soya til kraftfôr, plast til rundballer og oljedrevede subsidier så har ikke bonden det den trenger til å lage maten. (Eller det blir vel nok til å fø egen husholdning uten disse) Det er ganske få yrker jeg kommer på som ikke kan karakteriseres som en viktig brikke for å få samfunnet til å gå rundt. Hele dette "Norges viktigste yrke"-NM-et før lønnsoppgjørene er bare en gigantisk uting og utakk mot andre viktige yrker.

Nja.. Bonden har jo det som trengs for å lage maten uten diesel, uten plast til rundballen. Man har da hatt et landbruk før det ble modernisert også. Omtrent 5000 år gammelt er jordbruket antatt å ha blitt allerede.

Man kan like gjerne kalle dagens bonde lat eller for krevende til å ha høy inntekt. Dersom bonden måtte tilbake til eldre jordbruksteknikker så hadde det blitt arbeid til flere etc.

Se bare på ting i jordbruket som er vanskelig å automatisere, slik som bærplukking. Til og med vietnamesere har vi sett at de kommer drassende på i all sin trass for å ikke ansette norsk bortskjemt ungdom, nå under pandemien (koronatiden). For det orker de ikke, og det vil de ikke betale de ekstra kronene for å ha i arbeid. Kan man kalle det en skammelig bonde også?

Hadde jorbæret vært plukket av nordmenn, så hadde det kanskje kostet kr 100 pr. kurv i dag. Men kanskje 10 - 15 kroner for 30 år siden elns. Tiden er i endring det er sikkert.

  

On 7/14/2021 at 7:52 PM, toreae said:

"-etter at flere smitteførende deltok..." Flere? Da lurer jeg på hvor mange? Med flere burde vel kanskje noen vite noe? Rart!

Herlig farse :fun:

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 7:42 PM, Snikpellik said:

Med så utrolig lite smitte vi har i landet denne sommeren er det ikke hensiktsmessig å forby slike ansamlinger og arrangementer per nå.

Det ville ikke mange nok gått med på, og det ville skadet viljen til å følge anbefalinger og råd når det trengs mer.

Du er nok på akilleshælen vedr. smittevern der ja.

Dessto viktigere at media faktisk skriver om hendelsene så folk kan regulere på sin oppførsel derfra.

Nå blir det jo ekstra viktig å få informert om at det fortsatt er smart å ta i mot vaksinetilbudet når det byr seg, på tross av at Delta-varianten er mer hissig.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (7 minutter siden):

God jobb med å ikke motdebatere det jeg sa. Thank u next. 

Du savnet en ... "debatt" ... om denne påstanden?

Quakecry skrev (3 timer siden):

Det er i praksis ikke særlig forskjell på en vaksinert og uvaksinert person. 

:roll:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...