Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (41 minutter siden):

Nja.. Bonden har jo det som trengs for å lage maten uten diesel, uten plast til rundballen. Man har da hatt et landbruk før det ble modernisert også. Omtrent 5000 år gammelt er jordbruket antatt å ha blitt allerede.

Man kan like gjerne kalle dagens bonde lat eller for krevende til å ha høy inntekt. Dersom bonden måtte tilbake til eldre jordbruksteknikker så hadde det blitt arbeid til flere etc.

Det er klart at dersom ein måtte byte ut slåmaskin, traktor og gyllevogn med langorv og hest, hesjing, raking, lemping, kasting av naturgjødsel med greip osv. ville ein måtte ha ein stor familie der alle tok del i arbeidet til alle døgnets tider og var vant til hardt arbeid. Dette var i stor grad sjølvberging, og folk flest budde på landsbygda. Etter krigen vart det også slutt på dyrking av korn i deler av landet, m.a. på grunn av at klimaet ikkje eignar seg. I dag set folk knapt nok poteter. I dag er eit gardsbruk som regel ei einmannsbedrift (eller tomannsbedrift om ein tek med ektefellen), og bonden vil gjerne ha fritid og ferie slik som andre. Få eller ingen er vant med det blodslitet som var for nokre generasjonar sidan. Skulle ein plutseleg ha blitt tvinga til å bruke historiske arbeidsmetodar ville alt ha kollapsa.

Men no er vi langt utanfor alt som har med korona å gjere 🙂

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/14/2021 at 8:42 PM, Morromann said:

Jeg er enig i det selvfølgelig men jeg går lenger enn som så: jeg mener det er på høy tid at vi avikler både lockdown- og TISK-politikken fordi det er på mange måter en slags felle; selvfølgelig tror ikke jeg det er bevisst av myndighetene;  det er det ikke, de vil det beste for samunnet og de vil ut av det men jeg tror ikke de helt vet  hvordan de skal gjøre det uten at det blir kontroversielt og fremstår som ansvarsløst. Men jeg mener det er ansvarsløst å føre en politikk ovenfor et helt samfunn basert på smittetall eller som jeg nå kaller positive PCR-tester, da de aller færreste blir alvorlig syke og dør og helsevesenet ikke blir overfylt. Ulempene med en slik politikk er nå i post-vaksineringstiden atskillig mye høyere enn fordelene og jeg mener at terskelen ikke er høy nok, hverken i Norge eller andre vest-europeiske land å fortsette slike ingripende tiltak som gjør mer skade enn nytte for samfunnet både på kortere og lengre sikt, men mest av alt på langt sikt. Jeg vil tippe at noen land kommer til å gjøre det i nærmeste fremtid og Norge vil komme etter, men Norge er så godt som aldri først ute med noe og inntar alltid vente- og se-holdningen. Men jeg håper og tror at noen vil gå til den resolutte handling å gjenåpne for fullt samtidig som man slutter med krav om massetesting og slutter å raportere inn daglige antall positive tester, hvorav minst 99% av disse tilfellene hverken blir innlagt på sykehus eller dør. Vi kan ikke fortsette å handle som om det var mars 2020 for allitd. Jeg vet noen mener vi må vente til 70% er fullvaksinert; men vil det ta slutt da? Eller vil man fortsette å peke på at fordi fullvaksinerte også testes som positive i høyt antall fordi man massetester er det ikke trygt å åpne samfunnet da heller? Jeg er veldig redd vi er i en vond sirkel nå, og det jeg er redd for er ikke covid-19, jeg er redd for at denne politikken skal fortsette i uoverskuelig fremtid.
Jeg støttet tiltakene våren 2020 og mener fortsatt at det var det rette og gjøre der og da i den situasjonen man var i uten både vaksiner, kjent behandling, manglende kapasistet og manglende kunnskap om viruset og hvor dødelig det kunne være. Nå i juli 2021 er ikke disse betingelsene som retferdiggjør slike nedstenginger lenger til stede og bør avvikles så fort som mulig.

Bent Høie har sagt vi i fremtiden må fokusere på antall innlagte og døde, ikke absolutte tall av positive PCR-tester og jeg tror han helt oppriktig mener det. Men vil regjeringen ta skrittet helt ut og etterfølge dette i praksis eller vil de nøle for mye med dette? Flere politikere ute i Europa, som Boris Johnson sier det samme, men alltid med de nølende forbeholdende, samtidig som det er rådgivere som puster dem i ryggen som ikke er noe positive til åpnere samfunn.

Edit: jeg snakker selvsagt om de post-vaksinerte samfunnene. Delta-smitten er selvfølgelig et alvorlig problem i land hvor store deler av befolkningen ikke er vaksinerte, hvorvidt det skyldes vaksinenekt, mangel på vaksiner eller rett og slett dårlige vaksiner som for eksempel i Russland. Men i land som Norge bør man se det hele ut i fra det faktum at så og si alle i risikogruppene er fullvaksinerte og at store deler av befolkningen er såpass vaksinerte at de er beskyttet mot alvorlig sykdom.

Hvorfor har vi ingen funksjonelle og virkelig drivende mutasjoner av covid-19 viruset som stammer i fra Europa da? Kan det ha noe med alle tiltakene å gjøre, eller mener du at det er helt tilfeldigheter at slike mutasjoner kommer i fra "u-land" / nasjoner med mye fattige folk?

Det har jo vært nok tid. Over et års tid er passert med pandemien i effekt, og ingen sære mutasjoner hverken fra alpeturister, sommerturister 2020 og foreløpig heller ingen fra vår-forsommer 2021 frihetene som vi har opplevd til nå her i "Vesten".

Mutasjonene til nå er hovedsaklig importerte.

Jeg må få spurt deg et annet spørsmål som går direkte på det du prater om.

Hvor mye skal strikken som struper åpnes da, og hvordan skal du regulere på det når du først vil ha fullt frislipp? Tenker da i forhold til sykehuskapasiteten først og fremst? Er det virkelig smart å gå så raskt til verks som du tydeligvis ønsker. Forsake alle de fordeler med forspranget til viruset som vi har opparbeidet oss i Norge til nå?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 8:53 PM, Subara said:

Tenker at det må et bryllup eller to til med deltaviruset for å se hvor lett det smitter og om slike smitteutbrudd er noe man kan få slått ned, før det går utover gjenåpningsplanene. Både FHI og Helsedirektoratet følger nok med på situasjonen med argusøyne, og Nakstad tar visst aldri ferie.

Dagbladets førsteside:

761495871_Skjermbilde2021-07-14kl_20_44_49.thumb.jpg.2aff62ec869470d746613ca557f73311.jpg

De burde kartlagt hva slags type nærhet gjestene har hatt. Har flere av de blitt sommerkåte og kysset hverandre f.eks. når de har blitt skikkelig fulle (kanskje ikke så vanlig, men kan skje). Eller har de drukket av hverandres glass. Mye dansing hvor de har fått økt puls og pustet mer mot hverandre?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

Da er det bare å ignorere karantenekravet. Ærlig talt, skal vi aldri få igjen friheten?

De nekter konsekvent å si hva kriteriene er for å fjerne tiltakene.

Når folket er villig gi fra seg all friheten for noe som har en dødelighet på en kraftig influensa når alle i risikosonen er vaksinert og de eldre så fortjener man vel aldri få tilbake normalen før covid.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Dei fyrste jordbrukssamfunna oppstod for minst 10 000 år sidan.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Landbruk

Det kan godt hende at det gjorde. Men, klimamodellen prater om et oppsving av temperatur for 5000 år siden på kloden som en følge av jordbruksaktiviteten som av en eller annen grunn tiltok akkurat da. Husk at de har borete iskjerner som kan si mye om fortiden, også mye mye lengre tilbake enn selv 10 tusen år bakover. Metangass i fra husdyrgjødsel, husdyr raping og husdyr fis, har faktisk økt temperaturen på kloden. Det sies at vi burde ha vært inne i en istid her nå, dersom det ikke hadde vært for dette jordbruket + den industrielle revolusjonen og vårt moderne levesett med freongasser og mye annet svineri.

Vi hadde også en lille-istid nært på oss. Det var mye varmere i Norge i vikingtiden etc.

Endret av G
Lenke til kommentar
23 hours ago, Budeia said:

Ja, nå skal de vel snart stramme til igjen på Østlandet på grunn av bryllupsgjester som ikke har symptomer. 

Angående diskusjonen om det viktigste yrket. Det viktigste yrket er ikke vanskelig å finne fram til, det er så klart Negledesigner. 

Det eldste yrket er likevel prostituert påstår noen. I Norge har de bestemt at det ikke er et viktig yrke via lovgivningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, DaniNichi said:

Har det gått oppover ? Nei..

Har det gått nedover ? Ja..

Gå fra 47 til 20 er ikke en "liten dip"  over en mnd.

👍

Så du må først få oppleve det hardt på egen kropp og på dine egne nærmeste + venner før du tror at pandemien er ekte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Snikpellik said:

Ja, det er dette alle tiltakene veies opp mot. 

Så må man spørre seg hva konsekvensene av å slippe sykdommen helt fri er også. I sommermånedene neppe stor, men nå har vi veldig lite tiltak uansett. Vinteren og våren 2021 derimot - potensielt katastrofalt for helsevesenet og dermed samfunnet. Hadde ikke vært så fett.

Høsten 2021? Uvisst foreløpig, forhåpentligvis fullt mulig.

Hva er det du egentlig sier og mener her?

Sommer med eller uten tiltak? Eller har du blitt en Trump-supporter, som henger seg til at viruset er såååå mye mindre av med sol og tørr luft? En teori jeg ikke tror så mye på gyldigheten av.

Jeg mener at det smitter om sommeren også. Hvis ikke så hadde vel ikke halvvaksinerte og fullvaksinerte blitt smittet i dette nylig avholdte brylluppet på Østlandet, hadde de vel?

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, Morromann said:

Forøvrig slås det nå alarm i flere land om at smitteverntiltakene har gjort skade på folks immunforsvar og at man forventer en økning av andre og farlige virus som har ligget i "dvale". Vel, det er et reelt og langt mer alvorlig problem enn de såkalte "smittebølgene" av covid-19 som i praksis og helt oppriktig ikke er noe stort mer enn en meget høye tall av positive PCR-tester da man aldri på noe tidspunkt tidligere i historien har drevet slik massetesting av et enkeltvirus. Det er noe som heter at man finner om man leter. Jeg begynner også å spørre om det er fornuftig ressursbruk å drive å spore opp hvert eneste tilfelle av personer som kan ha snev av coronavirus i kroppen når det er mer alvorlige helsetrusler der ute?

Dersom du er så redd for dette. Kan du ikke begynne å slikke bordoverflater så du får i deg litt husstøv. Ta deg noen vaksiner ala influensavaksine og noen bakterielle boosterdoser.

Da bør du vel ha bøtet på bakterie og smittefraværet du er så redd for at har rammet deg, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Jeg håper det. Men erfaringsmessig ser vi jo at det nøles hele tiden og at det argumenteres med at man ikke er helt sikker og "venter og ser". Ikke bare i Norge, men ihvertfall i samtlige land i Vest-Europa. Det tas også til orde fra forskjellige hold, både politisk og hos helsetalsmenn for at man ikke kan avskaffe smittevernstiltakene før alle som ønsker er fullvaksinerte, altså lenge etter at man har nådd flokkimmunitet og noen, ikke så mye i Norge heldigvis men en stor del i Storbritannia f.eks, snakker også om når 100% er fullvaksinerte, noe som aldri vil skje, eller når alle i verden er fullvaksinerte, noe som heller ikke vil skje.

Jeg er ikke så optimistisk med tanke på tilbakevending til det normale med tanke på de signalene som stadig sendes ut og nølingen og forbeholdene som alltid er til stede når politikere og helsetopper uttaler seg. Men jeg håper det går riktig vei selvfølgelig.

Nå har det jo bølget litt fram og tilbake mhp. Delta-varianten da. Fra at nei den er nok ikke så farlig for vaksinert, til at man plutselig har Delta-smitte selv blant de vaksinerte i et bryllupp. Selvsagt med forbehold om at man fortsatt ikke helt vet hvor syke disse vaksinerte kommer til å oppleve smitten de har pådratt seg, eller bidratt som gave til de andre brylluppsgjestene med.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Snikpellik said:

Vi har allerede bygget ned litt - ventekarantene ble fjernet i sommer og Utvidet TISK brukes ikke lengre. 

Er ingen grunner til at vi skulle avvikle TISK før vi har beskyttet en større del av befolkningen. Vi er fortsatt under 30% på fullvaksinering. Selv om det går fort, så er ikke vi ikke så beskyttet som man skulle tro. Det er sommer og det er lave smittetall. Normalen får vi tilbake når vi kan gå gjennom et vinterhalvår uten tiltak, forhåpentligvis skjer det førstkommende vinterhalvår.

Har ikke sett noen seriøse land avvikle testing, isolasjon, sporing og karantene enda, selv ikke Israel som har kommet svært langt. Når vi om et par-tre måneder kanskje når flokkimmunitet derimot, da kan vi bygge ned testkapasiteten og se på TISK. Som Nedward sa er dette planen, jeg tror det var Bjørn Guldvog i HDIR som sa dette. 

Kommer de ikke til å ha litt større stikkprøvetaking enn før pandeminen heller altså i etterkant? Er jo enkelte legekontor og sykehus som er en del av et slik overvåkingsapparat. Med et så alvorlig virus som Covid-19 så burde vel dette overvåkingsarbeidet heller styrkes litt? Eller skal de for evig og alltid bare spore smitten via hva WHO holder oss oppdaterte på, og deretter stå med større risiko for en ny mutasjon kommer overraskende på oss igjen?

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

De burde kartlagt hva slags type nærhet gjestene har hatt. Har flere av de blitt sommerkåte og kysset hverandre f.eks. når de har blitt skikkelig fulle (kanskje ikke så vanlig, men kan skje). Eller har de drukket av hverandres glass. Mye dansing hvor de har fått økt puls og pustet mer mot hverandre?

Økt risiko for slikt i bryllup 🙂 Sjekkested nr. 1. Egentlig rart at ikke flere bryllup har fått smitteutbrudd med delta-virus. Vaksinen må være veldig effektiv, eller at folk fortsetter å følge avstandsreglene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, torbjornen said:

Når alle som ynskjer vaksine er fullvaksinerte kan ein avvikle tiltaka, evt. med unntak av ei forsiktig anbefaling om at det alltid er lurt å vaske hender, hoste i armkroken og halde seg heime om ein er sjuk, dei sistnemnde "tiltaka" er slik som det alltid har vore, og hjelper mot forkjøling, influensa, omgangssjuke osv.

Om ein hadde avvikla tiltaka no hadde garantert ganske mange rundt om i dei områda som ligg etter i vaksineringa blitt forbanna, og det med god grunn. Har ein greidd å kontrollere smitten like til no bør ein greie det litt til. @fredrik2 har eit balansert syn på saka, og eg støttar innlegget hans ovanfor (forrige side) fullt ut.

Å skulle "holde seg hjemme når en er syk", går på tverrs i mot det norske. Der man arbeider og står på selv om man er litt snufsete og føler seg litt småsyk og svimmel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan FHI vite disse tallene med så stor tillit og nøyaktighet? Folk lever vel ikke som normalt enda. Og kanskje tallene hadde sett styggere ut dersom alt av førevaroppførsel opphørte?

Har fulgt litt med på Stoltenberg og synes hun jevnt over er ganske forsiktig i uttalelsene sine. Så forhåpentligvis gode nyheter og ikke bare sommerlig optimisme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, DaniNichi said:

Når folket er villig gi fra seg all friheten for noe som har en dødelighet på en kraftig influensa når alle i risikosonen er vaksinert og de eldre så fortjener man vel aldri få tilbake normalen før covid.

Jeg er fullvaksinert.

Dersom det blir lagt ut på nødvendig reise, dersom.. så kommer jeg til å stå på kravet om å ta hjemmekarantenetid. Men, det gjør meg ingenting å ta en hjemmekarantene. Såpass kommer jeg til ofre for fellesskapet.

Nå løper jeg ikke akkurat med vellyst til det å få pinne opp i nesen. Men de snakket om at det kunne bli nok å stryke i ytterdelen av nese som høres mye mindre smertefullt ut. Har en covid-test gjennomført til nå med negativt resultat. Den rev litt langt oppi nesen. Stiv vond jævlig pinne, men.. det var da fort overstått. Og du har ømhet en tid etterpå da. For håpe at resultater fra ytterst i nese også gir trygge testresulater, dersom de legger seg på den linjen.

En liten pris å betale for å holde samfunnet trygt. Men, om man må gjøre dette mange ganger i løpet av en måned slik helsearbeidere har vært nødt til. Tja.. vet ikke helt hvordan det ville oppleves.

Håpløst dårlig logikk av nordmenn å feriere i utlandet akkurat nå. Men, en hver idiot på hver sin "holme"..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...