Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (28 minutter siden):

Ja. Det er jo ikke det i praksis på smittespredning. Ei sjangsen for å bli syk. Den er såvidt på en prosent for folk under 60 og omtrent ikke det engang. 

Vi har små tall i Norge. Skal en få et tydeligere inntrykk må en se til land som har langt større tall, og som har publisert noe om forskjellen mellom vaksinert vs. uvaksinert.
F.eks. i USA stod vaksinerte for kun 0.8% av døde i juni, resten var ikke vaksinert. I Maryland ble det registrert 130 omkomne i juni, og her var samtlige som omkom uvaksinert. Det gjør helt klart en forskjell hvorvidt man er vaksinert eller ikke, ellers ville andelen vaksinerte blant de omkomne ligget nær andel vaksinerte i befolkningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, DaniNichi said:

Hva har det med at jeg påpeker til negative-gjengen at man har gått fra 47 til 18 på en mnd ?

Det er bare det at du framstår som en fornekter for pandemien, rett og slett. Derfor jeg argumenterte på den måten der ift. deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Det er bare det at du framstår som en fornekter for pandemien, rett og slett. Derfor jeg argumenterte på den måten der ift. deg.

Selve covid viruset er så ekte som det kan bli dessverre.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Hva har det med at jeg påpeker til negative-gjengen at man har gått fra 47 til 18 på en mnd ?

 Suck, jag försökte hela tiden vara tydligt med vad jag menade men du kommer med stråmen och sätter folk i bås istället.

Vad med att vara voksen och kommentera det jag skrev istället för den idioten du kommer med? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DaniNichi said:

Selve covid viruset er så ekte som det kan bli dessverre.

Få vil være uenig i det utsagnet der.

Men, du fornekter hele tiden hvor skadelig og smittsomt viruset måtte være. Sånn har ihvertfall jeg forstått deg. Det finnes 195 nasjoner i verden. Som vi kan sammenlikne oss i mot 194 av disse.

Afrika her og nå er jo en helt tydelig greie å kunne sammenlikne seg med når man har få tiltak satt i verk. Selv på tross av at en del nasjoner er mye bedre enn Vesten på smittevern, så går det galt på kontinentet som helhet. En del av nasjonene er vant med et helt annet lockdown regimé enn hva vi noen gang vil få se her. De har opplevde Ebola og opplever stadig en eller annen epidemisk sykdom.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Få vil være uenig i det utsagnet der.

Men, du fornekter hele tiden hvor skadelig og smittsomt viruset måtte være. Sånn har ihvertfall jeg forstått deg. Det finnes 195 nasjoner i verden. Som vi kan sammenlikne oss i mot 194 av disse.

 

Jeg er nok veldig uenige med deg og flere andre her inne ang hvor farlig viruset er.

At det er farlig er jeg ikke uenig med, hvor farlig er man uenig i og det vil nok ikke endre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hva er det du egentlig sier og mener her?

Sommer med eller uten tiltak? Eller har du blitt en Trump-supporter, som henger seg til at viruset er såååå mye mindre av med sol og tørr luft? En teori jeg ikke tror så mye på gyldigheten av.

Jeg mener at det smitter om sommeren også. Hvis ikke så hadde vel ikke halvvaksinerte og fullvaksinerte blitt smittet i dette nylig avholdte brylluppet på Østlandet, hadde de vel?

Om sommaren er folk meir ute, og sidan viruset har vist seg å smitte via luft blir det då mindre smitte. I fjor på denne tid hadde ein svært lite smitte, trass i at ein hadde ei viss grad av gjenopning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet ble det registrert 156 koronasmittede i Norge. Det er 66 færre enn samme dag i forrige uke. Torsdag var 18 koronapasienter innlagt på sykehus, som var to færre enn dagen før.

Det virkar som at smitten dei siste dagane har byrja å falle att etter at utviklinga i seinare tid har vore flat.

Ein ser også at talet på innlagde er på veg mot å bli einsifra.

Redigert: 15 smitta i Bergen (VG) er uvanleg mange.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Laffe skrev (Akkurat nå):

Hva er beste måten på å unngå karantene? Ser nå at landet jeg feriere i, har gått over til å  li rødt. 

Vurderer å dra til et land som Norge ikke anses som rødt, og deretter ta turen til svergie. Koster mer, men slipper hvertfall karantene.

Norge er et fint land sånn sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JohnMerrick skrev (28 minutter siden):

Kurven for antall innlagte er faktisk veldig lik kurven fra i fjor. 15. juli 2020 var det bare 5 innlagte og så begynte det å stige utover høsten. Toppen var April, både i år og i fjor, så det interessante blir hvordan ting utvikler seg i høst og vinter nå når mange er blitt vaksinert.

 

Untitled.jpg

Noko som også vil vere interessant er tilsvarande graf for talet på døde. Den vil garantert ikkje vere lik for 2020 og 2021.

Og om ein såg på ein tredje graf som viste smittenivået ville også denne vere ganske ulik, smitten er nok ein god del høgare i sommar enn i fjor sommar.

Det er heilt ulike utgangspunkt.Tiltaksnivå i år har vore annleis enn i fjor, i tillegg har ein meir smittsame virus og risikogrupper og ein stor del av befolkninga elles er vaksinert. Men viruset smittar mindre om sommaren når skular er stengt og folk er meir ute.

Lenke til kommentar

Kurven for døde er ikke så voldsomt forskjellig, men det er egentlig bare april man kan sammenligne. Igjen blir det vel først til vinteren vi kan begynne å se hvor velykket vaksinasjonen har vært. Antall smittede ligger forsåvidt også på NRK under status for koronaviruset, men jeg vet ikke hvor interessante de tallene er. Her er det vel store mørketall, og det har vært en gradvis økning i testkapasiteten, men vi kan vel anta at det har vært mer smitte i år enn i fjor.

Untitled.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DaniNichi said:

Jeg er nok veldig uenige med deg og flere andre her inne ang hvor farlig viruset er.

At det er farlig er jeg ikke uenig med, hvor farlig er man uenig i og det vil nok ikke endre seg.

Jeg har merket meg denne oppfattelsen hos flere. Og det kan være litt vanskelig å forstå seg på. Blir jo en drakamp. FHI forsøkte jo å ufarliggjøre viruset til og med. Hvor godt lyktes de med det prosjektet tidlige år 2020? Jeg vil påstå veldig dårlig.

Nå er det jo fortsatt litt ukjent hvor griseheldige Norge har vært. For jeg tror neppe nordmenn er genetisk supermennesker som tåler hva som helst. Vi har hatt noen få dødsfall selv i Norge. Svenskene har omtrent 10 gangeren høyere død enn oss nordmenn. Jeg mener det skyldes formen for tiltak. Samt at Sverige er omtrent dobbelt så store som oss i folketall. Det kan være mange tilfeldigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

Om sommaren er folk meir ute, og sidan viruset har vist seg å smitte via luft blir det då mindre smitte. I fjor på denne tid hadde ein svært lite smitte, trass i at ein hadde ei viss grad av gjenopning.

Fader, burde jo ha sett det der selv. Det passer jo med narrativet om luftsmitte til og med. Takk torbjornen. Du kan være god å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Laffe said:

Hva er beste måten på å unngå karantene? Ser nå at landet jeg feriere i, har gått over til å  li rødt. 

Vurderer å dra til et land som Norge ikke anses som rødt, og deretter ta turen til svergie. Koster mer, men slipper hvertfall karantene.

Wow. Hadde jeg ikke tenkt ut selv. Fader så oppfinnsomme folk kan være på å utnytte svakheter med systemene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Quakecry said:

Men det er jo så sjeldent å bli smittet av viruset som vaksinert sier jo frøken Stoltenberg på FHI. 

 

Er absolutt ikke vanskelig å finne tilfeller av vaksinerte som er smittet. Det ser ut som det egentlig skjer i alle tilfeller. 

Ja jeg stoler ikke helt på FHI og fru Stoltenberg. Men, de har nå noe kompetanse der også. Har du referat/lenke til hvor hun sier det? Er ikke fulloppdatert på alt av nyheter for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...