Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Man kan fint smitte uten at man har symptomer 

Ja, nå skal de vel snart stramme til igjen på Østlandet på grunn av bryllupsgjester som ikke har symptomer. 

Angående diskusjonen om det viktigste yrket. Det viktigste yrket er ikke vanskelig å finne fram til, det er så klart Negledesigner. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Sterkt uenig. Slike arrangement som dette er driver til mye smitte. Spesielt nå som delta er i ferd med å ta over. Dette utbruddet her vil nok totalt sett føre til mange hundre smittede. Kanskje det er dette utbruddet som gjør at vi nå mister kontrollen 

 

Heldigvis så er nordmenn ganske smarte og klarer se at antall innlagte faller samt ingen nye døde på veldig lang tid.

Så at denne delta er så farlig som du påstår er helt feil for Norge.

Vi har hatt stabilt antall smittet over lang tid og innleggelser faller nedover.

Nakstad & Co kan fortsette kjøre skrekk&gru kampanjen sin i media så lenge de vil, ser jeg hun dama fra FHI eller Nakstad så klikker jeg bare vekk da jeg endelig har våknet opp fra covid dvalen.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, DaniNichi said:

Vi har hatt stabilt antall smittet over lang tid og innleggelser faller nedover.

Skulle si att inlagda har varit stabilt sen 24 juni med en liten dip senaste dagarna. Så att det faller nedover er jag ikke enig i. 

Tror ikke Norge kommer få problem men det är en väldigt bra ide att se på tendenser och se på vad som sker i andra land. Flera gånger hittills i pandemin har man både i Norge och internationellt ignorerat tendenser och kunskap vilket har medfört att man infört tiltak för sent och fått större problem än vad man kunde haft.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Skulle si att inlagda har varit stabilt sen 24 juni med en liten dip senaste dagarna. Så att det faller nedover er jag ikke enig i. 

Tror ikke Norge kommer få problem men det är en väldigt bra ide att se på tendenser och se på vad som sker i andra land. Flera gånger hittills i pandemin har man både i Norge och internationellt ignorerat tendenser och kunskap vilket har medfört att man infört tiltak för sent och fått större problem än vad man kunde haft.  

Har det gått oppover ? Nei..

Har det gått nedover ? Ja..

Gå fra 47 til 20 er ikke en "liten dip"  over en mnd.

👍

Endret av DaniNichi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Har det gått oppover ? Nei..

Har det gått nedover ? Ja..

👍

Kan verkligen diskuteras hvis det har gått nedover hvis man tar med lite statistiska betrakningar. För två dagar sen var det faktisk fler inlagda än det var den 29 juni.

Det du skrev var "Vi har hatt stabilt antall smittet over lang tid og innleggelser faller nedover." och hvis antall smittet er varit stabilt så har antal inlagda också varit det. 

Antal smittede har varit stabilt sen den 14 juni och när du antal inlagda har varit stabilt sen den 24 juni så skulle jag si att det tyder på en jämvikt. 
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet til syvende og sist er om konsekvensene av sykdommen har større samfunnsinngripende konsekvenser enn konsekvensene av tiltakene.

For tiden er konsekvensene av sykdommen neglisjerbar.

Men så har man alltid «det blir snart verre!»-gjengen som holder det frie samfunnet i tøylene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet til syvende og sist er om konsekvensene av sykdommen har større samfunnsinngripende konsekvenser enn konsekvensene av tiltakene.

Ja, det er dette alle tiltakene veies opp mot. 

Så må man spørre seg hva konsekvensene av å slippe sykdommen helt fri er også. I sommermånedene neppe stor, men nå har vi veldig lite tiltak uansett. Vinteren og våren 2021 derimot - potensielt katastrofalt for helsevesenet og dermed samfunnet. Hadde ikke vært så fett.

Høsten 2021? Uvisst foreløpig, forhåpentligvis fullt mulig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Spørsmålet til syvende og sist er om konsekvensene av sykdommen har større samfunnsinngripende konsekvenser enn konsekvensene av tiltakene.

For tiden er konsekvensene av sykdommen neglisjerbar.

Men så har man alltid «det blir snart verre!»-gjengen som holder det frie samfunnet i tøylene.

Og konsekvensane av dei få tiltaka som er att er også neglisjerbar. Når ein les enkelte av innlegga her i tråden skulle ein nesten tru at ein framleis hadde stor grad av lockdown.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Trass i bryllaup her og delta der går smittetala i rett retning for tida.

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 171 koronasmittede i Norge. Det er 40 færre enn samme dag i forrige uke.De siste sju dagene er det i snitt registrert 163 koronasmittede per dag.Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 179, så trenden er synkende.

 

Lenke til kommentar

Så sensasjonelt som media følger opp dette bryllupet, burde de pokker meg fulgt det opp i ettertid også.

Dagbladet.no kan om en måned ha:

AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ

Alle som ble smittet i bryllup er friske igjen

AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ

Men det selger vel ikke like godt som skrekk-overskrifter om at vi nå er fucked.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Og konsekvensane av dei få tiltaka som er att er også neglisjerbar. Når ein les enkelte av innlegga her i tråden skulle ein nesten tru at ein framleis hadde stor grad av lockdown.

Nei, ikke ennå. Men det er jo det som blir resultatet. Fordi det er nettopp det som er den offisielle politikken: når antallet posistve PCR-tester som store deler av befolkningen påtvinges hele tiden stiger til et visst nivå blir det nedstenginger - enten nasjonalt men helst lokalt som vi ser hele tiden. De fleste burde se nå er at vi er i en evig vond sirkel mellom lettelser, innskjerpinger, lettelser, innskjerpinger. Og det med lettelser - nå som nesten alle i risikogruppene er fullvaksinerte, og det i all hovedsak er unge mennesker som overhodet ikke er i noen risikogrupper som er igjen gjør mennesker som ikke lenger er redd for corona, noe ingen burde være nå IMO, det som er naturlig for mennesker å gjøre, møtes til bryllupsfester, går ut, ser nære og kjære de har vært avskåret fra å være sammen med i over et år. Men - så fort noen har symptomer på forskjølelse, så anbefales de å gå og ta en PCR-test(jeg trodde intill nylig det var pålagt, men det å anbefale gjør ikke situasjonen stort lettere), og er den positiv, så er det hele i gang i et distrikt igjen. Og alle som har vært nærkontaker, selv om de er helt friske blir pålagt noe som minner om 10 dager åpen soning i eget hjem med forbud om å omgåes andre mennesker og offentlige plasser. Vi er på ingen måte i en normal situasjon. Vi er i en vedvarende vond sirkel som politikerne ikke har satt noen sluttdato på og som det heller aldri blir satt noen sluttdato på så lenge de reglene vi nå har ikke blir fjernet. For coronaviruset blir ikke borte. Slik jeg ser det er de største vaksineskeptikerne nå ikke konspirasjonsteoretikerne men ekseprter som mener at vaksiner ikke er nok for å gjøre samfunnet normalt igjen, men kun et "tillegg" til lockdowns og restriksjoner - the new normal society som noen kaller det. Fortsatt snakkes det om "bølger" til høsten og vinteren og at da blir det lockdowns igjen, selv om 85% av befolkningen skulle bli vaksinerte, noe som garantert vil føre til at store deler av befolkningen vil føle seg lurt.

Samfunnet vårt er på ingen måte normalt. Det er ikke et normalt med et samfunn hvor staten bestemmer hvor mange gjester man har lov å ha i et eget hjem. Det er ikke normalt å nekte mennesker med reisepass å dra til utlandet og å påtvinge folk smertefulle PCR-tester og noe som ligner husarrest ved ankomst fra utlandet. Det er ikke normalt med tvang om PCR-test og TISK-systemett. Det er ikke normalt å måtte legge igjen full kontaktinformasjon for å kjøpe en øl på en pub og ikke bevege seg fritt. Det er ikke normalt å tvinges til munnbind på kollektivtrafikken og få bøter og i verste fall fengsel om man ikke følger det. Det er ikke normalt å bøtelegge og i verste fall fengsle noen som har hatt 11 gjester i sitt eget hjem eller hvor mange det nå er lov og ikke lov å ha(jeg har mistet oversikten). Nei, vi har ikke full blown lockdowns - ennå. Men vi er ikke et samfunn som er naturlig og bidrar til livsglede. Vi er i en vond sirkel som ikke brytes med mindre vi fjerner daglige oppdagering av såkalte smittetall, positive PCR-tester hvorav en høy prosent faktisk er helt friske og TISK-systmet som er unødvendig når vi har fullvaksinert alle i risikogruppene.

Som et apropos:

https://abc7.com/unvaccinated-covid19-los-angeles-county-hospitalizations/10887037/

Der ser man det i klartekst. I USA er det jo mange i risikogrupper som nekter å vaksinere seg dog. Så jeg mener nå helt bestemt at vaksinerte bør slippe å måtte testes for covid. Om man har symptomer på forkjølelse bør man holde seg hjemme til man er frisk dog, det har jeg forøvrig alltid ment, også før corona, men det er en annen sak. Men en god start for å komme ut av denne vonde sirkelen er i det minste å fjerne alle testkrav for fullvaksinerte, med mindre disse skulle bli veldig syke. Noe de sjelden blir.

Forøvrig slås det nå alarm i flere land om at smitteverntiltakene har gjort skade på folks immunforsvar og at man forventer en økning av andre og farlige virus som har ligget i "dvale". Vel, det er et reelt og langt mer alvorlig problem enn de såkalte "smittebølgene" av covid-19 som i praksis og helt oppriktig ikke er noe stort mer enn en meget høye tall av positive PCR-tester da man aldri på noe tidspunkt tidligere i historien har drevet slik massetesting av et enkeltvirus. Det er noe som heter at man finner om man leter. Jeg begynner også å spørre om det er fornuftig ressursbruk å drive å spore opp hvert eneste tilfelle av personer som kan ha snev av coronavirus i kroppen når det er mer alvorlige helsetrusler der ute?

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

Så sensasjonelt som media følger opp dette bryllupet, burde de pokker meg fulgt det opp i ettertid også.

Dagbladet.no kan om en måned ha:

AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ

Alle som ble smittet i bryllup er friske igjen

AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ

Men det selger vel ikke like godt som skrekk-overskrifter om at vi nå er fucked.

Var det noen i Færder som døde eller havnet på intensiven? Mulig jeg tar feil men jeg husker ikke. Og det var et par fullvaksinerte eldre, korriger meg gjerne om jeg tar feil, som opplevde symtpomer som på ingen måte var livstruende.

Er vi fortsatt i en pandemi er et spørsmål jeg absolutt mener man må stille. Jeg vet at det fortsatt er ille i store deler av verden utenfor Europa fordi befolkningene der ikke er vaksinerte, men etter hva jeg har skjønt må det være globalt for å regnes som pandemi - nå er covid-19 mer epidemier i deler av verden slik jeg forstår den opprinnelige betydningen ihvertfall.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Tycker det är rätt ekstrem krisemaksimering och skremselpropaganda fra en del folk på båda sidene av saken nu.

Är ju inget som tyder på varken Benbjos eller Morromans scenarier kommer ske samtidigt som jag tycker att det skulle vara väldigt dumt att slippe opp allt och sluta med TISK nu når faktiskt långt ifra alla är vaksinerade. 

Veien ut av detta är vaksinen och då få igång en massa smittspridning för att helsevesenet kanske kan klara det några månader för tidigt skulle jag tycka var väldigt dumt och väldigt osolidarisk mot alla de ute i landet som ikke blivit prioriterade för vaksinen. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Nei, ikke ennå. Men det er jo det som blir resultatet. Fordi det er nettopp det som er den offisielle politikken: når antallet posistve PCR-tester som store deler av befolkningen påtvinges hele tiden stiger til et visst nivå blir det nedstenginger - enten nasjonalt men helst lokalt som vi ser hele tiden. De fleste burde se nå er at vi er i en evig vond sirkel mellom lettelser, innskjerpinger, lettelser, innskjerpinger. Og det med lettelser - nå som nesten alle i risikogruppene er fullvaksinerte, og det i all hovedsak er unge mennesker som overhodet ikke er i noen risikogrupper som er igjen gjør mennesker som ikke lenger er redd for corona, noe ingen burde være nå IMO, det som er naturlig for mennesker å gjøre, møtes til bryllupsfester, går ut, ser nære og kjære de har vært avskåret fra å være sammen med i over et år. Men - så fort noen har symptomer på forskjølelse, så er de pålagt og gå og ta en PCR-test, og er den positiv, så er det hele i gang i et distrikt igjen. Og alle som har vært nærkontaker, selv om de er helt friske blir pålagt noe som minner om 10 dager åpen soning i eget hjem med forbud om å omgåes andre mennesker og offentlige plasser. Vi er på ingen måte i en normal situasjon. Vi er i en vedvarende vond sirkel som politikerne ikke har satt noen sluttdato på og som det heller aldri blir satt noen sluttdato på så lenge de reglene vi nå har ikke blir fjernet. For coronaviruset blir ikke borte. Slik jeg ser det er de største vaksineskeptikerne nå ikke konspirasjonsteoretikerne men ekseprter som mener at vaksiner ikke er nok for å gjøre samfunnet normalt igjen, men kun et "tillegg" til lockdowns og restriksjoner - the new normal society som noen kaller det. Fortsatt snakkes det om "bølger" til høsten og vinteren og at da blir det lockdowns igjen, selv om 85% av befolkningen skulle bli vaksinerte, noe som garantert vil føre til at store deler av befolkningen vil føle seg lurt.

Samfunnet vårt er på ingen måte normalt. Det er ikke et normalt med et samfunn hvor staten bestemmer hvor mange gjester man har lov å ha i et eget hjem. Det er ikke normalt å nekte mennesker med reisepass å dra til utlandet og å påtvinge folk smertefulle PCR-tester og noe som ligner husarrest ved ankomst fra utlandet. Det er ikke normalt med tvang om PCR-test og TISK-tyranniet. Det er ikke normalt å måtte legge igjen full kontaktinformasjon for å kjøpe en øl på en pub og ikke bevege seg fritt. Det er ikke normalt å tvinges til munnbind på kollektivtrafikken og få bøter og i verste fall fengsel om man ikke følger det. Nei, vi har ikke full blown lockdowns - ennå. Men vi er ikke et samfunn som er naturlig og bidrar til livsglede. Vi er i en vond sirkel som ikke brytes med mindre vi fjerner daglige oppdagering av såkalte smittetall, positive PCR-tester hvorav en høy prosent faktisk er helt friske og TISK-tyranniet som er unødvendig når vi har fullvaksinert alle i risikogruppene.

Som et apropos:

https://abc7.com/unvaccinated-covid19-los-angeles-county-hospitalizations/10887037/

Der ser man det i klartekst. I USA er det jo mange i risikogrupper som nekter å vaksinere seg dog. Så jeg mener nå helt bestemt at vaksinerte bør slippe å måtte testes for covid. Om man har symptomer på forkjølelse bør man holde seg hjemme til man er frisk dog, det har jeg forøvrig alltid ment, også før corona, men det er en annen sak. Men en god start for å komme ut av denne vonde sirkelen er i det minste å fjerne alle testkrav for fullvaksinerte, med mindre disse skulle bli veldig syke. Noe de sjelden blir.

Forøvrig slås det nå alarm i flere land om at smitteverntiltakene har gjort skade på folks immunforsvar og at man forventer en økning av andre og farlige virus som har ligget i "dvale". Vel, det er et reelt og langt mer alvorlig problem enn de såkalte "smittebølgene" av covid-19 som i praksis og helt oppriktig ikke er noe stort mer enn en meget høye tall av positive PCR-tester da man aldri på noe tidspunkt tidligere i historien har drevet slik massetesting av et enkeltvirus. Det er noe som heter at man finner om man leter. Jeg begynner også å spørre om det er fornuftig ressursbruk å drive å spore opp hvert eneste tilfelle av personer som kan ha snev av coronavirus i kroppen når det er mer alvorlige helsetrusler der ute?

Det er ikke lovhjemmel for å pålegge noen test hvis man har forkjølelsessymptomer. Det er kun ved innreise til Norge. Og da kun de som ikke er vaksinert / har koronapass.

Forøvrig har det blitt uttalt fra HDIR eller FHI at de ser for seg å kunne avvikle TISK når vaksineringsgraden er blitt tilstrekkelig høy. Sannsynligvis utpå høsten. Fant ikke nyhetsartikkelen i farta. Uansett er det ikke ufornuftig å ha systemet på plass sålenge vi ikke er ferdige med vaksinering. Men jeg syns regjeringen kan komme med noe konkret om når. Altså hvor mange skal være fullvaksinert før vi avvikler tiltakene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

 

Forøvrig har det blitt uttalt fra HDIR eller FHI at de ser for seg å kunne avvikle TISK når vaksineringsgraden er blitt tilstrekkelig høy. Sannsynligvis utpå høsten. 

Jeg håper det. Men erfaringsmessig ser vi jo at det nøles hele tiden og at det argumenteres med at man ikke er helt sikker og "venter og ser". Ikke bare i Norge, men ihvertfall i samtlige land i Vest-Europa. Det tas også til orde fra forskjellige hold, både politisk og hos helsetalsmenn for at man ikke kan avskaffe smittevernstiltakene før alle som ønsker er fullvaksinerte, altså lenge etter at man har nådd flokkimmunitet og noen, ikke så mye i Norge heldigvis men en stor del i Storbritannia f.eks, snakker også om når 100% er fullvaksinerte, noe som aldri vil skje, eller når alle i verden er fullvaksinerte, noe som heller ikke vil skje.

Jeg er ikke så optimistisk med tanke på tilbakevending til det normale med tanke på de signalene som stadig sendes ut og nølingen og forbeholdene som alltid er til stede når politikere og helsetopper uttaler seg. Men jeg håper det går riktig vei selvfølgelig.

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi har allerede bygget ned litt - ventekarantene ble fjernet i sommer og Utvidet TISK brukes ikke lengre. 

Er ingen grunner til at vi skulle avvikle TISK før vi har beskyttet en større del av befolkningen. Vi er fortsatt under 30% på fullvaksinering. Selv om det går fort, så er ikke vi ikke så beskyttet som man skulle tro. Det er sommer og det er lave smittetall. Normalen får vi tilbake når vi kan gå gjennom et vinterhalvår uten tiltak, forhåpentligvis skjer det førstkommende vinterhalvår.

Har ikke sett noen seriøse land avvikle testing, isolasjon, sporing og karantene enda, selv ikke Israel som har kommet svært langt. Når vi om et par-tre måneder kanskje når flokkimmunitet derimot, da kan vi bygge ned testkapasiteten og se på TISK. Som Nedward sa er dette planen, jeg tror det var Bjørn Guldvog i HDIR som sa dette. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, DaniNichi said:

Har det gått oppover ? Nei..

Har det gått nedover ? Ja..

Gå fra 47 til 20 er ikke en "liten dip"  over en mnd.

👍

Jeg ser på dette litt som en flom utenfor murene som har masse hull såvidt over vannstanden. Har vannet innenfor gått opp ennå? Nei. Kan det gjøre det om vi ikke passer på at flommen får tak i huller og begynner å utvide dem? Ja.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...