Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Aftenposten mener: Flere må få første vaksinedose før noen får tredje

Det viktigste er å skaffe vaksiner til land som ikke har.

Sitat

Den viktigste oppgaven på nåværende tidspunkt er å sørge for å vaksinere så mange som mulig i hele verden. De rike landenes stadige behov for nye vaksiner til sin relativt godt beskyttede befolkning er derfor et problem.

Sitat

I Afrika er fortsatt bare 4 prosent av befolkningen vaksinert. Flere land er rammet av en ny smittebølge. En uvaksinert befolkning i møte med en stor smittebølge gir ikke bare lidelse og død i Afrika. Det gir gode forhold for farligere mutasjoner. Slike situasjoner har også Norge en klar egeninteresse av å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Morromann said:

Vi bør nå gjøre som Singapore har annonsert at de skal, nemlig behandle dette som man behandler vanlig influensa. Vaksineeffekten som virjker som den skal, som forhindrer alvorlig død og innlagte, men ikke like effektivt forhindrer viruset fra å komme inn i en kropp slik at man tester positivt på en PCR-test retferdiggjør dette nå. Det er den eneste måten å få avsluttet det jeg nå betrakter som en fryktdrevet pågående situasjon som man aldri kommer ut av. TISK må bort, og det samme må massetestingen og offentliggjøringen av daglige positive PCR-tester. Kun statistikk over innlagte og døde som nå er så betydelig lav at jeg ikke er sikker på om "pandemi" lenger er riktig ord å bruke, heller at covid-19 nå er en endemi, epidemi noen steder i verden men et "vanlig" virus andre steder som i Norge fordi befolkningen snart er immunisert mot alvorlig sykdom og død. For vaksinerte er ikke covid-19 stort verre enn en vanlig forkjølelse for de som får viruset inn i kroppen og for noen ikke en gang det. Det største problemet slik jeg ser det nå er frykten som fortsetter å lamme samfunnet og forhindrer at man på noe tidspunkt kan gå tilbake til normalen. Selv om regjeringen ikke har noen uttalt nullvisjon er det i praktisk det som blir politikken når man ikke vil si når man kan gå tilbake til normalen men fortsetter uten å sette noen sluttdato å føre en politikk basert på positive PCR-tester, noe som alltid vil øke hver gang man åpner opp uansett i uoverskuelig fremtid. Men med politikken som føres blir nullvisjonen uansett en umulighet og vi blir fanget i en evig vond sirkel.

Dette høres ut som overdrivelser fra deg.

En høyrestyrt regjering ønsker seg garantert tilbake til normalen. De stiller sin lit til helsemyndighetene. Den info som kommer til media er til for å tilfredstille kravene om åpenhet. Vi eri kke i mål ennå med vaksinering for flokkimmunitet. Du forhaster deg. Ta det litt med tålmodighet noe lengre tålmodighet.

En må også regne med at mye er bestemt for fellesferien nå. Kan du ikke ihvertfall vente og revurdere når 1. august kommer Morromann?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

FHI-studie: Trangboddhet og lav inntekt øker smitterisikoen for barn

Dette føyer seg bare inn i lista av problemer med trangboddhet. Boligpolitikken de siste ~30 år har bevisst gått inn for økt trangboddhet, men ingen trender varer evig. Det er bare et spørsmål om tid før trangboddpolitikken revner.

Subara skrev (32 minutter siden):
Sitat

FHI forventer økt forekomst av flere luftveisinfeksjoner i kommende sesonger. Oppblomstringene kan medføre flere dødsfall enn vanlig - men risikoen for barnedødsfall er svært lav, sier FHI-overlege til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-venter-kraftigere-rs-utbrudd/74011735

Hvis vi fikk X færre dødsfall enn normalen pga influensa i 2020 og får X flere dødsfall enn normalen pga influensa i 2022, så betyr det at X personer har fått i gjennomsnitt 2 ekstra leveår. Så selv om nettoen blir 0 så er det altså en gladnyhet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-ber-norge-forberede-seg-paa-en-kraftig-influensasesong.SMkMar8eJ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos1

 

Influensa har vært verre enn corona for mange ofte, og er også farlig for Olga på 92, og Leif på 32 med nedsatt immunsforsvar og andre underliggende sykdommer. Samfunnet bør vel stenge helt ned for dette også? Det er jo naturligvis lett å blande influensa med corona om en skulle bli smittet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Quakecry said:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-ber-norge-forberede-seg-paa-en-kraftig-influensasesong.SMkMar8eJ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos1

 

Influensa har vært verre enn corona for mange ofte, og er også farlig for Olga på 92, og Leif på 32 med nedsatt immunsforsvar og andre underliggende sykdommer. Samfunnet bør vel stenge helt ned for dette også? Det er jo naturligvis lett å blande influensa med corona om en skulle bli smittet. 

Er vi her igjen altså, at vi sammenligner covid-19 og influensa? 

* covid-19 er langt dødeligere 

* covid-19 er langt mer smittsom 

* covid-19 får helsevesen til å knekke sammen 

* covid-19 forårsaker flere skader i kroppen og langstidssykdom enn influensa. Langtidskonsekvensene er uante. 

Antageligvis flere punkter også 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selv litt uklok retorikk blant folkevalgte nå i gjenåpningen vil nok føre til at mange fortsetter å tenke på dette som en influensa. Så lenge vi får infeksjoner som vaksinen beskytter mot så vil det kunne sammenlignes med influensa i sykdomsforløp men skulle man være uheldig å få en mutert variant som vaksinen ikke tar så kan det være langt alvorligere.

Det jeg er interessert i er hva de ansvarlige og styresmakter nå tenker og planlegger for videre vaksineløp etter denne første utrullingen. Man kan jo ikke vente til nye vaksiner er tilgjengelig med å starte planleggingen. Til nå har jeg hørt mest "lære oss å leve med viruset", "tilbake til normalen", "gjenåpning", "nye lettelse" fra den kanten men ingenting om hva planen er når alle er vaksinert med første vaksinevariant.

Har man ikke tenkt så langt? Hvorfor hører vi ikke noe om videre planer?

NB!
Nå skal det sies at jeg veldig sjelden leser nyheter i ferietid da jeg kobler av alt og spesielt nyheter i en tid som dette. Så har jeg gått glipp av noe viktig så er informasjon velkommen :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Er vi her igjen altså, at vi sammenligner covid-19 og influensa? 

* covid-19 er langt dødeligere 

* covid-19 er langt mer smittsom 

* covid-19 får helsevesen til å knekke sammen 

* covid-19 forårsaker flere skader i kroppen og langstidssykdom enn influensa. Langtidskonsekvensene er uante. 

Antageligvis flere punkter også 

Du kan gjerne google influena på forskjellige år. Det har vært mange påvirket, sykehusinnleggelser også videre. Selvfølgelig kan de sammenlignes. For den gjennomsnittlige person så er det ikke mye forskjell på influensa, eller corona. Covid er ikke langt dødeligere for en person som er gjennomsnittlig frisk og rask. Det er åpenbart for meg at du har bare tatt ting du egentlig ikke vet noe som helst om, og ytrer deg deretter. Men denne artikkelen jeg linket handler ikke om covid, men hvordan influensa nå kan være like ille, om ikke verre enn covid, og da må vi jo stenge ned samfunnet. Noe annet ville vært ekstremt hyklersk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man er under pensjonistalder, er covid-19 ganske ufarlig. Og de fleste over pensjonistalder burde strengt tatt være vaksinert nå.

Det dør i snitt flere hver eneste influensasesong enn det har gjort av covid-19 på to sesonger, så helt ufarlig er ikke influensa heller. (Ja, jeg vet det hadde vært flere dødsfall av covid uten tiltak).

Forskjellen er at vi ikke har dødstellere i alle nettaviser normalt sett, så da går det under radaren. Det er ikke noen sensasjon at mennesker dør. I snitt er det rundt 400 per uke som stryker med på norske sykehjem.

fhi.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (22 minutter siden):

Men denne artikkelen jeg linket handler ikke om covid, men hvordan influensa nå kan være like ille, om ikke verre enn covid, og da må vi jo stenge ned samfunnet. Noe annet ville vært ekstremt hyklersk. 

Influensa smitter ikke i nærheten av så lett som koronaviruset, så selv om det er likhetstrekk og mange ting man kan sammenligne så er forskjellen helt enorm.

Vi har aldri trengt mer enn bare noen veldig milde tiltak og å vaksinere en mindre andel for å kontrollere influensa, mens vi ved rundt 700-1000 påvist koronasmittede daglig fikk skikkelig trøbbel med helsevesenet her i landet, og dette var selv om vi hadde strenge tiltak for å dempe spredningen, og fullvaksinert de aller eldste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi er der at "så lenge du ikke dør så går det bra" så er det logisk å tvangsvaksinere hele befolkningen. Det er færre som dør av vaksinene enn av viruset, og hvis man skulle være uheldig og få noen kjipe bivirkninger så gjør det ingenting. Man døde jo ikke. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Influensa smitter ikke i nærheten av så lett som koronaviruset, så selv om det er likhetstrekk og mange ting man kan sammenligne så er forskjellen helt enorm.

Vi har aldri trengt mer enn bare noen veldig milde tiltak og å vaksinere en mindre andel for å kontrollere influensa, mens vi ved rundt 700-1000 påvist koronasmittede daglig fikk skikkelig trøbbel med helsevesenet her i landet, og dette var selv om vi hadde strenge tiltak for å dempe spredningen, og fullvaksinert de aller eldste.

Hvordan kan du vite det helt sikkert? Det er forskjell på å dø av corona, og det å dø med corona. Det har jo vært flere tilfeller hvor dødsfall har blitt registrert uten at corona nødvendigvis var ene og alene årsaken. Men nå kan jo influensa bli ille, og da må vi vel nedstenge samfunnet for de sårbare?

 

4 minutes ago, :utakt said:

Hvis vi er der at "så lenge du ikke dør så går det bra" så er det logisk å tvangsvaksinere hele befolkningen. Det er færre som dør av vaksinene enn av viruset, og hvis man skulle være uheldig og få noen kjipe bivirkninger så gjør det ingenting. Man døde jo ikke. 

COVID-Vaksinen vet man ikke langtidseffekten av, og det er jo et helt utrolig push på å vaksinere folk, med å tilby penger, mat, o.l. Og samtidig diskreditere alle som ikke ønsker seg akkurat denne vaksinen som gale individer. For folk flest er ikke corona alvorlig nok til at dem trenger å vaksinere seg nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Hvordan forholdt du deg til alle endringene som skjedde i samfunnet etter 9-11? VI har fortsatt ikke fått tilbake den normalen vi hadde før den dagen.

 

Er jo nettopp derfor man sier ifra og kjemper på alle måter man kan imot dette fordi man har slike erfaringer som det.

Gir man en finger til myndighetene så tar de ofte hele hånden.

Hvorfor tror du såpass mange i Norge sa ifra når noen idioter prøvde dra fram portforbud ?

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (10 minutter siden):

COVID-Vaksinen vet man ikke langtidseffekten av 

Men det mener du vi gjør av viruset?

Vi gjør ikke det. 

Sitat

For folk flest er ikke corona alvorlig nok til at dem trenger å vaksinere seg nei. 

For folk flest er ikke vaksinen noe problem heller. 

Bare for å ha det på det rene, jeg er ikke for tvangsvaksinering. Folk får velge selv. Men jeg syns det er tragisk at det er så mange idioter der ute som velger vekk vaksinen på helt riv, ruskende dårlig grunnlag. Feilinformasjon fra sosiale medier og ville videoer fra de rareste kroker på internett. Jeg trodde virkelig bedre om folk. Å foretrekke å bli smittet av viruset heller enn å ta en av vaksinene som tilbys i Norge er absurd. 

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du vite det helt sikkert?

Forstår ikke helt hva du mener med vite helt sikkert. Det jeg skrev er bare hva som veldig nylig har skjedd, og det er ikke noe man kan være uenig eller enig i, det er fakta.

Resten av det du plutselig trekker inn ser jeg ikke helt sammenhengen til.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, :utakt said:

Men det mener du vi gjør av viruset?

Vi gjør ikke det. 

For folk flest er ikke vaksinen noe problem heller. 

Bare for å ha det på det rene, jeg er ikke for tvangsvaksinering. Folk får velge selv. Men jeg syns det er tragisk at det er så mange idioter der ute som velger vekk vaksinen på helt riv, ruskende dårlig grunnlag. Feilinformasjon fra sosiale medier og ville videoer fra de rareste kroker på internett. Jeg trodde virkelig bedre om folk. Å foretrekke å bli smittet av viruset heller enn å ta en av vaksinene som tilbys i Norge er absurd. 

Ett år har vist oss at for folk flest er ikke viruset noe særlig "big deal". Derfor er det jo enkelt å lande på konklusjonen at man som en gjennnomsnittlig frisk person ikke har behov for den. Vaksinen reduserer kun symptomer til en grad, og det gjør kroppen fra før av også. Det at du kaller de som ikke ønsker å ta vaksinen idioter sier jo litt om hvor denne debatten ligger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke noe morro å få influensa, lungebetennelse,eller hostevirus heller av den ene eller andre sorten. Jeg kommer til å ta de vaksinene som er å få tak i. Ellers Cosylan hostesaft med morfin og astmamedisin som jeg takket nei til ved forrige skanse.

Interssant om arbeidsgivere vil forstå verdien av at syke ansatte holder seg hjemme etter Covid, da alt annet muligens blir snille sykdommer i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...