Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, torbjornen said:

Det er merkeleg dersom folk prioriterer ferie midt i ein pandemi

Jeg har selv hatt en uke ferie der jeg reiste til et annet sted i landet nå i sommer og skal ha en til. Den uka gjorde underverker, visste ikke hvor mye jeg trengte den før jeg var tilbake igjen. Jeg syns det er helt naturlig og for de fleste er det nok helt rett å ta seg en ferie, spesielt nå under pandemien. Det hjelper veldig mye å komme seg litt vekk hjemmefra, få litt andre omgivelser, rett og slett ta litt pause.

Nå har det vært så mye frem og tilbake med når man kan forvente vaksine at folk har vel bare valgt seg en ferie uke eller tre og satser på at de enten får vaksine før eller etter. Jeg er borte den uka de åpner for min aldersgruppe her jeg bor, så jeg kommer til å bestille time etter den uka.

Endret av Battaman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å dra på ferie innenlands synes jeg er helt greit, å dra utenlands nå før dette er over er ikke like greit.

EDIT:
Så kan man se litt på om enkelte kommuner kanskje skal være forsiktig med innlandsturisme om de har lav vaksinasjonsgrad ol.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Må si jeg blir imponert av et land med flere hundre millioner mennesker over enorme arealer med varierende infrastruktur og et helsevesen som skal være betraktelig dårligere enn vårt.

Det største problemet over dammen er vel ikkje tilgang på vaksiner, men at ein forholdsvis stor del av befolkninga har låg tillit til styresmaktene og er skeptiske til vaksiner. Tankesettet til mange minner meir om eit u-land enn kva ein skulle forvente i verdas eldste moderne demokrati.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (40 minutter siden):

Hvor er det?

https://www.mittjessheim.no/hvert-tredje-smittetilfelle-knyttes-til-utelivet-na-skal-politikerne-ha-nytt-krisemote/s/5-111-122669

Ullensaker (Jessheim). Plussartikkel.

Politikerne skal ha nytt møte nå hvor tiltak skal avgjøres. Utelivet på Jessheim gikk hardt ut mot tiltakene som ble innført for litt siden etter det store utbruddet på flere steder, spesielt eieren av et av utestedene, Elleville Pub.

Ironisk nok har flere ansatte på samme utested i ettertid testet positivt, og utbruddet har økt videre i omfang. Det har vært litt politisk krangel også, etter ex-ordføreren Tom Staahle (Frp), en mildt sagt kontroversiell type, gikk hardt ut mot tiltakene det nåværende kommunestyret innførte. Som snarere viste seg å ikke være nok, også det ganske ironisk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at UK åpner opp, Jeg ser også at økningen i smitte statistikken er höy, og ganske brå. Det er også en liten ökning i antallet døde i UK, men den er så langt ikke i nærheten av hva den var forrige gang. Det er imidlertid for tidlig å si hva som vil hende fordi dödsfallene og innleggelsene sist gang kom noen uker etter at smitteökningen begynte. Hvis det i UK blir en ökning i smitte, som ikke förer med seg en voldsom ökning i dödsfall eller andre negative ting, så er det veldig bra. Men dette vet vi först om noe uker. 

Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor ingen hjelper Vietnam med deres problemmutasjon? Det ser jo  bare ut til å väre Australia som bryr seg? En annen ting er at de nye vaksinedosene til Norge kommer fra land som Romania, hvor befolkningen er dårlig opplyst. Hva skjer når de begynner å skjönne at de trenger vaksinene selv? Vil de få noen? Og hva med Afrikanerne? De må bare frigjöre patentene til vaksinene straks, mener jeg. 

Endret av michaelhe
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, torbjornen said:

Det største problemet over dammen er vel ikkje tilgang på vaksiner, men at ein forholdsvis stor del av befolkninga har låg tillit til styresmaktene og er skeptiske til vaksiner. Tankesettet til mange minner meir om eit u-land enn kva ein skulle forvente i verdas eldste moderne demokrati.

Det er riktig, jeg vurderte å ta med "utfordrende demografier" men utelot det. Men desto mer imponerende hva de har fått til ja.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

https://www.mittjessheim.no/hvert-tredje-smittetilfelle-knyttes-til-utelivet-na-skal-politikerne-ha-nytt-krisemote/s/5-111-122669

Ullensaker (Jessheim). Plussartikkel.

Politikerne skal ha nytt møte nå hvor tiltak skal avgjøres. Utelivet på Jessheim gikk hardt ut mot tiltakene som ble innført for litt siden etter det store utbruddet på flere steder, spesielt eieren av et av utestedene, Elleville Pub.

Ironisk nok har flere ansatte på samme utested i ettertid testet positivt, og utbruddet har økt videre i omfang. Det har vært litt politisk krangel også, etter ex-ordføreren Tom Staahle (Frp), en mildt sagt kontroversiell type, gikk hardt ut mot tiltakene det nåværende kommunestyret innførte. Som snarere viste seg å ikke være nok, også det ganske ironisk.

Er det rart de misliker at det innføres tiltak når nesten ingen blir lagt inn og ingen dør ?

Denne null visjon covid greia begynner bli helt latterlig.

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Er det rart de misliker at det innføres tiltak når nesten ingen blir lagt inn og ingen dør ?

Denne null visjon covid greia begynner bli helt latterlig.

Det var ikke begrunnelsen deres - begrunnelsen var at de hadde kontroll og gode rutiner etc.

Hvorvidt den overordnede strategien i Norge er riktig eller ei blir et annet spørsmål. Nullvisjon har vi definitivt ikke her i Norge, da ville vi ikke hatt det omtrent tiltaksfritt i landet nå, med mildere tiltak enn nabolandene våre.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Er det rart de misliker at det innføres tiltak når nesten ingen blir lagt inn og ingen dør ?

Denne null visjon covid greia begynner bli helt latterlig.

Tiltak har man på forhånd for å slippe at folk skal bli innlagt og dør.

Du har vært med i diskusjonen lenge nok til å vite at "null visjon" ikke eksisterer Norge. Hvorfor gidder du å komme med slike latterlige uttalelser?

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Målet er null, men tiltakene er ikke sterke nok til å oppnå det. Derfor blir det stor oppstandelse hver gang en person i Indre Gokk får positiv PCR-test og hele bygda går i alarmberedskap.

Hadde ikke målet vært null, hadde man ikke lagt så vanvittig med ressurser i å spore opp hvert minste tilfelle.

Man prøver å få null smitte, men alle skjønner at man ikke kan innføre totalt diktatur for å oppnå det når risikoen er så lav.

Det blir en langvarig og kjedelig mellomting.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor i hva mange vil kalle indre gokk, vi har hatt flere smittetilfeller siste måneden fra feriereisende, ingen oppstandelse, ingen alarmberedskap å ingen nedstenging. Smtitesporingen har gått sin gang og nærkontakter er satt i smittekarantene og testet. Men utover det har det ikke skjedd en eneste ting, om du ikke følger med på lokal avisa eller på kommunen sin hjemmeside hadde en mest trolig ikke fått det med seg i det heletatt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Tiltak har man på forhånd for å slippe at folk skal bli innlagt og dør.

Du har vært med i diskusjonen lenge nok til å vite at "null visjon" ikke eksisterer Norge. Hvorfor gidder du å komme med slike latterlige uttalelser?

Jo målet virker være null visjon, men pakket inn i andre ord når slike tiltak innføres uten grunn..Innlagte er ikke en grunn lenger, døde er ikke en grunn lenger.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Er det rart de misliker at det innføres tiltak når nesten ingen blir lagt inn og ingen dør ?

Denne null visjon covid greia begynner bli helt latterlig.

 

 

 

Fibonacci skrev (59 minutter siden):

Målet er null, men tiltakene er ikke sterke nok til å oppnå det. Derfor blir det stor oppstandelse hver gang en person i Indre Gokk får positiv PCR-test og hele bygda går i alarmberedskap.

Hadde ikke målet vært null, hadde man ikke lagt så vanvittig med ressurser i å spore opp hvert minste tilfelle.

Man prøver å få null smitte, men alle skjønner at man ikke kan innføre totalt diktatur for å oppnå det når risikoen er så lav.

Det blir en langvarig og kjedelig mellomting.

Målet er (dessverre) ikke null. Hvis målet hadde vært null, hadde vi som @Snikpellik er inne på over her, raskt ha eliminert all smitte innenlands, fått kontroll på importsmitten over grensen - og så hadde vi kunnet åpne opp alt innenfor landets grenser. Slik man i brannvesenet sørger for å slukke en brann helt, så gnister ikke kan antenne ny bebyggelse og starte nye branner.

Det nåværende regimet er frustrerende fordi vi åpenbart har lagt ned enormt mye innsats i tiltak for å holde smitten under kontroll - og for andre sommer på rad har vi vært temmelig nær målet om eliminasjon - men det blir et evigvarende prosjekt nettopp fordi vi ikke går inn for en nullvisjon. Dette dels av ideologiske årsaker (EU / EØS' forestilling om "de fire friheter" osv.), og dels fordi det av hensyn særlig til turistindustrien og yrkespendlere ikke er helt uproblematisk sterkt å begrense ferdsel over grensene.

Løsningen på disse utfordringene burde ha vært å eliminere viruset helt i pandemiens begynnelse (det hadde vært så lett, tatt i betraktning hvor lite smittsomt det opprinnelige koronaviruset tross alt var), eller om dette av en eller annen grunn ikke hadde latt seg gjøre, å eliminere viruset innenfor Europas grenser. 

***

Nåværende tiltak (som jo for øvrig er temmelig lite inngripende annet enn for noen få næringer og reiselystne) må forstås med utgangspunkt i deltavarianten. Per nå er det noen og tjue som er innlagt med korona på sykehusene, men erfaringer fra andre europeiske land tilsier at smittetallene i et åpent samfunn fort kan tidobles i løpet av en ukes tid. Med en slik utvikling vil behandlingskapasiteten til sykehusene raskt overskrides. For øvrig: Hvis et reproduksjonstall omkring 1.0 krever et visst tiltaksnivå, er det mye mer rasjonelt å forfølge et slikt mål om et stabilt smittenivå med lave enn med høye smittetall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (2 timer siden):

 

 

Nåværende tiltak (som jo for øvrig er temmelig lite inngripende annet enn for noen få næringer og reiselystne) må forstås med utgangspunkt i deltavarianten. Per nå er det noen og tjue som er innlagt med korona på sykehusene, men erfaringer fra andre europeiske land tilsier at smittetallene i et åpent samfunn fort kan tidobles i løpet av en ukes tid. Med en slik utvikling vil behandlingskapasiteten til sykehusene raskt overskrides. For øvrig: Hvis et reproduksjonstall omkring 1.0 krever et visst tiltaksnivå, er det mye mer rasjonelt å forfølge et slikt mål om et stabilt smittenivå med lave enn med høye smittetall.

 

Erfaring fra andre land i Europa er at de lettere trekker på totalitære avtrekkeren enn hva de gjør i Norge så vi er heldig sånn sett, men dette har nok noe med at politikere er nærme folket i Norge og at vi har en lydig befolkning.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (56 minutter siden):

Selv når ting åpnes opp igjen, poengteres det fra høyeste hold at "pandemien er ikke over". Når tar den slutt da - i september?

Slik som Nakestad og Co holder på så aldri..Og det er rett ut skummelt at folk godtar at man aldri får tilbake normalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Slik som Nakestad og Co holder på så aldri..Og det er rett ut skummelt at folk godtar at man aldri får tilbake normalen.

Nu blir det mindre och mindre tilltak. Folk generellt bryr sig mindre och mindre samtidigt som smitten økar markant ute i Europa på grund av delta viruset. Många har fått vaksinenen men vi er fremdeles noen månader ifra att folk flest har fått två doser.

Är det ikke lite tidigt att tro att vi aldrig kommer tilbaka till normalen baserat på att man ikke slipper opp allt nu?

Förstår faktiskt ikke hvorfor man ska krisemaksimera framtiden med tanke på tilltak och kontroll av befolkningen i situationen vi är i nu.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, torbjornen said:

Eg har heile tida trudd at dette kom til å skje. Mange fekk mindre stress og meir tid til seg sjølv og kos med sine eigne. Folk oppfatta nok situasjonen som midlertidig, og det store fleirtalet hadde framleis trygge jobbar og inntekt. At fødselstala då går opp er like lite overraskande som at byggevarebutikkar og dei som sel sportsutstyr fekk eit godt år i fjor.

(Ekstra kjekt er det at sogningar og fjordingar toppar lista, vi har det på mange godt med natur på alle kantar, og i fjor sommar var korona noko som føltest ganske fjernt. Men vi treng fleire folk).

Og jeg spådde at dette ville skje i Norge. Men, hadde ikke noe fylkesgjetning for det. :wee:

Spennende at jeg fikk rett. Men var jo en 50/50 situasjon det da.

  

2 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg bor i hva mange vil kalle indre gokk, vi har hatt flere smittetilfeller siste måneden fra feriereisende, ingen oppstandelse, ingen alarmberedskap å ingen nedstenging. Smtitesporingen har gått sin gang og nærkontakter er satt i smittekarantene og testet. Men utover det har det ikke skjedd en eneste ting, om du ikke følger med på lokal avisa eller på kommunen sin hjemmeside hadde en mest trolig ikke fått det med seg i det heletatt. 

Da burde de sendt flere prester, biskoper, predikanter til bygda :wee: /tøysehjørnet

https://snl.no/oppstandelse

  

2 hours ago, SuperKrokodille said:

Løsningen på disse utfordringene burde ha vært å eliminere viruset helt i pandemiens begynnelse (det hadde vært så lett, tatt i betraktning hvor lite smittsomt det opprinnelige koronaviruset tross alt var), eller om dette av en eller annen grunn ikke hadde latt seg gjøre, å eliminere viruset innenfor Europas grenser. 

Problemet var at FHI i fra starten av ikke trodde på hva som skjedde i Kina. Det virket til og med som om ventetrangen med hva som skjedde i Italia ikke ble helt trodd med det første, før det ble voldsomme reaksjoner til slutt. De stakk hodet ned under sanden som en struts. Fordi i starten så var det kanskje bare som en lettere forkjølelse? Til etterhvert kun å være dråpesmittende. Du verden så feil FHI har hatt en del omganger under denne pandemien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...