Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvis tiltakene slippes helt opp, vil det også bli mindre hold i vaksinepushingen. De vil ikke at folk skal slappe av og tenke at de ikke trenger vaksine. De er alltid framme med enda et "stikk" for å få flere til å melde seg på til vaksinering. Som i Dagsrevysendinger der de studerer psyken til vaksinenektere i USA og Afrika. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Bjørg har helt rett i at endringene i tiltak blant annet reisekarantener, og den generelle nedtrappingsplanen er styrt av populistiske valg i stedet for smittevernmessige valg. Populisme like før et stortingsvalg - hvem skulle vel tro noe sånt :roll:

Nja dette har støtte blant fagetatene og (FHI og Helsedirektoratet) - de driver ikke mye med populisme.  Bjørg mente jo tiltakene i fjor mars var altfor lite strenge... Men Dagbladet elsker jo skremmeoverskrifter og da er det ganske lett å ringe Bjørg. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Noen tusen? Det er 2,5 millioner som har fått minst en dose, av en befolkning på 5,5 millioner. Det er altså ikke "noen tusen" men 3 millioner, som ikke har fått noe vaksine ennå. I aldersklassen 75+ er det over 23 000 som har høy risiko for alvorlig sykdomsforløp. I aldersklassene 45-74 er det ca 380 000 som har høy risiko for innleggelse hvis de blir smittet, og i aldersklassene 0-44 er det ca 1,7 millioner uvaksinerte potensielle smittebærere som kan smitte de eldre årsklassene og gi både overbelastet helsevesen og mangedobling av antall dødsfall.

Pandemien er ikke over for Norges del. Vi må fortsatt ha en fot på bremsepedalen for å kontrollere smitten i 1-2 måneder fremover og sørge for at flere blir vaksinert. Spesielt det å øke vaksinasjonsgraden i gruppene over 45.

Vi ligger godt an i VM i vaksineringsgrad. Håper vi klarer over 95% i alle aldersgrippene over 45.

Hvordan forklarer 3-5% blir innlagte mellom 30-40år gjengen her inne at vi ikke ser det ? Vi har opptil 130-220 smittet alle dager siste ukene, men innlagte bare faller nedover.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Hvordan forklarer 3-5% blir innlagte mellom 30-40år gjengen her inne at vi ikke ser det ? Vi har opptil 130-220 smittet alle dager siste ukene, men innlagte bare faller nedover.

Kurven for innlagte vil være forskjøvet i forhold til kurven med smittede med kanskje et par uker. Inntil for et par uker siden falt antall smittede, mens det nå stort sett har flatet ut. Altså man vil trolig kunne se en utflating i antall innlagte de nærmeste ukene. Det er ikke forventet at det skal ha flatet ut særlig helt ennå.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Trusselen er umiddelbar så lenge vi ikke har flokkimmunitet. Åpner man fullstendig opp så kan man forvente at smitteutviklingen tar av.

Det er litt som å si at en liten brann på kjøkkenet er ikke noen umiddelbar trussel, og man kan avslutte brannslukkingen. Tross alt er det jo 99.999% av huset som *ikke* brenner. Men uten brannslukking så blir gjerne en liten brann om til en stor brann.

Jeg har litt lyst å ta en biltyv-analogi på dette tema. Altså folk er nok raske med å si at du ikke bør etterlate verdisaker synlig i bilen din, på tross av at du låser døren. Tipper det både kommer folk som vil klandre og kritisere offeret som fikk sine ting stjålet i fra en låst bil, dersom denne personen skulle fortelle om det offentlig. Selvsagt så vil vel nærmeste venner moderere seg og late som om de synes synd på, eller at noen av dem faktisk synes synd på. Du kan gå så ofte du vil på politistasjonen etterpå, men det kan hende at du aldri vil få eiendelene dine tilbake.

Det kan til og med hende at forsikringsselskapet tenker at det var uklokt å ha så verdifulle ting i bilen. Kan hende at du risikerer avkortning i forsikringsutbetaling.

Alt dette for å ta hensyn til at biltyveri kan skje.

Så bør man være mindre forsiktig med helsen? Bør man være uforsiktig med et virus som både har skadepotensiale, samt skadepotensiale nok til å i verste fall kunne drepe?

Endret av G
Lenke til kommentar
12 minutes ago, DaniNichi said:

Hvordan forklarer 3-5% blir innlagte mellom 30-40år gjengen her inne at vi ikke ser det ? Vi har opptil 130-220 smittet alle dager siste ukene, men innlagte bare faller nedover.

 

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Är  en 2-3 st i snitt som blir nyinlagda per dag. Över 1% av smittede alltså hvis man tar med lite forsinkelse. Nu är ju inte alla smittede i åldern 35-45 med 3-5% som tagits opp så tycker ikke det är uppenbart att det talet är fel i alla fall. 

Nu kommer ikke det så ofta fram men 3-5% inkluderar folk i risikogrupperna.

Rent matematiskt så handlar det om ny inlagda, utskrivna, döda, hur länge man är inlagd  och talet på inlagda nu beror på de talen över tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Benbjo said:

Tett/rennende nese har vel ikke vært et symptom tidligere. Tap av luktesans uten at nesa er tett er jo et ganske unikt symptom for covid-19. I tillegg så har mange hoste, feber, muskelverk, tungpustethet osv. 

De heldige, slik som Wasim Zahid, har lite symptomer, bortsett fra tap av smak og lukt. Noe han vel fremdeles har, mange måneder etter sykdommen (!!)

Nå har de jo observert svinn i hjernen på de som har opplevd tap av luktesans. At blod-hjernebarrieren slutter å fungere med Covid-19, så dette er virkelig en sykdom jeg ikke ønsker å oppleve, selv om jeg måtte være vaksinert. Men en dag så streifer nok smitten meg, og da håper jeg selvsagt at vaksinen blokkerer viruset i fra å gi long-covid symptomer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):
Quakecry skrev (5 timer siden):

Vi har vaksinert alle som hadde størst sjangse for å havne på sykehus.

Nei, det har vi ikke. Det er fortsatt 23817 personer over 75 år som ikke er fullvaksinerte, pluss et ukjent antall i risikogrupper under 75.

Piss meg i trynet at jeg skal sitte inne fordi noen idioter over 75 ikke vil ta vaksinen. De har hatt flere måneder på seg nå.

Skulle de ryke med av covid så ønsker jeg dem god reise. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Studenten i familien har fått en dose Pfizer. Etter å ha lest om bivirkningen menstruasjonsforstyrrelser( og blodpropp), ønsker hun ikke å ta neste dose. Eller i hvert fall vente en stund. "Vi vaksineres bare for at de gamle ikke skal bli syke og dø", sier hun. Hun er ikke redd for å få Covid, da hun mener hennes aldersgruppe bare får en mild type hvis de ikke har sykdom i fra før. Pga et godt immunforsvar er unge mer utsatt for bivirkninger av vaksinen.

Etter svineinfluensaen i 2009 ble det meldt om ME etter vaksinering. Jeg sier det er større sjanse for å få ME av longcovid. Men det tror hun ikke på.

Nå var jo Spanskesyken en influensapandemi som hadde mutert til å drepe relativt unge mennesker lett da. Så vi er ikke helt trygge mhp. uvisse evt. nye mutasjoner riktig enda. Det er jo gjerne slik at for at viruset skal overleve så vil det ta den veien som er lettest. Og dersom det blir for vanskelig å smitte, så vil jo en mutert variant som smitter lettere og har de "riktige" egenskapene være det som er levedyktig.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Covido skrev (38 minutter siden):

Piss meg i trynet at jeg skal sitte inne fordi noen idioter over 75 ikke vil ta vaksinen. De har hatt flere måneder på seg nå.

Skulle de ryke med av covid så ønsker jeg dem god reise. 

Hørt om medisinske grunner? For et menneskesyn og omtale av eldre. Regner med du har besteforeldre som lever fortsatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hørt om medisinske grunner? For et menneskesyn og omtale av eldre. Regner med du har besteforeldre som lever fortsatt.

Den absolutt majoriteten av de uvaksinerte kan fint ta en av de godkjente vaksinene i Norge. Resten har så forsvinnende liten risiko for å få covid at vi kan ikke holde samfunnet stengt bare for dem. Beklager, men livet er ikke rettferdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har jeg fått time for å sette første dose i neste uke! Overraskende tidlig. Virker som at kommunen har åpnet opp for alle <45. Og at de ikke tar den yngste gruppen først. Jeg skulle opprinnelig vært helt sist.

Føles _litt_ skummelt å ta en vaksine vi ikke aner langtidsvirkningene av, men har vurdert det slik at langtidsvirkningene av covid i seg selv sannsynligvis er mye verre. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (18 minutter siden):

Føles _litt_ skummelt å ta en vaksine vi ikke aner langtidsvirkningene av, men har vurdert det slik at langtidsvirkningene av covid i seg selv sannsynligvis er mye verre. 

Selve vaksinen forsvinner jo ut av kroppen i løpet av kort tid (uker?) og gir dermed ingen direkte langtidsvirkninger. Kroppens eget immunsystem er jeg heller ikke redd for skal gi langtidsvirkninger. I det hele og store skjønner jeg ikke hele denne frykten for langtidsvirkninger. En vaksine er jo ikke akkurat uran.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Bjørg er ute på vift igjen ser jeg i Dagbladet - av og til lurer jeg på om dama er stokk dum selv om han har en doktorgrad i medisin. 

 

Jeg kjenner ikke til Bjørg og bryr meg ikke så mye om person men heller fakta som presenteres og noen ting som dras frem i artikkelen er interessant.

Quote

 

UTBRUDD: Smittetallene i Grimstad øker hyppig og dette sier ordfører Beate Skretting om situasjonen. Video: Fredrik Hagen. Reporter: Stian Drake

Derfor er det svært viktig at grensekontroll, testing, smitteoppsporing, 14 dagers karantene og annen kontroll blir strammet til (mange grenseoverganger har bare vært betjent i vanlig arbeidstid om dagen). Munnbind og minst to meters avstand og fortsatt håndhygiene bør være norsk standard i det offentlige liv (butikker, samlinger, kollektivtransport osv.) over hele landet, særlig nå i turistsesongen med stor mobilitet.

I fjor sommer, 24. juni, var det i alt bare 17 koronatilfeller i hele landet. Ett år seinere er det ca. 270 nysmittet per dag – dvs. mer enn ti ganger antallet i fjor på samme tid. I dag har 22 kommuner utbrudd, 122 kommuner vaker rundt en flat trend og bare fire kommuner har synkende trend.

Dette viser at coronasituasjonen er sårbar og usikker på grunn av en høy trend av nysmitte – til tross for den beste årstid med tanke på å bekjempe viruset. At helsemyndighetene ikke forstår sin besøkelsestid, men åpner opp for mer smitte, det skjønner ikke jeg!

 

De siste par ukene der jeg og kjente har vært ser Norge i stor grad ut som den gjorde før pandemien ift. smittevern. Som sagt på besøk på ahus kunne jeg telle på 1 hånd hvor mange som brukte munnbind (ingen ansatte jeg møtte og kun et fåtall besøkende). Det samme i butikker, på bensinstasjoner, veikroer osv.

Det er litt fokus på avstand men ikke mye.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser også en stadig større motvilje mot å teste seg med symptomer hvis man eks. er vaksinert. Siste tiden har vi hatt mange syke på jobb i varierende grad og noen med ganske høy feber. De holder seg bare hjemme fremfor å teste seg fordi de er lei av karantene"spøkelset" og er på vei ut i ferie ol.

Kjenner til noen som er "sjuke som faen" men siden de er vaksinerte kuler de den hjemme noen dager fordi ferien snart starter og de vil ikke risikere den med å teste seg og mentaliteten "jeg er jo vaksinert".

Jeg tror mørketallene på mennesker som som fortsatt "lurer seg unna" er betydelige.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er merkelig at vi ikke beholder helt grunnleggende enkle ting som f.eks. munnbind på butikker og ventekarantene. Vi legger jo veldig opp til at Delta skal få spre seg for fullt. Det holder med ett stort ukontrollert utbrudd av denne varianten også er vi i gang igjen.

Her er det utbrudd blant russen (wtf, på tide å gi seg snart eller?) nå som kommunen ikke har varslet om før i dag. Senest i går kveld var det et massivt treff rett borti gata her. Kult. Kombinert med at alt av tiltak er slengt på bålet blir det nok værre før det blir bedre.

Veit jeg høres ut som en grinete gammel gubbe, men tror det er greit at iallefall noen av oss oppfører seg sånn halveis som om det fortsatt er pandemi på gang.

Edit: Når man snakker om sola (ikke min kommune):

image.png.082943ebc42e32d5d9aaa8753cad1486.png

Får håpe de får kontroll asap.

Endret av Skrekkugle
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Jeg tenker at de fleste av oss som kan risikere å høres ut som grinete gamle gubber hovedsaklig er opptatt av at vi skal bli ferdig med dette og derfor blir oppgitt av "trassige småunger" (gjelder alle aldre) som ødelegger for resten. Og det ser ut som denne gruppen er økende nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...