Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Benbjo said:

Uklart for meg hvorfor det er relevant 

Ok. :)

Noen sier at vaksiner kan være en driver i mutering og noen sier det bremser mutering. Det er dette jeg ønsker å få klarhet i. Ergo ser jeg det som relevant.

Quote

A virus that has evolved to get around one vaccine is likely to be stopped by another. And that will limit the spread of mutant strains. Drugmakers are also keeping a close eye on mutants and are already formulating new vaccines that will be more effective if it turns out the original vaccines weaken too much. Paul Bieniasz says, this is not a crisis.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Theo343 said:

Ok. :)

Noen sier at vaksiner kan være en driver i mutering og noen sier det bremser mutering. Det er dette jeg ønsker å få klarhet i. Ergo ser jeg det som relevant.

Så lenge vaksinen hindrer videre spredning vil den også hindre videre mutasjon. 

Dersom vaksinen ikke hindrer videre spredning vil mutasjoner fremdeles spontant oppstå. Sannsynligvis i mindre grad dog, siden kroppen ser ut til å kvitte seg med viruset raskere og smittsom periode antageligvis er kortere 

Lenke til kommentar
Just now, Benbjo said:

Så lenge vaksinen hindrer videre spredning vil den også hindre videre mutasjon. 

Dersom vaksinen ikke hindrer videre spredning vil mutasjoner fremdeles spontant oppstå. Sannsynligvis i mindre grad dog, siden kroppen ser ut til å kvitte seg med viruset raskere og smittsom periode antageligvis er kortere 

Hele poenget er i hvilken grad et virus vil mutere i personer som er vaksinert kontra personer som ikke er vaksinert.

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d skrev (6 timer siden):

Får håpe ikke den er flat av samme grunn som den var det i Storbritannia - at de andre virusvariantene synker like mye som Delta øker. I så fall går det ikke bra når Delta blir dominerende her også.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Ein må vel rekne med at det vil skje, akkurat som i vinter då den britiske varianten tok over. Så får ein håpe at vaksineringa vinn kappløpet med gjenopning og deltavariant.

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Det har ikke jeg, så du må gjerne forklare hvorfor antallet mutasjoner skulle avhenge av hvorvidt verten er vaksinert.

Ta av deg stråhatten nå frohmage. Du svarer på en ting og hopper til en annen :)

Quote

Enig med @Benbjo for en gangs skyld. Så lenge viruset sprer seg vil det fra tid til annen oppstå mutasjoner

Quote

Det har ikke jeg, så du må gjerne forklare hvorfor antallet mutasjoner skulle avhenge av hvorvidt verten er vaksinert

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Hele poenget er i hvilken grad et virus vil mutere i personer som er vaksinert kontra personer som ikke er vaksinert.

Jeg ressonerer bare at det må være vesentlig mindre risiko for mutasjoner hos vaksinerte enn hos ikkevaksinerte pga mye lavere viral load og kortere varighet. Multipliserer man sammen disse faktorene vil jeg tro mutasjonsfaren synker dramatisk hos vaksinerte. Kanskje med en faktor 10-100 eller noe sånt. I tillegg reduseres risikoen for å bli smittet en faktor 20 (gitt 95% lavere risiko for å bli smittet). Summa summarum gjetter jeg på at mutasjonsfaren blir dramatisk mye lavere. Slektstreet til covid19 vil i praksis bli et pistrete enslig strå, der siste forgrening oppsto hos ikke-vaksinerte.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg ressonerer bare at det må være vesentlig mindre risiko for mutasjoner hos vaksinerte enn hos ikkevaksinerte pga mye lavere viral load og kortere varighet. Multipliserer man sammen disse faktorene vil jeg tro mutasjonsfaren synker dramatisk hos vaksinerte. Kanskje med en faktor 10-100 eller noe sånt. I tillegg reduseres risikoen for å bli smittet en faktor 20 (gitt 95% lavere risiko for å bli smittet). Summa summarum gjetter jeg på at mutasjonsfaren blir dramatisk mye lavere. Slektstreet til covid19 vil i praksis bli et pistrete enslig strå, der siste forgrening oppsto hos ikke-vaksinerte.

Det er dette jeg også teoriserer litt i. Takk for et faglig godt og gjennomtenkt svar :)
Så blir det spennende å se underveis.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...