Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Dette argumentet som alltid blir brukt i helsedebatter er for meg ganske tynnslitt..Og jeg har aldri sagt noe om at ikke folk skal behandles likt..Er jo nettopp det jeg skrev at folk burde behandles likt, så hvorfor skal da være greit at en gruppe får fordeler foran en annen med tanke på vaksinepass.

Har forresten ikke blitt bedre siste 20årene med tanke på fedme hos barn, lite fysisk aktivitet, med mer.

Vil si at sykle ut i frisk natur om det er nedover en fjellside eller langs veien er langt bedre enn å fylle magen sin med usunn mat hver dag hele uka.

 “Denial is the ultimate comfort zone.”

Men da tar du utgangspunkt i at folk blir overvektige bare på måfå, at det ikke ligger noe bak det. Første halvdel av 2020 var jeg særdeles aktiv, syklet opp et fjell her i nærheten 4-5 dager i uka å trente innendørs de dagene været ikke tillot meg å ta sykkelrunden min, men på dagen i dag for akkurat et år siden stoppe det opp på grunn av faktorer helt ut av min kontroll. Siden den gang har jeg selv lagt på meg skuffende mange kilo, som et resultat av at trening er fysisk umulig å overspising på jakt etter et billig dopamin rush i en ellers grå hverdag. En vet selvfølgelig at det ikke gjør verken livet eller situasjonen bedre, men når en er nede i ett hull å en ikke finner glede i så mye annet så er det enkelt å gå i den fellen. Syns da at det er litt trist at en skal møte slike fordommer når en ikke vet noe om hvordan en person har endt opp slik, og insinueringer til at en ikke fortjener helsehjelp fordi det er ens egen skyld.  Holdningskampanjer for å få folk til å spise sunnere og ta vare på helsa er jeg helt for, og glorifisering av overvekt som en god livsstil er jeg helt i mot på lik linje med deg. Men et annet punkt som Norge er på jumboplass blant sine europeiske naboer er å tilby tilstrekkelig psykisk helsehjelp, som jeg er overbevist om og kan være en enorm faktor for å bedre folkehelsa og få svært mange som sliter med overvekt til å takle problemene sine på en bedre måte enn å finne trøst i mat. Det er et problem som må takles, men ikke med fordommer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Baranladion said:

Hvorfor ikke? 

frohmage er helt sikkert for at flere enn nødvendig skal lide mentalt, sånn for felleskapets skyld. Slik at helseregningen kan bli høyere. Slik at janteloven kan etterfølges til punkt og prikke :p

Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Jupp @Simen1 og flere andre har proklamert for dette siden starten omtrent :)
  

Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter selv med disse kapslene :D

Jaja, man får trøste seg med at man slipper å spise fisk som er stappfulle av mikroplast i fra havet som den moderne menneskeheten har forsøplet. Tran er trossalt en filtrert olje. Om en kanskje litt harsk siden det ikke er noe ferskvareprodukt denne tranen. Lagret i romtemperatur i butikken til og med. Var kanskje bedre i steinalderen sånn sett, så de ikke kunne strø om seg med plast. Hva skal man tenke om slike mennesker i Asia som vi bare fortsatt lar få ture på siden de er selvstendige land som vi ikke har noen anliggender i. At øyer i Indonesia og rundt omkring bare kan få lov til å fortsette å dumpe tonnevis med slik dritt på havet.

Beste fra to verdener. Spis både litt fersk fisk og drikke tran, så får du i deg både mikroplast og harsknet olje.

Men enkeltindividet i Norge er ikke så veldig mye bedre. Har tatt noen bilder utenfor et legekontor i regionen:

1875538828_Forspling_juni2021_1av3.thumb.jpg.eceb6144fc5ac273324451818ff46794.jpg

Her teller jeg raskt en 4 munnbind spredt minst.

 

1077773261_Forspling_juni2021_2av3.thumb.jpg.2658f80fe69f56870f6ed2a50719811a.jpg

20864412_Forspling_juni2021_3av3.thumb.jpg.e2fc542309dbcb2451b3917b95d5d320.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Man tvinger jo ikke folk, som sagt er alle arrangementer som krever vaksinepass også pålagt å hurtigteste de som ikke er vaksinert ved inngang. Har man ikke fått vaksinen er det en pinne ytterst i nesa i åtte sekunder, så er man good to go hvis den er negativ - ikke noe stress.

Er ikke dette mye bedre enn å vente i enda flere måneder før man kan arrangere ting igjen, og slippe inn publikum på f.eks fotballkamper? Det er ikke perfekt, men det gir oss en mulighet til å få i gang samfunnet raskere. Så vil det jo ikke vare veldig lenge heller før alle har fått tilbud.

Danskene har en annen approach hvor man må ha grønt koronapass for «alt», som å klippe seg eller stikke ut for å spise. Det blir noe annet, og det støtter ikke jeg heller.

Hurtigtest sier du. Har aldri tatt en slik. Trodde det var et stikk i finger med bloddråpen på noe som ser ut som en graviditetstest. Men, jeg har muligens misforstått. Så alle testene inkludert hurtigtestene er å få en sånn ekkel pinne opp nesen? Har gjort PCR-test en gang i vår for sikkerhetsskyld. Det var en altfor stiv vond pinne opp i nesen. Ikke noe gøy. Men det gikk greit det også. Synes faktisk at det var mer vemmelig enn selve vaksinene.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Dette argumentet som alltid blir brukt i helsedebatter er for meg ganske tynnslitt..Og jeg har aldri sagt noe om at ikke folk skal behandles likt..Er jo nettopp det jeg skrev at folk burde behandles likt, så hvorfor skal da være greit at en gruppe får fordeler foran en annen med tanke på vaksinepass.

Eh, fordi Norge ikke har særlig påvirkningskraft i det som angår EU-samarbeidet. Norske politikere kan sikkert lyttes litt til, men har ingenting de skulle ha sagt i beslutningssammenheng. Egentlig så syntes jeg den gang Norge fikk EØS-tilslutningen at det bare var bra at Gro og Co. ikke fikk fete jobber / politikerverv i Brüssel eller hvor enn nå de sitter alle EU-pampene. Men, på den andre siden så er jo avtalen idiotisk når man skal betale like mye, og stå nesten like fort i giv akt for EU sine bestemmelser som et ekte EU-medlemsland må. Vi kan kun trenere det bittelitt før vi også må innføre lovverket derfra.

Så hvordan forventer du at vi skal kunne påvirke EU sitt koronapass, fordi det er jo nettopp det dette er? I Norge så er det litt mer avslappet til hele koronapassbruken. Mens, i Danmark har de tatt den helt ut kan det virke som.

Nå er det jo slik at det finnes nasjoner utenfor EU også. Og når disse krever koronapass, så skal vi stå helt uten noe å vise til, etter all vaksineringsinnsatsen? Virker idiotisk om man ikke registrerte inn hvem som fikk hva, hvor og når av vaksinene.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Hurtigtest sier du. Har aldri tatt en slik. Trodde det var et stikk i finger med bloddråpen på noe som ser ut som en graviditetstest. Men, jeg har muligens misforstått. Så alle testene inkludert hurtigtestene er å få en sånn ekkel pinne opp nesen. Har gjort PCR-test en gang i vår for sikkerhetsskyld. Det var en altfor stiv vond pinne opp i nesen. Ikke noe gøy. Men det gikk greit det også. Synes faktisk at det var mer vemmelig enn selve vaksinene.

Hurtigtest er som regel en pinne i nesa ja. Den kanskje mest utbredte nå er blitt den som kun «brusher» litt på innsiden av neseboret, denne er knapt ubehagelig. Tidligere har det vært litt utprøving av hurtigtesting med spyttprøver på skoler og sånt, men det har ikke funka like bra.

Jeg har tatt 172 hurtigtester pga jobb og fått prøvd ut de fleste typene tror jeg 😅 Noen er verre enn andre, men det er ikke så gærent uansett. Litt får man tåle!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Hurtigtest sier du. Har aldri tatt en slik. Trodde det var et stikk i finger med bloddråpen på noe som ser ut som en graviditetstest. Men, jeg har muligens misforstått. Så alle testene inkludert hurtigtestene er å få en sånn ekkel pinne opp nesen? Har gjort PCR-test en gang i vår for sikkerhetsskyld. Det var en altfor stiv vond pinne opp i nesen. Ikke noe gøy. Men det gikk greit det også. Synes faktisk at det var mer vemmelig enn selve vaksinene.

Det kommer litt ann på hvilken hurtigtest de bruker, det er to typer, ene så er du bare litt opp i nesa med pinnen, slike de brukte i skolene i Oslo, lite ubehag, andre typen som eksempelvis abbott testen som har blitt brukt mye på flyplasser O.L så må du like langt oppi nesa som PCR testene, men jeg antar de bruker førstnevnte. De testene som bar blod fra fingeren er antistoff tester for å se om du har hatt korona tidligere, ikke for å se om du er syk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Hurtigtest er som regel en pinne i nesa ja. Den kanskje mest utbredte nå er blitt den som kun «brusher» litt på innsiden av neseboret, denne er knapt ubehagelig. Tidligere har det vært litt utprøving av hurtigtesting med spyttprøver på skoler og sånt, men det har ikke funka like bra.

Jeg har tatt 172 hurtigtester pga jobb og fått prøvd ut de fleste typene tror jeg 😅 Noen er verre enn andre, men det er ikke så gærent uansett. Litt får man tåle!

Da tar jeg heller en ny boosterdose vaksine takk :blink:

For den PCR-pinnen har de nok valgt så tykk pga. økonomiske valg (les: billigst mulig), og/eller for at den skal være så ubehagelig så mulig så færrest mulig skal gidde å ta denne dyre testen.

Jeg har selv fått sånn bøyelig stilk helt bak i ganen en gang av lege. Og selv om det rev bittelitt i det tuppen gikk ut nese-svelgåpningen ut til gane, så var dette mye mindre inngripende. PCR-pinnen derimot fikk hun knapt opp en 3-4 centimeter, mens den andre nedi-svelgtesten som ikke har noe med Covid å gjøre gikk helt bak i ganen som jeg antar er over dobbelt så langt bakover. Den bøyelige typen ligner mer på et fiskesnøre, såkalt sen til å fiske med.

Endret av G
Lenke til kommentar

MISTENKT SMITTE PÅ VAKSINESENTER I BERGEN
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/mistenkt-smitte-paa-vaksinesenter-i-bergen.IuiUQFltq

Sitat

En ansatt på et vaksinesenter i Bergen er mistenkt smittet med coronaviruset, og er dermed satt i karantene. Det opplyser kommunen i en pressemelding tirsdag.

Samtidig opplyser kommunen at vaksinesenter vil være tilbake i normal drift fra og med tirsdag, etter at lokalet har blitt desinfisert.

Ringen er sluttet!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
24 minutes ago, frohmage said:

 

Er du sikker på at han var lege?

Haha :lol:

Den der var faktisk litt morsom.

  

2 minutes ago, :utakt said:

.. alt i hue og ræva, og når det endelig var tid for vaksine så WHAM! 

Er det mulig! 😂

Ja dersom de besøkende ikke er skånsomme, så er det nok mulig :wee:

Man skal jo heller ikke møte opp dersom man føler seg syk.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (53 minutter siden):

Jaja, man får trøste seg med at man slipper å spise fisk som er stappfulle av mikroplast i fra havet som den moderne menneskeheten har forsøplet. Tran er trossalt en filtrert olje. Om en kanskje litt harsk siden det ikke er noe ferskvareprodukt denne tranen. Lagret i romtemperatur i butikken til og med. Var kanskje bedre i steinalderen sånn sett, så de ikke kunne strø om seg med plast. Hva skal man tenke om slike mennesker i Asia som vi bare fortsatt lar få ture på siden de er selvstendige land som vi ikke har noen anliggender i. At øyer i Indonesia og rundt omkring bare kan få lov til å fortsette å dumpe tonnevis med slik dritt på havet.

Beste fra to verdener. Spis både litt fersk fisk og drikke tran, så får du i deg både mikroplast og harsknet olje.

Det var da voldsomt til dystopisk og mistenksom. Fisk er ikke stappfullt av mikroplast på generell basis selv om det slåes stort opp i media de sjeldne gangene de finner virkelig ille tilfeller. Det kan ikke generaliseres ut fra slike skrekk-oppslag i media.

Tran i butikkene er ikke harsk. Harskhet er noe som oppstår når tranoljen har kontakt med oksygenet i lufta og oksiderer. I tranfabrikkene filtreres først den harske delen av tranen bort og deretter blir tranen behandlet videre uten kontakt med luft. Det du ser i toppen av en uåpnet tranflaske er faktisk nitrogengass og ikke luft. Når du åpner flaska så slipper du inn luft, som starter harskningsprosessen. Derfor synker holdbarheten etter åpning. Jo lengre ned du kommer i flaska desto mer luft kommer til og harskningen går raskere. Drikker man tran bare sporadisk så risikerer man at den siste slumpen smaker veldig ufriskt og veldig forskjellig fra første slurk på neste flaske. Tran kan stå lagret i uåpnet flaske i romtemperatur i årevis uten at den harskner.

Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Ja dersom de besøkende ikke er skånsomme, så er det nok mulig :wee:

Ja ja, nå var det jo en ansatt som var problemet, da. Heh... Tenk deg den, du tror du skal få vaksine, men så trekker sykepleieren ned munnbindet og hoster deg i fleisen i stedet. "Sånn, nå er du snart immun!" 😁

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Å ikke vaksinere seg er et personlig valg jeg kan respektere, men ikke hvis årsaken er "jeg gidder ikke". Om man i tillegg proklamerer nettopp det på et forum anser jeg det bare som trolling for å få oppmerksomhet, som blir ganske barnslig. Dersom årsaken er at "man ikke er påvirket av pandemien uansett", så høres det kanskje ut som man lever et ganske unormalt liv fra før av.

Heldigvis skal de aller, aller fleste i Norge ta vaksinen og det er etter all sannsynlighet nok for fellesskapet.

Jeg anser ikke behovet for vaksinen for meg personlig, ikke skal jeg reise rundt heller. 

Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat skrive det samme. Pga høy vaksineskepsis i noen land kan dette balle på seg og vi får ennå flere. Det er ikke nevnt hvilken type det blir.

15% flere i juli betyr opp fra 1,02 til 1,17 millioner

30% flere i august betyr opp fra 1,38 til 1,79 millioner

Jeg får det ikke helt til å gå opp matematisk men antar det er en del avrundinger her.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...