Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

2000 innbyggere i Lier kommune har takket nei til innkallingen til coronavaksinering i sommer.

- Vi har aldri tidligere opplevd liknende og antar at det for mange henger sammen med ferieavvikling, sier Heidi Kristin Ringstad, som leder Liers vaksinasjonsprogram, til Lierposten.

Ordføreren i Lier kommune, Gunn Cecilie Ringdal (H), sier til Dagbladet at det er vanskelig å si hvorfor kommunen nå opplever at folk takker nei til vaksinen, fordi det kan være forskjellige grunner til det.

I likhet med Ringstad sier også ordføreren at det trolig kan ha noe å gjøre med at folk nå går inn i sommerferie.
 

De som har takket nei, tilhører vaksinasjonsgruppene ti og elleve.

- Det er positivt for dem som sto etter dem på lista. Da rykker de fram i køen. Men for vaksinasjonsprogrammets del betyr det at vi fortsatt har 2000 liunger i gruppe ti og elleve som ikke har tatt første dose, og som jeg ikke vet når vi kan få kalt inn igjen, sier Ringstad.

https://www.dagbladet.no/nyheter/aldri-opplevd-liknende/73967920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Quakecry said:

Er vel bare å tilby Ivermectin til folk det, så har man noe som er effektivt mot sykdom. 

Problemet er jo sånn det er med all medisin. Det må være hensiktsmessig, noe det nok er muligheter for at det er. Samt det må være sikkert, noe det også ser ut til å være, da medisinen har fått en nobelpris for lenge siden etter hva spesialsykepleier John Campbell fortalte. Men, det mangler noe vesentlig, og det er store forsøk som gir skikkelige data. Norge er vel også skeptiske til å bare arve andre nasjoners data. Så da må man på en ny runde med utprøving?

Hvor lite/mye tilsier at norsk helsevesen i det hele tatt har ivermectin i siktet da, her og nå?

Endret av G
Lenke til kommentar
8 hours ago, Budeia said:

Hvis tiltakene slippes helt opp, vil det også bli mindre hold i vaksinepushingen. De vil ikke at folk skal slappe av og tenke at de ikke trenger vaksine. De er alltid framme med enda et "stikk" for å få flere til å melde seg på til vaksinering. Som i Dagsrevysendinger der de studerer psyken til vaksinenektere i USA og Afrika. 

:wee: Der er jeg faktisk helt blank. Har ikke sett Dagsrevyen på mange år. Noe som var grunnet Nrk-lisensen som jeg fant ut at fint kunne erstattes med Netflix-streaming. Nå er den jo over skatteseddelen. Men vane er vond å vende, så inntil videre ser jeg aldri på Dagsrevyen. Men leser noe nettaviser og disse Covid-trådene da.

Ble nesten fristet til å være manipulativ her og endre til "bli mindre vold i vaksinepushingen" for dere alternative folk :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, frohmage said:

FHI har sjekka hvem som er mest utsatt for smitte.

det ser ut som personer som bruker briller har en lavere smitteodds

:lol: trodde faktisk et øyeblikk du trollet, men det står faktisk det du sier. Og det er jo litt logisk i og med at alle slimhinner inkludert øye kan motta luftsmitte. Nok et sikkert kort for at dette er luftbåren smitte altså!

Dersom det kan nå øyet, så kan det ikke helt være hold i dette med at viruspartiklene "skal være så tunge" som påstått at de faller til bakken raskt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 32bbe...bb8 said:

Stemmer. Dette er feil . AstraZeneca bruker ikke mRNA.

Men før du lar alt dette bli søppel. Råder deg til å lytte til podcasten. Det er nettopp dette som er problemet. Dette kan ikke diskuteres uten at noen hever konspirasjonsflagget. 

Anonymous poster hash: 32bbe...bb8

Når du poster media som må sees og/eller lyttes til så forventes det at man gjerne kan få be om litt referat, evt. helst også med tidsstempler. Sånn for å være litt til hjelp for deg, med forslag om hvordan sånt kan formidles. Da er det opp til deg hvor viktig det er å dele det du mener er vesentlig i lydklippene du viser til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Ok. :)

Noen sier at vaksiner kan være en driver i mutering og noen sier det bremser mutering. Det er dette jeg ønsker å få klarhet i. Ergo ser jeg det som relevant.

 

Jeg vet ikke hvorvidt det kan være en driver i mutering. Men, det vil jo oppstå mutasjoner nå og da i begge scenario. Også vil naturlig seleksjon bidra til at de mest levedyktige virusstammene lever videre evt. Så spørsmålet blir vel kanskje snarere hvor mye må man kvele pandemien for å bremse på spredningen av mutasjoner tror jeg.

Sannsynligheten for å kvele det nok er nok marginal med alle de nasjoner, kulturer og årstider som florerer. Sannsynligheten for en sesong-covid er overhengende "føler jeg" at er nærmest sannheten.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Dersom folk er vaksinerte er det mindre sannsynleg at dei blir smitta og enno mindre sannsynleg at dei smittar vidare. Vaksinasjon vil dermed føre til mindre sannsynlegheit for mutasjonar.

Dette er noe du har hørt fra helsemyndighetene, det er jeg nesten helt sikker på? :laugh:

Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Advarer om fem-seks timers kø i grensekontrollen på Gardermoen

Avinor forventer lange køer på grensekontrollen på Oslo lufthavn når nordmenn snart begynner å reise på utenlandsferie. De har blant annet satt opp venteområder med «festivaldoer» i bagasjekjelleren.

Huff, et arnested for baggasjetyveri med andre ord. Da reiser jeg ikke via Gardermoen om reisetrangen blir stor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorvidt det kan være en driver i mutering. Men, det vil jo oppstå mutasjoner nå og da i begge scenario. Også vil naturlig seleksjon bidra til at de mest levedyktige virusstammene lever videre evt. Så spørsmålet blir vel kanskje snarere hvor mye må man kvele pandemien for å bremse på spredningen av mutasjoner tror jeg.

Det er en viss logikk i dette. Vaksinene reduserer spredning ift. om man ikke hadde vaksiner, men den spredningen som gjenstår vil favorisere varianter som har en grad av "escape"-egenskaper, altså varianter som er hindret i mindre grad av vaksinene. Det er her det selektive presset kan gjøre seg gjeldende, da varianter som ikke får replikert seg i like stor grad vil tape mot de som får replikert seg i større grad.
Totalt sett vil replikasjon og spredning av infeksjonen bli (sterkt) redusert i en vaksinert befolkning inntil det evt. skulle oppstå varianter med tilstrekkelig høy grad av "escape"-egenskaper. Det dreier seg i stor grad om hvor mye spike-proteinet er i stand til å endre seg (pga. imperfekte kopier under replikasjonen), som vil gå langsommere i en vaksinert befolkning enn i en uvaksinert befolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorvidt det kan være en driver i mutering. Men, det vil jo oppstå mutasjoner nå og da i begge scenario. Også vil naturlig seleksjon bidra til at de mest levedyktige virusstammene lever videre evt. Så spørsmålet blir vel kanskje snarere hvor mye må man kvele pandemien for å bremse på spredningen av mutasjoner tror jeg.

Sannsynligheten for å kvele det nok er nok marginal med alle de nasjoner, kulturer og årstider som florerer. Sannsynligheten for en sesong-covid er overhengende "føler jeg" at er nærmest sannheten.

Jeg antar at genetiske mutasjoner oppstår spontant og tilfeldig, mest sannsynlig drevet av kjemiske reaksjoners tilfeldigheter. Mange husker sikkert fra fysikken: brownske bevegelser, termiske vibrasjoner på molekylnivå, at temperatur kan måles som statistisk bevegelsesmengde og at nøyaktigheten på temperaturmålinger avhenger av statistisk mengde. F.eks gir det liten mening å snakke om temperatur som noe som er likt fra molekyl til molekyl. Noe som også gir opphav til kjemiske likevekter (i stedet for kjemiske alt-eller-ingenting løsninger). Selv krystaller er ikke perfekte atomgittere eller statiske til evig tid. Det finnes alltid defekter som følge av at temperaturen er over det absolutte nullpunkt og defekter vil oppstå, forsvinne, flytte seg etc.

Poenget er at fysikken gjør at ting er i konstant statistisk forandring på molekylnivå, deriblant endring av virusets arvestoff. Sånn jeg ser det er sannsynligheten for at en mutasjon skal skje proporsjonalt med antall nålevende virus. Altså antall aktivt smittede * antall virus per person * tiden viruset "lever". Derfor er både antall smittede, viral load og tiden viruset er i kroppen viktige parametere for hvor ofte det oppstår mutasjoner. Noen veldig få av mutasjonene overlever og utkonkurrerer tidligere varianter. Dette er nok tilfeldig.

Det vi kan gjøre for å redusere antall mutasjoner er altså:

  • Redusere smittetallene globalt (med tiltak, vaksiner eller begge deler)
  • Redusere viral load når man først blir smittet (forebygges med med vaksiner, behandles med ivermectin?)
  • Redusere tiden viruset lever i kroppen når man først er smittet (med vaksiner og behandling)
  • Redusere spredningen av nye mutasjoner globalt (med reisetiltak etc)
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

 

Spoiler

 

Jeg antar at genetiske mutasjoner oppstår spontant og tilfeldig, mest sannsynlig drevet av kjemiske reaksjoners tilfeldigheter. Mange husker sikkert fra fysikken: brownske bevegelser, termiske vibrasjoner på molekylnivå, at temperatur kan måles som statistisk bevegelsesmengde og at nøyaktigheten på temperaturmålinger avhenger av statistisk mengde. F.eks gir det liten mening å snakke om temperatur som noe som er likt fra molekyl til molekyl. Noe som også gir opphav til kjemiske likevekter (i stedet for kjemiske alt-eller-ingenting løsninger). Selv krystaller er ikke perfekte atomgittere eller statiske til evig tid. Det finnes alltid defekter som følge av at temperaturen er over det absolutte nullpunkt og defekter vil oppstå, forsvinne, flytte seg etc.

Poenget er at fysikken gjør at ting er i konstant statistisk forandring på molekylnivå, deriblant endring av virusets arvestoff. Sånn jeg ser det er sannsynligheten for at en mutasjon skal skje proporsjonalt med antall nålevende virus. Altså antall aktivt smittede * antall virus per person * tiden viruset "lever". Derfor er både antall smittede, viral load og tiden viruset er i kroppen viktige parametere for hvor ofte det oppstår mutasjoner. Noen veldig få av mutasjonene overlever og utkonkurrerer tidligere varianter. Dette er nok tilfeldig.

Det vi kan gjøre for å redusere antall mutasjoner er altså:

  • Redusere smittetallene globalt (med tiltak, vaksiner eller begge deler)
  • Redusere viral load når man først blir smittet (forebygges med med vaksiner, behandles med ivermectin?)
  • Redusere tiden viruset lever i kroppen når man først er smittet (med vaksiner og behandling)
  • Redusere spredningen av nye mutasjoner globalt (med reisetiltak etc)

 

  •  

Jeg vil nevne en faktor du ikke har med. Ioniserende stråling. Vi klarer aldri å beskytte oss 100 %, og det skal vi heller ikke behøve å gjøre, annet enn om jorden skulle bli streifet av et gammaglimt (lykke til da, men det blir en digresjon). Selv steinalderfolk fikk litt ioniserende stråling i seg, så dette er ikke bare noe helt nytt som teknologi har bidratt bittelitt til en økning av. Det er også stort fokus på å minimere eksponeringen så mye som mulig. Men, en ting man ikke kan eliminere er at selve flyreisen utsetter kroppen for en betydelig dose ioniserende stråling, alt etter hvor mange timers varighet den har. Fordi i atmosfæren så har vi både molekyler og et magnetfelt i fra jorden som bremser ioniserende stråling. Flyene går kanskje i 10 - 11 tusen fots høyde og utsettes for mye kosmisk stråling som den tynne aluminiumkroppen ikke helt er i stand til å bremse vekk fra å nå passasjerene.

Nå til det geniale med ioniserende stråling. Man hadde sannsynligvis ikke hatt så lett for at det oppstod liv på jorden uten den, samt at man hadde heller ikke hatt like mange nødvendige og unødvendige mutasjoner i evolusjonslotteriet.

Endret av G
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

Ansettelser?

Ja noen skal jo behandle den køen til reisende. Ellers så hadde det jo bare vært å slippe til alle på lykke og fromme inn i flykabinene og takket ja til navneforfalskning, terrorisme, smugling etc. You know..

Jeg regner med at mye ligger på hvilepuls av reiseaktivitet. Og at feriehunger er noe de aldri klarer å ta høyde for at kommer så "plutselig på" der på Gardermoen som jo ofte får større reisetrykk enn andre steder.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...