Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (19 minutter siden):

Feil pedal ulykke i bergen i dag.
Disse bilene har vel noe form for "obstacle aware acceleration"?
Mulig det ikke fungerte på nettinggjerdet.

(betalingsmur)
https://www.ba.no/nyheter/trafikkulykke/ulykker/dundret-gjennom-gjerde-og-landet-pa-taket/s/5-8-1502072

id3.jpeg

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

South Korea investigates fatal crash of Tesla Model X

image.png.8e10d284440cacc2db398e3d69f677bb.png

Endret av uname -l
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, uname -l said:

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

 

Wohah.. Klar for helg eller?

Obstacle aware acceleration kan deaktiveres i menyen. Det kan det vel sikkert på ID.3 og så man aner jo ikke omstendighetene.

Aner jo heller ikke hvor bra det funker gjennom nettinggjerde på noen av bilene.

Men folk har har kansje bruk for de symbolene på pedalene til ID.3 iallefall.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

Eller kanskje du kan velge om du vil ha det på eller ikke. På min Tesla Model 3 kan jeg velge* og da regner jeg med at det samme gjelder Model X. Jeg vet ikke hvordan det er på ID.3.

*jeg har det på.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (50 minutter siden):

Disse bilene har vel noe form for "obstacle aware acceleration"?
Mulig det ikke fungerte på nettinggjerdet.

Stilleståene objekter, og spesielt nettinggjerde (parallax blir vanskelig med to ulike dybde løsninger på tilsynelatende samme område) er vanskelig, som er grunnen til at jeg har sagt at L5 hos dagens Tesla flåte er tøys og tull for mange år siden og holder fremdeles fast på det idag. VW gjennom ID.3 lurer ikke folk til å tru at bilen har L5 teknologi i seg, der det eneste som mangler er papirarbeid.. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 11.12.2020 den 13.12):

Du har enda ikke lært forskjellen på salg og utlevering. 

Jo, det har jeg. Men jeg skjønner at du desperat prøver å flisespikke for å fjerne fokus fra saken.

Sitat

Men ja godt observert, Tesla utleverte flere Model 3 de første 3 månedene enn VW klarte med ID.3. 
Ser man det litt i perspektiv så "solgte" Tesla 1/3 av alle Model 3 i Norge i mars 2019... 
Og åpnet for reservasjoner 1,5 år før det.

Etter dette har både tyskerne og Leaf med Chademo (du vet ladenettverket som ikke skal bygges ut videre) solgt bedre.. 

Så merkelig at du er dødsopptatt av konteksten når Model 3 knuser ID.3, men når det kommer til noe som kan tolkes slik at det ikke er til Teslas fordel så kastes all kontekst på havet. Du har fått med deg at Tesla for det første kun har en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), og at den var stengt nesten et halvt kvartal? Da skjønner sikkert du også at de har begrenset produksjonskapasitet, og dermed kan de ikke bare pøse på med uendelig med biler. Så kommentaren din om Leaf viser med all tydelighet hvordan Tesla-hat får som konsekvens at man ignorerer konteksten når det passer en.

Sitat

VW har sannsynligvis en litt mer langsiktig strategi . Både for kunder og ansattes velbehag. 

Det har Tesla også, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Tesla holder jo på å bygge en fabrikk i Europa nettopp for å forbedre både produksjonskapasitet og leveringsmåte.

Sitat

Leser man innlegg her fra flere selvutnevnte eksperter i Q1 2019 så var det mye forkus på hvor godt salget gikk og alle som påpekte at det dreide seg om utleveringer av 1,5 år med reservasjoner ble latterliggjort. Tesla kom til å selge 20 tusen Model 3 i 2019..  

Nei, det som ble sagt var at rekordleveransen enda en gang beviste at Tesla-haterne hadde tatt feil. For det var jo ikke måte på hvordan flere selvutnevnte eksperter bastant kunne påstå at Model 3 ville floppe, at de aldri ville bli levert internasjonalt, osv.

Sitat

Ingen tvil om at Tesla nå har stort forkus på å nå 500k målet for 2020..

Et mål ingen trodde var mulig selv utenfor et globalt katastrofeår. Når de nå vil klare det, eller være svært nær, i et katastrofeår så gjør det alle haternes påstander til skamme.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (23 timer siden):

Noen omkomne?

I går døde en høyprofilert advokat i Korea etter at en Model X kom ute av kontroll i et parkeringshus, kræsjet og kom i brann. Pga de finurlige dørene så fikk de ikke ut offeret. En lignende dødsulykke skjedde med en Model S i et parkeringshus i Nydalen i 2018.

"Obstacle aware acceleration" ser altså ut til å mangle både her og der.

South Korea investigates fatal crash of Tesla Model X

En lignende dødsulykke med finurlige dører skjedde med en Model S, som tilfeldigvis ikke har de nevnte finurlige dørene?

Eh... OK. Snakk om desperasjon 😂

Uansett, hva har Tesla med denne Unintended Acceleration-ulykken med ID.3 å gjøre egentlig? Sånn bortsett fra at det jo er jævlig flaut for Tesla-hatende VW fans som har hakket på disse enkelthendelsen i evigheter, og nå får de jaggu en fra VW rett i fanget (og for ikke så lenge siden var det vel en Jaguar som gjorde det samme?).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (23 timer siden):

Stilleståene objekter, og spesielt nettinggjerde (parallax blir vanskelig med to ulike dybde løsninger på tilsynelatende samme område) er vanskelig, som er grunnen til at jeg har sagt at L5 hos dagens Tesla flåte er tøys og tull for mange år siden og holder fremdeles fast på det idag. VW gjennom ID.3 lurer ikke folk til å tru at bilen har L5 teknologi i seg, der det eneste som mangler er papirarbeid.. 

Stillestående objekter er et problem ("by design") med dagens kjøreassistenter. Det vil ikke være et problem med FSD, som betaen for lengst har vist.

Tesla har aldri påstått at Autopilot er L5-teknologi, men du får lyve videre inn i helgen 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Stillestående objekter er et problem ("by design") med dagens kjøreassistenter. Det vil ikke være et problem med FSD, som betaen for lengst har vist.

Tesla har aldri påstått at Autopilot er L5-teknologi, men du får lyve videre inn i helgen 👍

Selvfølgelig er det ikke et problem "by design". AP og FSD er det samme. Forskjellen er kun hva man har påslått og ikke. Utnyttelsen av sensor suite er likt. 

 

Lenke til kommentar
On 12/9/2020 at 6:06 PM, keramikklampe said:

Ser at dette kan ha ett veldig spennende potensiale, men utfordringene står nok på løpende bånd. En deal breaker ville vært om AR ikke animerer sømløst. Som for eksempel at det "hakker" eller at "overlayen" ikke treffer der det skal, ved at du enten sitter feil eller bilen ikke vet 100% hvor den befinner seg. Eller at den skrur seg på/av for tidlig/sent. Eller at den tolker data feil, som på Tesla hvor biler blir fremvist selv om de ikke finnes, eller at grafikken ikke alltid blir vist. 

Når animasjoner blir vist på en egen skjerm, er en så klart mer tilgivende enn når den legger seg "oppå" virkeligheten.

Har du link til hvilken features som kommer og hva de forskjellige ME versjonene inneholder?

Har bilene øye sporing som kan korrigere for sitte posisjon?

Man har utfordringer allerede på GPS nivå hvor navigatøren sier for sent "Sving til venstre" og man har passert det.

Lenke til kommentar
On 12/12/2020 at 2:36 PM, hekomo said:

Jo, det har jeg. Men jeg skjønner at du desperat prøver å flisespikke for å fjerne fokus fra saken.

Så merkelig at du er dødsopptatt av konteksten når Model 3 knuser ID.3, men når det kommer til noe som kan tolkes slik at det ikke er til Teslas fordel så kastes all kontekst på havet. Du har fått med deg at Tesla for det første kun har en fabrikk som leverer til hele verden (unntatt Kina), og at den var stengt nesten et halvt kvartal? Da skjønner sikkert du også at de har begrenset produksjonskapasitet, og dermed kan de ikke bare pøse på med uendelig med biler. Så kommentaren din om Leaf viser med all tydelighet hvordan Tesla-hat får som konsekvens at man ignorerer konteksten når det passer en.

Det har Tesla også, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Tesla holder jo på å bygge en fabrikk i Europa nettopp for å forbedre både produksjonskapasitet og leveringsmåte.

Nei, det som ble sagt var at rekordleveransen enda en gang beviste at Tesla-haterne hadde tatt feil. For det var jo ikke måte på hvordan flere selvutnevnte eksperter bastant kunne påstå at Model 3 ville floppe, at de aldri ville bli levert internasjonalt, osv.

Et mål ingen trodde var mulig selv utenfor et globalt katastrofeår. Når de nå vil klare det, eller være svært nær, i et katastrofeår så gjør det alle haternes påstander til skamme.

Saken er ikke hvem som registrerer flest biler på de 3 første månedene. 
Det gir så klart et sjevt bilde i Teslas favør, men de fleste vil nok forstå at man må ha et litt større perspektiv. 

Jeg er også godt informert om pandemi og alle fabrikkene som ble stengt pga dette. Som i tidligere innlegg er det fortsatt uklart om du mener det kun er Tesla sitt salg som påvirkes av den, eller om det er lov å tenke at alle merker er påvirket av det. 

Kommentaren min ang Leaf var for å poengtere salg vs utleveringer. Modellen har solgt stabilt i mange år. 
Den har hverken lengst rekkevidde, kjappeste lading eller solgte flest på 3 måneder (eller faktisk kan det tenkes i 2012/13), men den har det til tross solgt vesentlig flere enn Tesla har av noen av sine modeller i år. Man må gjerne tro det skyldes pandemien, men jeg mistenker det skyldes produktet..
Det samme mistenker jeg vi kan si om VW sin elbil satsning, og du har absolutt ingen holdepunkter for å bevise noe annet basert på salget de 3 første månedene. Jo kjappere du forstår det, jo enklere blir det å diskutere dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (23 minutter siden):

Kommentaren min ang Leaf var for å poengtere salg vs utleveringer. Modellen har solgt stabilt i mange år. 
Den har hverken lengst rekkevidde, kjappeste lading eller solgte flest på 3 måneder (eller faktisk kan det tenkes i 2012/13), men den har det til tross solgt vesentlig flere enn Tesla har av noen av sine modeller i år. Man må gjerne tro det skyldes pandemien, men jeg mistenker det skyldes produktet..
 

Tja, vesentlig flere? Leaf har solgt 6012 stk. hittil i år mens Model 3 salget har nådd 4665 stk. Men Tesla har også levert nesten 1000 stk. flere Model 3 enn Nissan har levert Leaf i desember, og trenden akselererer. Så det er slettes ikke usannsynlig at Model 3 ender opp over Leaf på statistikken over leveranser i 2020. Ikke så galt av en bil som koster 60% mer. Det blir spennende å se innspurten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, vesentlig flere? Leaf har solgt 6012 stk. hittil i år mens Model 3 salget har nådd 4665 stk. Men Tesla har også levert nesten 1000 stk. flere Model 3 enn Nissan har levert Leaf i desember, og trenden akselererer. Så det er slettes ikke usannsynlig at Model 3 ender opp over Leaf på statistikken over leveranser i 2020. Ikke så galt av en bil som koster 60% mer. Det blir spennende å se innspurten. 

Drister meg til å påstå at 25% er vesentlig, men ja utvilsomt at stuntene med prisreduksjon, rentekampanje, gode innbyttepriser og "facelift" er med på å øke salget nå på slutten av året. 
Poenget er nettopp at det må til for å kjempe om å slå en modell som har vært på markedet lenge og det ikke vil bygges ut noe videre hurtigladenettverk for.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Drister meg til å påstå at 25% er vesentlig, men ja utvilsomt at stuntene med prisreduksjon, rentekampanje, gode innbyttepriser og "facelift" er med på å øke salget nå på slutten av året. 
Poenget er nettopp at det må til for å kjempe om å slå en modell som har vært på markedet lenge og det ikke vil bygges ut noe videre hurtigladenettverk for.. 

Det er nok ikke noen "stunt" som sørger for leveransene på slutten av året, men det faktum at Tesla alltid leverer bilene i Norge i kvartalets siste måned. I de tidligere kvartalene i år ble det levert for lite biler pga. korona, det er ikke et problem lengre så nå kom det endelig en mer "normal" last. Tesla har jo stort sett vært utsolgt for lagerbiler hele året, nå frem til desember. 

For øvrig er ny Leaf til 250k med 40kWh batteri et meget godt kjøp som svært mange har råd til, ikke rart om denne selger bra i forhold til biler til 400k og oppover. Model 3 SR+ koster for øvrig fortsatt 15k mer enn vi ga for vår for et drøyt år siden, så noe videre priskutt har det vel ikke vært. Kall det heller to skritt oppover og ett tilbake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er nok ikke noen "stunt" som sørger for leveransene på slutten av året, men det faktum at Tesla alltid leverer bilene i Norge i kvartalets siste måned. I de tidligere kvartalene i år ble det levert for lite biler pga. korona, det er ikke et problem lengre så nå kom det endelig en mer "normal" last. Tesla har jo stort sett vært utsolgt for lagerbiler hele året, nå frem til desember. 

For øvrig er ny Leaf til 250k med 40kWh batteri et meget godt kjøp som svært mange har råd til, ikke rart om denne selger bra i forhold til biler til 400k og oppover. Model 3 SR+ koster for øvrig fortsatt 15k mer enn vi ga for vår for et drøyt år siden, så noe videre priskutt har det vel ikke vært. Kall det heller to skritt oppover og ett tilbake. 

Det er helt tydelig at slike kampanjer er for å øke salget. Hvor tar du dette fra? 
Kollega bestilte bil i november og får den utlevert i denne uken. 

Pris er neppe så avgjørende som du vil ha det til, spesielt med den gunstige finansieringen Tesla tilby hvor månedsprisen er lavere enn for Leafen 

 

Salget var altså bare i startgropa påstod du, det ville øke når SR modellen kom på markedet. 
Vel nå har den vært på markedet ganske lenge, og fasiten er 1361 biler. Det skyldes fortsatt produksjonskapasitet? 

 

Du var også kjapp med å påstå at Tesla solgte flere biler enn Porsche i hjemlandet. Selv om det viste seg å bare være 87% så pekte pilene oppover.. Når vi ser på salget for hele året i 2019 så solgte altså Tesla 10.711 biler og Porsche 31.433.. Hva skjedde? 


Det er svært vanskelig å få virkeligheten til å stemme med en del av påstandene som Tesla ekspertisen her inne liker å komme med. 
Og når en skriver noe så er det veldig lett for resten å ta det for fakta...


 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (18 minutter siden):

Det er helt tydelig at slike kampanjer er for å øke salget. Hvor tar du dette fra? 
Kollega bestilte bil i november og får den utlevert i denne uken. 

Pris er neppe så avgjørende som du vil ha det til, spesielt med den gunstige finansieringen Tesla tilby hvor månedsprisen er lavere enn for Leafen 

 

Salget var altså bare i startgropa påstod du, det ville øke når SR modellen kom på markedet. 
Vel nå har den vært på markedet ganske lenge, og fasiten er 1361 biler. Det skyldes fortsatt produksjonskapasitet? 

 

Du var også kjapp med å påstå at Tesla solgte flere biler enn Porsche i hjemlandet. Selv om det viste seg å bare være 87% så pekte pilene oppover.. Når vi ser på salget for hele året i 2019 så solgte altså Tesla 10.711 biler og Porsche 31.433.. Hva skjedde? 


Det er svært vanskelig å få virkeligheten til å stemme med en del av påstandene som Tesla ekspertisen her inne liker å komme med. 
Og når en skriver noe så er det veldig lett for resten å ta det for fakta...


 

Det er vel model S som taycan kan sammenlignes med. Aner ikke om porsche taycan selges mere eller mindre en den i Tyskland. Nextmove pleier å legge inn statistikk i sine videoer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Det er vel model S som taycan kan sammenlignes med. Aner ikke om porsche taycan selges mere eller mindre en den i Tyskland. Nextmove pleier å legge inn statistikk i sine videoer.

Det var før Taycan kom på markedet. Det var snakk om antall solgte biler uavhengig av drivlinje.

Lenke til kommentar

Ryktes om at ID.3 får ladeoppgraderinger. 130kW og 170kW samt lengre rekkevidde om ikke så alt for lenge. 
https://www.mobiflip.de/shortnews/vw-id-3-volkswagen-upgrade-2021/

For min del ser dette planlagt ut, og at dette kommer som betalte oppgraderinger for folk som kjøper produktet nytt? Uansett spennende med tanke på 111kWh pakkene på ID.6 og diverse andre modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...