Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, oophus said:

I Max så slet jeg på ingen måte å finne en god sittestilling i hvertfall, og etter 1,000 km challenge hos Tesla Bjørn, så skrøt han jo av komfort og at han ikke var sliten etter turen. Jeg er 1,80cm og TB er vell 1,71cm (?), så testsjåføren her må kanskje være mye lavere eller høyere vil jeg anta. 

 

Mulig forskjellige seter i Max og Plus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (Akkurat nå):

Mulig forskjellige seter i Max og Plus?

Ikke ta dette 100% siden jeg ikke er helt sikker på forskjellene, men i Max så er det elektrisk justerte seter i med nok av justeringsmuligheter i hvertfall. Armstøtten på siden kan også justeres akkurat slik man vil ha den.  Akkurat nå har jeg faktisk en ID.3 Plus på utsiden fra Møller, og kan ikke si jeg slet med å finne god sitteposisjon der heller. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, oophus said:

I Max så slet jeg på ingen måte å finne en god sittestilling i hvertfall, og etter 1,000 km challenge hos Tesla Bjørn, så skrøt han jo av komfort og at han ikke var sliten etter turen. Jeg er 1,80cm og TB er vell 1,71cm (?), så testsjåføren her må kanskje være mye lavere eller høyere vil jeg anta. 

 

Ja jeg har og bare lest positivt om sittekomforten i denne derfor jeg stusset.

Men klart ingen seter er perfekte for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er første del av oppdateringen i mål, og folk nedover i Europa starter å få oppdateringen, samt nye biler som selges skal ha dette inkludert fra nå i hvertfall nedover EU. Vet ikke om Møller er like kjappe på avtrekkeren som andre. 
image.png.2206c499dbc42fcf13faa3641436e867.png
Android Auto og Apple Carplay på palss, samt AR i HUD også oppe og går. De som har fått ME2.0 som den heter, rapportere om null feil, så langt. Mellommål for lading i kartsystemet fungerer nå også, men jeg tipper ABRP for Auto/Carplay uansett vil være bedre å bruke etterhvert - de utvikler jo den appen i rimelig god hastighet om dagene. 

Det som mangler som vil komme med ME2.1 i Q1-2021 er OTA. Så ME2.0 er først og fremst ment til bilene som har hatt endel problemer, og de står nok først i kø nå før jula. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 8.12.2020 den 15.35):

Da er første del av oppdateringen i mål, og folk nedover i Europa starter å få oppdateringen, samt nye biler som selges skal ha dette inkludert fra nå i hvertfall nedover EU. Vet ikke om Møller er like kjappe på avtrekkeren som andre. 
image.png.2206c499dbc42fcf13faa3641436e867.png
Android Auto og Apple Carplay på palss, samt AR i HUD også oppe og går. De som har fått ME2.0 som den heter, rapportere om null feil, så langt. Mellommål for lading i kartsystemet fungerer nå også, men jeg tipper ABRP for Auto/Carplay uansett vil være bedre å bruke etterhvert - de utvikler jo den appen i rimelig god hastighet om dagene. 

Det som mangler som vil komme med ME2.1 i Q1-2021 er OTA. Så ME2.0 er først og fremst ment til bilene som har hatt endel problemer, og de står nok først i kø nå før jula. 

Ser at dette kan ha ett veldig spennende potensiale, men utfordringene står nok på løpende bånd. En deal breaker ville vært om AR ikke animerer sømløst. Som for eksempel at det "hakker" eller at "overlayen" ikke treffer der det skal, ved at du enten sitter feil eller bilen ikke vet 100% hvor den befinner seg. Eller at den skrur seg på/av for tidlig/sent. Eller at den tolker data feil, som på Tesla hvor biler blir fremvist selv om de ikke finnes, eller at grafikken ikke alltid blir vist. 

Når animasjoner blir vist på en egen skjerm, er en så klart mer tilgivende enn når den legger seg "oppå" virkeligheten.

Har du link til hvilken features som kommer og hva de forskjellige ME versjonene inneholder?

Har bilene øye sporing som kan korrigere for sitte posisjon?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (10 minutter siden):

Ser at dette kan ha ett veldig spennende potensiale, men utfordringene står nok på løpende bånd. En deal breaker ville vært om AR ikke animerer sømløst.

Denne videoen kan jo gi litt pekepinn, selv om den ikke viser synet fra sjåføren direkte. Men mitt initielle førsteinntrykk for oppdateringsfrekvensen ser jo greit ut. Samt VW har hintet om noe spennende over det man har blitt vist før, noe denne videoen faktisk også viser over det man er blitt presentert tidligere. Er endel flere elementer som kan vises her, fremfor kun pilene som har blitt vist tidligere. 

 

keramikklampe skrev (15 minutter siden):

Som for eksempel at det "hakker" eller at "overlayen" ikke treffer der det skal, ved at du enten sitter feil eller bilen ikke vet 100% hvor den befinner seg.

Det justerer du til din sitteposisjon og bruker. Man kan justere dette allerede idag i infotainmentsystemet, så når brukere kan lagres og utnyttes så vil man jo kunne ha flere HUD posisjoner for ulike sjåfører på samme bil. 

keramikklampe skrev (19 minutter siden):

Har bilene øye sporing som kan korrigere for sitte posisjon?

Trur ikke det, da jeg har lett litt med et kamera for å finne infrarøde lys. Så enten er de der og det er skrudd av, eller så er dem ikke der. Så man må nok justere HUD manuelt slik det fungerer idag vil jeg tippe. Akkurat der viser Mercedes noe litt mer spennende, som har faktisk 3D visning med eye-tracking. Selve kartet bak rattet vises jo i sann 3D. ^^ 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Denne videoen kan jo gi litt pekepinn, selv om den ikke viser synet fra sjåføren direkte. Men mitt initielle førsteinntrykk for oppdateringsfrekvensen ser jo greit ut. Samt VW har hintet om noe spennende over det man har blitt vist før, noe denne videoen faktisk også viser over det man er blitt presentert tidligere. Er endel flere elementer som kan vises her, fremfor kun pilene som har blitt vist tidligere. 

 

Det justerer du til din sitteposisjon og bruker. Man kan justere dette allerede idag i infotainmentsystemet, så når brukere kan lagres og utnyttes så vil man jo kunne ha flere HUD posisjoner for ulike sjåfører på samme bil. 

Trur ikke det, da jeg har lett litt med et kamera for å finne infrarøde lys. Så enten er de der og det er skrudd av, eller så er dem ikke der. Så man må nok justere HUD manuelt slik det fungerer idag vil jeg tippe. Akkurat der viser Mercedes noe litt mer spennende, som har faktisk 3D visning med eye-tracking. Selve kartet bak rattet vises jo i sann 3D. ^^ 

Oi. Det så ganske bra ut, tracket veldig bra. Blir litt vanskelig å finne balansen mellom å vise tydelig nok grafikk uten at det blokkerer for mye av virkeligheten. 

Spennende!

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hmm, hva skjer?

image.png.8e794b653375f025fe3b154bc83c7e8f.png

Tesla har endelig fått sendt en del biler til Norge. Sannsynligvis mange nok til å passere både Kona og Leaf og dermed ta 3.plassen i år. De har nok en sjanse på 2.plassen også, om de får opp dampen. Det er mange biler som skal ut, de har leid varemessa på Lillestrøm hele desember og skal levere ut også på røde dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Hmm, hva skjer?

image.png.8e794b653375f025fe3b154bc83c7e8f.png

Jeg tror noen har registrert en måned dobbelt eller no for i følge teslastats.no er det 'bare' registrert 3377 TM3 i år.

VW ID.3 har vært tilgjengelig i..3 måneder nå? Da TM3 hadde vært tilgjengelig i 3 måneder hadde den solgt nesten 7000 biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg tror noen har registrert en måned dobbelt eller no for i følge teslastats.no er det 'bare' registrert 3377 TM3 i år.

VW ID.3 har vært tilgjengelig i..3 måneder nå? Da TM3 hadde vært tilgjengelig i 3 måneder hadde den solgt nesten 7000 biler. 

I følge teslastats.no er det registrert 770+ Teslaer så langt i desember, så noe over 700 Model 3 ser riktig ut. Men jeg trodde jo ID.3 var Model 3-dödaren?

Tilsynelatende samme mønster i både Norge, Nederland og Spania. Model 3 skyter i været mens ID.3 enten stiger sakte, eller som i Spania der det ser ut til å ha stoppet nesten helt opp i desember.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (35 minutter siden):

I følge teslastats.no er det registrert 770+ Teslaer så langt i desember, så noe over 700 Model 3 ser riktig ut. Men jeg trodde jo ID.3 var Model 3-dödaren?

Tilsynelatende samme mønster i både Norge, Nederland og Spania. Model 3 skyter i været mens ID.3 enten stiger sakte, eller som i Spania der det ser ut til å ha stoppet nesten helt opp i desember.

Når man sender skip med 1000 vis av biler hver 3 måned må man forvente slike svingninger. Man kan dele tallene på 3 for å sammenligne på månedsbasis.

Tror nok mange venter på id 4. Den gir tilsynelatende mere bil for pengene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Når man sender skip med 1000 vis av biler hver 3 måned må man forvente slike svingninger. Man kan dele tallene på 3 for å sammenligne på månedsbasis.

Tror nok mange venter på id 4. Den gir tilsynelatende mere bil for pengene.

Jøss, så nå betyr det plutselig noe at Tesla kun leverer mot slutten av hvert kvartal? For det har jo ikke vært måte på skryting over ID.3 og godting over Model 3s angivelige død...

"Tror nok mange venter på Model Y. Den gir tilsynelatende mere bil for pengene."

ID.4 kommer vel rundt nyttår, mens Model Y kommer litt ut i 2021. Det blir interessant å se hvordan dette blir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, hekomo said:

Jøss, så nå betyr det plutselig noe at Tesla kun leverer mot slutten av hvert kvartal? For det har jo ikke vært måte på skryting over ID.3 og godting over Model 3s angivelige død...

"Tror nok mange venter på Model Y. Den gir tilsynelatende mere bil for pengene."

ID.4 kommer vel rundt nyttår, mens Model Y kommer litt ut i 2021. Det blir interessant å se hvordan dette blir.

Nå har både e-Golf og ID.3 solgt bedre enn Model 3 så langt i år.. 

Men med både gode innbyttepriser, rentekampanjer og facelift så vil jo salget øke en del.
I dag har de også nådd en milepæl på over 20.000 registreringer i Norge! Målet ekspertene her inne mente de skulle nå i 2019. 

Litt nysgjerrig på hva Tesla gjør med alle bilene de har gitt høye innbyttepriser på. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (17 timer siden):

Nå har både e-Golf og ID.3 solgt bedre enn Model 3 så langt i år.. 

Men med både gode innbyttepriser, rentekampanjer og facelift så vil jo salget øke en del.
I dag har de også nådd en milepæl på over 20.000 registreringer i Norge! Målet ekspertene her inne mente de skulle nå i 2019. 

Litt nysgjerrig på hva Tesla gjør med alle bilene de har gitt høye innbyttepriser på. 

ID.3 har solgt elendig sammenlignet med samme periode etter at Model 3 først ble lansert, og nå henger altså ID.3 etter Model 3 til tross for at ID.3 har backlog av bestillinger, mens Model 3 ikke har noen backlog eller venteliste siden den har vært i salg så lenge.

Hvilke eksperter her inne?

Tesla pleier å gi ganske lave innbyttepriser, så disse blir nok lagt ut til en litt høyere pris enn innbyttepris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, hekomo said:

ID.3 har solgt elendig sammenlignet med samme periode etter at Model 3 først ble lansert, og nå henger altså ID.3 etter Model 3 til tross for at ID.3 har backlog av bestillinger, mens Model 3 ikke har noen backlog eller venteliste siden den har vært i salg så lenge.

Hvilke eksperter her inne?

Tesla pleier å gi ganske lave innbyttepriser, så disse blir nok lagt ut til en litt høyere pris enn innbyttepris.

Du har enda ikke lært forskjellen på salg og utlevering. 

Men ja godt observert, Tesla utleverte flere Model 3 de første 3 månedene enn VW klarte med ID.3. 
Ser man det litt i perspektiv så "solgte" Tesla 1/3 av alle Model 3 i Norge i mars 2019... 
Og åpnet for reservasjoner 1,5 år før det.

Etter dette har både tyskerne og Leaf med Chademo (du vet ladenettverket som ikke skal bygges ut videre) solgt bedre.. 

VW har sannsynligvis en litt mer langsiktig strategi . Både for kunder og ansattes velbehag. 

Leser man innlegg her fra flere selvutnevnte eksperter i Q1 2019 så var det mye forkus på hvor godt salget gikk og alle som påpekte at det dreide seg om utleveringer av 1,5 år med reservasjoner ble latterliggjort. Tesla kom til å selge 20 tusen Model 3 i 2019..  

Ingen tvil om at Tesla nå har stort forkus på å nå 500k målet for 2020.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...