Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (12 minutter siden):

Ja. Kunne tenk meg å sett hvordan støy, kjøreegenskaper, plass, energiforbruk, komfort osv ble vektet mellom dem.

Jeg sier ikke at det er uinterressante egenskaper, poenget er at når en bil blir slaktet er det årsakene til slakten som får mest oppmerksomhet. 

Omtrent som å få en flue i suppa på restaurant, da spiller det ingen rolle hvordan suppa smaker..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Da har du liksom ikke mange valgene igjen, om du ønsker å vite hva som står. Du får enten forke opp litt penger til artikkelen eller så får late som den ikke eksisterer.

Hadde bilene interessert meg litt mere hadde jeg tatt jobben med registrering og digital tilgang

Har lest mange tester av disse bilene.

Poenget var at det som ble linket til var en artikkel i motor. Det var en omtale av en test. Ikke testen. 
 

Er dette noe å lage en diskusjon på. Jeg bare påpekte at jeg ikke hadde fått lest den fordi den var bak en betalingsmur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er uinterressante egenskaper, poenget er at når en bil blir slaktet er det årsakene til slakten som får mest oppmerksomhet. 

Omtrent som å få en flue i suppa på restaurant, da spiller det ingen rolle hvordan suppa smaker..

Syntes det hadde vert viktig å vite hvorfor vi bilegare syntes at tesla 3 ikke var verdt prisen? Det finnes utrolig mange eksempler på at dyreste bil vinner test. 
 

Gir kona og ionity større verdi for pengene er jo det interessant for folk som skal kjøpe el bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Gir kona og ionity større verdi for pengene er jo det interessant for folk som skal kjøpe el bil. 

Hyundai har ikke sendt signaler på den nye Kona som kommer Q1 2021 vil ha 800V som Ionity krever. Så da må en i så fall forholde seg til en pris på 1 EUR per kWh. Da er kombinasjonen Kona+Fortum/GrønnKontakt/BKK etc. like god.
Den første modellen fra Hyundai som får avtale med Ionity er nok IONIQ 5.
https://www.hyundai.no/magasinet/hyundai-gar-inn-i-ionity/ 

Lenke til kommentar
ChristR skrev (1 minutt siden):

Hyundai har ikke sendt signaler på den nye Kona som kommer Q1 2021 vil ha 800V som Ionity krever. Så da må en i så fall forholde seg til en pris på 1 EUR per kWh. Da er kombinasjonen Kona+Fortum/GrønnKontakt/BKK etc. like god.
Den første modellen fra Hyundai som får avtale med Ionity er nok IONIQ 5.
https://www.hyundai.no/magasinet/hyundai-gar-inn-i-ionity/ 

Tror ikke ionity krever 800volt. Den lader fint med lavere spenning også. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Syntes det hadde vert viktig å vite hvorfor vi bilegare syntes at tesla 3 ikke var verdt prisen? Det finnes utrolig mange eksempler på at dyreste bil vinner test. 
 

Gir kona og ionity større verdi for pengene er jo det interessant for folk som skal kjøpe el bil. 

Model 3 er temmelig dyr i Sverige kontra Norge. 

price.jpg.afea3f49bd4d9b06000ca71ab313cab7.jpg

VW ID.3 Life koster fra 440 900kr i sverige og 350.400kr i Norge (basismodellen).

Slenger man på litt utstyr er man oppe på Model 3 pris på ID.3 i Norge, mens i sverige er det større differanse mellom dem.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Tror ikke ionity krever 800volt. Den lader fint med lavere spenning også. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Nei, der var jeg nok litt raskt ute, og jeg la litt for mye i denne formuleringen:

Sitat

Fra 2021 vil Hyundai og Kias elbiler være utstyrt med 800 volts ladesystemer for å imøtekomme IONITYs maksimale ladekraft på 350 kilowatt. 

Det virker nemlig slik at det kun er kunder med nyere biler (og selvsagt biler med høy ladehasithget) som får tilgang til gunstige Ionity abonnement. VAG har jo vært medeier av Ionity lenge de, men det er bare e-Tron og ID.3 kunder som har tilgang til å få abonnment gjennom merket.

Situasjonen er jo annerledes for Kona, som tross alt kan ta i mot strøm ganske raskt. Så spørs det bare om "gamle kunder" får tilgang. 

Endret av ChristR
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Model 3 er temmelig dyr i Sverige kontra Norge. 

price.jpg.afea3f49bd4d9b06000ca71ab313cab7.jpg

VW ID.3 Life koster fra 440 900kr i sverige og 350.400kr i Norge (basismodellen).

Slenger man på litt utstyr er man oppe på Model 3 pris på ID.3 i Norge, mens i sverige er det større differanse mellom dem.

Forskjellen er vel i hovedsak den norske momsen. I kr blir forskjellen større men i prosent er det likt. Moms utgjør vel ca 100000kr på tesla. Litt mindre på id

Lenke til kommentar
ChristR skrev (8 minutter siden):

Nei, der var jeg nok litt raskt ute, og jeg la litt for mye i denne formuleringen:

Det virker nemlig slik at det kun er kunder med nyere biler (og selvsagt biler med høy ladehasithget) som får tilgang til gunstige Ionity abonnement. VAG har jo vært medeier av Ionity lenge de, men det er bare e-Tron og ID.3 kunder som har tilgang til å få abonnment gjennom merket.

Situasjonen er jo annerledes for Kona, som tross alt kan ta i mot strøm ganske raskt. Så spørs det bare om "gamle kunder" får tilgang. 

Det er jo utrolig bra at flere kommer med 800volt lading. Det gir jo potensiale for høyere hastighet og mindre ladetap ved samme ytelse, mindre kobberforbruk osv

Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (På 3.10.2020 den 10.13):

Selv om man f.eks. fikk en dobling av energibehovet til framdrift på en fossilbil, øker det totale drivstofforbruket bare litt, da det uansett er så mye tap til f.eks. spillvarme.

I følge min logikk vil en dobling av energibehovet føre til en tilnærmet dobling av det totale drivstofforbruket, også for en fossilbil. Den elendige virkningsgraden vil jo også gjelde for det økte energibehovet til framdrift. Man kan ikke hente det økte energibehovet til framdrift fra spillvarmen.

Og rent økonomisk er det mye mer å spare på en energivenlig kjørestil og andre forbruksreduserende tiltak for en fossilbil enn en elbil. Selv om mange later til å tenke det motsatte.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Syntes det hadde vert viktig å vite hvorfor vi bilegare syntes at tesla 3 ikke var verdt prisen? Det finnes utrolig mange eksempler på at dyreste bil vinner test. 
 

Gir kona og ionity større verdi for pengene er jo det interessant for folk som skal kjøpe el bil. 

Svenskene har en annen avgiftsmodell enn oss og det vil påvirke hvorvidt en elektrisk ID3 er et godt kjøp i forhold til en bensin-Golf(for å ta ett eksempel).

Med mindre du har tenkt å flytte til sverige er det ikke så relevant hva bilene koster der. Da kan du like gjerne lese norske tester, Motor har egne tester av ID3, TM3, Ioniq, Kona osv og har selfølgelig vektlagt forhold som er relevant i det norske markedet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ChristR said:

Nei, der var jeg nok litt raskt ute, og jeg la litt for mye i denne formuleringen:

Det virker nemlig slik at det kun er kunder med nyere biler (og selvsagt biler med høy ladehasithget) som får tilgang til gunstige Ionity abonnement. VAG har jo vært medeier av Ionity lenge de, men det er bare e-Tron og ID.3 kunder som har tilgang til å få abonnment gjennom merket.

Situasjonen er jo annerledes for Kona, som tross alt kan ta i mot strøm ganske raskt. Så spørs det bare om "gamle kunder" får tilgang. 

Jeg går ut i fra det også bygges ut ladenettverk for 800V i Asia også, men ikke av Ionity. 

Dagens situasjon for Ionity lading er ikke den endelige. Valget er nok bevisst for å gi de bilene som kan utnytte noe av potensialet til Ionity, en fordel. Etterhvert som det kommer flere biler og gjerne modeller som støtter helt opp til 350KW som laderene til Ionity kan gi, så vil man se flere avtaler med ulike samarbeidspartnere. Feks via BKK eller NAF m.f. 
I sommer kunne man bla kjøpe en hel måned ubegrenset lading hos Ionity via en fransk ladeoperatør for 30€.. 
Tilsvarende kampanjer vil man se også her i landet etterhvert og spesielt for biler som kan utnytte potensialet vil det bli attraktivt. 

Om 10 år er det gjerne kun 800V ladere man ser etter og alt vi brruker i dag er å anse som dagnes telefonkiosker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Artikkel på tek.no - 

Sitat

KOMMENTAR 50 DAGER MED VOLKSWAGEN ID.3

Et «bing» fra ID.3 betyr hjertet i halsen

Mellom alle feilene skjuler det seg en ålreit bil.
 

De først tre ukene ble nemlig preget av at jeg fikk alle feilmeldingene bilen kunne gi fra seg. Den varslet om at ting som airbag og cruise control ikke virket, og mot slutten av perioden ble varslene stadig mer alvorlige - før de ved flere anledninger ble røde og sa at bilen ikke lenger kunne kjøres på grunn av feil med driftssystemene og 12-voltanlegget i bilen. NAF ble tilkalt, og ga meg beskjed om å kjøpe batterilader - «... og bruk den flittig!» var det siste mannen i den gule bilen sa før han kjørte avsted til neste person på lista.
 

Til tider ble det også vanskelig å komme seg inn i bilen, siden den ikke alltid reagerte på nøklene mine. Etter at batteriet ikke holdt på strømmen fra laderen i mer enn tre timer måtte bilen på verksted. Der ble den stående en uke.

Men humøret mitt har blitt bedre etter hvert.

Jeg rakk å stifte bekjentskap med en lånt ID.3 og en leid eGolf. Golfen fikk meg - tro det eller ei - til å lengte tilbake i det bugbefengte ID.3-setet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

DinSide.no var ikke direkte imponert de heller. En grundig og detaljert test som alle som vurderer å kjøpe ID.3 absolutt bør lese.

https://www.dinside.no/motor/tenk-deg-om-to-ganger/73096877

Terningkast? 5. 
image.png.7956a1b5adf04bdcdf4cdd7310911a7e.png

Folk får vurdere om de vil ha ei buggete bil i starten, der man får kompensasjon med gratis lading og gratis vinterdekk/felg osv, eller vente til oppdateringene har hentet igjen hastigheten de hadde for å slippe ut bilen. Den følger litt i bakkant. Nå sies det at ID.4 er på vei der de er ferdig oppdatert med patchen ID.3 skal få i Januar, så gjenstår det å se hvordan det der ser ut, og om de tar store jafs om gangen med patchingen, eller om det er mindre steg. 

Lenke til kommentar

"Førersetene er derimot ikke mye å skryte av. I tillegg til at de ser billige ut, blir vi slitne i ryggen. Samtidig var det vanskelig å finne en sete-innstilling som gjorde det bedre og mer behagelig"

Har forstått det slik at setene skulle være veldig gode i disse? Er det noe spesielt med setene i utgaven Dinside har testet?

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

"Førersetene er derimot ikke mye å skryte av. I tillegg til at de ser billige ut, blir vi slitne i ryggen. Samtidig var det vanskelig å finne en sete-innstilling som gjorde det bedre og mer behagelig"

Har forstått det slik at setene skulle være veldig gode i disse? Er det noe spesielt med setene i utgaven Dinside har testet?

I Max så slet jeg på ingen måte å finne en god sittestilling i hvertfall, og etter 1,000 km challenge hos Tesla Bjørn, så skrøt han jo av komfort og at han ikke var sliten etter turen. Jeg er 1,80cm og TB er vell 1,71cm (?), så testsjåføren her må kanskje være mye lavere eller høyere vil jeg anta. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...