Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

oophus skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Poenget er at CMOS og radar rådata dem i mellom blir utnyttet likt. Forskjellen er at de andre utnytter HD mapping og Lidar I tillegg. Dog selv Tesla mapper veiene. Det skrev de i svaret til DMV der "unmapped roads" var inkludert i ting som gjorde systemet mer usikkert. Samt det så vi også i 2019 autonomy day videoen. Tesla lager et oppstykket kart, og bilene kjører bedre gjennom allerede mappet kryss enn uten feks. 

Det gjør Dirty Tesla også. Han registrerer ofte ikke tilfeller der han akselerer fordi systemet er litt tregt feks uten at det er en direkte feil.

Det er et enormt sprik fra 3 miles til titals tusenvis av dem uansett. Og de beste tallene fra robotaxiene er ikke inkludert her såvidt jeg vet. 

Han har hatt beta i lang tid, så mye av det er nok mappet. Dog Tesla har jo en annen fremgangsmerode der. De mapper I hovedsak områder som statistisk sett har høyere sjanse for å generere "corner cases" bare som feks lyskryss. 

Metoden for å mappe områder er naturlig nok også forskjellig. Mobileye sin metode som er todelt er den beste sammenligningen. De mapper basert på "vision only" i tillegg til Lidar. 

Lidar gir deg automatisk rådata direkte til et HD kart gjennom en point cloud, mens gjennom "vision only" så må du bruke betydelig mer regnekraft for å få en mindre oppløst versjon igjen. 

 

Tror vi er stort sett enig jeg, det blir vanskelig å sammenligne direkte og skulle gjerne hatt mer "ekte" data fra Tesla slik de andre leverer:) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (17 timer siden):

Du aner ikke hva du prater om hekamo. Kan du forklare hva den patenten handler om? Og til hvilken relasjon dette har med det du siterte å gjøre? 

"The patent describes a configuration with a good balance of sensors and cameras to determine the distances of objects around a vehicle."

Sitat

Musk sørget for at bonusene hans var linket til aksjepris alene, og ingenting annet som er målbart. Aksjene er enklere å pumpe opp enn å få bonuser på f.eks jevnt økende fortjeneste. Der ser du hans agenda, og hvorfor han lyver/villeder.

Feil igjen. Bonusen er ikke kun knyttet til aksjepris.

Sitat

Hva har denne løgnaktige videoen med saken å gjøre? Den er så full av løgn og bedrag at den til og med overgår dine innlegg. For eksempel viser den kollisjon med Tesla uten FSD når den omtaler FSD.

Sitat

Uansett, tilbake til tema og assister. Rådata fra sensorer er ikke annerledes mellom en Tesla og en ID.3 (om en antar lik type sensor). Forskjellen er mengden rådata man har å utnytte til en L2 assist.  Pixler som sammen genererer et 2D bilde utnyttes på samme metode uansett om man er Tesla, VW, Waymo eller Mobileye. Folk som trur at Waymo ikke hadde løst å bli kjørt uten geofencing vet ikke hva de prater om. De har geofencing og lidar i tillegg på topp til alt det Tesla gjør med kun radar og CMOS. Måten CMOS, Radar o.l. blir brukt mellom de ulike AV firmaene er rimelig likt.

Ok, så fint da. Synd at f.eks. Waymo mer er som biler på skinner enn noe annet, og kommer de utenfor forhåndsdefinerte skinner så er de ubrukelige.

Sitat

Dog, om man skal stole på folk i FSD Beta (tall hentet fra "Dirty Tesla" fyren), så ser bildet slik ut mellom seriøse forsøk på L4 vs L2 hos Tesla som de selv nå har avklart at kun er ment å være L2. Dette er altså "miles per disengagement". 

Det man ikke skal stole på er svindelvideoen du linker til.

Og både du og videoen lyver bevisst og uhemmet om hva Tesla faktisk sa om L2. Typisk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

så forresten et intervju med en av fsd beta testerne. Hun lyse dama.

Det var ca 80mennesker hos tesla som jobbet med data fra ca 800biler. Daglig fikk de inn over en million intervensjons. De sorterte dem manuelt. Men mattematikken er klar. Kjører hver bil 100miles daglig(sikkert et høyt tall) og det er 800 testere blir dette 80 000miles delt på 1 million inngrep. Det betyr under 200meter pr inngrep. 

Oversatt: "Hvis jeg dikter opp noen tilfeldige tall og konkluderer basert på egen fantasi så høres jeg sikkert smart ut, og jeg får slengt ut litt anti-Tesla-propaganda samtidig."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Interessant diskusjon dette. Slik jeg forstår det er den ene siden at f.eks Waymo har ekstremt mye tryggere autopilot enn Tesla på utvalgte/utprøvde ruter de kjører på.

Mens Tesla har ett system som virker ok på ruter Waymo ikke kan kjøre på. Sånt sett har Tesla ett større potensiale enn Waymo.

Teknikken Tesla bruker er forøvrig alt for kompleks til at jeg kan forstå hvordan de skal få det til. Å imitere kjøreferdigheter til en god menneske sjofør virker umulig og synes derfor det er mer oppnåelig med en dum/simpel autopilot. 

Det er uansett sikkert at alt for mange er ukritisk til autonomi. Det er et meget ambisiøst prosjekt og at folk til stadighet tror at det er rett rundt hjørne (ref: feks uttalelsene til Tesla/Elon) får meg til å kjenne på frustrasjonen av fristelsen av å måtte forhåndsdømmer folk.

Selv velger jeg å være litt naiv og tror at selskapet gjør det (såkalt "lurer folk" for å kunne holde interessen/økonomien varm) med gode intensjoner, ettersom de vet at hvis de hadde sagt at dette trolig er 10-15år frem i tid, ville ingen investert i prosjektet.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Oversatt: "Hvis jeg dikter opp noen tilfeldige tall og konkluderer basert på egen fantasi så høres jeg sikkert smart ut, og jeg får slengt ut litt anti-Tesla-propaganda samtidig."

Det er også utrolig mange "intervensjons" som kommer i fra ikke problematiske ting. Som at sjåføren føler bilen har for liten fart og presser på pedalen. Dette er jo ett problem hos de "andre". Folk har i en årerekke klaget på farten til bilene. Samme med knappen på skjermen osv. 

Men ingen tvil om at FSD har en lang vei å gå, men det blir stadig bedre. Se bare på første iterasjon vs nå. Enorm forbedring. Håper virkelig det pushes videre snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (41 minutter siden):

Teknikken Tesla bruker er forøvrig alt for kompleks til at jeg kan forstå hvordan de skal få det til. Å imitere kjøreferdigheter til en god menneske sjofør virker umulig og synes derfor det er mer oppnåelig med en dum/simpel autopilot.

Jeg tror du bør overlate til de som faktisk har peiling på dette å avgjøre hva som blir for komplekst eller ikke. Ledende eksperter på området mener at Tesla er i ferd med å gjøre det nettopp du og andre med mindre innsikt antar er "umulig".

Kanskje vi rett og slett bør sette strek for autonomidiskusjonen foreløpig. Enkelte bør i det minste lese denne før de diskuterer videre:

https://softmax.substack.com/p/a49bb7f6-0e0d-4ca2-89fd-673fd52c5b8f

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):
oophus skrev (20 timer siden):

Du aner ikke hva du prater om hekamo. Kan du forklare hva den patenten handler om? Og til hvilken relasjon dette har med det du siterte å gjøre? 

"The patent describes a configuration with a good balance of sensors and cameras to determine the distances of objects around a vehicle."

Glemte du ikke noe? Hva pratet jeg om og hva er forskjellen mellom å bruke CMOS rådata som input mot ei pointcloud dataset mot input for AI pixel recognition? 

hekomo skrev (2 timer siden):

Feil igjen. Bonusen er ikke kun knyttet til aksjepris.

Hvis du prøver å forklare hvordan bonusene fungerer, så vil nok de fleste være enig med meg. Aksjepris betyr stort sett alt. 

hekomo skrev (2 timer siden):

Hva har denne løgnaktige videoen med saken å gjøre? Den er så full av løgn og bedrag at den til og med overgår dine innlegg. For eksempel viser den kollisjon med Tesla uten FSD når den omtaler FSD.

En enorm majoritet av videoen viser EMs egne utsagn. Så ja, videoen viser en masse villeding og løgner. 

hekomo skrev (2 timer siden):

Ok, så fint da. Synd at f.eks. Waymo mer er som biler på skinner enn noe annet, og kommer de utenfor forhåndsdefinerte skinner så er de ubrukelige.

Greit å se direkte bevis på at du ikke aner hva du prater om. 

hekomo skrev (3 timer siden):

Og både du og videoen lyver bevisst og uhemmet om hva Tesla faktisk sa om L2. Typisk.

Ok? Hva lyver videoen om der alle utgangspunktene I videoen er uttalelser fra EM?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 31.3.2021 den 17.50):

Ja, så vi kan jo komme litt tilbake til tema. Salget av ID.3 har tilsynelatende gått rett i bakken. Og nå senker de prisene på dem også.

Hva skjer? Jeg trodde ID.3 skulle være en braksuksess?

VW startet salget av ID.3 lenge før den var ferdig. De ville nok helst sluppet men i praksis ble de tvunget til å selge den for å unngå bøter for for høye CO2-utslipp på bilene de selger. Med en gang de bikket nyttår satt de salget på pause for å gjøre bilen ferdig. Jeg hadde halvveis ventet at de skulle ta opp igjen salget omtrent nå. ID.4 har fått gode kritikker så langt og de bør smitte over på ID.3, forutsatt at bilen faktisk *er* ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kahuna said:

VW startet salget av ID.3 lenge før den var ferdig. De ville nok helst sluppet men i praksis ble de tvunget til å selge den for å unngå bøter for for høye CO2-utslipp på bilene de selger. Med en gang de bikket nyttår satt de salget på pause for å gjøre bilen ferdig. Jeg hadde halvveis ventet at de skulle ta opp igjen salget omtrent nå. ID.4 har fått gode kritikker så langt og de bør smitte over på ID.3, forutsatt at bilen faktisk *er* ferdig.

ID.4 virker hittil å være en mye bedre bil ja.

Dette + det at ID.3 droppet en god del i pris nylig gir ganske mange frustrerte ID.3 eiere. Humøret på Facebook gruppene til ID.3 er ikke akkurat topp for tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god del helt nye ID4 som er kjøpt for flipping ser jeg. Syns ikke markedet ser brennhett ut. Gi det 2-3 måneder så har vi id4 1st (ikke max) med vinterhjul til under 400 tusen, forøvrig rundt det mange har betalt med rabatt. Det er bra for en bil med over 40 mil rekkevidde, god plass, takstativ, hengerkrok for 1000 kg og forholdsvis kjapp lading (125 kW, husk at gamle tesla S aldri kom over 115 kW). Ulempen er kanskje noe beta programvare, slappe ytelser og ikke de aller skarpeste kjøreegenskapene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (12 timer siden):

ID.4 virker hittil å være en mye bedre bil ja.

Dette + det at ID.3 droppet en god del i pris nylig gir ganske mange frustrerte ID.3 eiere. Humøret på Facebook gruppene til ID.3 er ikke akkurat topp for tiden.

 

Er kundene fortsatt plaget med feil etter oppdateringen på ID3?
Mener jeg leste et sted at ID4 har noen av de samme feilene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Er kundene fortsatt plaget med feil etter oppdateringen på ID3?
Mener jeg leste et sted at ID4 har noen av de samme feilene.

Virker som det enda er mye trøbbel ja.

Men hey! Apple Carplay funker nå. Det var vel en av 2-3 tingene som skulle mangle i software ved første levering?...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Virker som det enda er mye trøbbel ja.

Men hey! Apple Carplay funker nå. Det var vel en av 2-3 tingene som skulle mangle i software ved første levering?...

Tror de målte over 40 bugs på første versjon. Tror de fleste er rettet. Batteri drain og kjøring av klimakompressor i lav temperatur var vel de verste feilene.

Ellers så er software problemene litt som å si at en pc er dårlig fordi man har dårlige programmer på den. Bilen er bra. Software har vert dårlig. Vil heller ha det enn dårlig hardware og god software. Til og med min bil fra 2012 kan jeg gå inn å laste opp ny software på om jeg ønsker via usb.

Om jeg hadde bestilt bilen med nettforbindelse kunne jeg ha gjort det trådløst. 

Poenget er at soft ware kan som regel oppdateres på de aller fleste biler. Hardware er som regel mere komplisert

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 1.4.2021 den 14.27):

Jeg tror du bør overlate til de som faktisk har peiling på dette å avgjøre hva som blir for komplekst eller ikke. Ledende eksperter på området mener at Tesla er i ferd med å gjøre det nettopp du og andre med mindre innsikt antar er "umulig".

Kanskje vi rett og slett bør sette strek for autonomidiskusjonen foreløpig. Enkelte bør i det minste lese denne før de diskuterer videre:

https://softmax.substack.com/p/a49bb7f6-0e0d-4ca2-89fd-673fd52c5b8f

Du trenger ikke bekymre deg for at jeg skal avgjøre hva som er komplekst eller ikke, men på andre siden av flisa bør ikke samme gjeng som ikke har peiling på dette uttale seg om hvor mulig og "rett rundt hjørnet" dette er.

Det finnes utallige kilder på både ditt og datt, for og mot, sjeldent er kildene nøytrale (som linken din hvor det er tydelig agenda om å favoriserer løsningen til Tesla) som gjør at en må ta enhver kilde med en klype salt. Kommentarfeltet i kilden din reagerer også på dette.

Mitt standpunkt er basert på hva Tesla (og andre) har lovet og levert. Konkrete produkt, fremfor løfter. Faktumet er at kvaliteten på selvkjøringen som Tesla leverer idag ikke er i henhold til hva som er blitt lovet og den ikke konsekvente oppførselen til systemet (feks phantom breaking) avslører hvor utfordrende det er.

Jeg var tydelig på at jeg ikke kategorisere meg som en som har peiling, men selv uten teknisk innsikt innom emnet, burde enhver person kunne trekke en konklusjon (basert på produktet som er lovet for "lenge" siden og faktisk produkt som er lever idag) om at dette er vanskligere (evt mer komplekst) enn først antatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...