Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 time siden):

Det er helt tydelig at slike kampanjer er for å øke salget. Hvor tar du dette fra? 
Kollega bestilte bil i november og får den utlevert i denne uken. 

Pris er neppe så avgjørende som du vil ha det til, spesielt med den gunstige finansieringen Tesla tilby hvor månedsprisen er lavere enn for Leafen 
 

Salget var altså bare i startgropa påstod du, det ville øke når SR modellen kom på markedet. 
Vel nå har den vært på markedet ganske lenge, og fasiten er 1361 biler. Det skyldes fortsatt produksjonskapasitet? 

SR kom aldri på markedet i Europa, SR+ ble dessverre for dyr for å konkurrere i det segmentet vi trodde på forhånd. Det var anslått en startpris på omkring eller i underkant av 300.000 kroner, dessverre gjorde det drastiske kronefallet at startprisen isteden havnet på snaue 400.000,-. Det gjør noe med salget ja, utvilsomt. Tesla fikk altså aldri noen billigmodell som kunne konkurrere i Leaf-segmentet. Model S har samme problem, den kostet godt under 500k når den kom, nå starter den på nesten 800k. Det har mer eller mindre rasert salget. 

Hadde SR+ nå hatt en startpris på 299k hadde Leaf-salget isteden vært mer eller mindre utradert. 

Det er helt klart en enorm forskjell på 250k og 400k i pris. Model 3 ligger 60% høyere i pris. Jeg har anbefalt flere å kjøpe Leaf, der Model 3 er helt utenfor budsjett. Har man f.eks budsjett til en brukt elbil til 200-220k er det enkelt å argumentere for at en ny Leaf til 250k er et bedre kjøp. En ny Model 3 til 400k, not so much. 

Grunnen til at Tesla kan levere så mange biler i desember er at de har sendt så mange biler til Norge. Hadde de sendt det samme antallet i Q3 hadde det ikke spilt noen rolle hva prisen var, salget hadde uansett ikke blitt særlig høyt. Man kan ikke selge/levere biler man ikke har. Så kan det godt hende at de har tatt skikkelig godt i mhp. antall denne gangen og kjører litt kampanjer for å øke salget ytterligere. Men leveransene hadde blitt langt høyere i Q4 enn i de foregående kvartalene uavhengig av dette. Rentekampanjer er ikke så veldig viktige når de fleste har sikkerhet i bolig der de kan skaffe rente på 1,2-1,4% om de ønsker. Forskjellen fra 1,25% ned til 0,25% over 3 år er bare noen få tusenlapper, neppe avgjørende. Forskjellen mellom 400k til 0,25% i året og 250k til 1,25% i året er derimot ganske så mange flere tusenlapper pr. år i avdrag (avhengig av nedbetalingstid og EK selvsagt).

For øvrig er det mange som har bestilt bil i det siste som har fått beskjed om levering i mars. At november var tidsnok til å få levering i desember tviler jeg ikke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (54 minutter siden):

170kW burde jo ikke være noe problem på så store batteri.

Problemet er vel å finne ladere som leverer nok.

Skal man eie bilen over hele dens levetid, så blir nok situasjonen helt i orden angående ladetilbud. Nå som Hyundai+Kia+Audi og til den tid garantert flere  i tillegg skal komme med biler som utnytter 800V, så setter nok det litt fart på Ionity nettverket kan jeg tenke meg, i tillegg til andre som kjører igang litt oppgraderinger. 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Rentekampanjer er ikke så veldig viktige når de fleste har sikkerhet i bolig der de kan skaffe rente på 1,2-1,4% om de ønsker. Forskjellen fra 1,25% ned til 0,25% over 3 år er bare noen få tusenlapper, neppe avgjørende. Forskjellen mellom 400k til 0,25% i året og 250k til 1,25% i året er derimot ganske så mange flere tusenlapper pr. år i avdrag (avhengig av nedbetalingstid og EK selvsagt).

Jeg tror ikke du helt kjenner Tesla sin kundegruppe. 
Et kjapt søk gjennom registreringsstatestikk opp mot heftelser bekrefter dette. 
Valgt en vilkårlig dag tidlig i desember (først og fremst pga tinglysning tar ofte en uke og to) og majoriteten av bilene er belånte. 
Å tro at kampanjen ikke har noen effekt blir naivt.. 

image.png.633b52c451fa6d77ba61c08d7d8df666.png

De fleste har nok ikke et forhold til bilens pris, men kun månedsbeløpet.. Da er det vanskelig å anbefale Leaf selv om du syns det. 

 

Quote

For øvrig er det mange som har bestilt bil i det siste som har fått beskjed om levering i mars. At november var tidsnok til å få levering i desember tviler jeg ikke på.

De blir gjerne kontaktet av Tesla med beskjed om å hente bil før dette. Jeg har selv vært med å hentet bil på nyttårsaften i fjor hvor eieren bestilte bilen i romjulen og fikk lovnad om levering av bil i februar. 
På tross av at diskusjonsforum bar preg av at Tesla hadde leveringsproblemer og lange ventelister.
Det var sikkert helt tilfeldig. 

 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (57 minutter siden):

Hadde SR+ nå hatt en startpris på 299k hadde Leaf-salget isteden vært mer eller mindre utradert. 

Hadde, skulle, ville, burde.
image.png.5190433e26b0278e207fd1dc2c731b8c.png

Det er med andre ord strupetak på prisene fra før av, og atter igjen så må de slenge på gratis lading for å få solgt unna. Dog dette blir litt utenfor trådens tema og ID.3. Med lading opp mot 170kW, så blir konkurransen enda hardere. ID.3 lå 15 minutter bak TM3 SR+ på 1,000 km challenge om jeg husker rett. Så det blir spennende å se hva resultatet blir med nye hastigheter for lading, spesielt på samme rute fremfor innenlandsruten. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du helt kjenner Tesla sin kundegruppe. 
Et kjapt søk gjennom registreringsstatestikk opp mot heftelser bekrefter dette. 
Valgt en vilkårlig dag tidlig i desember (først og fremst pga tinglysning tar ofte en uke og to) og majoriteten av bilene er belånte. 
Å tro at kampanjen ikke har noen effekt blir naivt.. 

De fleste har nok ikke et forhold til bilens pris, men kun månedsbeløpet.. Da er det vanskelig å anbefale Leaf selv om du syns det. 

Med så lav kampanjerente så låner man selvsagt 100% selv om man ikke behøver det. Har man cash liggende får man mye bedre avkastning på de i aksjefond. Så jeg ville ikke lest noe ut fra belåningsgraden. Jeg har selv en god del midler i fond men 100% belåning på bilen. Rimelige penger rett og slett. Fondene har gått 10% bare på den siste måneden.

Med normal billånnsrente på Leaf og 0,25% på Model 3 må man fortsatt ut med 35-40% mer pr. måned for Model 3 i tillegg til høyere kostnad for forsikring. Det er klart det er for dyrt for ganske mange, og den rimelige renta varer uansett bare 3 år. Så nei, jeg tror ikke den lokker mange kjøpere som ser på bil i 250k-klassen. Den lokker nok kanskje en del som ser på brukt Kona til 360k eller der omkring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Hadde, skulle, ville, burde.
image.png.5190433e26b0278e207fd1dc2c731b8c.png

Det er med andre ord strupetak på prisene fra før av, og atter igjen så må de slenge på gratis lading for å få solgt unna. Dog dette blir litt utenfor trådens tema og ID.3. Med lading opp mot 170kW, så blir konkurransen enda hardere. ID.3 lå 15 minutter bak TM3 SR+ på 1,000 km challenge om jeg husker rett. Så det blir spennende å se hva resultatet blir med nye hastigheter for lading, spesielt på samme rute fremfor innenlandsruten. 

Hva har dette med prisen på SR+ å gjøre? Den er høy pga. kronekursen, ikke pga. at Tesla tar seg godt betalt. Dollaren koster 8,75 nå, når jeg kjøpte min Model S for en del år siden lå den på 5,70 om jeg husker korrekt. Hadde den ligget på 5,70 nå hadde SR+ startet på ca. 260k. 300k krever dollar på omkring 6,60. Heller ingen utopisk verdi, historisk sett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Hva har dette med prisen på SR+ å gjøre? Den er høy pga. kronekursen, ikke pga. at Tesla tar seg godt betalt. Dollaren koster 8,75 nå, når jeg kjøpte min Model S for en del år siden lå den på 5,70 om jeg husker korrekt. Hadde den ligget på 5,70 nå hadde SR+ startet på ca. 260k. 300k krever dollar på omkring 6,60. Heller ingen utopisk verdi, historisk sett.

Tesla tar seg ikke godt betalt. De henger på kanten av å såvidt tjene på bilene sine. De trenger jo forsåvidt ikke tjene noe på dem, så lenge de henter milliarder fra børsen 3-4 ganger i året. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Med så lav kampanjerente så låner man selvsagt 100% selv om man ikke behøver det. Har man cash liggende får man mye bedre avkastning på de i aksjefond. Så jeg ville ikke lest noe ut fra belåningsgraden. Jeg har selv en god del midler i fond men 100% belåning på bilen. Rimelige penger rett og slett. Fondene har gått 10% bare på den siste måneden.

Med normal billånnsrente på Leaf og 0,25% på Model 3 må man fortsatt ut med 35-40% mer pr. måned for Model 3 i tillegg til høyere kostnad for forsikring. Det er klart det er for dyrt for ganske mange, og den rimelige renta varer uansett bare 3 år. Så nei, jeg tror ikke den lokker mange kjøpere som ser på bil i 250k-klassen. Den lokker nok kanskje en del som ser på brukt Kona til 360k eller der omkring. 


Eller sett på en annen måte, med en så lav kampanjerente så kjøper man heller en bil til 400k vs en til 250k.. 
Som er det markedsavdelingen til Tesla har tenkt på.. De gjør det ikke for å gi sine eksisterende kunder "rimelige penger", da ville man jo sett slike stunt som dette for gjerne hele året? Eller?

Du vet like godt som meg at det er mange som kjøper bil med finansiering uten en krone i banken.. 
Det er ikke noe ulikt for Tesla kunder..
 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (48 minutter siden):

OK, har Tesla en web-side som beskriver denne prosessen for de som vil ha en $35k Model 3?

Ikke det jeg vet. Du kan lese mer om prosessen her om du synes det er veldig interessant: 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-35k-standard-range-complete-buying-guide/

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
Marzo skrev (37 minutter siden):


Eller sett på en annen måte, med en så lav kampanjerente så kjøper man heller en bil til 400k vs en til 250k.. 
Som er det markedsavdelingen til Tesla har tenkt på.. De gjør det ikke for å gi sine eksisterende kunder "rimelige penger", da ville man jo sett slike stunt som dette for gjerne hele året? Eller?

Du vet like godt som meg at det er mange som kjøper bil med finansiering uten en krone i banken.. 
Det er ikke noe ulikt for Tesla kunder..
 

Igjen, jeg skjønner ikke hvordan du kan dra denne slutningen. En bil til 250k med 0,25% rente i alle 10 årene vil koste 261k. Med 3,25% rente koster den 301k. Besparelsen hadde altså vært 40k om man fikk denne renten i alle de 10 årene. Det er ganske langt mellom 40k og de 150k som er forskjellen på billigste Leaf og billigste Model 3. Men tar du også hensyn til at rentefordelen kun varer i 3 år synker besparelsen til omkring 15k. At noen bruker 150k ekstra på bil fordi de sparer 15k på renter har jeg veldig liten tro på. Det er sikkert en og annen med dårlige mattekunnskaper som gjør det, men neppe i noen større grad. 

Men vent, forskjellen er enda mindre. For man får skattefradrag for alle de betalte rentene. Da synker fordelen med kampanjerenten til ned mot 10k...

Tesla bruker i hovedsak kampanjerentene for å få folk som uansett har tenkt seg en Tesla til å bestille NÅ, istedenfor å vente til neste kvartal. Derfor er kampanjene tidsbegrenset, denne utløper 31/12. De tilbyr heller ikke kampanjerente på modeller de ikke forventer å kunne levere i inneværende kvartal, så at de tilbyr den på Model 3 nå tyder på at de endelig har sendt over en del lagerbiler i tillegg til de som allerede er bestilt bort. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

Ikke det jeg vet. Du kan lese mer om prosessen her om du synes det er veldig interessant: 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-35k-standard-range-complete-buying-guide/

Det som er interessant er de akrobatiske øvelsene som gjøres for å late som om Tesla har noen $35k-modell annet enn på papiret. Man kan ikke en gang finne ut av den på Teslas egne web-sider.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Igjen, jeg skjønner ikke hvordan du kan dra denne slutningen. En bil til 250k med 0,25% rente i alle 10 årene vil koste 261k. Med 3,25% rente koster den 301k. Besparelsen hadde altså vært 40k om man fikk denne renten i alle de 10 årene. Det er ganske langt mellom 40k og de 150k som er forskjellen på billigste Leaf og billigste Model 3. Men tar du også hensyn til at rentefordelen kun varer i 3 år synker besparelsen til omkring 15k. At noen bruker 150k ekstra på bil fordi de sparer 15k på renter har jeg veldig liten tro på. Det er sikkert en og annen med dårlige mattekunnskaper som gjør det, men neppe i noen større grad. 

Men vent, forskjellen er enda mindre. For man får skattefradrag for alle de betalte rentene. Da synker fordelen med kampanjerenten til ned mot 10k...

Fordi det påvirker salget, folks dømmekraft og kjøpelyst. 

Og at det virker er helt tydelig, bare spør de som prøver å selge brukte Model 3 nå om dagen.. 

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (53 minutter siden):

Fordi det påvirker salget, folks dømmekraft og kjøpelyst. 

Og at det virker er helt tydelig, bare spør de som prøver å selge brukte Model 3 nå om dagen.. 

I så fall er det kjøpelysten til folk som ikke har regnet på det eller tenker litt fremover. Jeg tviler på at så veldig mange impulskjøper såpass dyre ting som en bil, i hvert fall i denne prisklassen. I klassen fra en million og oppover er det nok en del mer impulskjøp, siden såpass dyre biler gjerne kjøpes av folk som uansett har mer penger enn de trenger. 

Brukt Model 3 er lett å selge om prisen er riktig. Lav rente på nye vil selvsagt presse prisen på brukte litt nedover, da må man sette ned prisen eller la bilen forbli usolgt. Kan man vente en måned får man nok bedre betalt igjen. 

uname -l skrev (55 minutter siden):

Det som er interessant er de akrobatiske øvelsene som gjøres for å late som om Tesla har noen $35k-modell annet enn på papiret. Man kan ikke en gang finne ut av den på Teslas egne web-sider.

Som du sikkert leste i linken min finnes den i virkeligheten også og ikke kun på papiret. Men Tesla promoterer den ikke akkurat, det kan jeg si meg enig i. Men igjen, lite relevant for det europeiske markedet da den ikke selges her. Vi ventet på den et halvt års tid men ga opp og kjøpte SR+.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...