Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (12 minutter siden):

Da er man jo ganske sikret mot dette dugg problemet

Sånn med tanke på at kameraet er på innsiden av ruten, så burde slikt egentlig gå på av seg selv i alle disse nymotens bilene. Men ja, vet man at knappen er der, noe man jo burde vite, så er dette kjapt å løse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, oophus said:

Sånn med tanke på at kameraet er på innsiden av ruten, så burde slikt egentlig gå på av seg selv i alle disse nymotens bilene. Men ja, vet man at knappen er der, noe man jo burde vite, så er dette kjapt å løse. 

Kamera er jo innkapslet i sin egen beholder, gjerne med innebygget varme. Ikke sikkert det får med seg dugg på innsiden..

46 minutes ago, Kahuna said:

Minst et at tilfellene i artikkelen så virket det som MAX-funksjonen bare gjorde problemet værre. Nesten så ventilajonsanlegget har 'samlet opp' fuktighet som det kvitter seg med på feil tidspunkt..

Ja det endrer jo saken litt.. Man får vel ID.3 både med og uten varmepumpe? Tro om det har noe å si hvilken utgave man har.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (47 minutter siden):

Ja det endrer jo saken litt.. Man får vel ID.3 både med og uten varmepumpe? Tro om det har noe å si hvilken utgave man har.

Det stemmer, og det kan fort være noe med varmepumpen.

Det ser ut til å være et problem som er oppdaget og mest utbredt i Norge. ID3 kommer med og uten varmepumpe, men alle ID3 importert av Møller har varmepumpe.

Om problemet er utbredt i Norge fordi majoriteten av norske biler har varmepumpe, eller om det er fordi det er mange ID3'er i Norge skal VW få lov til å finne ut av. 

Det kan jo kaaaaanskje være at det er et kleine problem med das software også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en Max på hjemlån nå fra Møller, i påvente av ID4 min som er på vei, og må si det er jo en knallgod bil å kjøre. Disse haptiske knappene var mye mindre problematiske enn jeg trodde, og etter en time eller no så trengte jeg ikke å se ned på dem lengre. Syns kanskje infotainmenten bruker hakket lang tid å starte opp, men når den er oppe så virker det solid.

Ellers hadde jeg forventet mer hardplast, slik det er nå finner jeg hardplast på dørene og enkelte felter på dashbordet. Resten er skinn(imitasjon?) og mykplast.

Matriselyktene helt fantastiske, og er omtrent det jeg kommer til å savne mest på ID4 min (1st ikke Max).

Hvis noen lurer på noe, eller vil at jeg skal sjekke eller teste no, bare gi beskjed så skal jeg forsøke å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (20 timer siden):

783. Har Android Auto og greier. Det overasket meg at Google Nav funket med visning i skjerm 2. Men det virker ikke som om IDLight fungerer med AA...? 

Jeg vet at BMW har fått til android auto i AR systemene sine, så kanskje det kan komme senere? Hadde vært stilig med IDLight og pilene i AR til å fungere med google maps. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Jeg vet at BMW har fått til android auto i AR systemene sine, så kanskje det kan komme senere? Hadde vært stilig med IDLight og pilene i AR til å fungere med google maps. 

Kan jo vær jeg som gjør noe feil og. Har faktisk skrudd av AR HUD (siden hele greia gav meg hodepine), men kan jo teste om den i det minste funker med AA.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Bra de har fikset opp litt i software, men den trenger virkelig å få mulighet til oppvarming av batteri før man ankommer laderen..

Det er en kjent bug som gir en dårligere ladekurve om man plugger i bilen over 10-20% SoC. Dette skjer sommeren som på vinteren, og er anerkjent at vil bli fikset i ME 2.1. 

Oppvarming av batteri forekommer hele tiden til der bilen vedlikeholder 13 grader i pakken. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Det er en kjent bug som gir en dårligere ladekurve om man plugger i bilen over 10-20% SoC. Dette skjer sommeren som på vinteren, og er anerkjent at vil bli fikset i ME 2.1. 

Oppvarming av batteri forekommer hele tiden til der bilen vedlikeholder 13 grader i pakken. 

13 grader er vel ikke nok til å få 150kW?

Men bra det ordnes. Rart ikke Bjørn har fått det med seg. 

Forbruket tar en stor hit av kulden da.. Høyere enn Model 3 til tross for at den ikke har firehjulstrekk som Teslan..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

13 grader er vel ikke nok til å få 150kW?

Men bra det ordnes. Rart ikke Bjørn har fått det med seg. 

Forbruket tar en stor hit av kulden da.. Høyere enn Model 3 til tross for at den ikke har firehjulstrekk som Teslan..

Aner ikke. Bilen starter uansett å varme batteriene til 13 grader når man starter å kjøre. Om bilen skal varme opp pakken ytterligere gjenstår jo å se, nå når VW etterhvert skal øke ladingen til 130 og 170kW. 

Dette er grunnen til det store spriket mellom forbruk tidlig i videoen og senere (det er også synlig pga 7kW forbruk når bilen står stille i starten).

Det forbruket taes med og man får ofte ~300Wh/km i forbruk tidlig, mens det sakte men sikkert daler når man kun skal vedlikeholde den temperaturen. Så den store forskjellen mellom ID.3 og Teslaen er at Teslaen utnytter varmen i pakken ned til under 10 grader i den om temperaturene er lave nok, mens ID.3 hele tiden opprettholder minst 13 grader i pakken. 



 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Aner ikke. Bilen starter uansett å varme batteriene til 13 grader når man starter å kjøre. Om bilen skal varme opp pakken ytterligere gjenstår jo å se, nå når VW etterhvert skal øke ladingen til 130 og 170kW. 

Dette er grunnen til det store spriket mellom forbruk tidlig i videoen og senere (det er også synlig pga 7kW forbruk når bilen står stille i starten).

Det forbruket taes med og man får ofte ~300Wh/km i forbruk tidlig, mens det sakte men sikkert daler når man kun skal vedlikeholde den temperaturen. Så den store forskjellen mellom ID.3 og Teslaen er at Teslaen utnytter varmen i pakken ned til under 10 grader i den om temperaturene er lave nok, mens ID.3 hele tiden opprettholder minst 13 grader i pakken. 



 

Da er vel det litt av grunnen til det økte forbruket da ja, at den må bruke energi på å varme batteriet og ikke henter spillvarme fra motoren.

Tesla varmer jo batteriet når det trengs. Blir jo 50 grader til man ankommer laderen. Dette burde jo ID.3 også få til og den skal vel få det etterhvert?

Taycan har jo og denne funksjonen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Da er vel det litt av grunnen til det økte forbruket da ja, at den må bruke energi på å varme batteriet og ikke henter spillvarme fra motoren.

Spillvarme fra motoren er jo ikke nok om pakken til Tesla går til under 10 grader i kulda. Folk har jo opplevd ikke optimal ladekurve der også på de nye bilene pga pakkene rekker å bli for kalde. Så det du sparer isåfall blir jo brukt tilbake igjen når man må varme opp pakken mot ladestasjonen. Det er heller ikke vist hvordan pakkene seg i mellom oppfører seg når ting er mer på plass. Tesla's pakke må jo opp i ca 40-50 grader for å få optimal ladekurve, noe som er litt høyt. Så hvis ID.3 klarer å få til 130/170kW oppgraderingen med 13 grader, så er jo det imponerende. Men det gjenstår jo å se. Personlig er jeg litt skeptisk, men blir positivt overrasket om de bikker 100kW på 13 grader. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Spillvarme fra motoren er jo ikke nok om pakken til Tesla går til under 10 grader i kulda. Folk har jo opplevd ikke optimal ladekurve der også på de nye bilene pga pakkene rekker å bli for kalde. Så det du sparer isåfall blir jo brukt tilbake igjen når man må varme opp pakken mot ladestasjonen. Det er heller ikke vist hvordan pakkene seg i mellom oppfører seg når ting er mer på plass. Tesla's pakke må jo opp i ca 40-50 grader for å få optimal ladekurve, noe som er litt høyt. Så hvis ID.3 klarer å få til 130/170kW oppgraderingen med 13 grader, så er jo det imponerende. 

De kjøres litt vel kaldt på Teslan ja, men LG batteriene ser ut til å klare det helt fint.

Er litt værre med Panasonic batteriene som står i Performance utgaven..

Vi får se om ID.3 noengang blir "ferdig" men akkurat nå har den høyere forbruk og lader mye saktere enn Model 3 i kulda.

Ville vært litt morro å sett samme test mot gamle Model 3 uten varmepumpe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Vi får se om ID.3 noengang blir "ferdig" men akkurat nå har den høyere forbruk og lader mye saktere enn Model 3 i kulda.

Verken Tesla eller ID.3 vil jo i teorien bli "ferdig". Dog man vet jo om enkelte forbedringer som kommer. Ladekurven og buggen rundt når man starter å lade er velkjent innenfor "First Mover Club" saken på Facebook og er blitt anerkjent fra Volkswagen.ID (som de kaller seg der) at vil bli fikset.  På toppen av dette så har man jo ryktene om oppgraderingen rundt ladehastighet. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Verken Tesla eller ID.3 vil jo i teorien bli "ferdig". Dog man vet jo om enkelte forbedringer som kommer. Ladekurven og buggen rundt når man starter å lade er velkjent innenfor "First Mover Club" saken på Facebook og er blitt anerkjent fra Volkswagen.ID (som de kaller seg der) at vil bli fikset.  På toppen av dette så har man jo ryktene om oppgraderingen rundt ladehastighet. 

Så det er på Facebook det diskuteres mest om denne bilen?
Har prøvd å følge litt med på elbilforumet men der er det nå helt dødt på ID.3 kategorien..

Ladehastigheten var vel ok i sommer? men buggen gjelder kansje bare når det e kaldt og man har over 10% SOC?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

De kjøres litt vel kaldt på Teslan ja, men LG batteriene ser ut til å klare det helt fint.

Er litt værre med Panasonic batteriene som står i Performance utgaven..

Vi får se om ID.3 noengang blir "ferdig" men akkurat nå har den høyere forbruk og lader mye saktere enn Model 3 i kulda.

Ville vært litt morro å sett samme test mot gamle Model 3 uten varmepumpe.

Tror ikke du skal ta tb sine lavtemp tester som noe fasit. Har sett testene hans. Han isolerte tak og bakseteruter for å spare energi. De aller fleste kommer ikke til å gjøre det. Han målte heller ikke energiforbruk laderen tilførte. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke du skal ta tb sine lavtemp tester som noe fasit. Har sett testene hans. Han isolerte tak og bakseteruter for å spare energi. De aller fleste kommer ikke til å gjøre det. Han målte heller ikke energiforbruk laderen tilførte. 

Han bruker jo Scan My Tesla som logger det meste. Desverre er det vel ikke kommet noe OBD software til ID.3 enda så man kan se hva som foregår i kulissene der. 

Er ganske vanlig å isolere taket på Model 3. Har gjort det selv og da man blir litt kald på ørene av glasstaket.
Men han burde gjort testene uten dette ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...