Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Så det er på Facebook det diskuteres mest om denne bilen?
Har prøvd å følge litt med på elbilforumet men der er det nå helt dødt på ID.3 kategorien..

Ladehastigheten var vel ok i sommer? men buggen gjelder kansje bare når det e kaldt og man har over 10% SOC?

Det er minimal forskjell på ladehastighet mellom tesla og vw. 2021 model. Med nye batterier korrekt forvarmet ligger de på ca 35min fra 10-80%. Vw er raskere til 100. 
 

77kwh batteriet til vw lader like raskt som teslas 78kwh batteri. 
 

VW har større kupe areal og volum enn model 3. Den skal bruke noe mere om vinteren.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (7 minutter siden):

Så det er på Facebook det diskuteres mest om denne bilen?
Har prøvd å følge litt med på elbilforumet men der er det nå helt dødt på ID.3 kategorien..

Ladehastigheten var vel ok i sommer? men buggen gjelder kansje bare når det e kaldt og man har over 10% SOC?

Vil jo tippe det, siden alle som kjøpte ID.3 fikk tilgang inn til den gruppen. Det er en gruppe styrt av VW med svar direkte fra dem, så en burde tru og forvente at diskusjon har litt mer verdi der enn ved f.eks elbilforumet for akkurat den modellen. 

Nei, buggen gjelder uansett sommer som vinter. Men ladekurven er jo justert litt lavere naturlig nok på vinteren. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Det er minimal forskjell på ladehastighet mellom tesla og vw. 2021 model. Med nye batterier korrekt forvarmet ligger de på ca 35min fra 10-80%. Vw er raskere til 100. 
 

77kwh batteriet til vw lader like raskt som teslas 78kwh batteri. 
 

VW har større kupe areal og volum enn model 3. Den skal bruke noe mere om vinteren.

 

VW er raskere til 100% siden den har en stor buffer i topp, så 100% er langt fra 100%.

Og så har du det med korrekt forvarmet.. Tesla fikser dette men ID.3 ser jo ut til å ankomme laderen med for kaldt batteri..

Håper man får noe info om hva som foregår når det kommer OBD apper.

 

ID.3 har mere luftmotstand enn Model 3 ja, men skulle tro at firehjulstrekken veide opp for dette og vell så det..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, kremt said:

Hvor stor bufferen på id3 er vanskelig å si, total buffer skal være på 4 kwh, dette er ikke særlig mye. Jeg tipper 2.5 i bunn og 1.5 i topp. De anbefaler vel 80 % daglig lading på id3.

Synes dette minner om temmelig høy buffer i toppen..

2020107367_211536.thumb.png.32c679bd421266a329f5ee4a19a524b7.png

Men man vet jo ikke før man får lest ut data..

Min Model 3 har 3.3kWh i bunnen og ingenting i toppen, og har vel den der hastigheten på rundt 90% før den daler ned mot 100%.

Kan hende de har ekstra buffer i starten som blir spist opp ganske raskt, og at det er 4kWh totalt etter det. Det er ikke så dumt det for å hindre forvirring blandt uvitende brukere. Lithiumbatterier taper seg en viss mengde helt i starten før det stabiliserer seg.

Edit: ser det er fylt på 77kWh, så må være utgaven med størst batteri det der. Usikker på om det er likt på de andre utgavene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Synes dette minner om temmelig høy buffer i toppen..

2020107367_211536.thumb.png.32c679bd421266a329f5ee4a19a524b7.png

Men man vet jo ikke før man får lest ut data..

Min Model 3 har 3.3kWh i bunnen og ingenting i toppen, og har vel den der hastigheten på rundt 90% før den daler ned mot 100%.

Kan hende de har ekstra buffer i starten som blir spist opp ganske raskt, og at det er 4kWh totalt etter det. Det er ikke så dumt det for å hindre forvirring blandt uvitende brukere. Lithiumbatterier taper seg en viss mengde helt i starten før det stabiliserer seg.

Edit: ser det er fylt på 77kWh, så må være utgaven med størst batteri det der. Usikker på om det er likt på de andre utgavene.

Jeg hater topp buffer, en masser av tilgjengelig energi som en ikke får brukt. Skikkelig sløsing av batterier son lett fikses i software med informasjon og sperrer om det trengs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (50 minutter siden):

Det er minimal forskjell på ladehastighet mellom tesla og vw. 2021 model. Med nye batterier korrekt forvarmet ligger de på ca 35min fra 10-80%. Vw er raskere til 100. 
 

77kwh batteriet til vw lader like raskt som teslas 78kwh batteri. 
 

VW har større kupe areal og volum enn model 3. Den skal bruke noe mere om vinteren.

 

det er absolutt forskjell:

image.png.dedce9b83e8fdd364f3a043ab21419c7.png

ref: 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Jeg hater topp buffer, en masser av tilgjengelig energi som en ikke får brukt. Skikkelig sløsing av batterier son lett fikses i software med informasjon og sperrer om det trengs. 

Alle batterier degenereres over bilens levetid, og bufferen i topp spises opp. Den sørger for at den kjappe initiale degenerasjonen man opplever med batterier uteblir og mye jevnere kommer over bilens levetid. 
image.png.77f45cd7d037539c4c375d935e791fcd.png

Opplevd degenerasjon blir rett og slett mye jevnere, og bilens WLTP tall vil stemme bedre overens både 3 og 10 år etter at bilen er solgt. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Alle batterier degenereres over bilens levetid, og bufferen i topp spises opp. Den sørger for at den kjappe initiale degenerasjonen man opplever med batterier uteblir og mye jevnere kommer over bilens levetid. 
image.png.77f45cd7d037539c4c375d935e791fcd.png
 

 

Ja jeg er veldig klar over hvordan batterier fungerer. Men jeg setter pris på å ha muligheten til å bruke denne toppen i starten, i motsetning til å ikke ha det valget. I mitt hode er det ganske logisk, men noen liker tydeligvis den trygge havn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 

Ja jeg er veldig klar over hvordan batterier fungerer. Men jeg setter pris på å ha muligheten til å bruke denne toppen i starten, i motsetning til å ikke ha det valget. I mitt hode er det ganske logisk, men noen liker tydeligvis den trygge havn. 

Greit nok det, men jeg regner med at du forstår hvorfor en topp-buffer er godt for batteriet også, samt hvorfor så mange bilprodusenter velger å innføre samme logikk med å inkludere dem? 

Fordelene med det er jo at batteriet vil leve lengre, samt at rekkevidden ikke har en "falsk-topp" som kun gjelder for bilens første ~50,000 km.  

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Greit nok det, men jeg regner med at du forstår hvorfor en topp-buffer er godt for batteriet også, samt hvorfor så mange bilprodusenter velger å innføre samme logikk med å inkludere dem? 

Fordelene med det er jo at batteriet vil leve lengre, samt at rekkevidden ikke har en "falsk-topp" som kun gjelder for bilens første ~50,000 km.  

Ja absolutt, det er derfor jeg liker å ha dette "dummy proof" med software som gir deg beskjed at nå gjør du noe som er negativt for batteriet. Så kan du veie opp selv om en ønsker denne ekstra risikoen/slitasjen eller ikke. I motsetning til de som har dummy proof med top buffer der en ikke har muligheten. Jeg tror de som implementerer gjør dette for å redde seg selv ift garanti. De er redde for de som topp lader konstant og at dette vill påvirke garanti. Men det er bare en teori. 

Nei batteriet vill ikke leve lengre, for det er ingen som sier at om en har muligheten til å lade til 100% så gjør en det hver dag. en får til og med beskjed. Men en har muligheten til å utnytte det og en har muligheten til å slite batteriet mer enn nødvendig. 

Litt som når jeg åpner en god flaske vin, jeg tømmer ikke ut ett glass å to selv om jeg vet at jeg ikke verken har godt av en hel flaske eller kommer til å drikke det. Jeg liker å ha muligheten til å drikke den opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er feil på disse model 3'ene. Det holder på å bli rettet opp. Er noe FW tjafs i fra gammel drivlinje på ny. 

Det er i alle fall for farten 2021 modellene får i dag. Gjelder tyske biler også. 
 

SR modellen er enda tregere.

Hva det blir i fremtiden vet ikke jeg for verken tesla eller vw. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er i alle fall for farten 2021 modellene får i dag. Gjelder tyske biler også. 
 

SR modellen er enda tregere.

Hva det blir i fremtiden vet ikke jeg for verken tesla eller vw. 

Jo, Tesla har lovet verdier og dette må de oppfylle. Den blir nok helt tilsvarende det du så. Altså pre 2021 modellene. Det jeg viste var forøvrig SR. LR gruser den jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Ja absolutt, det er derfor jeg liker å ha dette "dummy proof" med software som gir deg beskjed at nå gjør du noe som er negativt for batteriet. Så kan du veie opp selv om en ønsker denne ekstra risikoen/slitasjen eller ikke.

Fint for deg, men en enorm ulempe for han som skal kjøpe bilen brukt av deg, ettersom han har null kontroll på om du har ladet til 100% ofte eller ikke, og dermed risikerer at bilen har degenerert mer enn nabobilen i listene på finn.no. 

Degenerasjonskurven til biler med buffere vil ha en jevnere kurve samlet sett mellom alle bilene, mens hos biler uten denne bufferen så vil det naturlig nok være å forvente mye større avvik mellom bilene. 

 

Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Nei batteriet vill ikke leve lengre, for det er ingen som sier at om en har muligheten til å lade til 100% så gjør en det hver dag.

Statistisk sett så vil du ha ladet batteriet høyere X antall ganger enn andre med en elbil med satte grenser, rett og slett fordi du har muligheten til å gjøre det. 

Bonusen er jo at du har lengre rekkevidde de første 50,000 km, noe som nok kan være ei bonus for deg selv. Men samlet sett når man ser på hele bilflåten innenfor biler med og uten restriksjoner i Vmax, så vil bilene med lavere tillat Vmax leve lengre - statistisk sett. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sverreb said:

Moralen er altså å ikke kjøpe en brukt elbil som ikke har toppbuffer. At en selv vet hvordan batterier fungerer betyr ikke at fyren man kjøpte en bruktbil av vet eller brydde seg med å bevare bilen.

Kan slå begge veier det der, men ville ikke kjøpt en bil som har vært leaset eller leiebil for da har nok garantert folk gitt seg katta.

Kunne enkelt vært fikset med en lås i software da, litt som at Tesla noen ganger låser lånebilene sine i chill mode. 
Men det kommer kansje på sikt. Akkurat nå er det jo lite elektriske leiebiler på veiene.

Personlig har jeg aldri ladet min bil over 90%, så den har alltid hatt en god buffer i topp.
En Nissan Leaf lar deg ikke velge engang. Den kan bare lades til 100%. Hva som er 100% vites ikke, men om man ser på degraderingen til Leaf batterier misstenker jeg at det er for mye.

Om bilen min skal stå en stund prøver jeg å holde batteriet på rundt 50%. Det er jo vanskelig med en Leaf hvor man må planlegge akkurat når man må dra ut kontakten..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Fint for deg, men en enorm ulempe for han som skal kjøpe bilen brukt av deg, ettersom han har null kontroll på om du har ladet til 100% ofte eller ikke, og dermed risikert at bilen har degenerert mer enn nabobilen i listene på finn.no. 

Degenerasjonskurven til biler med buffere vil ha en jevnere kurve samlet sett mellom alle bilene, mens hos biler uten denne bufferen så vil det naturlig nok være å forvente mye større avvik mellom bilene. 

 

Statistisk sett så vil du ha ladet batteriet høyere X antall ganger enn andre med en elbil med satte grenser, rett og slett fordi du har muligheten til å gjøre det. 

Bonusen er jo at du har lengre rekkevidde de første 50,000 km, noe som nok kan være ei bonus for deg selv. Men samlet sett når man ser på hele bilflåten innenfor biler med og uten restriksjoner i Vmax, så vil bilene med lavere tillat Vmax leve lengre - statistisk sett. 

Nei det er ikke noe problem, han kan bare se i displayet på de to bilene. Om han vill være mer nøye kan han lese ut i fra bms. Mange muligheter her.

Dette er dog kun min mening, legger ikke skjul på det:)

 

Forøvrig er det mange andre ting som kan spille mye større rolle het, som temperatur regulering under lading. Dette har en lite innsyn til fra de forskjellige leverandører, det kan slå langt verre ut for antall ladesykluser batteriet tåler og igjen rekkevidden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...