Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Trestein said:

Ja her er statistikken

https://elbilstatistikk.no

ser at e tron har passert model x alt.

vw har faktisk flere el biler på veien i norge enn tesla. 
 

vi følger med!

Takk for linken!
Nissan Leaf er fremdeles "konge" i antall solgt.
Overrasket over at Tesla ikke dominerer så mye som jeg trodde.
VW og ikke minst VAG vil kanskje dominere om ett år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TL1000S skrev (Akkurat nå):

Takk for linken!
Nissan Leaf er fremdeles "konge" i antall solgt.
Overrasket over at Tesla ikke dominerer så mye som jeg trodde.
VW og ikke minst VAG vil kanskje dominere om ett år?

Ja vi får se. Id3 og id4 blir vel godt synlige vil jeg tippe. Andre kommer nok også. 
Skoda kommer nok til å selge bra også.

Tror mange savner flere japanske el biler.

En el Toyota hadde sikkert solgt. En litt større honda? Eller subaru? 
 

Litt overraskende ting i statistikken.

Nevnte noen. Eqc selger bra. Blant annet.

 

Lenke til kommentar

Det svenske magasinet Vi Bilägare slakter kvaliteten på ID.3 i elbiltest.

VW ID.3 ble testet mot Kia e-Niro, Hyundai Ioniq og Tesla Model 3.

ID.3 ender sist i konkurransen. Og kritikken går primært på den dårlige finishen og kvalitetsopplevelsen.

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det svenske magasinet Vi Bilägare slakter kvaliteten på ID.3 i elbiltest.

VW ID.3 ble testet mot Kia e-Niro, Hyundai Ioniq og Tesla Model 3.

ID.3 ender sist i konkurransen. Og kritikken går primært på den dårlige finishen og kvalitetsopplevelsen.

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

Elbiler er jo en del dyrere i sverige så de er gjerne litt mere kritiske i sine tester.

Vet ikke akkurat nå men da jeg kjøpte min Model 3 i fjor kosta den 200 tusen mere i Sverige, og alle tester derifra var jo derfor litt mere kritiske til den kontra Norske.

Men jeg har jo lært her på forumet at grunnen til at ID.3 har interiør i hardplast er jo fordi batteriet er så dyrt....

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men jeg har jo lært her på forumet at grunnen til at ID.3 har interiør i hardplast er jo fordi batteriet er så dyrt....

Hva mener du selv er grunnen, om det ikke er for å få ned kostnader? Må huske at ID.3 er første elbil VW selv mener de kan tjene penger på, hvorfor det? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Hva mener du selv er grunnen, om det ikke er for å få ned kostnader? Må huske at ID.3 er første elbil VW selv mener de kan tjene penger på, hvorfor det? 

På en bil i ID.3 sin prisklasse virker det litt billig..?

Hardplast går helt fint på en MG ZS eller en bil i lavere prisklasse, men id.3 begynner jo på 350 tusen.

Tesla Model 3 har forøvrig litt større batteri nå i nyeste utgave uten at de har skrudd opp prisen noe. VW har kansje en dyr batterileverandør?

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Nå vet jeg ikke så mye om plastikk (med untak av plastikk til 3dprintere men det er litt anneledes) men på en bil i ID.3 sin prisklasse virker det litt billig..?

Hva er billigst? Bruke plastikke direkte, eller å polstre denne igjen med nytt materiale over plastikken? 

Complexity skrev (11 minutter siden):

Hardplast går helt fint på en MG ZS eller en bil i lavere prisklasse, men id.3 begynner jo på 350 tusen.

Jepp. Det er jo en grunn til at ingen har tjent på å selge elbiler ennå. 

Det blir naturlig at elbilene som bygges for å passe et massemarkedet, at de starter litt i bunnen mens man presser seg inn for å kunne tjene på dem. Over tid, så vil nok standarden gå opp, men dette burde være forventet for slike modeller. Prisingen nå i starten er også satt slik pga VW trur folk betaler dette for dem. Hvor mye avanse de har på bilene vet vi ikke, men det har kostet å stenge ned profitabelt produksjon av biler på flere produksjonslinjer og hele fabrikker for å bygge dem om til MEB platformen, som man må hente igjen uten at det er synlig på bunnlinjen til rapporteringer senere. Da setter man prisen der man trur man kan bli kvitt bilene med så høy avanse man trur man kan få for dem. 

Du kan banne på at prisen vil presses ned jo flere MEB modeller man innfører inn i rekkene, og alt dette er analysert. Om ID.3'ene selges så har VW truffet bra, men de har garantert litt "lea-rom" for å justere nedover om de må det, ettersom dette uansett er noe de har designet inn mot strategien for å bytte hele produkt-porteføljen over tid. Men hele poenget deres er jo å betale ned capex kostnadene så kjapt som mulig. Ergo prisen som leker seg mot hva man tenker vil være akkurat der man kvitter seg med bilene man produserer nå i starten med ny-hype om en ny bil, også faller prisene litt og litt etter hvert. 

Hva sier salgstallene rundt ID.3 om analysen VW tok for å prissette bilen mot mulig avanse de kunne få på dem? Traff de godt, eller bommet dem? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det svenske magasinet Vi Bilägare slakter kvaliteten på ID.3 i elbiltest.

VW ID.3 ble testet mot Kia e-Niro, Hyundai Ioniq og Tesla Model 3.

ID.3 ender sist i konkurransen. Og kritikken går primært på den dårlige finishen og kvalitetsopplevelsen.

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

Elbiler er jo en del dyrere i sverige så de er gjerne litt mere kritiske i sine tester.

Vet ikke akkurat nå men da jeg kjøpte min Model 3 i fjor kosta den 200 tusen mere i Sverige, og alle tester derifra var jo derfor litt mere kritiske til den kontra Norske.

Men jeg har jo lært her på forumet at grunnen til at ID.3 har interiør i hardplast er jo fordi batteriet er så dyrt....

Sitat fra artikkelen:

Sitat

«Det finnes åpne barberblad-skarpe kanter i panseret, tetningen er tilfeldig og klumpete, og karosseritilpasninger er bitvis av alt annet en tysk kvalitet».

Håper virkelig at dette ikke er normen VW har lagt seg på disse bilene. Og da særlig på ID.4 som jo koster en god del mer, til tross for ikke noe lengre akselavstand.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (39 minutter siden):

Sitat fra artikkelen:

Håper virkelig at dette ikke er normen VW har lagt seg på disse bilene. Og da særlig på ID.4 som jo koster en god del mer, til tross for ikke noe lengre akselavstand.

Fikk ikke lest hele testen men det så ikke ut til at verken vw eller tesla kom best ut.

Det er klart at når el bilers priser ikke blir subsidiert like mye må de konkurrere med betydelig dyrere biler. Da vil nok de falle litt gjennom.

Men den viser at konkurranse er bra. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (50 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Sitat fra artikkelen:

Håper virkelig at dette ikke er normen VW har lagt seg på disse bilene. Og da særlig på ID.4 som jo koster en god del mer, til tross for ikke noe lengre akselavstand.

Fikk ikke lest hele testen men det så ikke ut til at verken vw eller tesla kom best ut.

Det er klart at når el bilers priser ikke blir subsidiert like mye må de konkurrere med betydelig dyrere biler. Da vil nok de falle litt gjennom.

Men den viser at konkurranse er bra. 

Fikk ikke lest hele testen? Hvem stoppet deg? Sjefen? Mora di? 😂

Dette er det som sies om Tesla i artikkelen:

Sitat

Tesla 3 er relativt dyr i Sverige – og taper poeng på totalkostnadene. Men som elbil får den mye ros.

Og dette er grunnen til at de koreanske bilene ble rangert foran Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 11/10/2020 at 10:33 PM, TL1000S said:

Takk for linken!
Nissan Leaf er fremdeles "konge" i antall solgt.
Overrasket over at Tesla ikke dominerer så mye som jeg trodde.
VW og ikke minst VAG vil kanskje dominere om ett år?

Leaf leverer et solid produkt og har solgt stabilt i mange år. Mye av grunnen til at de leder, er at de var tidlig ute og har solgt Leaf i "bøtter" siden 2011... 

Nå etterhvert som produsentene kan levere et produkt som både er forsvarlig økonomisk og salgbart i flere land, vil vi se et mer tradisjonelt kjøpemønster hvor bla nordmenn elsker tyske SUV og stasjonsvogner. 

Bilene med lavest forbruk eller beste app har aldri vært den mest solgte modellen, hverken for biler, vaskemaskiner eller tannkost. 
Det vil neppe endre seg selv om noen prøver å overbevise folket om det. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (33 minutter siden):

Det var omtalen av testen. Selve testen ligger bak betalingsmur hos vi bilegare

https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-hyundai-ioniq-kia-e-niro-tesla-model-3-och-volkswagen-id3-2020

 

Jeg får nok ikke hjulpet deg forbi den betalingsmuren nei. Mistenker du at Motor har vært unøyaktige i sin omtale? De sier jo ganske klart hvilken rekkefølge bilene havnet på og hvorfor.

 

"Totalt sett overskygger svakhetene modellens øvrige gode egenskaper, mener de. Som en av testerne sier: «Det er vanskelig å anbefale en bil som ikke er ferdig».

Og videre: «Sjelden har vi følt oss som forsøkskaniner som dette»."

 

"Totalt sett mener Vi Bilägare at Kia e-Niro er den beste bilen i testen, med god rekkevidde, bra plass, fornuftig og lettbetjent instrumentering og et ukomplisert eierforhold. De plasserer den hårfint foran Hyunai Ioniq, som har dårligere rekkevidde, men lavere totalkostnader på det svenske markedet.

Tesla 3 er relativt dyr i Sverige – og taper poeng på totalkostnadene. Men som elbil får den mye ros."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Jeg får nok ikke hjulpet deg forbi den betalingsmuren nei. Mistenker du at Motor har vært unøyaktige i sin omtale? De sier jo ganske klart hvilken rekkefølge bilene havnet på og hvorfor.

 

"Totalt sett overskygger svakhetene modellens øvrige gode egenskaper, mener de. Som en av testerne sier: «Det er vanskelig å anbefale en bil som ikke er ferdig».

Og videre: «Sjelden har vi følt oss som forsøkskaniner som dette»."

 

"Totalt sett mener Vi Bilägare at Kia e-Niro er den beste bilen i testen, med god rekkevidde, bra plass, fornuftig og lettbetjent instrumentering og et ukomplisert eierforhold. De plasserer den hårfint foran Hyunai Ioniq, som har dårligere rekkevidde, men lavere totalkostnader på det svenske markedet.

Tesla 3 er relativt dyr i Sverige – og taper poeng på totalkostnadene. Men som elbil får den mye ros."

Ja. Kunne tenk meg å sett hvordan støy, kjøreegenskaper, plass, energiforbruk, komfort osv ble vektet mellom dem.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ja. Kunne tenk meg å sett hvordan støy, kjøreegenskaper, plass, energiforbruk, komfort osv ble vektet mellom dem.

Betal da vel? Du har jo tidligere sagt at du var stinn av gryn, når du sa du vurderte en Taycan - men nå kan du ikke kjøpe en artikkel på internett? 🤔

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Betal da vel? Du har jo tidligere sagt at du var stinn av gryn, når du sa du vurderte en Taycan - men nå kan du ikke kjøpe en artikkel på internett? 🤔

Det kan jeg. Det er bare det at det finnes helt utrolig mange bilmagasiner i verden.

Kjøper stort sett artikler fra tyske magasiner som ams az mtz osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...