Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, sverreb said:

Moralen er altså å ikke kjøpe en brukt elbil som ikke har toppbuffer. At en selv vet hvordan batterier fungerer betyr ikke at fyren man kjøpte en bruktbil av vet eller brydde seg med å bevare bilen.

Vet om ei som alltid ruset bilen sin for å få varme i den på vinteren. Startet den og ga full gass så den skulle bli varm fortest mulig.
Dette var på Bardufoss og kunne fort være -30 grader der. Startet bilen og ga full gass.

Noen år senere så jeg bilen til salgs på Finn.no.. Stakkars person som kjøpte den..

Idioter finner man desverre over alt..

Har faktisk sett en del folk skrive i annonsen sin at bilen har vært lite ladet til 100%, og lite hurtigladet osv. Og dette kan man jo verifisere via OBD porten og på en del biler. Er jo nesten tryggere det enn å kjøpe en fossilbil man ikke aner historien til..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Complexity said:

Vet om ei som alltid ruset bilen sin for å få varme i den på vinteren. Startet den og ga full gass så den skulle bli varm fortest mulig.
Dette var på Bardufoss og kunne fort være -30 grader der. Startet bilen og ga full gass.

Noen år senere så jeg bilen til salgs på Finn.no.. Stakkars person som kjøpte den..

Idioter finner man desverre over alt..

Har faktisk sett en del folk skrive i annonsen sin at bilen har vært lite ladet til 100%, og lite hurtigladet osv. Og dette kan man jo verifisere via OBD porten og på en del biler. Er jo nesten tryggere det enn å kjøpe en fossilbil man ikke aner historien til..

Det er klart det er mange muligheter for skjulte å dyre feil. Her har kombinasjonen av skadelig bruk som sannsynligvis er vanlig, påvirker en ekstremt dyr komponent, kan gi sterkt tidsforsinket skade, og er vanskelig/umulig å sjekke for. Det er ikke noen heldig kombinasjon.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Idioter finner man desverre over alt..

Nettopp. Så hva burde man kjøpe? En fossilbil med RPM Limiter som gjør at du kan være 100% sikker på at rusing i -30 ved 8,000 RPM ikke har foregått, eller en bil uten RPM Limiter? 

Dette med batterier er jo enda verre, siden kostnadene kjapt tilsvarer flere motorer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Nettopp. Så hva burde man kjøpe? En fossilbil med RPM Limiter som gjør at du kan være 100% sikker på at rusing i -30 ved 8,000 RPM ikke har foregått, eller en bil uten RPM Limiter? 

Dette med batterier er jo enda verre, siden kostnadene kjapt tilsvarer flere motorer. 

Eller du kan se det litt andre veien.

En bil som alltid blir ruset til 7500 RPM kontra en som kansje bare blir ruset til 5000 RPM i hverdagen og 8000 RPM når det trengs fordi bilen annbefaler det istedet for å ikke si noe.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Eller du kan se det litt andre veien.

En bil som alltid blir ruset til 7500 RPM kontra en som kansje bare blir ruset til 5000 RPM i hverdagen og 8000 RPM når det trengs fordi bilen annbefaler det istedet for å ikke si noe.

Turtallet på en elbil havner vel forøvrig oppi 18000 på toppfart. Ganske mye altså.

Hæ? Dette er jo ikke sammenlignbart? 

Både elbiler med og uten strengere Vmax kan jo lades til 70-80% i hverdagene? 

Bil med top-buffer: 
Lader til "100%" og 4.1V i helgene og 80% eller 3.9V i hverdagene. 

Bil uten top-buffer:
Lader til 100% og 4.2V i helgene, og 80% eller 4.0V i hverdagene. 

Hva personer velger i hverdagene er jo helt lotto. Men totalt sett over en hel bilflåte med og uten top-buffer, så er sannsynligheten mye større for at bilene uten har mer degenerasjon enn de med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Hæ? Dette er jo ikke sammenlignbart? 

Både elbiler med og uten strengere Vmax kan jo lades til 70-80% i hverdagene? 

Bil med top-buffer: 
Lader til "100%" og 4.1V i helgene og 80% eller 3.9V i hverdagene. 

Bil uten top-buffer:
Lader til 100% og 4.2V i helgene, og 80% eller 4.0V i hverdagene. 

Hva personer velger i hverdagene er jo helt lotto. Men totalt sett over en hel bilflåte med og uten top-buffer, så er sannsynligheten mye større for at bilene uten har mer degenerasjon enn de med. 

Nå må du huske at det finnes biler som ikke lar deg velge - som eksempelet med Leaf som jeg gav. Kan bare lades til 100%.

Generelt biler uten appstøtte blir nok ladet fullest mulig hele tiden da folk ikke gidder å gå ut i bilen å skru det opp 4 timer før man skal avgårde.

Personlig er jeg glad for å kunne benytte hele batteriet som jeg vil, men jeg forstår problemstillingen når det gjelder bruktbiler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Nå må du huske at det finnes biler som ikke lar deg velge - som eksempelet med Leaf som jeg gav. Kan bare lades til 100%.

Da kjøper du ikke en gammel leaf regner jeg med? 

Premisset kan fint være nøyaktig samme elbil modell fra samme produsent. Den ene har garantert kun ladet til 4.1V, mens den andre er ukjent med mulighet til å lades til 4,2V. 

Hvilken bil kjøper du? 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Da kjøper du ikke en gammel leaf regner jeg med? 

Premisset kan fint være nøyaktig samme elbil modell fra samme produsent. Den ene har garantert kun ladet til 4.1V, mens den andre er ukjent med mulighet til å lades til 4,2V. 

Hvilken bil kjøper du? 

Kan godt kjøpe den som kan lades til 4.2 om batterihelsen er god, som man jo kan sjekke på en del biler. Man kan lese av batterihelse på Leaf og med OBD så det kan og være safe valg. Den viser jo batterihelsen i dashbordet og (dog ikke linært så man burde sjekke med LeafSPY også) 

Å ha buffer i topp er ikke ensbetydende med at batteriet ikke er misshandlet. Blir jo også skadet av å være utladet og det får man til på alle biler selv om de har buffer i bunn. Er bare å kjøre den tom å la den stå.

Har man valgfrihet og får guiding på hva som er annbefalt vil jeg tro de fleste tar mere vare på batteriet sitt. Har man buffer i topp så kanskje man gir sin lit på den og bare lader fult hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Kan godt kjøpe den som kan lades til 4.2 om batterihelsen er god, som man jo kan sjekke på en del biler.

... 

Du kan ikke sjekke batteriet med en OBD slik 99% av elbil kjøpere ikke vil være i stand til å gjøre. 

 

Hvem kjøper du? Eller hvem anbefaler du at en bekjent kjøper?

Complexity skrev (8 minutter siden):

Å ha buffer i topp er ikke ensbetydende med at batteriet ikke er misshandlet

 Vi snakker om sannsynlighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, oophus said:

Da kjøper du ikke en gammel leaf regner jeg med? 

Premisset kan fint være nøyaktig samme elbil modell fra samme produsent. Den ene har garantert kun ladet til 4.1V, mens den andre er ukjent med mulighet til å lades til 4,2V. 

Hvilken bil kjøper du? 

Stemmer ikke. Har Leaf 2015-modell, kan stilles slik at den lader til 80% (via kjørecomputer). 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Kan godt kjøpe den som kan lades til 4.2 om batterihelsen er god, som man jo kan sjekke på en del biler. Man kan lese av batterihelse på Leaf og med OBD så det kan og være safe valg. Den viser jo batterihelsen i dashbordet og (dog ikke linært så man burde sjekke med LeafSPY også) 

Å ha buffer i topp er ikke ensbetydende med at batteriet ikke er misshandlet. Blir jo også skadet av å være utladet og det får man til på alle biler selv om de har buffer i bunn. Er bare å kjøre den tom å la den stå.

Har man valgfrihet og får guiding på hva som er annbefalt vil jeg tro de fleste tar mere vare på batteriet sitt. Har man buffer i topp så kanskje man gir sin lit på den og bare lader fult hele tiden.

Jeg tror enkelte bilfabrikanter tenker ulikt tesla. For eksempel ønsker de at bilen skal være forutsigbar og repeterbar. 
 

Kjører du samme strekning og bruker en pedal funksjonen kan man lett gå på en feilvurdering når ikke bilen bremser like mye når batteriet er fullt. Da må man plutselig bruke bremsepedalen man ikke har brukt siste uken. 
 

Dessuten har nok store bilfabrikker resurser til å teste batteripakkene grundig før bilen settes i produksjon. Vw bruker like mye penger på utvikling som tesla omsetter for pr år. Holder de tilbake batteri gjør de det nok for en grunn. Kundemassen er nok ikke like tilgivende som mere nystartede firmaer har.

De kjører nok samme policy på id modellene som alle de andre bilene de lager. Men når man ser på dagens el biler så må de ha vert ufattelig heldig med e golfen. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, oophus said:

... 

Du kan ikke sjekke batteriet med en OBD slik 99% av elbil kjøpere ikke vil være i stand til å gjøre. 

 

Hvem kjøper du? Eller hvem anbefaler du at en bekjent kjøper?

 Vi snakker om sannsynlighet. 

Annbefaler den den bekjente å sjekke batteritilstand, eventuelt å ta med utstyr for å sjekke det selvfølgelig.

Oppgitt rekkevidde vil jo og være en indikasjon på batteriets helse, spesielt på biler som har en fast konstant på rekkevidden og ikke estimerer basert på kjørestil. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kalle Klo said:

Stemmer ikke. Har Leaf 2015-modell, kan stilles slik at den lader til 80% (via kjørecomputer). 

Er noen modeller av Leaf som lar deg justere til 80%, men eldre og nyere modeller enn den du har kan bare lades til 100%.

Er vel litt derfor noen ladestasjoner har en knapp for å velge om man vil lade til 80 eller 100%, siden noen bilen ikke kan velge dette selv.

MG ZS EV kan vel heller ikke velge? Om det ikke har kommet noe i en oppdatering da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Annbefaler den den bekjente å sjekke batteritilstand, eventuelt å ta med utstyr for å sjekke det selvfølgelig.

Oppgitt rekkevidde vil jo og være en indikasjon på batteriets helse, spesielt på biler som har en fast konstant på rekkevidden og ikke estimerer basert på kjørestil. 

Sannsynlighet! Hvem har størst sannsynlighet for å ha mest degradering? 

Svaret er rett frem og enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trestein said:

Jeg tror enkelte bilfabrikanter tenker ulikt tesla. For eksempel ønsker de at bilen skal være forutsigbar og repeterbar. 
 

Kjører du samme strekning og bruker en pedal funksjonen kan man lett gå på en feilvurdering når ikke bilen bremser like mye når batteriet er fullt. Da må man plutselig bruke bremsepedalen man ikke har brukt siste uken. 
 

Dessuten har nok store bilfabrikker resurser til å teste batteripakkene grundig før bilen settes i produksjon. Vw bruker like mye penger på utvikling som tesla omsetter for pr år. Holder de tilbake batteri gjør de det nok for en grunn. Kundemassen er nok ikke like tilgivende som mere nystartede firmaer har.

De kjører nok samme policy på id modellene som alle de andre bilene de lager. Men når man ser på dagens el biler så må de ha vert ufattelig heldig med e golfen. 

Om batteriet er veldig kaldt eller er 100% oppladet på Tesla sier bilen ifra om at regenerering er redusert. Man ser og hele tiden en striplet linje som viser hvor mye regenerering man har tilgjengelig.

Men kan skjønne at det er tryggere for Ola Nordmann at man bare alltid har regenerering uten å tenke på slikt. Men man får jo lite innsikt i hvordan bilen virker da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus said:

Sannsynlighet! Hvem har størst sannsynlighet for å ha mest degradering? 

Svaret er rett frem og enkelt. 

Sannsynligheten for at en Tesla eier tar var på batteriet sitt er nok høyere enn at en Leaf eier tar vare på sitt selv om Leafen har buffer i topp. 

Men om man skal lade til 100% hele tiden så har jo selvfølgelig bilen med buffer i topp minst sjanse for degradering.

Vi får vel litt statistikk om noen år når Polestar 2 uten buffer og ID.3 med buffer har vært på markedet en stund.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

Takk! Det samme gjelder fra 0.1-100%. Den andre bilen er nemlig satt til 0% garantert. 

?

Men jo mere effektiv bilen er og jo bedre rekkevidde den har jo sjeldnere trenger man å lade til 100%, som jo også er en faktor. Har som sakt aldri måtte lade min over 90% da rekkevidden alltid har vært nok da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Gå tilbake og sjekk hva vi faktisk snakket om. Sjansen er 0% for at bilen med top buffer har ladet til 4.2V gjennom dens levetid. Mens sjansen er der for at den andre bilen har det. 

Om du kan velge mellom to like biler, så velger du selvfølgelig den med 0% sjanse for at har blitt ladet oftere maks I SoC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus said:

Gå tilbake og sjekk hva vi faktisk snakket om. Sjansen er 0% for at bilen med top buffer har ladet til 4.2V gjennom dens levetid. Mens sjansen er der for at den andre bilen har det. 

Om du kan velge mellom to like biler, så velger du selvfølgelig den med 0% sjanse for at har blitt ladet oftere maks I SoC. 

Om jeg kan velge mellom samme bil, hvor den ene har 450km rekkevidde og den andre har 500km rekkevidde så velger jeg jo den med 500, selv om det betyr at batteriet får litt mere juling de 3 gangene jeg har behov for den rekkevidden.

Men du har ett poeng med at WLTP testing er mere realistisk med biler som har buffer. Batteriet har mere energi når det er helt nytt enn når det er brukt en stund og det blir jo sjult om man har en buffer å spise av.
Men det forutsetter at man spiser av bufferen da og ikke bare flytter den.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...