Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (Akkurat nå):

ROG STRIX OC med power limit på 480W hadde grei ytelse over Gaming Trio X. Det er hva jeg vil kalle god bin, når gaming Trio X, og tilsvarende kort som er ute ikke klarer like bra overclock og høy powerlimit som Asus ROG STRIX OC vil jeg kalle det «dårligere» bin.

Det er ikke en bin, det er bare kortet som kjører på høyere punkter på spenning/frekvens-kurven. F. eks. 2040 MHz / 1025 mV mot 2070 MHz / 1075 mV.

En godt binnet GPU vil kjøre 15, 30, eller kanskje 60 MHz høyere på tilsvarende spenning/frekvens-punkt enn en dårlig binnet GPU. Det er ingenting.

The Norwegian skrev (18 minutter siden):

Vil binning ha noe å si om man ikke har noen som helst tanke om å overklokke?

Ja, men jeg vil tro det har mer å si for ytelsen om kortet har høyere Power Limit og lavere temperaturer enn at det kjører 15-30 MHz høyere per punkt enn "dårlige" binnede kort. Hver 5. Celsius dropper klokkefrekvensen 15 MHz.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, N o r e n g said:

Det er ikke en bin, det er bare kortet som kjører på høyere punkter på spenning/frekvens-kurven. F. eks. 2040 MHz / 1025 mV mot 2070 MHz / 1075 mV.

En godt binnet GPU vil kjøre 15, 30, eller kanskje 60 MHz høyere på tilsvarende spenning/frekvens-punkt enn en dårlig binnet GPU. Det er ingenting.

Ja, men jeg vil tro det har mer å si for ytelsen om kortet har høyere Power Limit og lavere temperaturer enn at det kjører 15-30 MHz høyere per punkt enn "dårlige" binnede kort. Hver 5. Celsius dropper klokkefrekvensen 15 MHz.

Ja, det er derfor vi venter på Aorus Xtreme som har en av de beste luftkjølerne (beist) og forhåpentligvis høy PL.

Men som du sier vil det alltid være forskjell på chips men også kort og derme muligens greit å selge unna mest av de "billigere" produktene først fremfor kremen i toppsjiktet som nok er en del dyrere og mer krevende å produsere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (43 minutter siden):

Men hva er MHz-diffen på de to korta?

Techpowerup har anmeldt både gaming Trio X og ROG STRIX OC, de har dog ikke overklokka kortene, kun fjernet powerlimit med auto boost. 

I snitt lå Gaming Trio X på 1875mhz, og ROG STRIX OC på 1920mhz.

Gjennomsnitt fps: 

Gaming Trio X - 171,9 fps i 1440p

ROG STRIX OC - 174,7 fps i 1440p

ROG STRIX OC 480W - 177,1 fps i 1440p

Gaming Trio X - 112,8 fps i 4K

ROG STRIX OC - 115,6 fps i 4K

ROG STRIX OC 480W - 118,1 fps i 4K

 

Gaming TRIO X har maks powerlimit på 449W.

ROG STRIX OC har maks powerlimit på 480W.

Kilde:

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3090-gaming-x-trio/
 

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/

 

Konklusjon, jeg spiser i meg ordene når det kommer til Gaming Trio X, binnen er nok på et annet nivå på Trio X enn TUF, Eagle og de rimeligere modellene ;) 

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Knopflerius skrev (4 minutter siden):

Jeg var også inne og sjekka denne, og da var det fortsatt 8 inne, kjøpte et og nå er det 3 igjen!

Noen med erfaring eller tester å vise til på disse?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/compare?id=1168418

1 stk 3080 Aorus Master også på lager, hvis noen har lyst til å F5'e det kortet, dukker vel opp etter hvert 😅

Ett annet tips for å sjekke lagerstatus på komplett, søk på 3080 eller 3090 i søkefeltet, og så trykk på knappen "Vis kun på lager", og da dukker kort opp som er på lager, men som er "gjemt" bak "Motta varsel" knappen.

Endret av them33p
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...