Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Knut Erik Nilsen skrev (10 minutter siden):

Med unntak av silisiumandoden var vel dette omtrent som forventet.

Tesla setter med dette en ny standard som de andre bare må forholde seg til.

For aksjonærene i Tesla må det være beroligende at Musk & Co. ikke legger alle eggene i en kurv. Tesla ser ut til å satse på følgende katode-kjemier i sine biler LFP i de med kortest rekkevidde, NMC (811) eller NCA i de mellomste og dette nye batteriet i de største modellene. Lykkes Tesla med det de har satt seg fore ligger nok LG-Chem og Panasonic, som leverer henholdsvis NMC og NCA batterier; dårligst an.

Jeg tror Tesla vil lykkes, men jeg tror LFP vil bli en viktigere kjemi enn mange tror.

Og til slutt. Stakkars oljeindustrien!

Panasonic jobber med utvikling av faststoffbatterier sammen med Toyota. Så de klarer seg nok fint og ligger også kanskje foran i løypen skal man tro rapportene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, sverreb said:

Konvensjonen er diameter i mm, fulgt av høyde i tidels mm. Etter normal konvensjon ville dermed 4680 leses som 46mm i diameter og 8mm høy

Dette synes jeg er litt morsom og viser litt hvordan Musk tenker, og jeg er helt enig.
1. Forståelse av formatdefinisjonen er viktigere. Altså hvorfor disse tallene og hva det refereres til.
2. Formformatbetegnelsen viser ikke nødvendigvis nøyaktig format, og derfor er siste siffer alltid 0. (i.e. om en fysisk 21700-celle faktisk er 21x702mm, vil det fortsatt betegnes som "21700-celle."
3. Daglig forenkling: for-ty-six-eight-ty > for-ty-six-eight-hun-dre

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Modell S som koster meir enn Porsche? Meh. Jo, litt meir rekkevidde og 0-100. Så what?

I Kiev såg eg gammal lada som knuste alle porsche/ferrari +++ (selv om de var blodtrimma de og!) i dragrace. Men eg ville fortsatt valgt ferrari framfor lada. 

Model S var genial. Pris/performance/innovasjon - rått!
Model 3 - burde vert litt billigare, men fair enough.
Model X - imo, litt for dyrt med har sin nisje. 
Nye S - tviler sterkt. Ein må være TeslaFanBoyDeLux for å kjøpe den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Når de så roper om hjelp til eksperter om å søke for å fikse problemene de har, mot løsningene de sier de har, så blir det merkelig. 

“To be clear, I would like to not say that right now it’s just totally working. It's close to working, but it's not even now at the pilot plant level. It is close to working. All I can think it's fair to say probably it does work"

Løsningen ville selvsagt vært at de spør om hjelp fra CATL, Panasonic og LG-Chem mot avtaler om at hvis de ender opp med å bruke teknologien, så får Tesla deler av avansen i noen år for å dekke opp for R&D kostnader samt for å tjene litt selv på det. Om alle batteri-OEM's endte opp med å bruke teknologien, så ville Tesla selv - som kjøper batterier fra dem - tjene betydelig mer på mindre kostnader i celler. De ville nådd sine TWh mål kjappere, og hele kloden ville tjent på det. Så mens de nå planlegger å nå 20GWh innen noen år etter å ha løst en haug av problemer, så kunne man nådd 10-100 gangeren om de inkluderte sine egne underleverandører. 

Jeg reagerer på at du spammer flere ganger med akkurat det samme sitatet. De har allerede produksjonslinjer oppe og går, og det er bare ett av flere aspekter ved de nye batteriene han viser til her. Hvorfor skulle de spørre om hjelp fra andre med egne batterier? Det blir som å si at de burde fått noen andre til å produsere bilene sine, noe som åpenbart ikke er Teslas strategi.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, joakimb said:

I følge Elon er siste siffer alltid 0. Slikt liker ikke han, og derfor sløyfet de det sifferet.

I grunn et godt bilde på mye av det han snakket om i presentasjonen som handlet i stor grad om å forkaste gamle konvensjoner og erstatte de med bedre løsninger.

Å utfordre og finne nye løsninger er ikke Tesla alene om. Men det er litt uheldig at Tesla kaster bort ressursene på å motbevise løsninger som beviselig er best. Automasjonsgraden Tesla valgte på sammenstillingslinjene var helt absurd. Det ble en episk flaskehals og de måtte inn med personell som løste noen av oppgavene mye bedre. De kunne ringt "hvem som helst" å fått vite at det er idiotisk å bruke roboter til å installere ledningsnett eller blåse/tørke bort støv for eks.

En god bedriftsleder lar egoet bli igjen hjemme...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DDDD skrev (7 minutter siden):

Hadde Musk hørt på alle "ekspertene", ville jeg trolig nok vært ute og skiftet olje på bilen nå...

Her syns jeg du treffer spikeren på hodet! Tesla er et teknologiselskap først og ønsker å redusere CO2 utslippet til transportsektoren. Jeg syns det er kult at de er såpass åpne og deler det de finner og hva slags planer de har for fremtiden. Jeg er utrolig spent på hvordan en elbil er om 10-15 år :D

  • Liker 9
Lenke til kommentar
4 hours ago, gamlefar said:

Noe bedre rekkevidde med nesten dobbel pris?

Model S ble lansert i 2012. Nå er vi i 2020 og enda ser vi ikke bedre rekkevidde for samme pris. Tvert imot, så bare stiger prisene. På 8 år ser vi altså ingen fremgang på rekkevidde/pris for kundene.
 

Krona har falt 18-19% i verdi siden 2012. Er prissstigningen innenfor dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (3 timer siden):

Denne nye 4680 cellen skal altså ha 5x energitettheten og 6x effekttettheten som de eldre 2170 cellene.

Da må det samtidig nevnes at 4680 celler har 5,5x volumet av 2170 celler.

Noe skurrer her…

Det er feil. Dette er riktig:

5,5x volum

5x energi (ikke energitetthet)

6x effekt (ikke effekttetthet)

Jeg er litt skuffet over at det møtte ikke mine forventninger, men vet jo godt at forventningene var bygget på et ganske tynnt grunnlag så jeg har egentlig ikke så mye å være skuffet over. Jeg tenker det er omtrent "status quo" med 2170-celler. Altså bare format-endring uten noe nevneverdige praktiske forskjeller for kundene. De praktiske forskjellene vil kanskje vise seg senere i form av prisnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):
Dr. Bombay skrev (11 minutter siden):

Eller at den $25 000 kroners-bilen han lovet i 2018 er å få kjøpt i dag?

Kilde på at dette er noe de har lovt? Så vidt jeg vet har de bare snakket om dette som noe de muligens kunne finne på å gjøre i fremtiden, før i går. Nå sier de konkret 3 år.

Rett skal være rett. Han snakket i et intervju med Marques Brownlee om at en $25k bil burde være tilgjengelig om 3 år, fra 2018. Altså 2021 hvis de jobbet hardt med det. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker de fortsatt sylindriske celler? Kan ikke se hva fordelen er.

Historiske årsaker? Da Tesla ble startet hadde de tett kontakt med et entusiastfirma som het Electric Propulsion, de bygget sine egne batteripakker med laptopbatterier (18650-celler) fordi det var enkelt å få tak i og hadde bra nok ytelse.

Det begynner å bli noen år siden nå og i mellomtiden har Tesla skaffet seg ganske god kompetanse på å bruke sylindriske celler i batteripakker. Om de bytter til pungceller vil de kaste bort denne kompetansen. De vil også begynne på 'null' med pungceller. Nå er Tesla også et selskap som ikke er rett for å snu om på etablert praksis så de følger nok godt med på pungceller. At de fortsatt holder på sylindriske celler er nok et tegn på at de vurderer eventuelle fordeler med pungceller til ikke å være store nok i forhold til det de klarer å oppnå med sylindriske celler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle de ikke få drahjelp fra Panasonic? Du tror ikke Panasonic ønsker inntekter?

Hva er det som virker skjørt og veldig i det blå?

Fordi Panasonic har allerede trukket seg ut av et samarbeid med Tesla og de jobber med faststoffbatterier sammen med Toyota. Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier?

Det virker svært usikkert av årsaker som oophus3do har nevnt. De trenger drahjelp av andre og det er langt ifra sikkert at de får.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, gamlefar said:

Nei. Prisene har uansett økt betydelig. En prisøkning på 19% ville si at tidligere Performance utgaven til 505k skulle koste 600k i dag. 

Hva er det du prøver på?
Model S Performance 2012 kostet 92k USD.
Model S Performance 2020 koster 89k USD.
De få likhetstrekkene mellom disse er vel navnet og delvis det ytre utseendet, grovt sagt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...