Jump to content

Penguin

Medlemmer
  • Content Count

    168
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

191 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Grådig mye sutring i kommentarene her. Det skulle ikke kreve høyskolematte å forstå at dersom alle tar litt samfunnsansvar og flater ut energiforbruket sitt over hele døgnet, så vil spissbelastningen i nettet som helhet synke. Om spissbelastningen synker (eller i det minste ikke øker), så varer allerede utførte investeringer lenger. Den nye løsningen er et insentiv til å flate ut forbruket, men hver og en kan velge å heller betale for å holde seg i komfortsonen og gjøre akkurat som før. I hvilken grad allerede innbetalt nettleie har gått til å betale utbytte eller ikke kan jeg ikke svare på, men gitt at nettselskapene er mer eller mindre monopolbedrifter må jeg håpe/ønske/tro at dette er regulert. Noen som har kompetanse på det? En fagmessig utført timerfunksjon på VVB er antageligvis den lavesthengende frukten for ganske mange. Oppgradering fra dum-hus til.... noe. Ikke alle familier som trenger at VVB er toppladet med varmtvann hele døgnet. Elbileiere som ikke allerede har aktiv styring på lading av elbilen sin, har jeg veldig lite medfølelse for. Sorry. Jeg vet ikke hvor mange hytteeiere som kommer hjem med flatt elbilbatteri søndag kveld og absolutt må ha 500km rekkevidde mandag morgen, men dere utgjør ikke de brede lag av folket. I alle fall kan dere fortsette som før. Dere må bare (med rette) betale litt mer for komforten.
  2. Å kun kjøre VVB nattestid vil antagelig funke helt fint for ganske mange. Det er jo ikke sånn at Legionella blir et problem klokka 14 fordi man slo av varmekolben klokka 0600. Bare pass på at tidsuret er ratet for effekten til varmekolben. De fleste har vel minst 2kw kolbe.
  3. Det er fortsatt en strålende ide. Unik hardware. Bare synd at de har nerfet hele greia for meg med abonnementsopplegget for nær "selvfølgelige" features på den aktuelle hardwaren. Jeg jobber aktivt med å redusere mine abonnementstjenester, ikke med å få flere. Her hhv 49 og 79 kroner (lite/premium) per måned, nesten på høyde med en streamingtjeneste eller et billig mobilabo. Du kan fortsatt kjøpe dingsen uten abo, men da får du ikke tilgang til: ubegrenset lagring i skyen (lite) gdrive/dropbox integrasjon (premium) håndskriftgjenkjenning (premium) screen sharing (premium) Ingen garanti for at ikke neste kule feature kommer under 'premium plus' til 109,- per måned. Slippery slope, tror jeg står over. Lagring i skyen er helt fett for de som er happy med det. Jeg er ikke det. Noen som vet om man kan definere sin egen skylagringsløsning? Kjøper du med premium abo, får du en god rabatt og binder deg kun for 3 måneder. Så alt i alt en rimeligere inngang enn å kjøpe uten abo.
  4. Jeg har kommet til at problemet med teknisk gjeld ligger i at det har 'teknisk' i navnet. For da tenker slipsene at dette er noe teknisk avdeling skal løse. Teknisk gjeld er i all hovedsak et organisatorisk problem, og alle verdens fine IT verktøy kan ikke kjøpe organisasjoner ut av svak ledelse.
  5. Sant nok, og derfor forsøkte jeg å ikke uttale meg veldig bastant. Fortsatt usikker på om motor/eksosrensing/støydemping/kjøling/generator/likeretter for 20kW lar seg realisere innenfor 25kg, med ønsket effektivitet/kost/driftssikkerhet/serviceintervall for den aktuelle applikasjonen. Noen med peil på motorsykkel og snøscooter og/eller generatorer/kraftelektronikk som kan bidra med data fra virkeligheten her?
  6. Dagens elbiler er med dagens batterier et 100% fullgodt alternativ, 100% av tiden, for mindre enn 100% av brukerne.
  7. Jeg kan se det for meg. Men sannsynligvis forutsatt noen teknologiske eller produksjonstekniske nyvinninger. Hvor mye effekt kan man realistisk få ut av en dieselmotor/generator/likeretter-kombo, der forutsetningen er lav kost, lange vedlikeholdsintervaller, og der alt (inklusive kjøling og eksosrensing) er integrert i en 25 kg innkapslet enhet som skal utsettes for alskens klima og miljø? 20kw generatorer til anleggsbruk er vel sjelden håndbårne enheter, sånn til sammenligning? Komplekse mekaniske urverk er jævlig stilige, men kvarts urverk har likevel overtatt markedet...
  8. Jeg vil *tro* at du undervurderer både vektbesparelse og effektivitet for en motor/generator-kombo designet for konstant last/turtall. Og potensielt overvurderer effektbehovet. En modulær variant med lukkede moduler som hvermannsen kunne stappet inn og tatt ut av doningen før og etter langtur hadde vært kult. Men neppe praktisk. At en seriehybrid switcher til limp-home mode når batteriene er tomme er ikke "åpenbart uakseptabelt". Jeg anser det som en nødvendig feature, sånn at folk bruker bilen som en elbil og ikke en fossilbil med grønt alibi. Men det spiller antageligvis liten rolle, ettersom batterier alene allerede er eller vil være godt nok, billigere, og en mindre kompleks løsning enn enhver hybrid løsning. I alle fall for personbiler. Og jeg tror BMW innså akkurat dette, men at marketing stilte krav om en løsning for et ikke-problem. Kanskje mer relevant for langtransport, tunge anleggsmaskiner, etc.
  9. Jaaaa! Kan vi ikke for en eneste gangs skyld gjøre et snev av foredling av råstoffene våre her hjemme? Hører du, Øystein?
  10. Kan vi for alle disse nye, fine reaktorene få: økonomiske garantier for all nedrigging og sanering når den kommer? en garanti som ikke lar seg påvirke av politiske vinder, 'tilfeldige' konkurser eller 'uforutsette' kostnader? godtgjort at alle kostnader ved nedrigging og sanering er medregnet i energikostnaden? en testet, implementert og *lokalisert* løsning for behandling og permanent lagring av alt materiell som ikke trivielt kan resirkuleres, før bygging av reaktoren? økonomiske garantier for at energikostnaden per kwh ikke vesentlig overstiger prisen per kwh fra fossilfrie alternativer over sammenlignbart antall år? en vurdering av i hvilken grad kraftverket utgjør en fare for omgivelsene ved krigshandlinger og sabotasje?
  11. Relaterte nyheter: "Hydrogen lobbyist quits, slams oil companies’ “false claims” about blue hydrogen" https://arstechnica.com/tech-policy/2021/08/ex-lobbyist-slams-blue-hydrogen-says-it-would-lock-in-fossil-fuel-dependence/
  12. Er det noen som kjenner til kommersielle varmelagringsprodukter for hjemmemarkedet basert på parafinvoks eller andre lavtemperaturmedier? Vanntanker *er* jo veldig enkelt og billig, men med et PCM (Phase Change Materials) kan man i teorien lagre mer energi per volum og i tillegg ha en jevn ut-temperatur inntil hele varmelageret har solidifisert. Nevner parafinvoks spesifikt p.g.a. veldig egnet temperaturområde. (58-72 grader eller så. ) Har slitt med å finne gode og tilgjengelige data for hvor mange sykluser man kan forvente å få ut før materialet degraderes eller på annet vis mister ønskede egenskaper.
×
×
  • Create New...