Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Ser ut som det fremdeles er noen utfordringer, 12%ekstra kapasitet kan være verdt ekstrakostnaden for solid state og dårligere hurtiglading for noen, men dealbreaker for andre:

According to the company, the solid-state battery has 25% higher energy density, are environmentally friendly (no cobalt) and long-lasting. On the other hand, they are not ready for ultra-fast charging and it seems that the maximum system capacity is just 12% higher (441 kWh vs 396 kWh).

Trodde ikke hurtiglading var mulig på de første men det står at ultra fast charging ikke er tilgjengelig. Det kan bety at hurtiglading er mulig. 
 

Poenget er at noen har fått det til og at et buss batteri ikke har veldig høy energitetthet er ikke overraskende. De må jo tåle ekstremt mange ladesykluser

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (8 timer siden):

Fordi Panasonic har allerede trukket seg ut av et samarbeid med Tesla og de jobber med faststoffbatterier sammen med Toyota. Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier?

Det virker svært usikkert av årsaker som oophus3do har nevnt. De trenger drahjelp av andre og det er langt ifra sikkert at de får.

Hvilket samarbeid har de trukket seg ut av? De har faktisk nettopp fornyet samarbeidet:

https://www.electrive.com/2020/06/17/tesla-panasonic-renew-3-year-supply-agreement/

Holder også på med å utvide:

https://techcrunch.com/2020/09/08/panasonic-to-expand-battery-capacity-at-tesla-gigafactory/

Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier? Du får spørre Panasonic, som satser sammen med Tesla.

Hva er det som virker usikkert, og hvorfor?

Drahjelp av andre? Ja, Tesla sier jo at de vil kjøpe inn batterier fra alle de kan, i tillegg til egenproduserte batterier.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Rett skal være rett. Han snakket i et intervju med Marques Brownlee om at en $25k bil burde være tilgjengelig om 3 år, fra 2018. Altså 2021 hvis de jobbet hardt med det. 

Nei, det han sa var:

“That’s something we could do. If we work really hard i think maybe we could do that in three years.”

Han sa altså ikke at den burde være tilgjengelig eller at de planla noe slikt. Han sa at de kunne ha gjort det hvis de jobbet hardt med det, men det er altså ikke noe der om at dette var noe de faktisk planla å gjøre på det tidspunktet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Fra hvilken batteripris skal de halvere prisen fra? Med ingen utgangspunkt er det jo umulig å si hva det skal være. Og innen hvilket år skal de klare det? Det er mye snakk fra Tesla, men ingen konkrete mål.

Fra dagens batteripris.

De nye batteriene skal være i full produksjon i 2022.

Det kan jo lønne seg å lytte når noen snakker, i stedet for å lukke ørene for så å påstå at de ikke sier noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Man får ikke noe av det du nevner av kun å endre størrelse på battericellene.

Det var da en merkelig måte å se det på. De nye batteriene er jo en helhet av flere ting som er gjort, der størrelsen er et av flere aspekter som har direkte innvirkning på de nevnte tingene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Hvilket samarbeid har de trukket seg ut av? De har faktisk nettopp fornyet samarbeidet:

https://www.electrive.com/2020/06/17/tesla-panasonic-renew-3-year-supply-agreement/

Holder også på med å utvide:

https://techcrunch.com/2020/09/08/panasonic-to-expand-battery-capacity-at-tesla-gigafactory/

Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier? Du får spørre Panasonic, som satser sammen med Tesla.

Hva er det som virker usikkert, og hvorfor?

Drahjelp av andre? Ja, Tesla sier jo at de vil kjøpe inn batterier fra alle de kan, i tillegg til egenproduserte batterier.

Akkurat dette kan være årsaken til teslas battery historie. Om de har vert ute å panikkhandlet litium batterier Hos div leverandører er de nok låst til dette i 3 år

Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):
oophus3do skrev (8 timer siden):

Rett skal være rett. Han snakket i et intervju med Marques Brownlee om at en $25k bil burde være tilgjengelig om 3 år, fra 2018. Altså 2021 hvis de jobbet hardt med det. 

Nei, det han sa var:

“That’s something we could do. If we work really hard i think maybe we could do that in three years.”

Ikke spesielt annerledes enn slik jeg fornorsket det og tok inn årstallene. Mediene dro opp dette i hopetall og Elon likte Twitter meldinger om omtalen. Slik sett fordrer jeg det som at det kjapt blir en lovnad, da han ekstremt enkelt kunne oppklart saken om det ikke var det. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Ikke spesielt annerledes enn slik jeg fornorsket det og tok inn årstallene. Mediene dro opp dette i hopetall og Elon likte Twitter meldinger om omtalen. Slik sett fordrer jeg det som at det kjapt blir en lovnad, da han ekstremt enkelt kunne oppklart saken om det ikke var det. 

Dette må være norgesrekord i suppekoking på spiker! 

Kan du forklare hva du ikke forstår med "IF" og "COULD",så kan vi kanskje hjelpe deg.

Du fordrer det meste på en måte som ingen andre med lese og skrive ferdigheter gjør. Hadde satt pris på om du kunne avstått fra å kommentere når det er helt tydelig at du kun er her for å spre edder og galle om alt som skrives om Tesla uansett hvor positivt eller negativt det er.?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, hekomo said:

Det var da en merkelig måte å se det på. De nye batteriene er jo en helhet av flere ting som er gjort, der størrelsen er et av flere aspekter som har direkte innvirkning på de nevnte tingene.

Javel. Kan du forklare hvordan et nytt celleformat med samme energitetthet gir oss:

37 minutes ago, hekomo said:

billigere biler, lengre rekkevidde, lengre levetid

?

Lenke til kommentar
Daywalker skrev (Akkurat nå):

Dette må være norgesrekord i suppekoking på spiker! 

Kan du forklare hva du ikke forstår med "IF" og "COULD",så kan vi kanskje hjelpe deg.

Leste du hele sitatet, eller kom du bare halvveis? 
 

Sitat

Rett skal være rett. Han snakket i et intervju med Marques Brownlee om at en $25k bil burde være tilgjengelig om 3 år, fra 2018. Altså 2021 hvis de jobbet hardt med det. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Trestein said:

Solid state batterier har voldsomme fordeler i forhold til andre batterier.

De kan visst lages helt uten kobolt, i alle slags former, de er ikke brannfarlige og har 50% større energitetthets potensiale.

Har mercedes fått dette til vil nok alle følge etter. Da kan det bli mange giga fabrikker som lager blybatterier i forhold

Det er spådd at solid state blir en gamechanger ja. Når det gjelder energitetthet ser man ikke for seg at det er så mye mer å hente på dagens batterier med flytende elektrolytt. Man ser ikke for seg å kunne redusere degradering noe særlig heller etter det jeg har lest.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Når skal disse nye superbatteriene settes i vanlige biler da, 2025? Tesla 3 skulle jo koste 300 tusen, men endte på 450 for billigste. Ikke veldig imponert over det. Og verditapet har akselerert i det siste har jeg sett. Hjelper ikke mye å spare 10 tusen i året på drivstoff og 5 tusen på bom da.

SR+ kosta 370 tusen i fjor. Litt lavere enn 450.

SR utgaven som skulle være den billigste ble skrotet av en eller annen grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, trikola said:

egentlig er den jo ikke 'tabless' men tvert imot har svært mange faner - både i toppen og bunnen - som leder strømmen bort fra foliespiralene som utgjør både anode og katode og ut av cellen. Kort vei for strømmen betyr lite ohmsk oppvarming og derav følger mindre kjølebehov og derfor klarer cellen seg med dårligere varmeledning. Kjølebehovet er altså mindre fordi det produseres mindre varme.

Lagt til: og da kom de samme ord fra TU i https://www.tu.no/artikler/lykkes-tesla-med-batteriene-vil-de-vaere-verdensledende/499864:

Større tverrsnitt og kortere distanse utgjør kun en forskjell ved veldig høye strømstyrker. Det er ikke sånn at polene er en skikkelig flaskehals på dagens 21700 ved normal bruk. Akkurat hvordan Tesla ser for seg å feste disse nye cellene til strømskinner blir interessant å se.

Jeg greier ikke fri meg fra tanken om at Tesla kommer til å ende opp med de desidert mest komplekse og desidert minst servicevennlige batteripakkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...