Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo veldig positivt for Tesla :

1 : De som eier en Tesla bil fra før av kan bytte ut hele batteriet for en langt penere pris.
2 : Det blir langt billigere å eie flere av Tesla modellene.

Det er også mye som skjer innenfor batteriteknologien, IBM hadde jo en liten revolusjon i fjor og når de til slutt får igang en "masseproduksjon" av den type batteriteknologi de har så lover det jo veldig...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Et bilde fra innsiden av de nye 4680-cellene:

bd3.jpg

Kan det tenkes at hulrommet fylles med et varmerør (heatpipe) for å forbedre varmeledningen?

Jeg tror ikke det, husk at det du ser her er toppen av hvert lag med kobberfolie som er snittet og brettet ned. hvert lag leder strøm (og varme) opp i toppen av battericellen.  Kobber leder varme veldig bra., Og ifølge Teslas planer om nye batteripakker ser det ut til at de vil stable batteriene tett i tett slik at det ikke blir spesielt mye kjøling fra utsiden. Jeg forstår det som at kjølingen hovedsaklig vil gå til toppen og bunnen av battericellen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Hvis jeg har forstått rett blir 4680 både koboltfri og nikkelfri.

Hva er kilden din på dette? Jeg kan ikke finne noe i noen omtaler som tilsier at dette var forespeilet. Jeg finner påstander om at de jobber med en koboltfri nikkelkjemi, men ingenting som tyder på at den er produksjonsklar, eller at de har validert at den kan fungere. Dette har de da også snakket om lenge, så det er ingen nyhet. At de skulle ha hoppet over til jernfosfat utenfor kina er du den første jeg har sett som påstår.

7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nei, det har ikke skjedd noe nytt. Det er derfor Tesla satser på li-ion de nærmeste årene.

Faststoffbatterier er li-ion*. Forskjellen er i hvorvidt elektrolytten er i fast form eller som væske/gel i konvensjonelle lithium ion celler. Påstanden din om at det ikke har skjedd noe på faststoffbatterier, tror jeg ærlig talt ikke du er i posisjon til å vite noe om.

Li-ion betyr at ladningsbæreren i batteriet er lithium ioner. Utfordringen med faststoffbatterier er å få nok mobilitet i elektrolytten, men de endrer ikke på hva ladningsbæreren er.

*) Eller mer presist: kan være. Diskusjoner om faststoffbatterier omhandler i all hovedsak li-ion varianter, da gjerne med metallisk lithium

Lenke til kommentar
Malvado skrev (10 minutter siden):

Dette er jo veldig positivt for Tesla :

1 : De som eier en Tesla bil fra før av kan bytte ut hele batteriet for en langt penere pris.
2 : Det blir langt billigere å eie flere av Tesla modellene.

Det er også mye som skjer innenfor batteriteknologien, IBM hadde jo en liten revolusjon i fjor og når de til slutt får igang en "masseproduksjon" av den type batteriteknologi de har så lover det jo veldig...

1. Kanskje med unntak av noen veldig få bruktimporterte så har alle norske eiere av model S, X og 3 fortsatt batterigarantien i behold. Å bytte bare for større kapasitet, altså utenfor garanti, blir sikkert en dyr affære. Det spørs også om det er kompatibelt og om det er noe særlig vits. Tipper de som vil ha større batterikapasitet primært vil ha det for å øke rekkevidden og da vil de nok også ha andre effektiviseringer med på kjøpet: Mer effektive motorer, facelift, nye hjulbuer, andre dekk og felger osv. I praksis vil nok disse kjøpe ny bil og selge sin gamle Tesla til noen som er fornøyd med rekkevidden.

Kan jo nevne at min model S bare har tapt 7% rekkevidde på sine 170 000 km og 7 år levetid. Hadde jeg fått tilbud om å bytte batteri til som doblet rekkevidda, for 200 000 kr, så ville jeg takket nei. Det koster mer enn det smaker for min del. Synes rekkevidda er hekt ok som den er.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, RJohannesen said:

Jeg tror ikke det, husk at det du ser her er toppen av hvert lag med kobberfolie som er snittet og brettet ned. hvert lag leder strøm (og varme) opp i toppen av battericellen.  Kobber leder varme veldig bra., Og ifølge Teslas planer om nye batteripakker ser det ut til at de vil stable batteriene tett i tett slik at det ikke blir spesielt mye kjøling fra utsiden. Jeg forstår det som at kjølingen hovedsaklig vil gå til toppen og bunnen av battericellen.

Får de til dette er det bra. Poenget med tab cooling er jo at man unngår store temperaturtransienter i cellene. Varmen ledes "opp og ned" via anode/katode og ikke gjennom elektrolytten. Når man tar ut mye effekt er det først og fremst terminalene på cellene som blir varme, over tid blir selve cellen varm og hvis man leder varmen ut raskeste vei er dette selvfølgelig smart.

Lenke til kommentar

"Denne nye 4680 cellen skal altså ha 5x energitettheten og 6x effekttettheten som de eldre 2170 cellene.

Da må det samtidig nevnes at 4680 celler har 5,5x volumet av 2170 celler.

Noe skurrer her…"

Noe skurrer definitivt. Det skurrer allerde når det påstås at batteriet har 16% lengre "range". Rekkevidde er som kjent ingen egenskap ved et batteri, og man må derfor spørre seg om hvorfor det nevnes.

Rekkevidde for en bestemt biltype avhenger av hvor mye lagret energi man tar med seg. Hvis energitettheten øker med 5x så bør rekkevidden også øke 5x om man har like stort batterivolum.

Forklaringen er sannsynligvis at 5x energi er per celle, og ettersom volumet av hver cell er 5,5x støttre så ha man derfor faktisk en reduksjon i energitetthet per volumenhet på ca 10%.

 

 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Jan K Andersen said:

Noe skurrer definitivt. Det skurrer allerde når det påstås at batteriet har 16% lengre "range". Rekkevidde er som kjent ingen egenskap ved et batteri, og man må derfor spørre seg om hvorfor det nevnes.

Det henger sannsynligvis sammen med at mindre volum i batteripakken går med til kjølekanaler og at hele batteripakken blir høyere (disse cellene er 8 cm lange mot tidligere 7 (8cm er 14% mer enn 7cm...) . Dermed kan man lage et batteripakke med større totalt volum på samme fotavtrykk. Disse cellene kan åpenbart, av samme grunn, ikke brukes i en retrofitpakke for eksisterende biler da hele bilen må redesignes for den høyere batteriboksen hvis de ikke har mye ledig plass i dagens (Jeg regner da med at liggende celler er uaktuellt)

Det kan også ha implikasjoner for bilenes høyde. Gulvet i en del elbiler blir ubehagelig høyt p.g.a. batteriet, å heve det enda en cm gjør det ikke bedre. Dette kan naturligvis motvirkes ved å bygge hele bilen høyere, slik at setene kan komme lengre opp, men det vil ha implikasjoner for bilens konstruksjon og dermed luftmotstand. Alternativt kan man lage forbrønner i batteriet, men da går volumet ned igjen.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (24 minutter siden):

Det henger sannsynligvis sammen med at mindre volum i batteripakken går med til kjølekanaler og at hele batteripakken blir høyere (disse cellene er 8 cm lange mot tidligere 7 (8cm er 14% mer enn 7cm...) . Dermed kan man lage et batteripakke med større totalt volum på samme fotavtrykk. Disse cellene kan åpenbart, av samme grunn, ikke brukes i en retrofitpakke for eksisterende biler da hele bilen må redesignes for den høyere batteriboksen hvis de ikke har mye ledig plass i dagens (Jeg regner da med at liggende celler er uaktuellt)

Det kan også ha implikasjoner for bilenes høyde. Gulvet i en del elbiler blir ubehagelig høyt p.g.a. batteriet, å heve det enda en cm gjør det ikke bedre. Dette kan naturligvis motvirkes ved å bygge hele bilen høyere, slik at setene kan komme lengre opp, men det vil ha implikasjoner for bilens konstruksjon og dermed luftmotstand. Alternativt kan man lage forbrønner i batteriet, men da går volumet ned igjen.

De snakker om å fjerne overflødig materiale og har noen skisser med konstruksjoner som fjernes. Disse utgjør på øyemål rundt 5% bedre pakking av battericellene. Det blir også litt mindre celle-emballasje. Regnestykker:

4680-celler har 5,48x volumet til 2170-celler

4680-celler har 2,80x overflatearealet til 2170-celler

Det er sikkert ikke særlig tykk emballasje, men burde utgjøre ytterligere ca 2%

Større celler gir også litt mer kant-effekt, noe jeg antar utgjør ca -2%. Altså tapt arealeffektivitet.

Så alt i alt regner jeg med ca 5% økt tetthet i XY-planet.

I høyden, Z-retning blir cellene 14% høyere, men det nevnes også mer effektiv pakking ved fjerning av overflødig materiale. Altså pluss 10 mm og minus noen få millimeter, la meg anta 2 mm fjernet overflødig materiale. Da blir batteripakken totalt 8mm tykkere.

Dette gir i teorien 8 mm lavere bakkeklaring, noe som enkelt kan kompenseres ved å justere fjering og dempere med 8mm. Dvs. "skalaen" for vandring flytter seg med 8mm. Aner ikke om det kommer i konflikt med noe typegodkjenninger eller noe sånt, men det ligger innafor det man kan forvente at dekkslitasje endrer bakkeklaringen.

Jeg tviler på de kommer til å endre gulv-høyden i noen av bilene eller fjerne celler for å lage fotbrønner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Dette har visst gått under radaren for de fleste. Hadde vert spennende å sett spesifikasjoner. Det ser ut til at mercedes klarer denne teknikken 4400 ladesykluser må være ganske ok.

Mercedes har også en lastebil som skal komme med fast elektrolytt, men det var med estimert levering fra 2024. Det er diskutert i tråden etter artikkelen om disse nye lastebilene. Bussene til MB passer nok bedre inn i den tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mercedes har også en lastebil som skal komme med fast elektrolytt, men det var med estimert levering fra 2024. Det er diskutert i tråden etter artikkelen om disse nye lastebilene. Bussene til MB passer nok bedre inn i den tråden.

Nå så jeg faktisk hele battery day og det må være relevant at mens tesla tror de kan forbedre dagens batterier innen 2023 (hva dette er i tesla tid aner jeg ikke) så selger Mercedes busser med solid state batteri i 2020. Det betyr i praksis at tesla kan være på helt feil vei. 

Når Mercedes tilbyr disse batteriene til en så tung applikasjon som bussdrift betyr dette at dette er testet og produksjonen er i orden.

Alle forstår at disse batteriene kan brukes i alt fra biler til stasjonær lading.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

det må være relevant at mens tesla tror de kan forbedre dagens batterier innen 2023 (hva dette er i tesla tid aner jeg ikke) så selger Mercedes busser med solid state batteri i 2020. Det betyr i praksis at tesla kan være på helt feil vei.

Jeg har ikke lest om noen solid state batterier som takler hurtiglading.

Ta det med en klype salt riktignok, inntil idag visste jeg ikke at det fantes solid state batterier i salg engang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke lest om noen solid state batterier som takler hurtiglading.

Ta det med en klype salt riktignok, inntil idag visste jeg ikke at det fantes solid state batterier i salg engang...

Solid state batterier har voldsomme fordeler i forhold til andre batterier.

De kan visst lages helt uten kobolt, i alle slags former, de er ikke brannfarlige og har 50% større energitetthets potensiale.

Har mercedes fått dette til vil nok alle følge etter. Da kan det bli mange giga fabrikker som lager blybatterier i forhold

Lenke til kommentar
5 hours ago, 6RCURCGB said:

Om man kjøler fra kjernen eller utsiden løser ikke problemet med svært dårlig varmeledningsevne...

Det er vel som følger  - ble også sagt, selv om ikke helt tydelig:

'tabless' konstruksjon sørger for at strømmen har betydelig kortere vei ut av cellen - egentlig er den jo ikke 'tabless' men tvert imot har svært mange faner - både i toppen og bunnen - som leder strømmen bort fra foliespiralene som utgjør både anode og katode og ut av cellen. Kort vei for strømmen betyr lite ohmsk oppvarming og derav følger mindre kjølebehov og derfor klarer cellen seg med dårligere varmeledning. Kjølebehovet er altså mindre fordi det produseres mindre varme.

Lagt til: og da kom de samme ord fra TU i https://www.tu.no/artikler/lykkes-tesla-med-batteriene-vil-de-vaere-verdensledende/499864:

Quote

Mæhlen støtter også Teslas anføringer om at det nye «tabless» celledesignet minker motstanden i batteriene, noe som fører til mindre varmeutvikling og dermed mindre tap per syklus. Det nye designet skal gjøre det mulig å lage større og kraftigere battericeller.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Mercedes har også en lastebil som skal komme med fast elektrolytt, men det var med estimert levering fra 2024. Det er diskutert i tråden etter artikkelen om disse nye lastebilene. Bussene til MB passer nok bedre inn i den tråden.

Så Du konkluderer med at leveringene vil bli samtidige. Og at muligens dei 500 000 batteribusser som surrer rundt i China har vært observert av MB (Merzedes Bens) eller Tyske diplomater (hardkodet og videreformidlet). 

 

En meget drøy påstand å komme med i komentarfeltet her på TU. Som nok vil få konsekvenser.

 

Og at en ny «batteryday» kan anonseres om 3 til 4 år er det vel ingen som tviler på, da dagens vil være glømt (fortrengt)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Solid state batterier har voldsomme fordeler i forhold til andre batterier.

De kan visst lages helt uten kobolt, i alle slags former, de er ikke brannfarlige og har 50% større energitetthets potensiale.

Har mercedes fått dette til vil nok alle følge etter. Da kan det bli mange giga fabrikker som lager blybatterier i forhold

Ser ut som det fremdeles er noen utfordringer, 12%ekstra kapasitet kan være verdt ekstrakostnaden for solid state og dårligere hurtiglading for noen, men dealbreaker for andre:

According to the company, the solid-state battery has 25% higher energy density, are environmentally friendly (no cobalt) and long-lasting. On the other hand, they are not ready for ultra-fast charging and it seems that the maximum system capacity is just 12% higher (441 kWh vs 396 kWh).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...