Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

DDDD skrev (5 minutter siden):

Hva er det du prøver på?
Model S Performance 2012 kostet 92k USD.
Model S Performance 2020 koster 89k USD.
De få likhetstrekkene mellom disse er vel navnet og delvis det ytre utseendet, grovt sagt.

Jeg sikter til utgaven fra 2013 som kostet ca. 505k. Den hadde 85 kWh batteri.

Performance-versjonen fra 2013 startet på 595k.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målestandarden ble først brukt på små knappceller, f. eks. 2532, som er 25 mm i diameter og 3,2 mm høy. Her gir det mening, for å slippe å bruke komma i betegnelsen. På større celler blir det mange siffer, men skal man holde seg til standarden, ville betegnelsen på de nye cellene her være 46800

Lenke til kommentar
DDDD skrev (Akkurat nå):

Hvordan var kronen mot USD da og nå?

Har allerede kommentert prisøkningen i dollar lenger opp for versjonen som kostet 505k. 

For Performance utgaven til 595k, så vil den ha kostet ca. 708k med 19% prisøkning pga valuta. I dag starter derimot  Performance på 950k.
Forstår du nå tegningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DDDD said:

Hadde Musk hørt på alle "ekspertene", ville jeg trolig nok vært ute og skiftet olje på bilen nå...

Kanskje, sålenge han ikke hadde spurt Nissan, Toyota eller BMW...

51 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tenker det er omtrent "status quo" med 2170-celler. Altså bare format-endring uten noe nevneverdige praktiske forskjeller for kundene. De praktiske forskjellene vil kanskje vise seg senere i form av prisnivå.

Ja, vi bare driter i IEC normene.

Når det gjelder større sylindriske celler øker energimengden per volum men i batteripakken går pakketettheten ned. Skal bli interessant å se resultatet. At Tesla går for større celler med eksisterende format tar jeg som en innrømmelse på det faktum at mange små celler er dyrere enn færre store. Lurer på hvor lang tid det tar før de går for prismeceller...

Lenke til kommentar
34 minutes ago, gamlefar said:

Fordi Panasonic har allerede trukket seg ut av et samarbeid med Tesla og de jobber med faststoffbatterier sammen med Toyota. 

Panasonic holder nå på å installere en ny produksjonslinje ved Gigafactory. Samarbeidet med Tesla er helt i orden. https://electrek.co/2020/09/08/tesla-gigafactory-nevada-panasonic-expansion-new-production-line/

34 minutes ago, gamlefar said:

Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier?

Fordi det er ikke sikkert det er mulig å masseprodusere faststoffbatterier med god nok egenskaper på alle områder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, gamlefar said:

Har allerede kommentert prisøkningen i dollar lenger opp for versjonen som kostet 505k. 

For Performance utgaven til 595k, så vil den ha kostet ca. 708k med 19% prisøkning pga valuta. I dag starter derimot  Performance på 950k.
Forstår du nå tegningen?

Du danner jo dine påstander på enkle faktafeil. I dette tilfellet enkel valutaberegning.

2012 S Perf = 92k USD * 6,4 = 595k NOK
2020 S Perf = 89k USD * 10,6 = 950k NOK

Nei, S Performance har ikke blitt dyrere, heller langt billigere mtp. ekstrautstyr og lignende ferdig innbakt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (4 timer siden):

Er naturlig at luksussegmentet får siste skrik, men nå snakker jo Musk om at de er i gang med å produsere en bil til $25 000/234 000 kr. med nye teknologien. Det fordrer masseproduksjon og vil nok ta noen år før vi ser på markedet.

Kanskje man finner noe slikt under den duken han viste frem..

Tesla-hatchback.thumb.jpg.4b25d88595df5d4d1dd3494d9e8b6574.jpg

Sannsynligvis en 3-dørs med 4 seter, god svingradie, LFP-batteri, ingen frunk og økt fokus på ettersalg-oppgraderinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, gamlefar said:

Har allerede kommentert prisøkningen i dollar lenger opp for versjonen som kostet 505k. 

For Performance utgaven til 595k, så vil den ha kostet ca. 708k med 19% prisøkning pga valuta. I dag starter derimot  Performance på 950k.
Forstår du nå tegningen?

Kan ikke skjønne at det er snakk om bare 19% valutaendring. I 2013 var dollaren på rundt 6 kroner. Nå er den på 9,4. Det betyr at en bil som koster 100k USD ville man måtte betale rundt 600.000 kroner for i 2013, mens nå vil man måtte betale rundt 940.000 kroner.

Er nok snakk om over 50% endring pga valuta.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Panasonic holder nå på å installere en ny produksjonslinje ved Gigafactory. Samarbeidet med Tesla er helt i orden. https://electrek.co/2020/09/08/tesla-gigafactory-nevada-panasonic-expansion-new-production-line/

Fordi det er ikke sikkert det er mulig å masseprodusere faststoffbatterier med god nok egenskaper på alle områder. 

Panasonic ville ikke forlenge eller være med på planene i Kina. Er bare snakk om å fullføre dagens kontrakt.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Kan ikke skjønne at det er snakk om bare 19% valutaendring. I 2013 var dollaren på rundt 6 kroner. Nå er den på 9,4. Det betyr at en bil som koster 100k USD ville man måtte betale rundt 600.000 kroner for i 2013, mens nå vil man måtte betale rundt 940.000 kroner.

Er nok snakk om over 50% endring pga valuta.

Det var en annen som kommenterte at det skyldtes valutaendring på 18-19%.

Men ja, du har rett dersom det er snakk om 50% endring.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fordi det er ikke sikkert det er mulig å masseprodusere faststoffbatterier med god nok egenskaper på alle områder. 

Batterier med fast elektrolytt er da langt unna kommersialisering. Eller har det skjedd noe denne uken jeg ikke har fått med meg?

Quote

In contrast to work on Li-ion batteries, SSB research stand sout as long-term and high-risk, but potentially high-reward. Historically, SSB research has focused on improving the ionic conductivity of solid-state electrolytes (SSE). Ceramic solids, including garnet oxides and several sulphides, are now sufficiently conductive, and electrolytes are no longer the biggest hurdle facing SSB development [3]. The current barriers arise at the electrode-electrolyte interfaces, in the mechanics throughout the cell, and in processing at scale

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2515-7655/ab95f4/pdf

Endret av 6RCURCGB
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, 6RCURCGB said:

Batterier med fast elektrolytt er da langt unna kommersialisering. Eller har det skjedd noe denne uken jeg ikke har fått med meg?

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2515-7655/ab95f4/pdf

Nei, det har ikke skjedd noe nytt. Det er derfor Tesla satser på li-ion de nærmeste årene.

Og så klart vil Tesla samtidig jobbe med faststoffbatterier og slikt som kan lønne seg på lang sikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Kanskje man finner noe slikt under den duken han viste frem..

Tesla-hatchback.thumb.jpg.4b25d88595df5d4d1dd3494d9e8b6574.jpg

Sannsynligvis en 3-dørs med 4 seter, god svingradie, LFP-batteri, ingen frunk og økt fokus på ettersalg-oppgraderinger.

Håper det! En slik liten Tesla sak til jobbpendlingen/mindre gjøremål og en model Y til turer med flere personer/langtur/hyttetur hadde passet meg helt perfekt. Prøver å løse våre behov med en Leaf/M3 kombo i dag og det fungerer forsåvidt men en "Mini Tesla"  og en Model Y ville vært noe helt annet ja. 

Kommer de med noe slikt til 25k USD så er det et garantert kjøp for vår del. 

Lenke til kommentar

Tesla begynte for noen år siden å bruke celleformatet 2170 i tillegg til 18650 som de brukte fra før fordi det var gunstig for den rimeligere model 3. Nå legger de til 4680 i miksen for ytterligere prisreduksjoner. Den er antagelig myntet på en $25k-bilen. Om jeg har forstått riktig så er pris og fokus på ressursbruk hovedgrunnene. Hvis jeg har forstått rett blir 4680 både koboltfri og nikkelfri. LFP har tradisjonelt lavere energitetthet enn f.eks NMC og NCA pga lavere cellespenning. Da er det en svært bra prestasjon å klare samme nesten samme energitetthet som 2170.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (7 timer siden):

Bilene blir bare dyrere og dyrere med  bedre rekkevidde. Det burde ha gått andre veien. Samme pris med bedre rekkevidde. Man må selvsagt se på dollarkursen, men det har uansett ikke beveget seg fremover. Rimeligere, kjipere og mindre Model 3 er nettopp det og erstatter ikke gamle Model S.

Det har det da gjort. Mustang Mach-e med 610 km rekkevidde koster ca 500.000 , Da model S ble introdusert så kostet vel den ca 550000 og hadde kortere rekkevidde. Og det var med en dollarkurs som var langt bedre en dagens....

Endret av -Birger-
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Tesla begynte for noen år siden å bruke celleformatet 2170 i tillegg til 18650 som de brukte fra før fordi det var gunstig for den rimeligere model 3. Nå legger de til 4680 i miksen for ytterligere prisreduksjoner. Den er antagelig myntet på en $25k-bilen. Om jeg har forstått riktig så er pris og fokus på ressursbruk hovedgrunnene. Hvis jeg har forstått rett blir 4680 både koboltfri og nikkelfri. LFP har tradisjonelt lavere energitetthet enn f.eks NMC og NCA pga lavere cellespenning. Da er det en svært bra prestasjon å klare samme nesten samme energitetthet som 2170.

Nei, 4680 blir i første omgang koboltfri og nikkel-rik. Tesla gikk ikke veldig i detalj på hvilke produkter som får de, men man kan nok fortsatt anta at Model S/X plaid, Cybertruck, Semi og Roadster er de første som får det.

Men det går så klart an å lage LFP celler i 4680 format også, med de fleste av forbedringene Tesla gikk gjennom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, gamlefar said:

Det var en annen som kommenterte at det skyldtes valutaendring på 18-19%.

Men ja, du har rett dersom det er snakk om 50% endring.

Jeg sa ingenting om dollarkursen. Krona alene har tapt seg med 18-19%. Dollaren også. Det er bare Bitcoin som ikke har inflasjon. Du får mindre for pengene i dag. Valutakursen kommer i tillegg.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...