Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får se. Mye som "ligger der fremme" her. Og de skal konkurrere innen den tid med dagens batterier.

Model S Plaid er et godt eksempel på utvikling som fremstår som mer negativ enn positiv. De hiver åpenbart inn enda større batteripakke og bilen koster latterlige 1,4 millioner. Tidligere Tesla Model S biler kostet en brøkdel av dette og med en rekkevidde rundt 450-500 km.

Bilene blir bare dyrere og dyrere med  bedre rekkevidde. Det burde ha gått andre veien. Samme pris med bedre rekkevidde. Man må selvsagt se på dollarkursen, men det har uansett ikke beveget seg fremover. Rimeligere, kjipere og mindre Model 3 er nettopp det og erstatter ikke gamle Model S.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat som MB, BMW og Auda har gjort i alle år. Når Bosch kommer med ny fancy teknologi så selges denne kun på S-klasse, 7-serie og A8 de første årene før det 15-20 år seinere kommer på de billigste bilene og varebilene... Bare at her snakker vi om grunnleggende driftsteknologi som på sikt alle får. Plaid blir Teslas M5 og selv om BMW har M5 så er det jo ikke denne det selges mest av. Det er kun en modell for å se "hvor langt man kan ta det"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla har også sansynligvis fått seg verdens største støpemaskin for aluminium. De har også måtte lage en helt ny type aluminiumslegering for å få dette til å fungere. At det gir stivere og lettere biler enn hva selv en stiv cabriolet er jeg spent på å kjenne. Etter hva jeg forsto vil Model Y bli første bil ut med dette oppsettet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mathiash98 skrev (36 minutter siden):

Man må jo begynne et sted og da er det naturlig å begynne med å putte de nye batteriene i den dyreste modellen. De billigere modellene nyter godt av detter etterhvert

Noe bedre rekkevidde med nesten dobbel pris?

Model S ble lansert i 2012. Nå er vi i 2020 og enda ser vi ikke bedre rekkevidde for samme pris. Tvert imot, så bare stiger prisene. På 8 år ser vi altså ingen fremgang på rekkevidde/pris for kundene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye enig med første kommentar. Her var det mye "kommer snart"-teknologi. Er det noe vi vet med sikkerhet når det kommer til Tesla, så er det at "snart" har en helt annen betydning for Musk enn for resten av samfunnet. Fullt ut autonome biler skulle jo komme "snart" for lenge siden, før det i sommer ble endret til at de skriver om omtrent hele koden. Altså tilbake til start.

 

For øvrig ganske overraskende at de ikke skal levere Plaid før om over et år (til kun USA i første omgang?). Samt at dette skjer på svært et ganske gammeldags design nå. Hvor ble det av faceliften som markedet forventet skulle komme i år? Det er begrenset hvor lenge de kan leve av det gamle Audi-designet.

Lenke til kommentar

Jeg var litt usikker på hva de mener med at "batteriene blir integrert i chassiset". Skal de rent fysisk bygges inn i chassiset? Hvor stor del av bilen må i så fall demonteres dersom en enkelt celle blir ødelagt?

Eller mener de at batteripakken er en del av den strukturelle stivheten, og at det er årsaken til at bilen blir stiv? I så fall kan Jaguar si "velkommen etter", siden det er sånn i I-Pace.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Nerowulf said:

Hvis batteriene nå blir en del av chassiet, vil ikke det sette en del begrensnigner i forhold til bytte av batteripakke? Samt mer kostbar gjenvinning?

(Åpne spørsmål, jeg vet veldig lite om dette)

De hadde en del fokus på gjenvinning på møtet, så det hadde vært overraskende om ikke disse nye batteripakkene var mulige å gjenvinne.

Men hvor lett det blir å gjøre et batteribytte kan man saktens spørre seg om.

Lenke til kommentar
tow skrev (5 minutter siden):

Jeg var litt usikker på hva de mener med at "batteriene blir integrert i chassiset". Skal de rent fysisk bygges inn i chassiset? Hvor stor del av bilen må i så fall demonteres dersom en enkelt celle blir ødelagt?

Eller mener de at batteripakken er en del av den strukturelle stivheten, og at det er årsaken til at bilen blir stiv? I så fall kan Jaguar si "velkommen etter", siden det er sånn i I-Pace.

Tesla har også batteripakken som en del av den strukturelle stivheten, men det nye er at med de nye batteriene så kytter de interne støtter og forsterkninger i batteripakka og plasserer batteriene tett i tett inntil hverandre og festes muligens til topp og bunn med en form for lim eller noe sånn. Det blir altså selve cellene som blir struktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Vi får se. Mye som "ligger der fremme" her. Og de skal konkurrere innen den tid med dagens batterier.

Model S Plaid er et godt eksempel på utvikling som fremstår som mer negativ enn positiv. De hiver åpenbart inn enda større batteripakke og bilen koster latterlige 1,4 millioner. Tidligere Tesla Model S biler kostet en brøkdel av dette og med en rekkevidde rundt 450-500 km.

Bilene blir bare dyrere og dyrere med  bedre rekkevidde. Det burde ha gått andre veien. Samme pris med bedre rekkevidde. Man må selvsagt se på dollarkursen, men det har uansett ikke beveget seg fremover. Rimeligere, kjipere og mindre Model 3 er nettopp det og erstatter ikke gamle Model S.

Hæ? Jeg må le av deg gamlefar. Jeg tror det veldig bra at en slik bil er reservert for de med nettopp råd til å kjøp bil til 1.4 millioner kroner. 

Det her er jo en bil som er ment å totalt overkjøre bl.a. Porsche Taycan. Derav prisen. Større batteri, 3 motorer. Selvfølgelig koster den mer. 

De nye batteriene som de annonserte, er ikke klar for masseproduksjon ennå. Så det vil ta 2-3 år minimum før vi får effekten av drastisk lavere batteripris. Ergo vil nok prisene fortsette mye som før inntil videre. Prisene på batterier går jo nedover, men ikke i det tempoet Tesla øker og derfor nå vil komme med helt nye celler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Hæ? Jeg må le av deg gamlefar. Jeg tror det veldig bra at en slik bil er reservert for de med nettopp råd til å kjøp bil til 1.4 millioner kroner. 

Det her er jo en bil som er ment å totalt overkjøre bl.a. Porsche Taycan. Derav prisen. Større batteri, 3 motorer. Selvfølgelig koster den mer. 

De nye batteriene som de annonserte, er ikke klar for masseproduksjon ennå. Så det vil ta 2-3 år minimum før vi får effekten av drastisk lavere batteripris. Ergo vil nok prisene fortsette mye som før inntil videre. Prisene på batterier går jo nedover, men ikke i det tempoet Tesla øker og derfor nå vil komme med helt nye celler.

Det er ikke en framgang å øke rekkevidden en del og samtidig øke prisen noen vanvittig. Hvor ble det av nye Model S til samme pris med lenger rekkevidde?

Prisene for Model S har gått i været med små forbedringer på rekkevidde og selges knapt lenger.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en framgang å øke rekkevidden en del og samtidig øke prisen noen vanvittig. Hvor ble det av nye Model S til samme pris med lenger rekkevidde?

Prisene for Model S har gått i været med små forbedringer på rekkevidde og selges knapt lenger.

Dette batteriet vil vel komme på de øvrige Model Sene også med tid og stunder skal du se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Dette batteriet vil vel komme på de øvrige Model Sene også med tid og stunder skal du se.

Ikke sikkert Model S Plaid bruker noe annet enn større batteri enn dagens av samme type. Hvorfor skulle ellers prisen bli så mye høyere? Den nye batteriteknologien skal tross alt bli rimeligere. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (5 minutter siden):

Ikke sikkert Model S Plaid bruker noe annet enn større batteri enn dagens av samme type. Hvorfor skulle ellers prisen bli så mye høyere? Den nye batteriteknologien skal tross alt bli rimeligere. 

Model S toppmodeller har fått skryt for å være blant verdens raskeste produksjonsbiler i aksellerasjon, men også litt pepper for å ikke yte godt nok på bane over lengre strekk. Hvordan mener du at man skal klare å gjøre den til verdens raskeste produksjonbil på bane med bare å dytte inn noen flere batterier av samme type? Tror du ikke det er flere forbedringer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...