Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Bjarte_1 skrev (1 time siden):

Kollektivtrafikken er dyr. Den øker prisene itakt med miljøtrenden, føles ihvertfall slik

Kollektivtransporten er billig for de som kan og benytter seg av den. Skattebetalerne, deriblant mange som ikke kan eller bruker kollektivtilbudet betaler for det og subsidierer kollektivbrukerne.

Helt generelt er det en uting at noe som helst skal være fritatt mva. Mva-fritak bør kun brukes som et midertidig virkemiddel for å oppnå noe i en overgangsfase. Det bør aldri være en permanent løsning siden alle varer og tjenester bør bidra like mye til samfunnshjulene. Fritak gir også konkurransevridning i markedet. Det er også en generell uting. Derfor bør mva-fritak og reduksjoner kun virke midlertidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før covid så syklet jeg på butikken, med sekk på ryggen, 1-2 ganger i uken
Har ikke giddet bytte dekk så er fortsatt piggdekk på sykkelen, så den blir nok brukt når snøen kommer igjen da det er lettere enn å måke snø av bilen 

Skal man handle mye så får man vesker en kan feste på sykkelen, og har man elsykkel så blir man ikke sliten uansett hvor langt det er til butikken, innen sykkelens rekkevidd

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Kollektivtransporten er billig for de som kan og benytter seg av den. Skattebetalerne, deriblant mange som ikke kan eller bruker kollektivtilbudet betaler for det og subsidierer kollektivbrukerne.

Helt generelt er det en uting at noe som helst skal være fritatt mva. Mva-fritak bør kun brukes som et midertidig virkemiddel for å oppnå noe i en overgangsfase. Det bør aldri være en permanent løsning siden alle varer og tjenester bør bidra like mye til samfunnshjulene. Fritak gir også konkurransevridning i markedet. Det er også en generell uting. Derfor bør mva-fritak og reduksjoner kun virke midlertidig.

Hvis du skal pendle mellom Lier og Asker med en bil som bruker o. 8 på mila så vil det koste 800 pr mnd i drivstoff, 20 dagers mnd. Et månedskort 2 soner i brakar ligger rett under, det er ikke akkurat å stimulere til økt bruk av kollektivtrafikk

Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal pendle mellom Lier og Asker med en bil som bruker o. 8 på mila så vil det koste 800 pr mnd i drivstoff, 20 dagers mnd. Et månedskort 2 soner i brakar ligger rett under, det er ikke akkurat å stimulere til økt bruk av kollektivtrafikk

Ingen bommer?
Gratis parkering?

Verdifall teller jeg aldri med så lenge man uansett må ha bil til andre ting

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Ingen bommer?
Gratis parkering?

Verdifall teller jeg aldri med så lenge man uansett må ha bil til andre ting

Mellom Lier og Asker kan du kjøre bomfritt, og parkeringsplass bistår gjerne arbeidsgiver. 30 dager periodekort i brakar koster 870 for 2 soner. 

Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (1 minutt siden):

Mellom Lier og Asker kan du kjøre bomfritt, og parkeringsplass bistår gjerne arbeidsgiver. 30 dager periodekort i brakar koster 870 for 2 soner. 

Gml drammensveien kan du kjøre bomfritt fra Drammen til Lysaker skulle jeg tro. Må en liten snutt på e18 mellom holmen og Sandvika, bomfri strekning. 

Lenke til kommentar

  

Drunkenvalley skrev (3 timer siden):
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Basert på verdifallet. Dieselbilene holder seg godt i pris, mens elbilene selges med tap.

Dette må du begrunne med kilder.

 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Basert på bias altså. Kom gjerne med noe empiri. For min del har jeg aldri hatt ett biligere bilhold etter 3 elbiler. Verken på salgssiden eller noen sider for den del. Men jeg forstår at det ikke er nok empiri for å gjøre opp en vurdering. Så har du noe empiri å komme med?

https://www.finn.no/motor/artikler/bil/flere-velger-dieselbil

- I tillegg til salgstiden ser man også på FINN at forhandlerne må “blø” mer for å få solgt en elbil enn de må for en med dieselmotor. Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent (H1 vs H2 2019) og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (1 time siden):

Hvis du skal pendle mellom Lier og Asker med en bil som bruker o. 8 på mila så vil det koste 800 pr mnd i drivstoff, 20 dagers mnd. Et månedskort 2 soner i brakar ligger rett under, det er ikke akkurat å stimulere til økt bruk av kollektivtrafikk

Valgte du bevisst et sted uten bompenger og bare antar gratis parkering?

Andre løpende bilkostnader må også regnes inn. Km-avhengig forsikring, km-avhengig service, spylevæske etc.

Videre antar du vel også at kollektivtrafikken ikke er subsidiert? Blant annet med skatter og avgifter betalt av bilbrukerne..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Valgte du bevisst et sted uten bompenger og bare antar gratis parkering?

Andre løpende bilkostnader må også regnes inn. Km-avhengig forsikring, km-avhengig service, spylevæske etc.

Videre antar du vel også at kollektivtrafikken ikke er subsidiert? Blant annet med skatter og avgifter betalt av bilbrukerne..

Utgiftene til å holde bilen har jeg ikke medregnet, fordi de er der selv om du krukker kollektiv til jobben. Og jeg har ikke medregnet hvor fylkeskommunene får pengene fra til å subsidiere kollektivtrafikken i fylket. Jeg har rett og slett tatt utgangspunkt i lommeboka til hvermansen

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

  

 

https://www.finn.no/motor/artikler/bil/flere-velger-dieselbil

- I tillegg til salgstiden ser man også på FINN at forhandlerne må “blø” mer for å få solgt en elbil enn de må for en med dieselmotor. Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent (H1 vs H2 2019) og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende.

Det sier ingenting om tapet, det sier noe om justeringer av pris i bruktmarkedet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, FrihetensRegn said:

  https://www.finn.no/motor/artikler/bil/flere-velger-dieselbil

- I tillegg til salgstiden ser man også på FINN at forhandlerne må “blø” mer for å få solgt en elbil enn de må for en med dieselmotor. Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent (H1 vs H2 2019) og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende.

Takker. Eg meine framleis at din tolkning (dvs at brukerne ikkje liker elbiler) er ute på sykkeltur.

Eg meine det er fleire grunner.

  1. Fleste som kjøper elbil prøver og kjøper elbil for første gang. Antall brukere som har kjøpt fleire elbiler er veldig snevert. Det er rett og slett ikkje gått lang nok tid for at folk flest skal kjøpe enda ein elbil. Dei kjøpte også sannsynleg bilen ny, og er også sannsynleg at dei ynskje ny bil igjen også, ikkje brukt.
  2. Nybiler er ofte i stor grad ikkje eit stort prishopp kontra kva mange brukte elbiler blir reklameført for no i dag. Når mange kjøper elbil for første gang har ein nybil med minimalt prishopp ein vesentlig betryggende faktor kontra kjøpe brukt. F.eks kjøpte eg ein 2019 ioniq til 300k kontra ein 2017 ioniq til 270k. Det er vel ein liten sjølvfølge at eg gjorde det?
  3. Gjennomsnittlig konsumer veit ikkje nok om batterier, og veit ikkje kva dei skal vera obs på med brukte elbiler. Dei har ikkje kompetansen til å vurdere elbiler mot kvarandre som det er, og no skal dei også vurdere mogleg forskjellig tilstand på batteri? Forståelig at folk får hetta.
  4. Utvalet på brukte elbiler er ikkje akkurat sjarmerende når du trapper ned prisen. Du kapper eit allereie snevert utval ned til 1/3 om me sette prisen til 200 høvdinger. 200k med diesel eller bensin gir mykje rart av alternativer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (23 minutter siden):

Utgiftene til å holde bilen har jeg ikke medregnet, fordi de er der selv om du krukker kollektiv til jobben. Og jeg har ikke medregnet hvor fylkeskommunene får pengene fra til å subsidiere kollektivtrafikken i fylket. Jeg har rett og slett tatt utgangspunkt i lommeboka til hvermansen

Forøvrig, periodekort Drammen Oslo 30 dager. 1500 kr, hvis begge pendler er det 3000 pr mnd. 

Endret av Bjarte_1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg har ikke skrevet at boligområder ikke opplever støy fra biler. Les det jeg skriver i stedet for å finn på fiktive påstander du kan "debunke". Jeg ser ingenting relevant i linken din angående dekkstøy vs motorstøy fordi det ikke skilles på de to støytypene i linken din.

Jeg skulla vært mer presis: Du mener at boligområder ofte har 30 sone i nærheten. Det er pisspreik som kanskje stemmer i Tromsø, men ikke resten av landet. Og 30 er grensa hvor motorstøy og dekkstøy er like stort, altså står påstanden min. 

3 hours ago, Simen1 said:

Treningsutstyr i bilen viser at folk velger andre treningsformer enn sykling/jogging til og fra jobb. Mon tror hvorfor? Kan de være ondsinnede klimafornektere og forurensningsfornektere som gjerne betaler så det svir for å få produsert eksos på vei til og fra jobb, eller kan det hende at de bare er normalt skvisede mennesker som har måttet velge mellom flere onder og valgt det minste, til tross for en hel masse anti-bil-tiltak?

Flere enn hva? Eller bare "flere" som i mange? Mange har allerede valgt sykkel eller jogging til og fra jobb. Det er nok en stor andel av de som har reelle muligheter til det. Flott for de, men det passer som sagt ikke for alle. Det nytter ikke å tre ting ned over ørene på folk. Skvises folk for mye så blir det politikerforakt, protester og opprør! Jobbkjørere er hardt skviset allerede.

Folk har uendelig pluss 1 treningsmåter, og ser ikke ut som om mange klarer å holde de ved like. At man har treningsutstyr i bilen er ikke det samme som at man trener regelmessig.

3 hours ago, Simen1 said:

Så da skal man sykle til og fra jobb med en transportsykkel? Eller ha en egen sykkel til det formålet i tillegg til jobb-sykkelen? Og i så fall må man vel droppe å dra innom butikken på vei hjem fra jobb, men sykle helt hjem først, bytte sykkel, og så ut på butikktur med transportsykkelen? Lastesykkel på lavpris koster visstnok "bare" fra 25 000 kr. Og siden de fleste av oss her bor i Norge, begrenser det seg sterkt hvor stor del av året man får brukt en sånn.

Hva er galt med å sykle til og fra jobb med en transprotsykkel? Det går helt fnit. Og hvis du bor et sted hvor du ikke klarer å sykle om vinteren (jeg har selv syklet flere ganger i Tromsø, det går fint om vinteren), så bør du kanskje vurdere å flytte et sted hvor kroppen din faktisk tåler klimaet.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 minutter siden):

Jeg skulla vært mer presis: Du mener at boligområder ofte har 30 sone i nærheten. Det er pisspreik som kanskje stemmer i Tromsø, men ikke resten av landet. Og 30 er grensa hvor motorstøy og dekkstøy er like stort, altså står påstanden min. 

Folk har uendelig pluss 1 treningsmåter, og ser ikke ut som om mange klarer å holde de ved like. At man har treningsutstyr i bilen er ikke det samme som at man trener regelmessig.

Hva er galt med å sykle til og fra jobb med en transprotsykkel? Det går helt fnit. Og hvis du bor et sted hvor du ikke klarer å sykle om vinteren (jeg har selv syklet flere ganger i Tromsø, det går fint om vinteren), så bør du kanskje vurdere å flytte et sted hvor kroppen din faktisk tåler klimaet.

Der jeg bor er det ulovlig å sykle. Det er ikke sykkelvei. Da blir det fort uaktuelt. Jeg må kjøre sykkelen 10km med bil før jeg kan sykle.

Lenke til kommentar

Det er mykje rart på gang der ute. Eg ville ikkje anbefalt at nokon sykla mellom Haugesund og Sveio, gitt at meste av strekninga ikkje har nokon form for skulder, sti eller tilpasning som er egnet for sykling uten å vera utsatt for ei veldig travel trafikkåre.

Sjølv om det ville passet inn under 15 km osv. Det er berre direkte skummelt å ferde på ein del av strekningene.

Mellom Aksdal og Haugesund er mykje greiare. Der er det heilt og fysiskt separat veg tvers over heile fjøla.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (40 minutter siden):

Der jeg bor er det ulovlig å sykle. Det er ikke sykkelvei. Da blir det fort uaktuelt. Jeg må kjøre sykkelen 10km med bil før jeg kan sykle.

Så du bor langs en motorvei?

Der det ikke finnes alternative veier, så er det lov å sykle på hovedveien, som da ikke er en motorvei
Har til gode å kjøre noen plass hvor det ikke går an å sykle, enten på hovedveien, eller en vei i nærheten

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Så du bor langs en motorvei?

Der det ikke finnes alternative veier, så er det lov å sykle på hovedveien, som da ikke er en motorvei
Har til gode å kjøre noen plass hvor det ikke går an å sykle, enten på hovedveien, eller en vei i nærheten

Det er ikke mulig å sykle andre steder enn europaveien. I tunellene der er det ulovlig å sykle. Sykler man her stenges tunellene og politiet tilkalles. Litt upraktisk om man må gjøre det hver dag.

Litt trasig for sykkelturister også.

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Jeg skulla vært mer presis: Du mener at boligområder ofte har 30 sone i nærheten. Det er pisspreik som kanskje stemmer i Tromsø, men ikke resten av landet. Og 30 er grensa hvor motorstøy og dekkstøy er like stort, altså står påstanden min.

Boligområder har ofte 30-soner gjennom seg. Altså de aller nærmeste veiene til der man oppholder seg både utendørs på verandaer, i hager, fellesområder, og sover med åpne vinduer, er i hovessak 30-soner. Snakker ikke spesielt om Tromsø nå. Det er bare sånn veinettet er bygget opp. Som en trestamme og boligene er bladene ytterst på greinene som er de trafikkårene med lavest fartsgrense. Joda, noen boliger/blader er nært store trafikkårer/stammen, men heldigvis ikke majoriteten. At du kaller det for pisspreik eller kanskje bare gjeldende i Tromsø får stå for din egen regning.

Jeg er fullt klar over at 30 km/t er vippepunktet mellom motorstøy fra gjennomsnittlige fossilbiler og dekkstøy. Det betyr at 50% av lydtrykket fjernes dersom motorstøyen fjernes. Forskjellen er ikke stor men hørbar.

Sitat

Folk har uendelig pluss 1 treningsmåter, og ser ikke ut som om mange klarer å holde de ved like. At man har treningsutstyr i bilen er ikke det samme som at man trener regelmessig.

Poenget er at folk trener på et mangfold av måter. Å sykle til jobben er ikke eneste vei til rom.

Sitat

Hva er galt med å sykle til og fra jobb med en transprotsykkel? Det går helt fnit. Og hvis du bor et sted hvor du ikke klarer å sykle om vinteren (jeg har selv syklet flere ganger i Tromsø, det går fint om vinteren), så bør du kanskje vurdere å flytte et sted hvor kroppen din faktisk tåler klimaet.

Lastesykler er mye tyngre enn andre sykler og passer ofte dårlig med sykkelstativer.

Ellers så synes jeg det er svært lite sjarmerende å insinuere at det er noe feil med meg, bostedet mitt eller jobbstedet mitt bare fordi bil passer meg svært mye bedre enn sykkel store deler av året. Vær og føre er bare to av mange grunner til det, men du bagatelliserer igjen at folk kan ha mange ulike grunner (deriblant flere samtidig).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Tromsø og ville tatt meg nesten 2 timer å sykle til jobb (og like mye tilbake) Sannsynligvis en del mere på vinteren.

I tillegg ville mesteparten av ettappen vært på hovedvei sammens med biltrafikk.

Er jo og ganske vanlig at folk har barn en periode i livet sitt. Å sykle ungene til barnehagen på vinteren høres meget upraktisk ut.

Her har du jo ei dame som synes sykling på jobb i Tromsø er en risikosport. Tror dog ikke hun fikk dekket taxi.

https://www.nordlys.no/for-jannike-ble-den-daglige-sykkelturen-til-jobb-et-mareritt-na-krever-hun-at-kommunen-betaler-for-taxi/s/5-34-1270037

 

Screenshot_20200901-074310.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Complexity said:

Jeg bor i Tromsø og ville tatt meg nesten 2 timer å sykle til jobb (og like mye tilbake) Sannsynligvis en del mere på vinteren.

I tillegg ville mesteparten av ettappen vært på hovedvei sammens med biltrafikk.

Er jo og ganske vanlig at folk har barn en periode i livet sitt. Å sykle ungene til barnehagen på vinteren høres meget upraktisk ut.

Her har du jo ei dame som synes sykling på jobb i Tromsø er en risikosport. Tror dog ikke hun fikk dekket taxi.

https://www.nordlys.no/for-jannike-ble-den-daglige-sykkelturen-til-jobb-et-mareritt-na-krever-hun-at-kommunen-betaler-for-taxi/s/5-34-1270037

 

Screenshot_20200901-074310.jpg

Så bilister gjør sykling i Tromsø livsfarlig? Samt dårlig sykkelinfrastruktur? Så du mener at hvis man hadde laget flere sykkelveier så ville det blitt bedre? Skulle du ha sett... Det er vel det jeg har sagt hele tida: infrastrukturen for sykling i Norge er for dårlig og en må investere mer.

Når det gjelder din sykkelvei: da antar jeg at du har 40 km hver vei (pluss minus litt høydemeter,men  veiene i Tromsø er å regne som flate etter man har syklet i alpene)  Det er det ingen som forventer at du sykler, men som vi også har sett fra statistikk hører du sjeldenhetene til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...