Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde igrunnen vært bra om dem sa det rett ut at det vil være ingen moms frem til utgangen av 2025. Etter dette øker momsen med 2.5-5% per år til man er oppe på vanlig nivå (som er 20-24% eller noe sånt?). I tillegg øker avgiftene på biler med forbrenningsmotor (dette gjelder også hybrider med små batterier) med samme sats til dem når et avgiftsnivå på rundt 30-40%. Elbiler kan gjerne blir dyrere, men da skal biler med forbreningsmotor også gjerne se en dobling av avgiftene. Med å gjøre dette er man også mer i tråd med at man ønsker å redusere vårt totale avtrykk.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (27 minutter siden):

Hadde igrunnen vært bra om dem sa det rett ut at det vil være ingen moms frem til utgangen av 2025. Etter dette øker momsen med 2.5-5% per år til man er oppe på vanlig nivå (som er 20-24% eller noe sånt?). I tillegg øker avgiftene på biler med forbrenningsmotor (dette gjelder også hybrider med små batterier) med samme sats til dem når et avgiftsnivå på rundt 30-40%. Elbiler kan gjerne blir dyrere, men da skal biler med forbreningsmotor også gjerne se en dobling av avgiftene. Med å gjøre dette er man også mer i tråd med at man ønsker å redusere vårt totale avtrykk.

Det var da voldsomt til komplisering.

 

Bare legg på 25% mva på el - bil og 5 kr literen for drivstoff i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (17 minutter siden):

Heller momsfritak på sykkler og tog, trikk og buss.

Buss.har tildømes 6%. Mva, øk den til 25%

 

Du får en grei sykkel for.1 000.kr både brukt og ny. Og sykkel er en versting i bruk, høge utslipp pr km og mange ulykker.

Og bur Du i Hommelvik og har hytte på Støren så går der tog.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Like greit. Flere og flere kjøper dieselbiler nå uansett.

Dette er en fordummende bruk av statistikk. Slutt å bløff på den måten.

Dieselbiler er definitivt ikke noe «flere og flere kjøper nå uansett».

Diesel og bensin dominerer naturlig nok bruktbilmarkedet, ettersom de «gode» elbilene ikke er gamle nok til å ta det markedet p.t.

De dominerer nybilsalget( sett opp mot utvalg og prisklasse)

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Drunkenvalley said:

I korona-tider er tre av dei tingene veldig dårlig ide å anbefale i stor grad. ?

Med tanke på at overvektige har omtrent 50% høyere risiko for å dø av kronona virker det å oppmuntre til mer sykling og mindre kjøring akkurat det en bør gjøre. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (8 minutter siden):

Med tanke på at overvektige har omtrent 50% høyere risiko for å dø av kronona virker det å oppmuntre til mer sykling og mindre kjøring akkurat det en bør gjøre. 

Hva med å ikke oppmuntre til å putte kanapeer inn i sluket ved enhvær anledning og representasjon ?

Drikke mindre på Auf møter osv for å styrke erindringen av virksomheten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Hva med å ikke oppmuntre til å putte kanapeer inn i sluket ved enhvær anledning og representasjon ?

Drikke mindre på Auf møter osv.

Det er klart at en må gjøre noe med kosthold også, men hvis en skal gå på kaloriunderskudd uten trening eller ekstra bevegelse blir det vanskelig for de fleste å få i seg nok vitaminer og andre nødvendige stoffer for å fungere i hverdagen.

Og så har det fordelen med at man øker lungekapasiteten, som igjen kan lide nuder korona. 

Og å sykle er faktisk i flere tilfeller tidsbesparelse sammenliknet med bil -- du får transport og trening i ett. For å kompensere samme trening med bil må du trene like lenge som det ville ha syklet, altså taper du tid når du kjører bil.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (12 minutter siden):

Det er klart at en må gjøre noe med kosthold også, men hvis en skal gå på kaloriunderskudd uten trening eller ekstra bevegelse blir det vanskelig for de fleste å få i seg nok vitaminer og andre nødvendige stoffer for å fungere i hverdagen.

Og så har det fordelen med at man øker lungekapasiteten, som igjen kan lide nuder korona. 

Og å sykle er faktisk i flere tilfeller tidsbesparelse sammenliknet med bil -- du får transport og trening i ett. For å kompensere samme trening med bil må du trene like lenge som det ville ha syklet, altså taper du tid når du kjører bil.

Du har nok rett. På korte distanser.

Man kan ta trappen i steden for heis, gå i steden for el-sparkesykkel, jogge til treningsstudio osv. Og ja kutte ned på potet og grandiosa, kjøpe øl istedenfor sukkerlake.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Man bør vel snart ta en gjennomgang av hele avgiftsregimet for biler. Det er jo laget før elbiler og pluginbiler var aktuelt og så laget man noen tilpassinger når hybridbilene kom. Da elbilene kom viste det seg at en del elbiler ville ende opp med negative avgifter om de skulle følge samme avgiftsregime. Selv om det kunne vært hyggelig for en del elbilkjøpere så var det uaktuelt for staten så istedet gjorde man en enkel løsning ved å bare sette alle avgifter for rene elbiler til null.

 

I fremtiden bør alle biler ha vanlig mva, og så setter man NOX og CO2-avgiftene med en jevn økning fra 0 og oppover.  hk-avgift og vektavgift er bare tull og bør unngås så lenge man er innenfor klassen bil (B). Vektavgiften har vært innom mange kompromisser nå allerede siden ekstra sikkerhetssystemer og forsterkninger gir økt vekt, og hverken vekt eller hk gir nødvendigvis noen indikasjon på forbruk, og i den grad vekt drar opp utslipp så fanges det opp av utslippsavgiftene NOx og CO2. Kanskje burde man vurdere andre utslipp også, som partikler, CO osv. Men man bør holde seg til det som er relevant ikke lage misunnelsesavfgifter som man hadde tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Man bør vel snart ta en gjennomgang av hele avgiftsregimet for biler. Det er jo laget før elbiler og pluginbiler var aktuelt og så laget man noen tilpassinger når hybridbilene kom. Da elbilene kom viste det seg at en del elbiler ville ende opp med negative avgifter om de skulle følge samme avgiftsregime. Selv om det kunne vært hyggelig for en del elbilkjøpere så var det uaktuelt for staten så istedet gjorde man en enkel løsning ved å bare sette alle avgifter for rene elbiler til null.

 

I fremtiden bør alle biler ha vanlig mva, og så setter man NOX og CO2-avgiftene med en jevn økning fra 0 og oppover.  hk-avgift og vektavgift er bare tull og bør unngås så lenge man er innenfor klassen bil (B). Vektavgiften har vært innom mange kompromisser nå allerede siden ekstra sikkerhetssystemer og forsterkninger gir økt vekt, og hverken vekt eller hk gir nødvendigvis noen indikasjon på forbruk, og i den grad vekt drar opp utslipp så fanges det opp av utslippsavgiftene NOx og CO2. Kanskje burde man vurdere andre utslipp også, som partikler, CO osv. Men man bør holde seg til det som er relevant ikke lage misunnelsesavfgifter som man hadde tidligere.

Man kompliserer for mykje og informerer for lite.

 

Hadde fjernet alle som har arbeidet med å skrive avgiftsdirektiv.

 

CO2 for en litt stor sprek bil er 16,60 kroner ekstra pr 10 km i dag.

Premissene er da at den bruker 1 liter pr 10 km istedenfor 0,4, og kjøres 300 000 km før den vrakes.

De resterendes avgifter er for intet å regne (vissvas, er revidert bort for det meste) i forhold.

 

Men Du har helt rett i at; vekt, hk, motorvolum og slikt blir fanget opp av CO2 avgiften, likeledes økt vegslitasje for kjøretøyer under 5 tonn aksellast (over starter fundamentslitasje, eksponentielt).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
13 minutes ago, FrihetensRegn said:

Den unnskyldningen kjøper jeg ikke. Det er mange gode elbiler på markedet i dag, men de synker raskere i pris og er vanskeligere å få solgt enn dieselbiler.

Begynner å komme seg litt, men har man budsjett på f.eks 50 tusen så får man seg en Leaf med dårlig batteri, eller en ganske strøken Ford Mondeo som er mere praktisk på alle måter.  Så enda noen år til man får gode elbiler billig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...