Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Dovreekspressen said:

Sykkel ble oppfunnet for å gjøre transport enklere, just sayin'  Jeg bruker sykkel som transportmiddel primært. Trening består av løping, ski, styrketrening. Sykling er bra det, bare ikke tro det er nok.

Kommer helt an på hvor lenge en sykler og så videre. Sykling kan være ekte trening. Men mest av alt er det bedre enn ingetning for de 90% av befolkningen som ikke oppnår treningsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Just now, Drunkenvalley said:

Haugesund og Stord er begge tettsteder/byer. Meine du då at sykle i 8 timer dagen til og frå jobb mellom dei er realistisk?

Men så herregud, da. Det imellom Stord og Haugesund er ikke kun tettsteder. 

Det å kjøre så langt tilhører uansett sjeldenhetene. Det er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Det er derimot ikke flertallet av bilkjørere som kjører så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Dovreekspressen said:

Det tar vesentlig kortere tid å få inn treningsmengden med løping enn med sykling. Det kjenner man jo lett ved å prøve begge deler.

Naja, for de fleste er det ikke realistisk å ha så høy belastning via løping iløpet av en uke, da.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Men så herregud, da. Det imellom Stord og Haugesund er ikke kun tettsteder. 

Det å kjøre så langt tilhører uansett sjeldenhetene. Det er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Det er derimot ikke flertallet av bilkjørere som kjører så langt.

Og avstanden mellom Haugesund og Stord er ikkje unik. Det er liknende problemstillinger for alle som ikkje bur på same tettsted/by som dei jobbe i.

Du seie som så at det er sjeldent, men det er skrekkelig normalt i slekta mi her i distriktet i hvertfall.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (8 minutter siden):

Men så herregud, da. Det imellom Stord og Haugesund er ikke kun tettsteder. 

Det å kjøre så langt tilhører uansett sjeldenhetene. Det er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Det er derimot ikke flertallet av bilkjørere som kjører så langt.

Nå brukes jo bilene i snitt over 3 mil pr dag. Det er ganske lange strekk å sykle. Husk, alle bor ikke på Grünerløkka... Majoriteten av Nordmenn bor stort sett utenfor dette og da blir sykling fort vanskelig, om en ikke bor å jobber i bykjernen. Som de aller fleste ikke gjør. Så kommer resten, handling, barnehage, sport/aktiviteter osv. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Drunkenvalley said:

Og avstanden mellom Haugesund og Stord er ikkje unik. Det er liknende problemstillinger for alle som ikkje bur på same tettsted/by som dei jobbe i.

Du seie som så at det er sjeldent, men det er skrekkelig normalt i slekta mi her i distriktet i hvertfall.

 

2 minutes ago, Salvesen. said:

Nå brukes jo bilene i snitt over 3 mil pr dag. Det er ganske lange strekk å sykle. Husk, alle bor ikke på Grünerløkka... Majoriteten av Nordmenn bor stort sett utenfor dette og da blir sykling fort vanskelig, om en ikke bor å jobber i bykjernen. Som de aller fleste ikke gjør. 

Til dere begge to: Gjennomsnittlig reisevei med bil er 17 km i 2014 ifølge TØI. Hvor har dere ifra at det er 3 mil?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Fordi ein gjennomsnittleg bil går meir enn tre mil kvar dag?  Faktisk nærare fem.  Skal du klare deg utan bil, må du kunne dekkje inn alle desse reisene med andre transportmiddel enn bil.  Kor mange handleposar får du med deg på sykkelen din?  For min del hadde det vorte mange rundturar om dagen berre for å handle mat til familien på fem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Neppe. Norge kan innføre flate subsidier slik som andre land, så slipper vi at pampen flyr rundt i billige EQC og E-tron, så kan heller de rimelige bilene få rabatter som tilsvarer mer enn momsen.

EQC og E-tron er vel ikke det store problemet? Det er nye biler, over snittet dyre, men ikke noe ekstrem luksus. Dessuten kan det diskuteres hvor man skal beskatte rikingene. Ikke på elbiler, spør du meg. De bør heller beskattes på andre måter enn å bytte ut en sulten bensinmotor med en Taycan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (12 minutter siden):

Eller finne jobber lenger utenfor bysentra. Men ja, det er galt at samfunnet som helhet skal betale i kroner, støy og luftforurensing fordi noen vil oppta areal langt utenfor byen. Det er beslagsleggelse på urørt natur ("drabantbyer") og har flere negative sider.

Jeg forstår ikke kommentaren om hjemmeværende barn. Hva i all verden har det med saken å gjøre om de ikke har hjemmeboende barn?

Og når det gjelder å ikke psute inn veistøv: Det er det strengt tatt bilistene  som er ansvarlige for.

Så du mener folk rett og slett må begrense sine jobbmuligheter til noe de kan sykle og gå til? Hvor stort inntektstap tror du det utgjør i gjennomsnitt for en familie? Eller har du noen lure måter å kompensere det tapet på?

Hvor mye betaler syklister og gående i veiavgift/fortaus-avgift?

Elbiler støyer lite og har null eksosrørutslipp. Veistøvet er det i all hovedsak kommunenes gatefeietjenester som er ansvarlige for. Mindre enn 10% av veistøvet i lufta kommer direkte fra biler. Resten er oppvirvlet i ørten omganger fordi kommunene ikke gidder å fjerne det. De tror kanskje det er lønnsomt i det lange løp..

Legges drabantbyer i urørt natur? Det visste jeg ikke, men hvis det stemmer så blir jo bøndene veldig fornøyde. De steiler jo hver gang det foreslås å bygge noe på dyrket mark. Bare for en liten realitetssjekk: Norge har ca 3% såkalt bebygd areal, der i overkant av 2/3 består av dyrket mark, så kun under 1% er faktisk bebygd med bygninger, private hager, veier, parker, fotballbaner etc.

Det er ikke bare folk med hjemmeboende barn som har gyldige grunner for å kjøre til jobb. Det finnes et utall grunner og folk som kjører har som regel minst en god grunn til det. Som sagt, man kjører ikke bil for morroskyld. Det er alt for dyr morro og jeg tror heller ikke det er mange som synes jobbkjøring er spesielt morro. Leier man en gocart har man det morro. Kjører man til og fra jobb veksler det ofte mellom kjedsomhet og irritasjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (24 minutter siden):

Det å kjøre så langt tilhører uansett sjeldenhetene. Det er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Det er derimot ikke flertallet av bilkjørere som kjører så langt.

Her har vi det igjen - bagatellisering av folks behov. Folk har ørten ulike grunner for å kjøre bil. Noen bor i Haugesund og jobber på Stord. Andre har andre grunner. Noen er samboere/gifte og jobber på ulike steder. Det er ikke sånn at folk med alle profesjoner bare kan velge jobbsted som om deres type jobb vokser på trær. Kanskje du mener de burde tvangs-skilles så de kan flytte nærmere sine respektive jobber? Eller gå ned fra to til én inntekt i husstanden? Eller noe annet kreativt som går voldsomt ut over deres liv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Ein 15 minutt strekning med bil er ikkje 30 minutter med sykkel for folk flest. Eg køyrde 115 km kvar dag totalt når eg budde i Haugesund, men jobba på Stord. Det var litt under 2 timer køyring per dag. Sykkel berekne google til nermare 8.5 timer...

Når jeg var ung så syklet jeg til min mormor på 30 minutter, tar 20 minutter med bil
Det var før elsykler og jeg brukte en off-road sykkel 

Goggle beregner 50 min på strekningen med sykkel, men det lengste jeg brukte var 40 min når jeg tok det ganske med ro

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
49 minutes ago, Simen1 said:

Her har vi det igjen - bagatellisering av folks behov. Folk har ørten ulike grunner for å kjøre bil. Noen bor i Haugesund og jobber på Stord. Andre har andre grunner. Noen er samboere/gifte og jobber på ulike steder. Det er ikke sånn at folk med alle profesjoner bare kan velge jobbsted som om deres type jobb vokser på trær. Kanskje du mener de burde tvangs-skilles så de kan flytte nærmere sine respektive jobber? Eller gå ned fra to til én inntekt i husstanden? Eller noe annet kreativt som går voldsomt ut over deres liv?

Det er ikke bagatelisering, det er henvisning til statistikk. Gjennomsnittlig kjørelengde for arbeid er 16.7 km i Norge. Da sier det seg selv at dette tilhører sjeldenhetene og at flere kunne ha syklet. Koble det til at 90% av oss får for lite trening så er løsningen egentlig klar. Man må få flere isentiver til å sykle (momsfritak på sykkel og reperasjon av sykkel), samt større satsning på sykkelinfrastruktur (den er horribel i omtrent alle byer i Norge, med mulig unntak av Kristiansand)

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Det er ikke bagatelisering, det er henvisning til statistikk. Gjennomsnittlig kjørelengde for arbeid er 16.7 km i Norge. Da sier det seg selv at dette tilhører sjeldenhetene og at flere kunne ha syklet. Koble det til at 90% av oss får for lite trening så er løsningen egentlig klar. Man må få flere isentiver til å sykle (momsfritak på sykkel og reperasjon av sykkel), samt større satsning på sykkelinfrastruktur (den er horribel i omtrent alle byer i Norge, med mulig unntak av Kristiansand)

Det er en bagatellisering å påstå at dette er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Dette er bare en av veldig mange grunner til at folk kjører bil. Folk kjører ikke bil for morroskyld. De gjør det fordi det er en grad av nødvendighet og at ulempene ved andre transportmåter er ennå større enn ulempene ved å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Simen1 said:

Så du mener folk rett og slett må begrense sine jobbmuligheter til noe de kan sykle og gå til? Hvor stort inntektstap tror du det utgjør i gjennomsnitt for en familie? Eller har du noen lure måter å kompensere det tapet på?

For flere vil det nå  være mulig å jobbe hjemmefra, også etter covid, det hjelper på en del. Det andre er rett og slett at ikke alle kan forvente å bo i villa og jobbe i Oslo. Da må en velge. Det er uansett bra om flere også flytter jobben sin ut av Oslo, det er for høyt trykk på den byen.

Quote

Hvor mye betaler syklister og gående i veiavgift/fortaus-avgift?

 

Syklister og fotgjengerer sparer samfunnet per km gått, bilister koster samfunnet. Så jo, de betaler indirekte. Kort sagt: en som har leddplager og hjerteplager koster samfunnet vanvittige summer.

Quote

Elbiler støyer lite

Helt, helt feil. Størsteparten av støyen fra biler er dekkstøy, og det er likt for elbiler og eksosbiler.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Det er en bagatellisering å påstå at dette er en av de få gruppene som faktisk har behov for bil. Dette er bare en av veldig mange grunner til at folk kjører bil. Folk kjører ikke bil for morroskyld. De gjør det fordi det er en grad av nødvendighet og at ulempene ved andre transportmåter er ennå større enn ulempene ved å kjøre bil.

Nei, det er henvisning til statistikk å si at å kjøre mellom Haugesund og Stord hører til sjeldenhetene. Hvor vanskelig vil du gjøre dette?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...