Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Og? Eg lade ikkje på ladestasjoner 98% av tida. Det er også like dyrt eller dyrere med bensin og diesel for same mengden effekt... ?‍♂️

Nei.

Kvifor? Dei lader ikkje meir, berre oftere. Same mengde minutt, same mengde straum. Kor kjem denne prisaukningen frå?

Også har du framleis ikkje svart:

Hvis du må lade oftere, blir det ikke da dyrere samlet sett pr mnd?  Og hva er det jeg ikke har svart på ?  Det 300+km du skriver er feilsitert. Jeg skrev levetid på 300K, hvis du lurer på hva den Ken står for så er det tusen, vanlig i disse dager å skrive. Det visste sikkert du, som er så vitenskapelig oppegående

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Bjarte_1 said:

Hvis du må lade oftere, blir det ikke da dyrere samlet sett pr mnd? 

Kvifor skulle det bli dyrere? Du betale framleis berre per minutt. Og du lade for same mengde minutt...

3 minutes ago, Bjarte_1 said:

Hvis du må lade oftere, blir det ikke da dyrere samlet sett pr mnd?  Og hva er det jeg ikke har svart på ?  Det 300+km du skriver er feilsitert. Jeg skrev levetid på 300K, hvis du lurer på hva den Ken står for så er det tusen, vanlig i disse dager å skrive. Det visste sikkert du, som er så vitenskapelig oppegående

Du har ikkje svart kvifor du bryr deg om elbiler som er køyrd 300k km (at eg ikkje fanga opp den skriveleifen tidligere er min feil). Etter 300k km er da vel bilen siktet mot dynga uavhengig av drivverket? Så kvifor er det ein gong eit poeng å nemna at batteriet ikkje har ein (forventa) levetid utover det?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Drunkenvalley said:

Typisk levetid for ein bil er i området av 15-20 år. Kvifor må elbiler leva lengre enn normale biler? ?

Batterier i elbiler er også vesentlig annleis frå dei i mobilen din, og også korleis dei er (mis)brukt er vesentlig annleis.

Jeg skrev 15 år.

Li-ion batteriene i elektriske biler er ikke vesentlig annerledes enn det som brukes i mobiltelefoner, bærbare datamaskiner, batteridrevet verktøy osv. Hvis du mener aspektene jeg nevner ikke gjelder elektriske biler må du gjerne referere til en el-bil produsent som er enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, 6RCURCGB said:

...

Typiske mobil- og laptopbatteri er LiMn2O4. Nissan deriblant bruke LiNixMnyCozO2. Panasonics batterier bruke LiNiCoAlO2. At dei er overfladiske ganske like gjere dei ikkje like. Dette gjer forskjellige kvaliteter, for eksempel endringer i stabilitet og sikkerhet. Per batteri har det kanskje begrenset konsekvens, men gitt at ein elbil har batterier mange ganger større gjer det ein betraktelig forskjell.

Utover dette er det jo ikkje å dytte under teppet at ein av hovudkildene til batterilevetid er temperatur-relaterte. Batteriene i mobilen og datamaskinen din har liten eller ingen reell kjøling, mens fleste elbiler no har vannkjølte batterier.

Kort fortalt tryner samanlikninga ganske fort.

Du skriv 15 år, og dette er ganske normal levetid for biler, så eg ser ikkje kvifor det er relevant kva tilstanden er om 15 år. Utviklinga av nye batterier blir jo betre også, så me kan godt forvente enda betre levetid i batterier produsert no og framover enn kva dagens biler vil ha når dei er 15 år gamle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (44 minutter siden):

Vanlig at bergensere og østlendinger reiser på fjellet til hytta om vinteren i 20 minus, 

Nei, det er ikke veldig vanlig. 20 minus er ikke så veldig vanlig lenger på sentrale Østlandet. Når var det -20 i Oslo sist gang, 2010? Det er heller ikke så veldig interessant å være på fjellet de aller kaldeste helgene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (35 minutter siden):

Nei, det er ikke veldig vanlig. 20 minus er ikke så veldig vanlig lenger på sentrale Østlandet. Når var det -20 i Oslo sist gang, 2010? Det er heller ikke så veldig interessant å være på fjellet de aller kaldeste helgene

Sier du det? 13 og 14 mars iår, - 10 nattestid i Oslo. Rekordvinteren 2018 som gikk over i den tørreste sommeren ever. 2013 Sprengkulde gjennom halve januar til ut februar - 20 på Østlandet, - 10 i Bergen nattestid i samme periode - 6 på dagtid. 

Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (Akkurat nå):

Sier du det? 13 og 14 mars iår, - 10 nattestid i Oslo. Rekordvinteren 2018 som gikk over i den tørreste sommeren ever. 2013 Sprengkulde gjennom halve januar til ut februar - 20 på Østlandet, - 10 i Bergen nattestid i samme periode - 6 på dagtid. 

Så var det Geilo, Hemsedal, Dagali, hvor uvanlig er det med minus 20 der om vinteren? Det jeg har omtalt er lavlandet.  Ifjor vinter, på toget til Bergen, nattoget, passerte vi Geilo i - 22

Lenke til kommentar
15 hours ago, FrihetensRegn said:

Like greit. Flere og flere kjøper dieselbiler nå uansett.

På bruktmarknaden, ja.  Det er fordi folk dumpar dieselbilar til rett over vrakpanten i von om å verte kvitt udyra.  Diesel er nesten utradert på nybilmarknaden.  For ti år sidan utgjorde diesel over 75% av nybilsalet.  (Som er den viktigaste grunnen til at det er so mange dieselbilar på bruktbilmarknaden.)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, FrihetensRegn said:

Ikke alle dieselbiler er familiebiler ala stasjonsvogn eller SUV. Mange av dieselbilene på finn er biler i Golf-klassen og der finner man mange elbiler.

Tvilar ikkje på at du finn mange dieselbilar i Golf-klasen på Finn.  Mange av dei har sikkert vore der i årevis.  So kan du tenkje litt over kva det tyder..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Bruktbil ja, ikke så rart da det ikke er stort nok marked for elbil der enda. Dette endrer seg jo fort siden det selges flere elektriske nybiler enn diesel. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Kvifor skulle det vere problematisk i det heile med ein elbil?

Fordi at kulde og motbakker suger ut batterikapasiteten, og det er ingen ladestasjoner underveis mellom Eidfjord og Geilo, om det i det hele tatt er det på de to stedene. Derfor har folk rekkeviddeangst. Etter min mening burde de fylt samfunnet med ladestasjoner før de kom med bilene, men de gjorde det omvendt, fylte samfunnet med elbiler uten at det er ladestasjoner nok

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bjarte_1 said:

Fordi at kulde og motbakker suger ut batterikapasiteten, og det er ingen ladestasjoner underveis mellom Eidfjord og Geilo, om det i det hele tatt er det på de to stedene. Derfor har folk rekkeviddeangst. Etter min mening burde de fylt samfunnet med ladestasjoner før de kom med bilene, men de gjorde det omvendt, fylte samfunnet med elbiler uten at det er ladestasjoner nok

Er jo bare 9 mil mellom Eidfjord og Geilo?
Selv på kaldeste vintereren klarer jeg nok 40 mil med min bil, og den har ikke varmepumpe engang (som de nye modellene nå får)

Tror du burde prøve en skikkelig elbil.

-34 grader er vel det kaldeste batteriet mitt har vært, men ser ikke problemet med det? Det varmes opp om man skal bruke bilen eller lade den.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjarte_1 skrev (3 minutter siden):

Fordi at kulde og motbakker suger ut batterikapasiteten, og det er ingen ladestasjoner underveis mellom Eidfjord og Geilo, om det i det hele tatt er det på de to stedene. Derfor har folk rekkeviddeangst. Etter min mening burde de fylt samfunnet med ladestasjoner før de kom med bilene, men de gjorde det omvendt, fylte samfunnet med elbiler uten at det er ladestasjoner nok

Det er 90+ km mellom Eidfjord og Geilo. Det er ingen moderne elbiler som har angst for en slik strekning. Jeg kjører hele veien til Geilo(fra Haugesund) uten noe som helst angst..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er jo bare 9 mil mellom Eidfjord og Geilo?
Selv på kaldeste vintereren klarer jeg nok 40 mil med min bil, og den har ikke varmepumpe engang (som de nye modellene nå får)

Tror du burde prøve en skikkelig elbil.

Hvorfor det?  Med fossil bil så har jeg bensinstasjoner rundt hvert gatehjørne, pluss svært mange verksteder som konkurrerer på pris. Og ikke noe særlig dyrere enn det vil bli med El-bil, og behandler jeg den godt kan den bli veteranbil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...