Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
7 hours ago, Simen1 said:

Boligområder har ofte 30-soner gjennom seg. Altså de aller nærmeste veiene til der man oppholder seg både utendørs på verandaer, i hager, fellesområder, og sover med åpne vinduer, er i hovessak 30-soner. Snakker ikke spesielt om Tromsø nå. Det er bare sånn veinettet er bygget opp. Som en trestamme og boligene er bladene ytterst på greinene som er de trafikkårene med lavest fartsgrense. Joda, noen boliger/blader er nært store trafikkårer/stammen, men heldigvis ikke majoriteten. At du kaller det for pisspreik eller kanskje bare gjeldende i Tromsø får stå for din egen regning.

Jeg er fullt klar over at 30 km/t er vippepunktet mellom motorstøy fra gjennomsnittlige fossilbiler og dekkstøy. Det betyr at 50% av lydtrykket fjernes dersom motorstøyen fjernes. Forskjellen er ikke stor men hørbar.

Poenget er at folk trener på et mangfold av måter. Å sykle til jobben er ikke eneste vei til rom.

Lastesykler er mye tyngre enn andre sykler og passer ofte dårlig med sykkelstativer.

Ellers så synes jeg det er svært lite sjarmerende å insinuere at det er noe feil med meg, bostedet mitt eller jobbstedet mitt bare fordi bil passer meg svært mye bedre enn sykkel store deler av året. Vær og føre er bare to av mange grunner til det, men du bagatelliserer igjen at folk kan ha mange ulike grunner (deriblant flere samtidig).

 

Du får vise statistikk for boligveier da. Tingen er også at selv om en boligvei er nærmest betyr ikke det at en ikke hører veien lenger unna med høyere fartsgrense.

Og på 30 km/t er fortsatt dekkstøy plagsomt hvis det er rett utenfor huset.

Folk kan trene på et mangfold av måter men de gjør det ikke. De velger å sitte stille i bilen istedenfor. Det er problemet. Hadde folk trent den anbefalte mengden, ville vi ikke hatt denne diskusjonen. Du sier ofte det er tidsklemma. Vel, sykling eller jogging til jobb lar en møte tidsklemma og få trening i ett. 

Transportsykkel: Sjekk ut Benno. . De passer fint i et sykkelstativ. Og man kan fint se det an når en vil ha transportsykkel og når en vil ha vanlig, og varierer utover uken. Det er nok lurt å ha en transportsykkel med elmotor (ala Benno). Da merker en ikke den ekstra vekta. Og så en sykkel til trening de dagene en ikke trenger å ta med seg masse varer: hvis du handler inn hver dag bør du uansett se på vanene dine.

Og nei, å bo overalt i verden er ikke noe menneskerett. Hvis du ikke klarer å bo i Tromsø uten at storsamfunnet skal lage store bilveier og parkeringsplasser for deg, og ikke klarer å få nok trening fordi det er for kaldt på vinteren, så finnes det mer sørlige byer. Med Schengen kan man til og med flytte ut og slipper å ha spisskompetanse som ikke er møtt i landet 

Men dere understreker også poenget mitt: sykkelinfrastrukturen i Norge er for dårlig og trenger mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, PingEnt said:

Så bilister gjør sykling i Tromsø livsfarlig? Samt dårlig sykkelinfrastruktur? Så du mener at hvis man hadde laget flere sykkelveier så ville det blitt bedre? Skulle du ha sett... Det er vel det jeg har sagt hele tida: infrastrukturen for sykling i Norge er for dårlig og en må investere mer.

Når det gjelder din sykkelvei: da antar jeg at du har 40 km hver vei (pluss minus litt høydemeter,men  veiene i Tromsø er å regne som flate etter man har syklet i alpene)  Det er det ingen som forventer at du sykler, men som vi også har sett fra statistikk hører du sjeldenhetene til.

Var vel hovedsakelig brøyting som var problemet til hu dama i artikkelen. Kan sny noe innmari her iløpet av en natt og brøytebilene har ikke sjans til å ta over alt før folk skal sykle på jobb klokken 7 om morgenen. Tungt å sykle i en halvmeter nysnø. Men bilene som må pløye seg en vei gjør det ikke enklere nei.

Har ikke så mange høydemeter jeg må sykle, men er veldig tidkrevende og livsfarlig med all trafikken og spesielt alle lastebilene som må kjøre forbi deg. 

Frister mere å kjøre elbil da, og få ladet den gratis og mens jeg er der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 minutes ago, Complexity said:

Var vel hovedsakelig brøyting som var problemet til hu dama i artikkelen. Kan sny noe innmari her iløpet av en natt og brøytebilene har ikke sjans til å ta over alt før folk skal sykle på jobb klokken 7 om morgenen. Tungt å sykle i en halvmeter nysnø.

Har ikke så mange høydemeter jeg må sykle, men er veldig tidkrevende og livsfarlig med all trafikken og spesielt alle lastebilene som må kjøre forbi deg. 

Frister mere å kjøre elbil da, og få ladet den gratis og mens jeg er der.

For all del, men ut ifra hva jeg forstår er ikke ubrøyta nysnø et problem hver eneste dag i Tromsø og hvis det er det på sykkelveier er det noe en kan gjøre noe med). At det finnes dager man kanskje bør bruke enten bil eller offentlig transport (eller bli på hjemmekontor) er greit, men det betyr ikke at vinteren ikke har flere dager en kan sykle. 

Og en fatbike (med eller uten elmotor, avhengig av hvor ambisiøs en er) er helt topp til å sykle på løs snø. De uten motor får en nå ganske billig, og er egentlig en perfekt sykkel til naturen i vinterhalvåret i Norge.

Og igjen, du viser vel egentlig at sykkelveiene der du bor er for dårlige. Og at veien selv ikke har tilrettelagt for sykling.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sykler kun i veien om vinteren da gang og sykkelveien ikke blir brøytet bra nok
Veien kan være helt uten snø, mens fortauet har masse snø

I Trondheim så salter de sykkelveiene, selv om syklistene sier at det er bedre å sykle på brøytet vei enn saltet vei
Salt = Slaps = Farlig, noe kommunen ikke skjønner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, PingEnt said:

...

Du kjem ganske ute av det blå med dette "poenget" ditt om sykkelinfrastruktur. Du byrja jo denne samtalen med å klage over kor mange som kan sykle i dag, men som ikkje gjere det.

Sparker du ikkje ballen litt ut av feltet nå da når du klager over manglende infrastruktur, og virker det ikkje det litt hyklersk at du i samme åndedraget klager over at folk ikkje bur tett nok for smaken din?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Du kjem ganske ute av det blå med dette "poenget" ditt om sykkelinfrastruktur. Du byrja jo denne samtalen med å klage over kor mange som kan sykle i dag, men som ikkje gjere det.

Sparker du ikkje ballen litt ut av feltet nå da når du klager over manglende infrastruktur, og virker det ikkje det litt hyklersk at du i samme åndedraget klager over at folk ikkje bur tett nok for smaken din?

Det hele var startet med å gi momsfritak til sykler, ikke at flere kunne sykle. La oss holde oss til fakta.

Jeg har vel ikek sagt vi skal tvinge folk over på sykkel? En av tiltakene er momsfritak eller støtte for å kunne få bedre sykler, det gjør at flere kan sykle. Et annet tiltak er bedre infrastruktur, som jeg kanskje ikek har tatt opp her, men som jeg har tatt opp mange, mange ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Og eg har vel ikkje påstått at dette har kommet ut av kjeften din, så...

Nei, men det var for å sette det på det rene. Fakta er at for få sykler i dag, og basert på gjennomsnittlig kjørelengde, kunne flere brukt sykkel til jobb eller andre ærend. Nå diskuterer vi jo akkurat i denne tråden momsfritak, og jeg mener det kunne vært et godt virkemiddel (sammen med momsfritak på reperasjoner, som er vel så viktig for å holde det bærekraftig). 

Et annet moment, som går utenfor trådens skop, er bedre infrastruktur og mer tilrettelegging for sykkel slik at folk tørr sykle på vinterhalvåret. Det er ting som sykkelveier, bedre brøyting, men også flere sykkelhotell slik at man kan kombinere kollketiv (eller bil) med sykkel. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Så bilister gjør sykling i Tromsø livsfarlig? Samt dårlig sykkelinfrastruktur? Så du mener at hvis man hadde laget flere sykkelveier så ville det blitt bedre? Skulle du ha sett... Det er vel det jeg har sagt hele tida: infrastrukturen for sykling i Norge er for dårlig og en må investere mer.

Når det gjelder din sykkelvei: da antar jeg at du har 40 km hver vei (pluss minus litt høydemeter,men  veiene i Tromsø er å regne som flate etter man har syklet i alpene)  Det er det ingen som forventer at du sykler, men som vi også har sett fra statistikk hører du sjeldenhetene til.

Du misforstår med vilje. Det er brøytebilistene som gjør sykling farlig, ikke vanlige bilister eller sykkelveiinfrastrukturen i det tilfellet der. Det er heller ikke alle steder det egner seg med sykkelveier, som i tuneller og bratte fjellskjæringer. Andre steder finnes det sykkelveier som er spesielt værutsatt, eller går veldig langt pga hindringer som fjell, fjorder, ikke brøytede/vernede turområder eller lignende ligger i veien. Som sagt, det finnes et utall gode, gyldige og rasjonelle grunner for at mange velger bil framfor sykkel. Det er ikke rasjonelt å forsøke å presse folk ennå mer over mot sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Simen1 said:

Du misforstår med vilje. Det er brøytebilistene som gjør sykling farlig, ikke vanlige bilister eller sykkelveiinfrastrukturen i det tilfellet der. Det er heller ikke alle steder det egner seg med sykkelveier, som i tuneller og bratte fjellskjæringer. Andre steder finnes det sykkelveier som er spesielt værutsatt, eller går veldig langt pga hindringer som fjell, fjorder, ikke brøytede/vernede turområder eller lignende ligger i veien. Som sagt, det finnes et utall gode, gyldige og rasjonelle grunner for at mange velger bil framfor sykkel. Det er ikke rasjonelt å forsøke å presse folk ennå mer over mot sykkel.

Hvis det egner seg for bilvei, egner det seg også for en sykkelsti. Og generelt må bilister i Norge bli flinkere til å repsektere syklister på veien. Jeg har syklet mye i Sveits, Tyskland og Østerrike og forskjellen er natt og dag, selv om veiene ikke alltid er noe bredere. Alpepass i Sveits er en fryd å sykle opp. "Pass" i Norge blir en tutet på og blir forbikjørt av aggressive bilister.

 

Og la oss få vokabularet i orden. Jeg har ikke nevnt ordet presse. Dette er snakk om å oppmuntre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bilister har et stort økonomisk press på seg for å bytte fra bil til sykkel. Mange har også et tidspress med tanke på åpningstider i barnehager og SFO vs jobbe fulltid.

Sykling passet meg utmerket i en årrekke fra barneår til studietid, pluss de første jobbene jeg hadde. Så ble jeg fast bussbruker fordi sykkel ble uegnet i forhold til livssituasjon, arbeidtid og bosted. Så endret livvsituasjonen seg ennå en gang og nå passer buss bare ca 3-5 dager i måneden, sykkel opp til ca 5-8 dager i måneden i sommermånedene, og bil passer best de resterende dagene, til og fra jobb. Jeg veksler på transportmåtene både av økonomiske, helsemessige og tidsmessige grunner. Det er ikke noe galt med infrastrukturen i mitt tilfelle, ikke noe galt med kroppen min, ikke noe galt med andre bilisters oppførsel etc. Det er likevel en hel masse grunner til at jeg ikke sykler hver dag året rundt. Ikke kom å si at jeg og min situasjon er unik. Det er ikke bare i min omgangskrets eller min by at folk må vekte fordeler og ulemper mot hverandre når de velger transportmåte. Folk har sine grunner. Det handler egentlig bare om å forstå og respektere at folk har det. Sette seg inn i andres situasjoner og ikke bare overkjøre folk med sine egne idealistiske prinsipper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Simen1 said:

Bilister har et stort økonomisk press på seg for å bytte fra bil til sykkel. Mange har også et tidspress med tanke på åpningstider i barnehager og SFO vs jobbe fulltid.

Sykling passet meg utmerket i en årrekke fra barneår til studietid, pluss de første jobbene jeg hadde. Så ble jeg fast bussbruker fordi sykkel ble uegnet i forhold til livssituasjon, arbeidtid og bosted. Så endret livvsituasjonen seg ennå en gang og nå passer buss bare ca 3-5 dager i måneden, sykkel opp til ca 5-8 dager i måneden i sommermånedene, og bil passer best de resterende dagene, til og fra jobb. Jeg veksler på transportmåtene både av økonomiske, helsemessige og tidsmessige grunner. Det er ikke noe galt med infrastrukturen i mitt tilfelle, ikke noe galt med kroppen min, ikke noe galt med andre bilisters oppførsel etc. Det er likevel en hel masse grunner til at jeg ikke sykler hver dag året rundt. Ikke kom å si at jeg og min situasjon er unik. Det er ikke bare i min omgangskrets eller min by at folk må vekte fordeler og ulemper mot hverandre når de velger transportmåte. Folk har sine grunner. Det handler egentlig bare om å forstå og respektere at folk har det. Sette seg inn i andres situasjoner og ikke bare overkjøre folk med sine egne idealistiske prinsipper.

 

Hvem snakker om å ikke respektere? Det er snakk om å gjøre mer for å få folk til å sykle, og jeg har kun nevnt gulrot her: momsfritak og bedre infrastruktur. Har jeg sagt at alle skal sykle? Nei. Det betyr at det kan være tilfeller som ditt hvor man ikke kan sykle. Jeg sier at betydelig flere kan sykle hvis man legger mer tilrette for det.

Lenke til kommentar

Eg ser ingen i-deoti i å forlange sykkelveg, men det er mykje dyrere enn bil pr personkilometer.

Å sykle er en menneskerett, selv om det ikke er bra for CO2 nivået. Spørsmålet er hvor, i fredet natur eller der arealene er dyre.

 

Om 10 år er derimot sykling helt avleggs som transportmiddel hva angår daglig persontransport. Autonome batteri drevne flåtebiler med 4 - 12 pasasjerer vil knuse sykling både hva angår tilgjenglighet, økonomi og miljø.

Vil Du ha sparkesykkel, sykkel, frakthjelp, toalett osv så kommer en automatisert flåtebil med det. Logestikken kan bli så god at man ikke vil trenge videre vegbygging eller ytterlige faseliteter i overskuelig fremtid.

I Oslo utgjør vel kjøring til og fra parkering ca 1/3 part av kjøringa pr i dag. Det er mildt sagt dyrt og svært innefektivt å ha privatbil i Oslo og større byer. Og det kan ikke være noe tvil om at Chineserne vil bli dei første til å rulle ut autonomi i storskala.

Bysentra vil bli så meget, meget mer med autonomi og den tilgjenglighet det gir. En ny start. 

 

Så hvordan er dei offentlige forbredelser. Vil en mer standarisert bolighandel uten dokumentavgift kunne avhjelpe noe, få et smidigere og noe betre busetnad. Hvordan står det til med automatisert bygging av hus ad moduler, og kan man rulle det ut som hyttebygging i første ommgang.

Påkostning på eneboliger er ca 70 000,- pr 2 år => 1 750 000 i påkostninger i løpet av en periode på 50 år => Hus har en levetid på 50 år, eller er en årlig vedlikeholdsutgift på 35 000.

Tilsvarer hva en bobil på 30m^2 koster, og da er Du off-grid og mer mobil. Men så var det dette med fantasier og kultur, kansje det er letter å selge inn som amfibium (sprenge fantasigrenser), men da til 70 000,- pr år.

 

Litt som iPhone og Tesla, som en kan kalle nye produkter og ikke bare en svak modifisering. Seier man trau så blir det bare trau, halloooo... nye produkter skaper mykje.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Nei, men det var for å sette det på det rene. Fakta er at for få sykler i dag, og basert på gjennomsnittlig kjørelengde, kunne flere brukt sykkel til jobb eller andre ærend.

Fakta er grunnlaget med gjennomsnittlig kjørelengde sier svært lite om alle de rasjonelle grunnene folk har for å velge bil framfor sykkel, til tross for at det koster såpass mye mer, går ut over helsa etc. Du viser jo null forståelse for at folk har gode, gyldige rasjonelle grunner for sine valg. Klarer du ikke å sette deg inn i andres ymse situasjoner, eller hva er det det står på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Fakta er grunnlaget med gjennomsnittlig kjørelengde sier svært lite om alle de rasjonelle grunnene folk har for å velge bil framfor sykkel, til tross for at det koster såpass mye mer, går ut over helsa etc. Du viser jo null forståelse for at folk har gode, gyldige rasjonelle grunner for sine valg. Klarer du ikke å sette deg inn i andres ymse situasjoner, eller hva er det det står på?

Det du sier er klart feil. Nesten halvparten av de som kjører bil, sier selv de kunne ha syklet til jobb.

Quote

Mange rapporterer at de kunne ha syklet til jobb og forklarer bilvalget med at de «ikke gidder».

La oss holde oss til fakta og statistikk, ikke hva du føler folk gjør.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

La oss holde oss til fakta og statistikk, ikke hva du føler folk gjør.

Ja, frå artikkelen...

Quote

– Det dreier seg om 11 prosent, flere enn 100.000 personer, sier Skovly.

89% har andre grunner enn at dei "ikkje gidder" da per dine eigne ord? Og dette er av dei som "kunne" syklet.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Drunkenvalley said:

Ja, frå artikkelen...

89% har andre grunner enn at dei "ikkje gidder" da per dine eigne ord?

Ja, og det kan være ting som "for dyrt" (momsfritakløsning), farlige veier (infrastruktur), frykt for tyveri (sykkelhotell og andre løsninger). 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 1.9.2020 den 11.45):

Jeg gidder ikke å ta meg råd til å kjøpe elsykkel så lenge jeg må betale moms, mens en ikke trenger å betale moms for å kjøpe elbil, og jeg er garantert ikke alene.

Du kan så si, 25% er for meget: ref: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1ngB3Q/apple-skal-ha-tjent-nesten-32-milliarder-kroner-pa-fortnite

I linken over tas ca 1/3, og du klager over 1/5. Ikke rart Du er inkognito.

 

Nok om det. Trump vinner valget og noen internettsider blir aldrig sensurert i Hong & Kong....., og ca 45 000 sattelitter mer trengst til forherligelse. Veldig store forskjela her på internett. Noen jobber for breiband og andre betaler for det.

ref: http://www.adultxxxbabes.com/video/?CABIWUZNSEE

Og så kommer spionasje oppatte på med sine 2 x 2 % av BNP. Fy fan, det er effektivt............

 

På TU derimot; sensur over en lav sko om det ikke kan være forenlig med «0 - utslepp» filosofien.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 8/31/2020 at 2:26 PM, Drunkenvalley said:

Ein 15 minutt strekning med bil er ikkje 30 minutter med sykkel for folk flest. Eg køyrde 115 km kvar dag totalt når eg budde i Haugesund, men jobba på Stord. Det var litt under 2 timer køyring per dag. Sykkel berekne google til nermare 8.5 timer...

Du kan jo glemme å sykle gjennom Bømlafjordtunnelen, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...