Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Xantippe said:

Innføres moms vil salget av elbiler stoppe opp.

Det skjer nok ikkje.  Du skal ikkje køyre langt med elbil før eksosbilar kjennest like moderne som hest og kjerre, so eg trur nok dei fleste som allereie har ein elbil vil kjøpe elbil sjølv om prisen aukar med 25%.

 

Den største effekten vil vi derimot sjå straks ein eventuell avgiftsauke vert vedteken.  Då kjem salet av elbilar til å verte mangedobla fram til avgiftsauken vert effektuert, slik at det nok vert nye elbilar til sals til før-avgiftspris i lang tid etterpå.  For å unngå den effekten tippar eg at innføring av mva vil skje i små steg over mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjarte_1 skrev (4 timer siden):

Fordi at kulde og motbakker suger ut batterikapasiteten, og det er ingen ladestasjoner underveis mellom Eidfjord og Geilo, om det i det hele tatt er det på de to stedene. 

BKK har ladere ved Maurset. Da er den verste stigningen unnagjort, og det er kun 67 km igjen til Geilo. Eidfjord har mange ladere. Geilo er skrøpelig. Men det er noen i Hol, "rett ned bakken".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrFoss said:

Med en økende elbil andel kan det godt bli sjeldent med bensinstasjoner. Kommer litt an på hvordan de omstiller seg. 

Tja.. de omstiller seg nok bort fra fossilt, og dermed «legges de ned» som bensinstasjon.

Det er dyrt å bytte ut pumpeanlegget. Det er dyrt å bytte ut/vedlikeholde tankene.. det kommer ikke til å bli gjort, om det ikke er nok omsetning av fossilt drivstoff på stasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 timer siden):

På bruktmarknaden, ja.  Det er fordi folk dumpar dieselbilar til rett over vrakpanten i von om å verte kvitt udyra.  Diesel er nesten utradert på nybilmarknaden.  For ti år sidan utgjorde diesel over 75% av nybilsalet.  (Som er den viktigaste grunnen til at det er so mange dieselbilar på bruktbilmarknaden.)

Dieselbiler holder seg bedre i pris på bruktmarkedet enn elbiler. Mange av de dieselmodellene jeg følger med på på finn selger som varmt hvetebrød og går til ganske høye priser.

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 30.8.2020 den 11.08):

Det var da voldsomt til komplisering.

Bare legg på 25% mva på el - bil og 5 kr literen for drivstoff i første omgang.

Danmark prøvde dette og feilet så det sang etter. De som allerede hadde kjøpt elbil jublet over +25% bruktverdi, mens de som hadde planer om å kjøpe droppet de planene.

Vi har muligheten til å lære av Danmarks feil og innføre mva gradvis i stedet for. Flere røde partier går inn for en jantelov-mva på 25% over en viss beløpsgrense. Det er fullstendig idiotisk og vil bare ramme elektrifiseringen for de som trenger stor/tung bil eller lang rekkevidde av ymse grunner. Dette vil gå særlig ut over bilister i distriktene.

Økning fra 0-25% mva over natta vil ta motet fra bilkjøpere og slo beina under kjøpelysten og elektrifiseringen. Øker man derimot gradvis med f.eks 2,5%-poeng per år så vil kjøpere oppfordres til å kjøpe før årsskiftet, hele 10 ganger før mva er oppe på normalen.Dette vil framskynde elektrifiseringen i stedet for den Danske strategien som slår beina under elektrifiseringen.

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 30.8.2020 den 11.22):

Buss.har tildømes 6%. Mva, øk den til 25%

Helt enig. Usikker på om det er rom for å gjøre dette i ett trinn eller om det bør gjøres trinnvis slik som for elbiler. Ta med 25% mva for matvarer og bøker i samme slengen.

PingEnt skrev (På 30.8.2020 den 11.53):

Og å sykle er faktisk i flere tilfeller tidsbesparelse sammenliknet med bil -- du får transport og trening i ett.

Det har nok folk funnet ut av for lengst. Folk velger ikke bil til jobb for morroskyld. Det er svindyrt i forhold til kollektivt, sykkel og gange. Det er upraktisk og dyrt med tanke på parkering. osv. Men for noen er likevel bil det minste ondet. Jeg har forklart mange ganger før hvorfor sykkel ikke er et reelt alternativ for mange. Det må du bare respektere. Folk har sine gyldige grunner. De som i praksis kan sykle har nok allerede funnet ut av det på egenhånd.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Det har nok folk funnet ut av for lengst. Folk velger ikke bil til jobb for morroskyld. Det er svindyrt i forhold til kollektivt, sykkel og gange. Det er upraktisk og dyrt med tanke på parkering. osv. Men for noen er likevel bil det minste ondet. Jeg har forklart mange ganger før hvorfor sykkel ikke er et reelt alternativ for mange. Det må du bare respektere. Folk har sine gyldige grunner. De som i praksis kan sykle har nok allerede funnet ut av det på egenhånd.

Det du sier stemmer rett og slett ikke med virkeligheten. Flere og flere sykler, som tilsier at flere og flere kunne ha syklet før. Jeg kjenner flere som kjører som i dag kunne ha syklet. Og flere som har begynt å syklet som ikke har annerledes krav enn før, de bare innså det ikke. Å kjøre bil er å belaste samfunnet fordi du vil leve akkurat på ditt tidskjema, men det kan være at ditt tidskjema faktisk ikke er levedyktig og må forandres.

Hvis du ikke får nok trening iløpet av en uke er ditt tidsskjema ikke bærekraftig og må endres. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (8 minutter siden):
Sitat

Folk har sine gyldige grunner.

Det du sier stemmer rett og slett ikke med virkeligheten.

Jeg siterer det mest essensielle. Det er rett og slett dette du nekter på når du sier jeg snakker usant. Folk HAR gyldige grunner for å kjøre i stedet for å sykle. NOEN har mulighet til å sykle og har nok funnet ut av det allerede. Andre igjen har fått den muligheten gjennom tilgjengelighet på nye teknologier som elsykler, eller har blitt satt i en ennå større økonomisk skvis for å velge bil slik at de til slutt har blitt vippet over til et alternativ som egentlig ikke passer deres liv. Bil-hatet tar vist ingen ende. Respekten for at mange faktisk har behov for bil ser ut til å være fraværende hos en del, ofte sammenfallende med mdg-medlemskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Sykler med elektrisk hjelpemotor har nå sannsynleg ein betydeleg relevanse for økt sykkel-popularitet.

Det også, men tror også folk har forstått hvor viktig trening er. Du sparer ikke 15 minutt med bil, du taper 30 minutter med trening. 

Hvis en har et så tettpakket program (uten trening) at en må bruke bil til og fra jobb, da har en faktisk et for tettpakket program og må omprioritere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Jeg siterer det mest essensielle. Det er rett og slett dette du nekter på når du sier jeg snakker usant. Folk HAR gyldige grunner for å kjøre i stedet for å sykle. NOEN har mulighet til å sykle og har nok funnet ut av det allerede. Andre igjen har fått den muligheten gjennom tilgjengelighet på nye teknologier som elsykler, eller har blitt satt i en ennå større økonomisk skvis for å velge bil slik at de til slutt har blitt vippet over til et alternativ som egentlig ikke passer deres liv. Bil-hatet tar vist ingen ende. Respekten for at mange faktisk har behov for bil ser ut til å være fraværende hos en del, ofte sammenfallende med mdg-medlemskap.

Igjen, du har ikke en bærekraftig tidsplan hvis du ikke trener iløpet av en uke. Du må forandre tidsplanen din og omprioritere på ting.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Igjen, du har ikke en bærekraftig tidsplan hvis du ikke trener iløpet av en uke. Du må forandre tidsplanen din og omprioritere på ting.

Mange får plenty fysisk aktivitet på jobben eller fritida, utan å måtte starte og avslutte dagen med å trakke seg framover i 1. gir i nedoverbakkane mot sludd og sterk kuling.  Vi er i Noreg, ikkje San Diego.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Sturle S said:

Mange får plenty fysisk aktivitet på jobben eller fritida, utan å måtte starte og avslutte dagen med å trakke seg framover i 1. gir i nedoverbakkane mot sludd og sterk kuling.  Vi er i Noreg, ikkje San Diego.

Kun 10% oppnår anbefalt ukentlig fysisk aktivitet i Norge. Det er ikke "mange".

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Hvis en har et så tettpakket program (uten trening) at en må bruke bil til og fra jobb, da har en faktisk et for tettpakket program og må omprioritere. 

Insinuerer du at familier med små barn må flytte nærmere bysentra (med de prisene og mangel på gode uteområder som er der) for at du skal få viljen din om at de skal sykle elsykkel i stedet for å kjøre en miljøvennlig elbil til jobb? Synes du staten burde bruke økonomisk pisk eller tvinge fram gjennom lover og regler at barn må skifte barnehage, barneskoler og miljø på den måten? Eller sette folk i en skvis der barnehagene må ha lengre åpningstider for at foreldrene skal klare å sykle og busse, slik at barna får ennå mindre tid sammen med familien på hverdager? Ennå mindre tid til treninger, sosialt samvær med andre barn på fritida, mindre leksetid, lesetid på kveldene osv? Småbarnsfamilier på 60-80 kvadrat i blokk eller gamle bygårder i stedet for hus med hage litt utenfor byen?

Som sagt, folk har sine gyldige grunner til å velge bil. Det er bare du og en del mdg-ere som ikke skjønner eller respekterer det.

Og hva med de som ikke har hjemmeboende barn, skal de tvinges ut på sykkel i allslags vær? Over alle slags bruer, trafikalske risikoområder, og puste og pese i veistøv og eksos?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Det også, men tror også folk har forstått hvor viktig trening er. Du sparer ikke 15 minutt med bil, du taper 30 minutter med trening. 

Hvis en har et så tettpakket program (uten trening) at en må bruke bil til og fra jobb, da har en faktisk et for tettpakket program og må omprioritere. 

Ein 15 minutt strekning med bil er ikkje 30 minutter med sykkel for folk flest. Eg køyrde 115 km kvar dag totalt når eg budde i Haugesund, men jobba på Stord. Det var litt under 2 timer køyring per dag. Sykkel berekne google til nermare 8.5 timer...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 minutes ago, Simen1 said:

Insinuerer du at familier med små barn må flytte nærmere bysentra (med de prisene og mangel på gode uteområder som er der) for at du skal få viljen din om at de skal sykle elsykkel i stedet for å kjøre en miljøvennlig elbil til jobb? Synes du staten burde bruke økonomisk pisk eller tvinge fram gjennom lover og regler at barn må skifte barnehage, barneskoler og miljø på den måten? Eller sette folk i en skvis der barnehagene må ha lengre åpningstider for at foreldrene skal klare å sykle og busse, slik at barna får ennå mindre tid sammen med familien på hverdager? Ennå mindre tid til treninger, sosialt samvær med andre barn på fritida, mindre leksetid, lesetid på kveldene osv? Småbarnsfamilier på 60-80 kvadrat i blokk eller gamle bygårder i stedet for hus med hage litt utenfor byen?

Som sagt, folk har sine gyldige grunner til å velge bil. Det er bare du og en del mdg-ere som ikke skjønner eller respekterer det.

Og hva med de som ikke har hjemmeboende barn, skal de tvinges ut på sykkel i allslags vær? Over alle slags bruer, trafikalske risikoområder, og puste og pese i veistøv og eksos?

Eller finne jobber lenger utenfor bysentra. Men ja, det er galt at samfunnet som helhet skal betale i kroner, støy og luftforurensing fordi noen vil oppta areal langt utenfor byen. Det er beslagsleggelse på urørt natur ("drabantbyer") og har flere negative sider.

Jeg forstår ikke kommentaren om hjemmeværende barn. Hva i all verden har det med saken å gjøre om de ikke har hjemmeboende barn?

Og når det gjelder å ikke psute inn veistøv: Det er det strengt tatt bilistene  som er ansvarlige for.

14 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ein 15 minutt strekning med bil er ikkje 30 minutter med sykkel for folk flest. Eg køyrde 115 km kvar dag totalt når eg budde i Haugesund, men jobba på Stord. Det var litt under 2 timer køyring per dag. Sykkel berekne google til nermare 8.5 timer...

Kommer an på kø og så videre, men i byer og tettsteder så er det en realistisk omforming i medium rushtid, jo.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...