Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg blitt plukket ut til kontroll ofte hadde jeg handlet en annen plass. Tror nok de butikkene som sjekker sjelden har flere kunder som blir værende. De har jo også større risiko om de ikke sjekker på noen måte. De beste måtene er å ikke være invaderene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Merko skrev (På 15.7.2020 den 22.22):

Korrekt.

Du må betale / gå forbi kassepunktet før det er tyveri.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

Var vitne til en «aksjon» på en Coop OBS butikk for en stund tilbake. Da var det ei dame som de mistenkte for tyveri, Men de lot henne skanne varene, betale og gå ut av butikken før de konfronterte henne. Sikkert av grunnen du nevner her. Stikkprøver i selvskanningen derimot kan medføre at du blir bannlyst fra å bruke selvbetjente løsninger igjen i den butikken/kjeden eventuelt en advarsel om de er i tvil om feilen var ett uhell eller bevisst. Har du en hel pose med uskannede varer så ligger du nok ganske tynt an, Men en vare ut av 100 vil nok bli sett på som ett uhell, med mindre varen skiller seg ut som spesielt dyr feks.

Er også temmelig sikker på at butikkene bruker algoritmer for å bestemme hvem som blir sjekket, og at det ikke er helt tilfeldig. Handlet i en Coop Mega butikk og brukte selvbetjent kasse og var midt i skanningen og kom på at jeg hadde glemt noe, så jeg løp inn for å hente det jeg glemte. Det gjorde at det ble en pause i skanningen på ett minutt circa. Og jeg ble «flagget» for en kontroll. Antar at det var på grunn av at algoritmen registrerte ett avvik i skanningen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

Hvor mye sparer de på at vi scanner varene selv?

La oss leke litt med tallene. La oss si at man tjener 400000,- i året som butikkmedarbeider som er vanlig lønn i denne bransjen. Kostnaden for arbeidsgiveren er da ca 540000,- i året med alle utgifter knyttet til denne ansatte. Det vil utgjøre ca 3.53,- minuttet. 

La oss da si at gjennomsnittlig tar det 2 minutter å betjene deg som kunde i kassen. Og la oss si du er en som handler ofte, gjennomsnittlig en gang om dagen over ett år. 365 ganger 2 ganger 3.53 vil da være butikkens utgift i året for denne kunden. Det vil da utgjøre en besparelse på nesten 2600,- i året. Da går vi ut fra 100% effektivitet. Og det er ikke mulig å oppnå. Arbeideren vil ofte sitte i kassen for å vente på neste kunde som er dødtid, og tap av effektivitet. Så om vi sier at den ansatte jobber på 80% effektivitet så er kostnaden 3120,- i året. Så kan du jo bruke dine egne tall og se hvor mye du koster. Så har vi heller ikke motregnet med kostnaden for å tilby selvbetjening. Det er kostnader knyttet til dette også. 

Men skal du da "stjele" en eller to poser hver gang du handler så forsvinner nok mye av fordelen butikken har med selvbetjening ganske kjapt. om du stjeler f.eks 1.5 poser pr gang du er i butikken over ett år. Ja da har du kostet butikken 1100,- kroner.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, nomore said:

Skjønner. Så det er din vurdering av kostnaden på varen som styrer. Men hvor går grensen i verdi?

Jeg trur han synes det samme som meg. er helt idiotisk og betale 1.5kr for en pose som koster 3 øre å produsere. når man i tilleg må reklamere for butikken. ser ikke ånklige butikker som elektro eller klesbutikker tar betalt for poser. di er og ofte større og mer slitesterke så koster nokk noe mer og produsere. hvorfor skal matbutikkene dra hvert øre ut av pengbøkene. ikke har di hvite poser uten reklame heller.

Lenke til kommentar
EmLeX skrev (1 minutt siden):

Jeg trur han synes det samme som meg. er helt idiotisk og betale 1.5kr for en pose som koster 3 øre å produsere. når man i tilleg må reklamere for butikken. ser ikke ånklige butikker som elektro eller klesbutikker tar betalt for poser. di er og ofte større og mer slitesterke så koster nokk noe mer og produsere. hvorfor skal matbutikkene dra hvert øre ut av pengbøkene. ikke har di hvite poser uten reklame heller.

Om du ikke synes butikkenes poser er et godt kjøp, så kan du la være å kjøpe dem, og bruke handlenett eller noe annet i stedet. 

Å unnskylde tyveri med at butikken uansett tjener på deg eller at du ikke synes posene er verdt prisen er bare patetisk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
EmLeX skrev (9 minutter siden):

Jeg trur han synes det samme som meg. er helt idiotisk og betale 1.5kr for en pose som koster 3 øre å produsere. når man i tilleg må reklamere for butikken. ser ikke ånklige butikker som elektro eller klesbutikker tar betalt for poser. di er og ofte større og mer slitesterke så koster nokk noe mer og produsere. hvorfor skal matbutikkene dra hvert øre ut av pengbøkene. ikke har di hvite poser uten reklame heller.

Da kan man vel ta med seg passende oppbevaring selv istedenfor å stjele fra andre, ingen som tvinger noen til å benytte butikken sine.

EDIT: Posten over kom meg i forkjøpet.

Endret av bas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...