Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Dubious said:

Folk som stjeler, vil stjele uansett

Blir det oftere kontroller så vil de gjømme varen på seg

Lett å få gratis pose i betjente kasser, bare å si at du trenger en pose etter at du har betalt for varene

Greia med selvbetjent kasser er at man kan late som man scanner varen, holde over strekkoden, løfte litt på bananene når de skal veies osv.

Blir en ny type nasking.

Som oftest spør de i kassen om du trenger pose om det ikke er slik at du må ta den selv. Og det er som oftest greit at du får en ekstra pose ja - men gjør du dette ofte nok får det nok reaksjoner. De liker det ikke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (7 minutter siden):

Folk som stjeler, vil stjele uansett

Blir det oftere kontroller så vil de gjømme varen på seg

Det er forskjell på folk. Jeg tror nok en stor andel av de som nasker er folk som bare tar litt fordi det er lett og faren for å oppdages er forsvinnende liten, og så rettferdiggjør de det overfor seg selv etterpå, slik du gjør med plastposer.

Det å skulle gjemme varene på kroppen er en mye mer aktiv handling som krever større grad av forsett og er vanskeligere å unnskylde etterpå. Det er helt sikkert en del mer aktive tyver som gjør dette, men for den "vanlige hverdagsnasker" er det å gjemme varene på kroppen utenkelig. For en del av disse er vissheten om at de kan plukkes til kontroll og hvor pinlig det er å skulle bli tatt, nok til å la være å stjele.

 

Dubious skrev (7 minutter siden):

Lett å få gratis pose i betjente kasser, bare å si at du trenger en pose etter at du har betalt for varene

Er dette enda en av måtene du unnskylder overfor deg selv at du stjeler dem når du handler på selvbetjening?`Det er fortsatt patetisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Jeg kan kjøpe alkohol uten at de må sjekke leg.
Så om jeg låner bort kortet mitt til noen mindreårige, kan de kjøpe alkohol?

Har du sjegg eller ser du over 18 ut?

Kommer opp flagg i den vanlige kassen når noen kjøper øl. Der kan de godkjenne deg om de ser at du er gammel nok.

De gangene jeg har fådd beskjed om at jeg må legitimere meg har jeg bare snudd med bort til den vanlige kassen og vinket, så har de trykket på noe og beskjeden forsvinner, men som oftest gjør de dette før man får noe beskjed.

På spar/Eurospar har de fingerprintscanner man må bruke for å legitimere seg. De er vel deaktivert akkurat nå på grunn av korona dog.

Noen kan selvfølgelig låne ditt bankkort og legitimere seg med det, men det er jo ulovelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Burde vel ikke være noe problem å be de bruke hansker når de tar et par stikkprøver av varene du har i posen heller.

Problem solved.

Helt enig - eller at du selv plukker ut varene slik at de kan se alle. Det er vel det jeg har gjort de gangene jeg har blitt kontrollert. 

Jeg kan forstå at mennesker er skeptiske til å la andre ta på varene sine i disse korona-tider, men jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen blir personlig fornærmet av å bli tilfeldig plukket ut i en stikk-kontroll.

Endret av theNiceOne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
58 minutes ago, theNiceOne said:

Helt enig - eller at du selv plukker ut varene slik at de kan se alle. Det er vel det jeg har gjort de gangene jeg har blitt kontrollert. 

Jeg kan forstå at mennesker er skeptiske til å la andre ta på varene sine i disse korona-tider, men jeg klarer virkelig ikke å forstå at noen blir personlig fornærmet av å bli tilfeldig plukket ut i en stikk-kontroll.

Jeg har blitt irritert en gang på Spar - Jeg hadde pakket varene inn i sekken, hadde hastverk og måtte komme meg videre raskt. Heldigvis så gav den ansatte faen og bare raskt kikka på det øverste i sekken og sendte meg videre.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Jeg er vant til å få VIP-behandling andre steder og da krever jeg det i dagligvarebutikken også. Ikke i tilfeldige butikker, men der jeg er innom jevnlig.

Da skjønner jeg at dette er et stort problem for deg, i motsetning til meg som ikke er vant med VIP behandling i dagligvarebutikken. Hvordan ser du for deg at det burde vært løst da? At du etter x-antall handler, sum, eller annet kriterie blir lagt inn i en database over de som IKKE skal bli tatt ut i stikkontroll?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er viktig å behandle returnerende kunder med respekt og verdighet. I dag er det ikke mangel på alternative butikker og varehus. De store butikkene ligger ikke i områder der folk bor og det er ikke noe som tilsier at folk må dra til akkurat den handelsparken. Er det ikke bra kundebehandling blir det ikke noe mere handel der.

Ser for deg at du har vært fast gjest på en restaurant ender nattklubb i 10 år. Plutselig er det nye folk i døra og du blir behandlet som om du er en tilfeldig fyr som er der for første gang. Ikke at det skjer for et seriøst sted har ikke nye folk i døra alene, men rent teoretisk. Det hadde vært sjanseløst.

Det må utøves en viss form for gjensidig respekt, selv når man handler noe så grunnleggende som dagligvarer. Hver minste lille detalj utgjør en forskjell. Der jeg handler er det stadig skitne handlevogner. Det er ikke akseptabelt. Det koster titusener å rengjøre vognene, men det koster også å miste kunder.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, BadCat said:

Det er viktig å behandle returnerende kunder med respekt og verdighet. I dag er det ikke mangel på alternative butikker og varehus. De store butikkene ligger ikke i områder der folk bor og det er ikke noe som tilsier at folk må dra til akkurat den handelsparken. Er det ikke bra kundebehandling blir det ikke noe mere handel der.

Ser for deg at du har vært fast gjest på en restaurant ender nattklubb i 10 år. Plutselig er det nye folk i døra og du blir behandlet som om du er en tilfeldig fyr som er der for første gang. Ikke at det skjer for et seriøst sted har ikke nye folk i døra alene, men rent teoretisk. Det hadde vært sjanseløst.

Det må utøves en viss form for gjensidig respekt, selv når man handler noe så grunnleggende som dagligvarer. Hver minste lille detalj utgjør en forskjell. Der jeg handler er det stadig skitne handlevogner. Det er ikke akseptabelt. Det koster titusener å rengjøre vognene, men det koster også å miste kunder.

Tror du de ansatte vil ta kontroller? Tror du de ansatte vil sjekke legitimasjon hele tiden? Tror du de ansatte vil at poser skal koste 2kr?

Eller tror du de er pålagt dette av arbeidsgiver og kansje ikke har jobb lenger om de bryter rutinene?

"Trenger ikke sjekke han der han handler her ofte" funker dårlig. Kansje vedkommende stjeler ofte og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det er viktig å behandle returnerende kunder med respekt og verdighet.

Ja, og det er viktig som kunde å behandle ansatte med respekt og verdighet også.

Jeg har en lokal Meny som er hovdebutikken min, og jeg bruker som oftest selvbetjent kasse der. De gangene lyset blir rødt når jeg skal gå ut, venter jeg smilende på at en ansatt kommer for å sjekke ut varene mine, siden det er jobben deres, og de ikke gjør det for å være vanskelige.

En gang sa en ansatt noe sånt som "Deg trenger jeg ikke å sjekke." Det var artig, men ikke noe mer verdig og respektfullt enn de andre ansatte som kommer forsiktig bort og sjekker varene mine. Jeg har ennå ikke opplevd noe i nærheten av noen som er respektløse, frekke, eller behandler meg som en skurk.


Det at vi har så forskjellige opplevelser tyder på en av (minst) tre årsaker:

  1. De butikkansatte i din butikk er usedvanlige frekke og uoppdragne.
  2. Du reagerer så surt og frekt mot de ansatte, at de blir sure og frekke tilbake.
  3. Du lar deg lett krenke av vanlige situasjoner hvor du blir behandlet med normal respekt, og lager deg et narrativ hvor det er de andre som er frekke fordi du ikke fikk spesialbehandlingen du synes du fortjener.

Jeg kjenner ikke deg, og ikke butikken du går i, men ut fra innleggene dine i denne tråden gjetter jeg på 3. 

 

BadCat skrev (2 timer siden):

Alternativet er at han ikke handlet der mer. Selv med over hundre millioner i omsetning så svir det å miste kunder som årlig handler for 50-500k. 

Det er da også et alternativ å gjøre som jeg og de fleste andre gjør, smile, oppføre seg normalt høflig og ikke ta sjekken som et personlig angrep.

 

Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ransakelse eller sjekk av om varene in posen din faktisk er betalt?

Ransakelse innebærer at man går igjennom, lommer, klær, bagger/sekker osv. I utgangspunktet ikke noe stort overtramp men i disse Corona tider ville jeg jeg ikke gitt samtykke til den slags unødig nærkontakt med fremmede.

Man skal også huske at folk har private og personlige effekter i lommer/sekker som man ikke nødvendigvis vil at andre skal rote med. Å få flyplass security sjekk tilstander på matbutikken blir å dra det litt vel langt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synest en kontroll en gang iblant er en liten pris å betale for hurtigkasse (og håndholdt scanner som hos Coop Obs).

Har aldri opplevd å få sjekket noe annet enn posen(e) jeg har lagt varene i. Hender det ligger ting kjøpt andre steder i samme pose men jeg har som regel kvittering på dette. Ikke vært noe problem ihvertfall. Har svært sjeldent benyttet meg av vanlig kasse hvor det har vært hurtigkasse.

Er vel ingen steder du blir tvunget til å bruke hurtigkassen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 22.7.2020 den 9.38):

Det er nasking, og ikke rent lite heller.

Om det forsvinner en flaske ketchup eller ett brød så registreres det nok ikke så lett før det blir tatt vareopptelling en gang i året, så må følges med hele tiden.

Får bare håpe at de som blir tatt i å stjele et brød og en flaske ketchup ikke blir politianmeldt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...