Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja det går vi håpe. Er jo derfor det må være kontroller.

Hæ? Nei, jeg vil jo at de som stjeler brød skal slippe bøter. Om du stjeler matvarer for tre kroner i innskjøpspris, så bør du få slippe unna, synes jeg. Skjønner at det kan være delte meninger om det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, frohmage said:

Hæ? Nei, jeg vil jo at de som stjeler brød skal slippe bøter. Om du stjeler matvarer for tre kroner i innskjøpspris, så bør du få slippe unna, synes jeg. Skjønner at det kan være delte meninger om det..

Så om man burde straffes burde være avhengig av hva som stjeles? er vel her forsjellen i størrelsen på boten komner inn.

Tyveri er tyveri uansett.

Nå tror jeg at en biff eller noe kansje er enklere å stjele enn ett brød, og da begynner det jo å bli litt verdi.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Så om man burde straffes burde være avhengig av hva som stjeles? er vel her forsjellen i størrelsen på boten komner inn.

Tyveri er tyveri uansett.

Nå tror jeg at en biff eller noe kansje er enklere å stjele enn ett brød, og da begynner det jo å bli litt verdi.

Jada, men om du må stjele en kneip så har neppe størrelsen på bota så mye å si. Jeg hadde ikke ringt politiet selv i et slikt tilfelle ? 

Om noen stjeler biff (og øl, tobakk og andre luksusvarer) blir det litt annerledes.

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt fornærmet hvis noen beskyldte meg for å stjele fra en dagligvarebutikk. En slik butikk har kun forbruksvarer, ikke noe som er verdt å stjele. Hvis du stjeler fra en dagligvarebutikk er du på nivå med folk som henter blader ut av papirinnsamlingsdunken eller saumfarer avfallskonteinere med gjenstander som folk har kastet. Et fungerende menneske finner verken verdi i dagligvarebutikker eller avfallsbeholdere.

Det står en container ikke langt fra det jeg bor med møbler og emballasje. Jeg har sett en kvinne løfte ut en ødelagt kurv og lukte på den. Hva spiller det for role om det lukter av den eller ikke, den er ødelagt (både håndtaket og bunnen) og kastet.

Jeg kan ikke tenke meg noen større krenkelse enn at en lavtstående butikkarbeider skal anta at et fungerende menneske er på nivå med slike amøber.

Jeg har ikke tid til slikt nå, men for 10 år siden fikk jeg en butikkarbeider både til å gråte og slutte i jobben. Et grusomt menneske som jeg er ydmyket jeg den ansatte foran andre kunder. Jeg fikk en bærepose som revnet med det resultat at varer for en del tusen kroner knuste. Den ansatte knakk sammen og brast i grått fordi jeg spurte om kvaliteten på varene de solgte stod i stil med kvaliteten på bæreposene, om det var for mye forlangt å forvente at en pose kunne tåle litt over et kilogram. Jeg kom ikke ti meter engang før posen revnet, ingen forståelse, ingen beklagelser. Det var uproblematisk for den ansatte og bedriften å levere ut poser av råtten plast. Som kunde burde man vite bedre enn å putte gjenstander av verdi i posen.

Takk og pris for at det i dag finnes selvbetjening og at man kan ha med handlenett som tåler flere titalls kg. 

For litt siden gikk hele kjeden konkurs og da rant det inn med meldinger om episoden med den ansatte som ytte dårlig service og hvilken glede jeg måtte føle når hele dritten nå endelig er avviklet.

Good helg folkens og nå skal det nytes med drikke og kjøtt som ikke er kjøpt i en dagligvarebutikk. Vi snakker kvalitet og opplevelser. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt fornærmet hvis noen beskyldte meg for å stjele fra en dagligvarebutikk. En slik butikk har kun forbruksvarer, ikke noe som er verdt å stjele. Hvis du stjeler fra en dagligvarebutikk er du på nivå med folk som henter blader ut av papirinnsamlingsdunken eller saumfarer avfallskonteinere med gjenstander som folk har kastet. Et fungerende menneske finner verken verdi i dagligvarebutikker eller avfallsbeholdere.

Det står en container ikke langt fra det jeg bor med møbler og emballasje. Jeg har sett en kvinne løfte ut en ødelagt kurv og lukte på den. Hva spiller det for role om det lukter av den eller ikke, den er ødelagt (både håndtaket og bunnen) og kastet.

Jeg kan ikke tenke meg noen større krenkelse enn at en lavtstående butikkarbeider skal anta at et fungerende menneske er på nivå med slike amøber.

Jeg tror du ville bli overrasket om du forsto hvor store verdier folk faktisk kaster. At en butikkarbeider på noen som helst måte er "lavtstående" for deg tviler jeg sterkt på.

Hvilke varer til "en del tusen kroner" veide "litt over et kilogram"? Var du på polet? Tror ikke noen av proffene der ville la seg vippe av pinnen av kjeftinga di.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjeftet ikke. I utgangspunktet spurte jeg kun om hva den ansatte hadde å si om at posene var så dårlige. Det tilspisset seg ikke før den ansatte hadde tømt en hel septiktank på meg. Hvis du hadde lest det som stod hadde du visst at det ikke var vinmonopolet, fordi det ikke er avviklet. Det er viktigere for deg å poste antydninger og tolkninger enn å lese det som står.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (37 minutter siden):

Det er viktigere for deg å poste antydninger og tolkninger enn å lese det som står.

Må innrømme at jeg leste en del feil der, ja ? Med "lavtstående butikkarbeider" mente du jo ikke en som var dårligere stilt enn deg. Beklager. Fikk du nye varer, eller?

Lenke til kommentar
7 hours ago, frohmage said:

Jada, men om du må stjele en kneip så har neppe størrelsen på bota så mye å si. Jeg hadde ikke ringt politiet selv i et slikt tilfelle ? 

Om noen stjeler biff (og øl, tobakk og andre luksusvarer) blir det litt annerledes.

 

Nå er det ofte slik at vektere ønsker å ta flest mulig som en "resultatsorientert" greie. Kan vekterselskapet rapportere til butikkene at de stopper "så så mange" så er det good for bussiness. Om personen stjal noe til 10,- eller 500,- blir nok ikke like viktig når man skal vise frem tallene. Dette kan også sikkert i beste fall brukes til hvor mange vektere man har på et sted.

Min mor rapporterte vekteren (med rette) på matbutikken til vekterselskapet fordi hun følte seg trakassert. Han stoppet henne i køen i kassa og sa "Bli med meg, vi har tatt deg for tyveri av toalettpapir" og holdt frem en video på telefonen sin som ikke viste noen ting annet enn at hun passerte toalettpapir hyllen.

Det gjorde henne ganske forbanna for å si det mildt siden hun aldri har stjålet noe i en matbutikk. Vekteren ble fjernet fra butikken.
 

EDIT:
Kanskje det har blitt med vektere i butikker som det har har vært lenge med parkeringsvakter. At de også har resultatsorientert lønn. Om så er vil man se ganske mange overtramp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dubious skrev (57 minutter siden):

Ofte jeg gjenbruker poser, så hvordan ser de forskjell på nye og brukte poser?

Jeg tror at det vanligvis er lett å se, men om det ikke er synlig, er det jo bare å fortelle dem at du hadde med posene selv, så er problemet ute av verden. 

Jeg får inntrykk av at noen her forsøker å konstruere problemer som ikke er reelle... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...