Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rutinemessig ransakelse på coop


nirolo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, theNiceOne said:

Om du ikke synes butikkenes poser er et godt kjøp, så kan du la være å kjøpe dem, og bruke handlenett eller noe annet i stedet. 

Å unnskylde tyveri med at butikken uansett tjener på deg eller at du ikke synes posene er verdt prisen er bare patetisk. 

 

4 minutes ago, bas said:

Da kan man vel ta med seg passende oppbevaring selv istedenfor å stjele fra andre, ingen som tvinger noen til å benytte butikken sine.

EDIT: Posten over kom meg i forkjøpet.

Er der jeg gjør. bruker handlenett og når jeg gjør det betaler jeg for poser men gjør det ikke akkurat med et hyggelig smil. hadde jo vert en annen ting om di hadde vert uten reklame. jeg synes personlig di burde sponset prisen på posen og miljø gebyret når man først handler for bortigmot 1000kr  og itilleg reklamerer for kjeden på tur hjem. eventuelt bakt prisen in i andre varer. for trur ikke det er noen som faktisk liker å betale for den der varen

Lenke til kommentar

Det er mange varer jeg ikke liker eller ønsker å betale for. Jeg unnlater ikke å betale eller stjeler de for det om.

Hvorvidt varen koster to kroner eller hundre kroner spiller for meg ingen rolle. Å bevisst ta plastposer uten å betale for de anser jeg som umoralskt. Og jeg likestiller dette med folk som spiser smågodt eller små brødvarer i butikken. Det er naskeri fra butikken.

Løsningen på plastposer er handlenett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EmLeX skrev (11 minutter siden):

Er der jeg gjør. bruker handlenett og når jeg gjør det betaler jeg for poser men gjør det ikke akkurat med et hyggelig smil. 

Fint ?

EmLeX skrev (11 minutter siden):

jeg synes personlig di burde sponset prisen på posen og miljø gebyret når man først handler for bortigmot 1000kr  og itilleg reklamerer for kjeden på tur hjem. eventuelt bakt prisen in i andre varer. for trur ikke det er noen som faktisk liker å betale for den der varen

Men hele poenget med miljøgebyret og dermed prisen er jo nettopp dette, at folk ikke skal synes posen er verdt prisen, og derfor velge et mer miljøvennlig alternativ. 

Edit: ser krikkert rakk å komme med samme poenget før meg ?

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Det hele er komisk. Butikken ønsker at du skal handle, men samtidig tror de at du er en skurk.

Det må være en ekstra belastning for de ansatte. Et sted jeg handler jevnlig bruker jeg nesten kun de selvbetjente kassene. Ofte står det noen der og følger med, men ikke alltid. Noen ganger har jeg lagt merke til de har gått forbi når jeg har slått inn varer og stirret litt. Noe jeg ikke holder mot dem, men poenget er: Nå har jeg begynt å legge merke til at de -ikke- følger med på meg lenger .. jeg regner med at de har fått ordre om å prøve å huske gjengangere eller se an folk litt, og hvis noen handler ofte og ikke stjeler, så regnes de som lavrisiko. De har jo det sensor-systemet, men regner med at dét er lett å komme forbi hvis man prøver å finne ut hvordan.

Nå er jeg ikke så dum at jeg stjeler fra steder jeg handler mat. "Don't bite the and that feed you" ^^ Nå stjeler jeg ikke ellers eller da , liker å leve i et fungerende samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foretrekker disse kontrollrutinene som coop har, gjør meg ingenting at de ser igjennom at jeg har scannet alle varene. Tror jeg har vært igjennom den kontrollen 1 gang i måneden. 

Syns det er verre på Spar der de henger over meg når jeg scanner varer og teller når jeg scanner 5 sjokolader, nesten som jeg lurer på om de mistenker meg uansett. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Det hele er komisk. Butikken ønsker at du skal handle, men samtidig tror de at du er en skurk.

Er det komisk at butikken vil begrense nasking og tyveri fra butikken sin? Hvorfor det? Mener du at tyveri og nasking ikke eksisterer, eller mener du at butikkene skal la det skje uhindret slik at de ikke fornærmer noen? Du slenger ut påstander som du ikke engang forsøker å begrunne. Hva om du forsøker å begrunne dem også, så vil du forhåpentligvis selv skjønne at en del av påstandene dine er grunnløse.

Det er nemlig helt misforstått å hevde at de butikkansatte tror at du er skurk. Butikkpersonalet tror med rette at de fleste personer er lovlydige, men de vet samtidig at det skjer noe tyveri i btutikken. For å slippe å skulle vurdere om de tror du er skurk eller ikke, har man tilfeldig utvalg til kontroll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Det hele er komisk. Butikken ønsker at du skal handle, men samtidig tror de at du er en skurk.

Hva slags logisk (kort)slutning er dette? Butikken gir deg faktisk friheten til å kunne handle ubetjent så lenge du godtar en mulig stikkontroll. Hvorfor tror du f.eks bortimot alle butikker (uavhengig type butikk) har disse vertikale detektorene stående i inngangspartiet, tror du det er fordi de tror alle er en skurk? Nei, det er for å ta det fåtallet som faktisk gjør noe galt, og hvis du har ditt på det rene så burde det være helt uproblematisk.

Endret av bas
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, det er komisk at de behandler deg som en skurk. Jeg ønsker ikke å handle et sted hvor man ikke har gjensidig tillit.

Jeg har funnet et slikt sted og funker for meg.

Det er verst for betjeningen som må utføre kontroll på en storkunde. Tenk så kleint det blir for betjeningen både da og ved fremtidige handler. Antakelig derfor de bare trykker ok på kontrollen uten å sjekke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nasking, og ikke rent lite heller.

Om det forsvinner en flaske ketchup eller ett brød så registreres det nok ikke så lett før det blir tatt vareopptelling en gang i året, så må følges med hele tiden.

For rundt 10 år siden jobba jeg i butikk. Ikke dagligvarebutikk men en slik "alt mulig" butikk.

Her fant man tomme esker i hyllene hver eneste dag. Folk åpnet og putta i lommene. Man skjønner fort hvorfor noen ting er så vanvittig godt innpakket.

Tapet er nå en ting, men det var veldig frustrerende å følge opp lagerstatus på disse varene, både for at det automatisk skulle bli bestilt inn mere når det nermer seg tomt og for at ikke folk skulle se på nett at vi hadde det inne men var tomt når de ankom butikken.

Nasking er nok ett problem, og kontroll må nok være der, iallefall som en skremmende effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Ja, det er komisk at de behandler deg som en skurk.

Tar de deg med på bakrommet, avkrever navn og legitimasjon, og anmelder deg når du handler der? Dette er nemlig slik butikker behandler skurker.

At du personlig føler deg behandlet som en skurk bare fordi du er del av en vanlig kontroll er nok heller et følelsesmessig problem du har, det betyr ikke reelt at du er behandlet som en skurk - på samme måte som en standard sikkerhetskontroll på flyplassen ikke er det samme som å bli behandlet som en terrorist.

Tro meg, hvis du faktisk blir tatt for tyveri i butikk, eller terrorforsøk på fly vil du merke tydelig forskjell fra det du opplever i en dagligdags rutinekontroll. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...